Officieel: MINI gaat aan de stekker

Auteur: , 15 Reacties

Het sportieve rijgedrag dat je gewend bent, alleen dan goedkoper op stroom.

Eind augustus meldden we je al dat er een elektrische MINI aan zat te komen. Toen was het nog goed onderbouwde speculaas, maar nu heeft MINI alle twijfel weggenomen: binnen afzienbare tijd kan zo’n elektrische Countryman van jou zijn.

MINI-bonzen Sebastian Mackensen en Peter Wolf willen benadrukken dat ook de stekker-MINI draait om rijplezier en niet per se om de hoogst mogelijke efficiëntie. Een opvallende uitspraak bij de introductie van zo’n hybride, die normaal draait om CO2-getalletjes. Het ‘kart-gevoel’ dat klanten gewend zijn van hun MINI moet ook in de elektrische MINI behouden blijven. Aldus Mackensen:

Met dit model willen we MINI-klanten overtuigen van de voordelen van elektrisch rijden en mensen die al elektrisch rijden overtuigen van MINI’s unieke kartgevoel. Om deze reden is het eerste plug-in hybride model van MINI niet zozeer gefocust op efficiëntie, maar op compromisloos rijplezier. Een belangrijke rol is weggelegd voor het intelligente energiemanagementsysteem dat de naadloze samenwerking regelt tussen brandstofmotor en elektromotor.

Het uiterlijk van de elektrische MINI is dan ook niet direct identificeerbaar als ‘elektrisch’. Het stekker-kapje is goed weggemoffeld geïntegreerd in het design zodat het niet in het oog springt. Stel dat je buren zouden denken dat je een elektro-schraper bent.

Aan de binnenkant zijn er wel de nodige aanpassingen. De normaal gesproken rood oplichtende startknop licht nu geel op. Denk daarbij aan de Night Rider aflevering met KITT versus KARR. Ezelsbruggetje: de rode is de goede op klassieke peut, de gele is nagel aan de doodskist van elke benzinehoofd. Ook de toerenteller is vervangen door een meter die de krachtsreserve aangeeft die je nog ter beschikking hebt.

Je kan de batterijen instellen in drie standen AUTO eDRIVE, MAX eDRIVE en SAVE BATTERY. In de eerste stand kan je puur elektrisch tot 80 km/h rijden, de tweede is goed voor 125 km/h op stroom. De laatste is zoals de naam al aangeeft om de actieradius wat op te rekken. Hoe groot die actieradius is meldt MINI overigens nog niet, ze spreken alleen over ‘een behoorlijke elektrische actieradius’.



15 reacties

EDIT: Klopt ja. Is gefixt.
De nieuwe Countryman komt sowieso als Plug-In en heeft bijzonder lelijke ‘gele stekkerlogo’s’ verspreidt over het koetswerk.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Onderstel en aandrijflijn van die elektrische 2 serie?
-edit: nutteloze bijdrage-
Haha foto 5 en 6. Lachen als een boer met kiespijn.
Ik lees een hele lap vertaalde marketing kots, maar het enige wat mij interessant lijkt is: welke nieuwe technologien, vergeleken met de i3, zitten hier in?
@gregorius: Ga er maar vanuit dat het onderhuids dezelfde basis en techniek is als de BMW 225Xe. Ze staan al op hetzelfde onderstel dus de plaatsing en layout van de batterijen zijn ook al bekend. Trek er een Mini koets met een design-sausje overheen en je hebt je Mini Countr-e-man.
@gulli: hmm, ja, zit er dik in.
Maak me midden in de nacht wakker en laat me alle BMW modellen opnoemen….. en ik zal niet op de 2-gran-tourer komen.
@gregorius: Het is alleen omdat een vriend van me er een heeft, anders was hij bij mij ook niet blijven hangen :P Het rijdt wel erg goed trouwens, dat moet ik ze nageven.
Rijplezier ipv efficiëntie en dan een V-max van 125 km/h…

Wat een grappenmakers bij Mini / BMW. Zal commercieel wel beter worden dat de e-R8, maar denk dat daar dan ook alles mee is gezegd
@ijoost: sorry, dacht dat het full-EV is.
Te laaaaaaaat! Per 2017 zit er geen fiscaal voordeel meer op plug inns… En niemand gaat voor zijn lol stekkeren. Of omdat het goed is voor het milieu!
Waarom die camouflage? Er verandert toch niets aan het model…
Meneer autoblog, even zeggen maar ik heb de testmodellen al een hele tijd geleden gespot. Miss een linkje/mijn foto’s in het artikel??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).