• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mini stopt met handbak! Alleen nog maar automaten

Auteur: willeme, gepost 2 mei 2022 om 12:55 – 32 Reacties

MINI stopt met handbak

Dat is balen voor de liefhebbers. Mini stopt met de handbak.

Het is een eeuwenoude discussie: Ajax of Feijenoord? McLaren of Williams? Frank de Grave of Jan-Peter Balkenende? En natuurlijk: Automaat of handbak? Tegenwoordig zijn automaten dermate goed, dat er eigenlijk geen gegronde reden is te kiezen voor een handbak. Zeker met emissies in het achterhoofd is een automaat de betere keuze.

Maar er zijn auto’s waarbij de handbak nog altijd de voorkeur geniet. Zeker als het gaat om een kleine en sportieve auto. Denk aan de Mazda MX-5, Toyota GR86 of Honda Civic Type-R. Uiteraard hoort de MINI ook in dat rijtje. En zoals de titel verklapt, stop Mini met de handbak. Dat meldt Autocar.

mini stopt met handbak

Waarom stopt Mini met de handbak?

De reden hiervoor zit ‘m niet zozeer in de afnemers, dan wel de toeleveranciers. De reden dat de toeleveranciers het niet voor elkaar krijgen, is tweevoudig. Enerzijds zijn er nog uitwassen van corona (tekort aan halfgeleiders), anderzijds speelt de oorlog in Oekraïne ook mee.

Dit betekent automatisch (pun intended) dat Mini’s ook duurder gaan worden, nu Mini stopt met de handbak. In veel gevallen zijn de Mini’s met een handbak namelijk een stukje goedkoper. Het scheelt een beetje per type en uitvoering wat de nieuwe meerprijs is.

mini stopt met handbak

Nederland

De Nederlandse Mini-configurator is op dit moment niet online. Voorheen kostte de goedkoopste Mini (de One) 26.957 euro. De Mini One met automaat kost 29.167 euro. Bij veel andere Mini’s is het prijsverschil tussen de handbak en de automaat veel kleiner.

mini stopt met handbak

Dat Mini stopt met de handbak, wil nog niet zeggen dat het definitief is. Mini doet dit om tijdelijk het gamma zo eenvoudig mogelijk te houden om hun klanten te kunnen bedienen. Nu zijn automaten telkens populairder, ook in Mini’s. Dus een heel vreemde keuze is het niet. Hopelijk is het niet een permanente.

Meer lezen? Heeft de handbak überhaupt nog toekomst?

Ook interessant!

  • Video: Kever sluit deur van Mini
  • Video - Eunice neemt BMW en Mini te grazen in Amsterdam
  • Video: Mclaren 720S crasht vlak voor Mini
  • MINI John Cooper Works Cabrio 2022 JCW rijtest
    MINI John Cooper Works Cabrio 2022 - rijtest en video

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

automaat, Coronavirus, f56, MINI, Video

Vorig bericht: « Mazda plannen met RWD en zes-in-lijn uit de doeken
Volgend bericht: Officieel: Porsche en Audi gaan de F1 in! »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    2 mei 2022 om 14:05

    E ris een tekort aan halfgeleiders dus stoppen we met een puur mechanische bak. Heel logisch.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      2 mei 2022 om 14:58

      @mashell: dacht ik ook gelijk…! Laat ons maar lekker schakelen, kunnen die vrij gekomen ‘chips’ weer wat nuttigs doen :)

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 mei 2022 om 19:08

      @mashell: hoeft niet aan de halfgeleiders te liggen, we hebben ook injectoren die niet geleverd kunnen worden door gebrek aan grondstoffen. Dus zo zal het nu ook zijn.

      Login om te reageren
    • faalhaas zegt

      3 mei 2022 om 09:49

      @mashell: Waar ik werk zijn we blij dat autofabrikanten niet vol gas kunnen geven. Wij gebruiken veel aluminium om chipmachines te bouwen. Fantastische loop.

      Login om te reageren
  2. cossiekiller zegt

    2 mei 2022 om 14:08

    Prachtige samenstelling van die blauwe met bruin interieur!

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 mei 2022 om 15:13

      Kleur in het interieur is altijd goed. Maar als jij dit oranje bruin noemt eet je misschien teveel wortelen.

      Login om te reageren
      • cossiekiller zegt

        2 mei 2022 om 15:42

        Brown is the new Orange.

        Login om te reageren
  3. invictus66 zegt

    2 mei 2022 om 14:15

    Nu de elektrificatie volop versnelt wordt, zullen er snel nog velen volgen.

    Login om te reageren
  4. sportabgasanlage zegt

    2 mei 2022 om 14:34

    Een beetje off-topic maar ik vroeg me laatst af: op een bepaald moment mogen er geen auto’s met brandstofmotor meer (nieuw) verkocht worden. Dus alle lesauto’s worden EV’s met automaten. Maar het wagenpark blijft voorlopig nog wel gedmonineerd door brandstofauto’s die (in NL) meestal ook een handbak hebben.
    Betekent dus dat je straks een rijbewijs hebt, maar bijna geen tweedehands auto kunt rijden, omdat je alleen automaat mag rijden? Lekker dan…

    On-topic: ik snap het wel hoor. Rij al jaren automaat en ik vind het heerlijk. Al die dino’s die blijven roepen hoe superieur een handbak is sterven vanzelf uit.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      2 mei 2022 om 15:03

      @sportabgasanlage:

      Dat is serieus een leuke gedachtegang! Ik zal er eens een induiken (wellicht dat Pechtold en co er ook nog niet aan gedacht hebben ;-))

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        2 mei 2022 om 18:45

        Vraag een (oud-)politicus om antwoord en hij/zij zal vakkundig de vraag ontwijken door in algemene termen nogmaals het beleid of de voordelen te benoemen. Het kunstje is al zo oud als de politiek zelf.

        Overigens zie je nu dus al EV lesauto’s. Ben benieuwd of de tieners achter ’t stuur zich bewust zijn van de beperkingen die ze zichzelf opleggen…

        Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 mei 2022 om 19:10

      @sportabgasanlage: goede vraag / punt, nu is het natuurlijk niet zo dat rijscholen verplicht zijn om een nieuwe auto aan te schaffen. Ook zij kunnen gewoon een gebruikte auto ombouwen naar les auto…

      Login om te reageren
    • vbarchetta zegt

      2 mei 2022 om 21:48

      @sportabgasanlage: Ik heb ook dezelfde gedachte al een tijdje. Wellicht zou het een idee zijn om gewoon alle nieuwe lesauto’s ev’s te laten zijn en voor degene die wel een rijbewijs willen hebben die ook geschikt is om in handgeschakelde auto’s te rijden gewoon een extra cursus aan te bieden. Soort van E achter B rijbewijs zoals nu het geval is voor aanhangwagens boven een bepaald gewicht. Dan een toevoeging ‘H’ op het rijbewijs van handgeschakeld. En voor alle mensen die al een tijdje een rijbewijs hadden, bij verlenging automatisch de H als toevoeging erbij (zonder extra cursus uiteraard)

      Login om te reageren
      • cloverleaf zegt

        2 mei 2022 om 22:18

        @vbarchetta: ja want de eerste auto die de meeste jongeren kopen na hun rijbewijs is een EV…. Soms vraag ik me af of er wel nagedacht wordt.

        Login om te reageren
        • vbarchetta zegt

          2 mei 2022 om 22:23

          @cloverleaf: hoeft natuurlijk niet perse een ev te zijn als 1e auto. Er zijn genoeg (betaalbare) alternatieven met automatische versnellingsbak, ook als 1e auto en dat hoeft niet persee een ev te zijn natuurlijk. Maar als lesauto ev’s lijkt me een goede ontwikkeling met de huidige brandstofprijzen en milieuzones in de grote steden…..

          Login om te reageren
  5. jarnobakker zegt

    2 mei 2022 om 14:41

    Klein en sportief is al bijna 15 jaar geleden. Als ik zie dat sommige modellen bijna 1500 kilo wegen is het sportieve er wel vanaf.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      2 mei 2022 om 16:08

      Ja; dat is bijna D-segment gewicht; allang niet meer interessant; een 1500kg wegende FWD automaat is echt niet de kart meer die de originele – of R53 remake uit 2005 – was. Ow wacht; iedereen rijdt tegenwoordig de reguliere versie als mode-statement ipv om het rijplezier /nevermind !

      Login om te reageren
  6. karhengst zegt

    2 mei 2022 om 15:03

    Hogere vanafprijs, lagere kosten. Volstrekt logisch. Merkwaarden deden ze in München toch al eventjes niet meer aan. Nu het gros van de klanten het reeds vrijwillig betaalde kan je de rest wel op deze manier “overhalen”.

    Login om te reageren
  7. slisse zegt

    2 mei 2022 om 16:35

    Ken je doelpubliek, MINI heeft het weer voor elkaar! :D

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      2 mei 2022 om 16:48

      Vrouwen met meer geld dan rijvaardigheid toch?

      Login om te reageren
  8. Jan zegt

    2 mei 2022 om 16:38

    Maar onderhand duur gadget kitsch doosje geworden.

    Login om te reageren
  9. Brol zegt

    2 mei 2022 om 17:35

    En kreeg je van diezelfde bron ook te horen dat de Mini One geschrapt wordt ?
    Dat er heel wat veranderd in het kleurenaanbod en de optie-paketten ?

    Ik vraag mij af wat er in de komende maanden nog beschikbaar zal zijn.
    Met de actuele covid-sluitingen in China wordt er een nieuw tekort van half-geleiders en onderdelen ingeleid.

    Je moeder heel erg zin in hebben om momenteel een nieuwe auto te bestellen.

    Login om te reageren
  10. Brol zegt

    2 mei 2022 om 18:07

    Moet er en niet moeder, sorry.

    Login om te reageren
  11. alcantara zegt

    2 mei 2022 om 18:19

    Op zich niet heel gek toch, voor een vrouwenauto.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      2 mei 2022 om 19:11

      @alcantara: hoho dat is niet een kloppend stereotype van de mini klant

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 mei 2022 om 20:29

        Klopt. MINI’s worden gekocht door mannen die ze cadeau doen aan hun echtgenote/minnares of dochter (m/v/d).

        Login om te reageren
        • Richmond zegt

          3 mei 2022 om 13:59

          @mashell: ook dat is niet per definitie zo. Binnen de mini clubs zijn er veel mannen van alle leeftijden die mini bewust rijden en er gek van zijn. Inclusief ikzelf. En bij de dealer waar ik werk zie ik ook genoeg mannen die bewust Mini rijden omdat het model ze aanspreekt.

          Login om te reageren
          • stekkerkoning zegt

            4 mei 2022 om 17:08

            Onze eigenste @martijngizmo is er bijvoorbeeld zo eentje.

            Login om te reageren
            • MartijnGizmo zegt

              4 mei 2022 om 17:10

              Ik identificeer mij als Gooische huisvrouw!

              Login om te reageren
  12. lexis zegt

    2 mei 2022 om 20:56

    Een mini f56 cooper zit kwa gewicht nog altijd onder de 1200kg. Dus hoe er iemand verzint dat die 1500 kg zou wegen snap ik niet. Een mini hatch 3d is nog steeds een van de best sturende “betaalbare “BMW producten”. Natuurlijk geen volwaardige gezinswagen ,

    Heb er ook eentje met automaat, eerlijk die manuele bak nog niet echt gemist in het moderne verkeer met al die files. Oké met een handbak kan je meer spelen met het toerental bereik en de beleving iets analoger maken.

    Login om te reageren
  13. alcantara zegt

    2 mei 2022 om 22:16

    Ik dacht dat een Mini zo geweldig was om mee te rijden, maar heb er eens 1 meegekregen bij Autotaalglas toen mijn 1-serie gerepareerd moest worden. Maar ik vond het helemaal niet zo geweldig rijden, 1-serie gooi je veel lekkerder een bocht om. En kwaliteit valt ook tegen vergeleken met de 1-serie, alleen al dat harde plastic stuurwiel…en het voelt allemaal heel cheap aan, de 3-cilinder liep ook vrij ruw, zeker voor een auto die slechts 30k gereden had. Verademing toen ik weer in m’n 1-serie zat daarna.
    Nou dan weten jullie dat ook weer he, groetjes!

    Login om te reageren
  14. wimof zegt

    3 mei 2022 om 08:51

    En de dienst na-verkoop is ook (heel) blij met deze beslissing.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North