Met deze generatie 3 Serie zal de Alpina B3 een stuk meer ingetogen ogen dan de BMW M3.
Met een laatste teaser kondigde BMW M vorige week aan dat de M3 onthulling aanstaande is. Over twee dagen onthult men de gloednieuwe M3 en M4. Een moment waar fans halsreikend naar uit hebben gekeken. Tegelijkertijd zal het een controversiële generatie M3/M4 worden. Want de 4 Serie Coupé heeft alvast een voorproefje gegeven wat we kunnen verwachten qua grille.
Wat dat betreft is de Alpina B3 een zeer ingetogen alternatief. Om het model nog eens haarfijn onder de aandacht te krijgen zijn de volgende foto’s door Alpina gedeeld. Het betreft een B3 sedan in de iconische kleur Imola Red. Onder de auto staan behoorlijk smaak gevoelige velgen. De styling moet je ding zijn.
Wat de Alpina B3 in elk geval niet heeft is een schreeuwerige grille. Het is de ‘gewone’ grille van de BMW 3 Serie zoals we die kennen. Het klassieke Alpina-lipje aan de voorzijde en de vier uitlaten zijn enkele weggevers dat je met een B3 te maken hebt.
Qua prestaties overstijgt de Alpina B3 het niveau van een BMW M3 van de vorige generatie met het Competition Package. Je hebt 462 pk en 700 Nm koppel uit een twin-turbo 3.0-liter zes-in-lijn. Het blok is gekoppeld aan de 8-traps ZF automaat. Met een 0-100 tijd van 3,8 seconden en een top van 303 km/u komt er een terechte vraag naar boven. Is de Alpina B3 voor dagelijks gebruik inmiddels zo goed dat de M3 straks het nakijken heeft?
jbkleyn zegt
Waarschijnlijk is ie wel beter voor dagelijks gebruik, maar mensen die 150K aan een D segmenter spenderen hebben gewoon geen zin om steeds uit te moeten leggen wat voor auto ze rijden.
unknown32 zegt
@jbkleyn: Tuurlijk wel. Wolf in schaapskleren, heerlijk! Ik rij veel liever dit dan M3. Ik hoop dat het geluid wel in orde is want bij een M3 is dat om te huilen!
Loek zegt
@jbkleyn: dat is een keuze. Liever een leuk verhaal over Alpina ophangen dan moeten uitleggen wat voor marijuana de designers aan het nemen waren tijdens het ontwerpen van je grille.
E550 zegt
@720s: je kan over marijuana praten, net als men over wijn praat.
mc96 zegt
@jbkleyn: de mensen aan wie je uit moet leggen wat een Alpina is, daar wil je geen gesprek over auto’s mee hebben ?
okdoei zegt
@mc96: en hiermee is deze discussie afgerond.
toyotafortuner zegt
Altijd een Alpina 3 boven een M3
spidermann zegt
Ik zou voor de B3 gaan als ik het geld had.
sudbina zegt
Een Alpina is eigenlijk altijd te prefereren boven een M-BMW. Tenzij je ermee op het circuit gaat boenderen, dan liever een Donkervoort.
theblazerunner zegt
@sudbina: Dit is als praten over mandarijnen en sinaasappels, om dan uit het niets kiwi’s erbij te halen
f31bmw320d zegt
@theblazerunner: maar dan wel een Zespri Kiwi :-)
Hubert zegt
M3 is voor gasten met Gukkie schoudertasjes.
Kun je dus beter in een B3 gaan rijden.
964yellowbird zegt
@Hubert: Je bedoelt Mercedes, maar geeft verder niet.
Hubert zegt
Bedoel ik niet.
AMG is voor gasten met heuptasjes.
mashell zegt
Ach, uiteindelijk wil je toch gewoon een echte en ga je voor de M3, zelfs met varkensneus. Bovendien zijn de uiterlijke aanpassingen die Alpina doet (de wielen, de spoilerlipjes, de typeplaatjes, de uitlaten, de stiksels, etc.) ook allemaal verre van fraai.
ukbob zegt
@mashell: maar daar heb je als klant bij het bestellen nog wat over te zeggen… een Alpina kun je er juist redelijk ingetogen laten uitzien als je de sticker set en mega velgen achterwege laat.
willeme zegt
Beide auto’s zijn gewoonweg geweldig. Ondanks dat ze op elkaar lijken, zijn de verschillen enorm en daarmee het karakter van de auto’s.
De BMW M3 is de enige auto die alles goed kan. Trackdays, Autobahn, daily: alles. De M3 is in vergelijking altijd temperamentvoller geweest en gewoonweg meer lol. Hoe lelijk die neus ook gaat zijn, ik denk dat je voor absolute lol nog altijd naar BMW M moet. De Alpina’s zijn zeer geriefelijke reisvoertuigen met enorm snelheidspotentieel.
Wel jammer dat Alpina de modellen op basis van het M-pakket maakt. Dat is wel ‘knaak’. Zwarte velgen ook (die ook nog eens gegoten zijn). En die kleur rood past niet op een Alpina. Dus tsja, ook niet echt smaakvol.
griffendahl zegt
@willeme: die kleur en wielen zijn volgens mij prima op te lossen met het verstandig invullen van je bestelformulier lijkt me zo.
Waarom het tegenwoordig op basis van het M-pakket moet is mij ook niet helemaal duidelijk.
willeme zegt
@griffendahl:
Klopt, je kan gewoon de 20″ gesmede wielen bestellen. Tikkeltje groot, maar staan geweldig en zijn lichter dan de 19″ wielen (die in het grijs trouwens erg fraai zijn, die zou ik dan lekker voor de winterset gebruiken ;-))
De reden voor de M-modellen als basis is simpel (althans, dat denk ik), zo komen ze bij BMW de fabriek uitlopen. De zescilinder 3 Serie en achtcilinder 5 zijn altijd al een ‘M340’ of ‘M550’ (D5 uitgezonderd, die heeft de 540d als basis). De koeling en dergelijke is hier wellicht al op aangepast. Dus dan is die bumper gebruiken als basis een stuk eenvoudiger.
alpina007 zegt
@willeme: ze hebben eigenlijk nooit de M als basis… juist omdat alles anders is bij Alpina. Wat betreft de D5s is de basis de 530D :-)
willeme zegt
@alpina007: de 530d/540d zijn niet heel erg anders toch (dan het ene turbootje). De B3 staat o basis van de M340i en heeft de M3 motor. De B5 heeft de M550i als basis. De XB7 staat op basis van de X7 M50i. Dus de Alpina’s van nu hebben wel degelijk de M-performance modellen als basis. Simpelweg omdat BMW ze niet meer zonder M-spulletjes aankleed.
Ik heb het overigens in dit geval over het visuele aspect. Technisch gezien is alles net even anders dan anders.
audipolarblue zegt
De B5 heeft de 540 xdrive als basis en niet de m550i
willeme zegt
@audipolarblue: De 540i Xdrive heeft een zescilinder, de Alpina B5 heeft een V8 ;-). Lijkt me sterk dat ze een 540i pakken, zes-in-lijn eruit halen en hun V8 erin leggen.
audipolarblue zegt
@willeme: dat zou je inderdaad verwachten maar ik heb het toch van Alpina zelf begrepen. Ik ben zelf bezig met het kopen van een nieuwe B5 en ze hebben me uitgelegd dat de basis een 540 xdrive is. Voordat een 6 cilinder ingaat plompen ze alleen de v8 van Alpina erin. Leuk feitje waaruit dit blijkt: je kon op de pre-LCI versie van de B5 geen laser verlichting krijgen als grootlicht terwijl dit wel mogelijk is op de M550i als optie maar niet mogelijk is met de 540i. #nerdgedragd
scrmeagle zegt
@audipolarblue: ik heb zelf een nieuwe B5 in Duitsland laten leveren. Zie het filmpje van Wouter. Heb ook de ervaring dat een BMW dealer het liever niet doet!
audipolarblue zegt
@scrmeagle: toevallig via SPBA? Bent u een tevreden eigenaar?
scrmeagle zegt
@willeme: dat gebeurd wel, alleen wordt de V8 al bij BMW geplaatst. Het is nl standaard een 540 Xdrive, dat kan je zien aan het BMW chassisnummer wat doorgehaald is.
alpina007 zegt
@willeme: klopt, maar ze proberen juist weg te blijven van de M modellen. Vind het ook oprecht jammer dat de facelift van de 5 geen mistlampen meer heeft, maar veel op de M5 lijkt.
mashell zegt
Maar ook de Alpina modellen komen gewoon als Alpina uit de BMW fabriek lopen? Zie de Duitse wiki over Alpina. Aan de ene kant geweldig voor Alpina dat ze BMW zo ver gekregen hebben aan de andere kant is het nu ook niet heel veel meer dan een Individual variant met een andere motor.
willeme zegt
@mashell: nee, dat is niet correct. Verschillen tussen BMW en Alpina’s zijn talrijk én significant. Voor het productieproces is het inderdaad lekker voor Alpina dat BMW het meeste daar af fabriek kan doen, maar de verschillen tussen een Alpina en BMW zijn te groot om te zeggen dat het alleen Individual variant is met andere motor.
slickrick zegt
@willeme: zo wie zo altijd donker groen op je Alpina :)
mashell zegt
Ze hebben ook erg mooi lichtblauw, dat is eigenlijk de echte Alpina kleur.
willeme zegt
@masheell. nee, dat is niet correct. Groen is de historisch correcte (race) kleur voor Alpina. Later kwam het blauw erbij.
antoonniels zegt
B3 boven M3 natuurlijk. Ik leg graag uit wat het is.
Overigens is een D3 ook prima. Wel graag de station en dan donkerblauw of donkergroen met de striping.
Je moet er alleen wel voor naar het buitenland, maargoed ze zullen hem vast wel voor je op NL platen willen zetten als je een dergelijk bedrag overmaakt.
griffendahl zegt
@antoonniels: Volgens mij kan je ze gewoon bij BMW dealers nieuw bestellen.
alpina007 zegt
@antoonniels: je hebt in NL geen officiële Alpina dealers meer, maar bestellen gaat prima.
Dutchdriftking zegt
Tja, sowieso mijn keuze, maar dan wel de groene B3 touring van de introductie.
pyrat zegt
@dutchdriftking: ja inderdaad en dan met een cognac-kleurig Lavalina lederen interieur.
goedverhaal zegt
@willeme…de B3 heeft ‘gewoon’ de motor van de nieuwe M3/ M4 die nog moeten verschijnen. Iets minder pk’s (17 meen ik op papier), maar 100 Nm meer koppel. En een compleet ander onderstel/ remsysteem/ in-en uitlaatsysteem, versnellingsbak die totaal is hergeprogrammeerd. Dus het heeft weinig meer van doen met een M340, behalve het spoilerpakket van die uitvoering. Duitse testverslagen spreken de verwachting uit dat een M3 niet veel beter kan worden dan de nieuwe B3, wat racier misschien. Zou persoonlijk ook liever een B3 dan M3 rijden overigens. Maar dat is ook de bedoeling, ze moeten beide wel bestaansrecht hebben. Snoept Alpina teveel klanten van BMW weg, dan zijn ze niet al te happy bij BMW. Al koopt Alpina natuurlijk gewoon de basis in bij BMW, waar BMW ook aan verdient.
mashell zegt
Weet je, zo gaat dat elke keer met elke Alpina in de Duitse pers. Die komt eerder dan de echte M3 van BMW, de pers vindt het helemaal geweldig. En dan komt BMW met “the real thing” en hoor je de pers niet meer over Alpina.
goedverhaal zegt
@mashell Dat is hetzelfde bij een nieuwe 3-serie, C-klasse of A4. Zodra er een nieuwe is, hoor je over de andere weinig tot niets meer. Nieuw is hot. Dus niet gek. Wel doet BMW veel meer aan PR en kent iedereen BMW, in tegenstelling tot Alpina. Laat Alpina maar exclusief blijven en de M3 shinen.
gregorius zegt
Ik vind het juist mooi als men niet weet wat het is en/of het niet begrijpt. Weinig mensen die het vragen of iets uitmaakt en men ziet gewoon een nette 3-serie die waarschijnlijk wel potent it.
Zelfde met mn eigen stationwagon; men ziet t niet of snapt t niet; heerlijk. En soms sta je naast iemand bij het stoplicht en die kijken dan met zo’n blik: “nee. is dat een”? Veel leuker dan als die logo’s die t verraden.
En uiteindelijk ga ik toch het circuit niet op; dus doe mij de Alpina versie ook maar.
E550 zegt
In de tekst wordt gesproken over velgen. Waar kan ik die velgen zien?
cossiekiller zegt
Op de configurator van Alpina. Dan kies je ze in het zilver… Witchcraft happens and… je zal ze warempel zien!!
scrmeagle zegt
Er is geen dealer die ze nieuw levert, er zijn BMW dealers die als gebruikt importeren. Kan je direct zien als je het kenteken natrekt. Als je een nieuwe Alpina wil moet je hem zelf nieuw bestellen en importeren. Dan krijg je hem zoals je wilt. Voor zowel de M3 en B3 zijn liefhebbers beiden zijn fantastische auto’s voor een andere doelgroep.
gwnbmw zegt
de grotere bmw dealers van het land kunnen gewoon nieuwe alpina’s importeren, die worden niet als gebruikt geimporteerd.
scrmeagle zegt
@gwnbmw: noem er een
alpina007 zegt
@scrmeagle: BMW Den Haag
michaelb zegt
Allemaal leuk hoor dat Alpina, maar in the end staat er nog steeds een BMW logo op.
baf07 zegt
@michaelb: nope, alpina logo’s all over the place
alpina007 zegt
@baf07: motorkap en achterklep BMW, de rest idd Alpina
marcomanta zegt
Prachtig, gewoon goed, niets meer aan doen.
Gabriel Lozano-Moran zegt
Een co2-uitstoot van 228 gram/km is niet niks. Kost teveel belastingen in Belgenland. Dat is hoger dan de verwachte co2-uitstoot van de M3 (G80) dus fiscaal genomen zal de M3 interessanter zijn.