• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Misschien toch de Alpina B3 verkiezen boven de BMW M3?

Auteur: RubenPriest, gepost 21 september 2020 om 08:54 – 53 Reacties

Misschien toch de Alpina B3 verkiezen boven de BMW M3?

Met deze generatie 3 Serie zal de Alpina B3 een stuk meer ingetogen ogen dan de BMW M3.

Met een laatste teaser kondigde BMW M vorige week aan dat de M3 onthulling aanstaande is. Over twee dagen onthult men de gloednieuwe M3 en M4. Een moment waar fans halsreikend naar uit hebben gekeken. Tegelijkertijd zal het een controversiële generatie M3/M4 worden. Want de 4 Serie Coupé heeft alvast een voorproefje gegeven wat we kunnen verwachten qua grille.

Wat dat betreft is de Alpina B3 een zeer ingetogen alternatief. Om het model nog eens haarfijn onder de aandacht te krijgen zijn de volgende foto’s door Alpina gedeeld. Het betreft een B3 sedan in de iconische kleur Imola Red. Onder de auto staan behoorlijk smaak gevoelige velgen. De styling moet je ding zijn.

Alpina B3

Wat de Alpina B3 in elk geval niet heeft is een schreeuwerige grille. Het is de ‘gewone’ grille van de BMW 3 Serie zoals we die kennen. Het klassieke Alpina-lipje aan de voorzijde en de vier uitlaten zijn enkele weggevers dat je met een B3 te maken hebt.

Qua prestaties overstijgt de Alpina B3 het niveau van een BMW M3 van de vorige generatie met het Competition Package. Je hebt 462 pk en 700 Nm koppel uit een twin-turbo 3.0-liter zes-in-lijn. Het blok is gekoppeld aan de 8-traps ZF automaat. Met een 0-100 tijd van 3,8 seconden en een top van 303 km/u komt er een terechte vraag naar boven. Is de Alpina B3 voor dagelijks gebruik inmiddels zo goed dat de M3 straks het nakijken heeft?

Alpina B3

Ook interessant!

  • Video: BMW M3 Touring op de 'Ring
  • BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
    Video: BMW M3 CS gesnapt in Oostenrijk
  • Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
    Video: BMW M3 G80 lezersvragen beantwoord!
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, alpina, b3, BMW, rood, Video

Vorig bericht: « Toyota GR Super Sport voor het eerst rijdend te zien
Volgend bericht: Sla bijna 19.000 euro stuk op een 37 jaar oude Golf GTI »

Lees Interacties

Reacties

  1. jbkleyn zegt

    21 september 2020 om 09:05

    Waarschijnlijk is ie wel beter voor dagelijks gebruik, maar mensen die 150K aan een D segmenter spenderen hebben gewoon geen zin om steeds uit te moeten leggen wat voor auto ze rijden.

    Login om te reageren
    • unknown32 zegt

      21 september 2020 om 09:15

      @jbkleyn: Tuurlijk wel. Wolf in schaapskleren, heerlijk! Ik rij veel liever dit dan M3. Ik hoop dat het geluid wel in orde is want bij een M3 is dat om te huilen!

      Login om te reageren
    • Loek zegt

      21 september 2020 om 09:56

      @jbkleyn: dat is een keuze. Liever een leuk verhaal over Alpina ophangen dan moeten uitleggen wat voor marijuana de designers aan het nemen waren tijdens het ontwerpen van je grille.

      Login om te reageren
      • E550 zegt

        21 september 2020 om 12:18

        @720s: je kan over marijuana praten, net als men over wijn praat.

        Login om te reageren
    • mc96 zegt

      21 september 2020 om 10:31

      @jbkleyn: de mensen aan wie je uit moet leggen wat een Alpina is, daar wil je geen gesprek over auto’s mee hebben ?

      Login om te reageren
      • okdoei zegt

        21 september 2020 om 12:37

        @mc96: en hiermee is deze discussie afgerond.

        Login om te reageren
  2. toyotafortuner zegt

    21 september 2020 om 09:22

    Altijd een Alpina 3 boven een M3

    Login om te reageren
  3. spidermann zegt

    21 september 2020 om 09:34

    Ik zou voor de B3 gaan als ik het geld had.

    Login om te reageren
  4. sudbina zegt

    21 september 2020 om 09:39

    Een Alpina is eigenlijk altijd te prefereren boven een M-BMW. Tenzij je ermee op het circuit gaat boenderen, dan liever een Donkervoort.

    Login om te reageren
    • theblazerunner zegt

      21 september 2020 om 11:15

      @sudbina: Dit is als praten over mandarijnen en sinaasappels, om dan uit het niets kiwi’s erbij te halen

      Login om te reageren
      • f31bmw320d zegt

        21 september 2020 om 19:35

        @theblazerunner: maar dan wel een Zespri Kiwi :-)

        Login om te reageren
  5. Hubert zegt

    21 september 2020 om 09:43

    M3 is voor gasten met Gukkie schoudertasjes.
    Kun je dus beter in een B3 gaan rijden.

    Login om te reageren
    • 964yellowbird zegt

      21 september 2020 om 10:50

      @Hubert: Je bedoelt Mercedes, maar geeft verder niet.

      Login om te reageren
      • Hubert zegt

        21 september 2020 om 11:30

        Bedoel ik niet.
        AMG is voor gasten met heuptasjes.

        Login om te reageren
  6. mashell zegt

    21 september 2020 om 09:45

    Ach, uiteindelijk wil je toch gewoon een echte en ga je voor de M3, zelfs met varkensneus. Bovendien zijn de uiterlijke aanpassingen die Alpina doet (de wielen, de spoilerlipjes, de typeplaatjes, de uitlaten, de stiksels, etc.) ook allemaal verre van fraai.

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      21 september 2020 om 11:35

      @mashell: maar daar heb je als klant bij het bestellen nog wat over te zeggen… een Alpina kun je er juist redelijk ingetogen laten uitzien als je de sticker set en mega velgen achterwege laat.

      Login om te reageren
  7. willeme zegt

    21 september 2020 om 09:49

    Beide auto’s zijn gewoonweg geweldig. Ondanks dat ze op elkaar lijken, zijn de verschillen enorm en daarmee het karakter van de auto’s.

    De BMW M3 is de enige auto die alles goed kan. Trackdays, Autobahn, daily: alles. De M3 is in vergelijking altijd temperamentvoller geweest en gewoonweg meer lol. Hoe lelijk die neus ook gaat zijn, ik denk dat je voor absolute lol nog altijd naar BMW M moet. De Alpina’s zijn zeer geriefelijke reisvoertuigen met enorm snelheidspotentieel.

    Wel jammer dat Alpina de modellen op basis van het M-pakket maakt. Dat is wel ‘knaak’. Zwarte velgen ook (die ook nog eens gegoten zijn). En die kleur rood past niet op een Alpina. Dus tsja, ook niet echt smaakvol.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      21 september 2020 om 10:04

      @willeme: die kleur en wielen zijn volgens mij prima op te lossen met het verstandig invullen van je bestelformulier lijkt me zo.

      Waarom het tegenwoordig op basis van het M-pakket moet is mij ook niet helemaal duidelijk.

      Login om te reageren
      • willeme zegt

        21 september 2020 om 10:10

        @griffendahl:

        Klopt, je kan gewoon de 20″ gesmede wielen bestellen. Tikkeltje groot, maar staan geweldig en zijn lichter dan de 19″ wielen (die in het grijs trouwens erg fraai zijn, die zou ik dan lekker voor de winterset gebruiken ;-))

        De reden voor de M-modellen als basis is simpel (althans, dat denk ik), zo komen ze bij BMW de fabriek uitlopen. De zescilinder 3 Serie en achtcilinder 5 zijn altijd al een ‘M340’ of ‘M550’ (D5 uitgezonderd, die heeft de 540d als basis). De koeling en dergelijke is hier wellicht al op aangepast. Dus dan is die bumper gebruiken als basis een stuk eenvoudiger.

        Login om te reageren
        • alpina007 zegt

          21 september 2020 om 10:26

          @willeme: ze hebben eigenlijk nooit de M als basis… juist omdat alles anders is bij Alpina. Wat betreft de D5s is de basis de 530D :-)

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            21 september 2020 om 10:35

            @alpina007: de 530d/540d zijn niet heel erg anders toch (dan het ene turbootje). De B3 staat o basis van de M340i en heeft de M3 motor. De B5 heeft de M550i als basis. De XB7 staat op basis van de X7 M50i. Dus de Alpina’s van nu hebben wel degelijk de M-performance modellen als basis. Simpelweg omdat BMW ze niet meer zonder M-spulletjes aankleed.

            Ik heb het overigens in dit geval over het visuele aspect. Technisch gezien is alles net even anders dan anders.

            Login om te reageren
            • audipolarblue zegt

              21 september 2020 om 10:42

              De B5 heeft de 540 xdrive als basis en niet de m550i

              Login om te reageren
              • willeme zegt

                21 september 2020 om 11:13

                @audipolarblue: De 540i Xdrive heeft een zescilinder, de Alpina B5 heeft een V8 ;-). Lijkt me sterk dat ze een 540i pakken, zes-in-lijn eruit halen en hun V8 erin leggen.

              • audipolarblue zegt

                21 september 2020 om 12:23

                @willeme: dat zou je inderdaad verwachten maar ik heb het toch van Alpina zelf begrepen. Ik ben zelf bezig met het kopen van een nieuwe B5 en ze hebben me uitgelegd dat de basis een 540 xdrive is. Voordat een 6 cilinder ingaat plompen ze alleen de v8 van Alpina erin. Leuk feitje waaruit dit blijkt: je kon op de pre-LCI versie van de B5 geen laser verlichting krijgen als grootlicht terwijl dit wel mogelijk is op de M550i als optie maar niet mogelijk is met de 540i. #nerdgedragd

              • scrmeagle zegt

                21 september 2020 om 19:49

                @audipolarblue: ik heb zelf een nieuwe B5 in Duitsland laten leveren. Zie het filmpje van Wouter. Heb ook de ervaring dat een BMW dealer het liever niet doet!

              • audipolarblue zegt

                21 september 2020 om 23:38

                @scrmeagle: toevallig via SPBA? Bent u een tevreden eigenaar?

              • scrmeagle zegt

                21 september 2020 om 19:43

                @willeme: dat gebeurd wel, alleen wordt de V8 al bij BMW geplaatst. Het is nl standaard een 540 Xdrive, dat kan je zien aan het BMW chassisnummer wat doorgehaald is.

            • alpina007 zegt

              21 september 2020 om 16:04

              @willeme: klopt, maar ze proberen juist weg te blijven van de M modellen. Vind het ook oprecht jammer dat de facelift van de 5 geen mistlampen meer heeft, maar veel op de M5 lijkt.

              Login om te reageren
        • mashell zegt

          21 september 2020 om 12:22

          Maar ook de Alpina modellen komen gewoon als Alpina uit de BMW fabriek lopen? Zie de Duitse wiki over Alpina. Aan de ene kant geweldig voor Alpina dat ze BMW zo ver gekregen hebben aan de andere kant is het nu ook niet heel veel meer dan een Individual variant met een andere motor.

          Login om te reageren
          • willeme zegt

            21 september 2020 om 12:36

            @mashell: nee, dat is niet correct. Verschillen tussen BMW en Alpina’s zijn talrijk én significant. Voor het productieproces is het inderdaad lekker voor Alpina dat BMW het meeste daar af fabriek kan doen, maar de verschillen tussen een Alpina en BMW zijn te groot om te zeggen dat het alleen Individual variant is met andere motor.

            Login om te reageren
    • slickrick zegt

      21 september 2020 om 12:15

      @willeme: zo wie zo altijd donker groen op je Alpina :)

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        21 september 2020 om 12:23

        Ze hebben ook erg mooi lichtblauw, dat is eigenlijk de echte Alpina kleur.

        Login om te reageren
        • willeme zegt

          21 september 2020 om 12:39

          @masheell. nee, dat is niet correct. Groen is de historisch correcte (race) kleur voor Alpina. Later kwam het blauw erbij.

          Login om te reageren
  8. antoonniels zegt

    21 september 2020 om 09:57

    B3 boven M3 natuurlijk. Ik leg graag uit wat het is.
    Overigens is een D3 ook prima. Wel graag de station en dan donkerblauw of donkergroen met de striping.
    Je moet er alleen wel voor naar het buitenland, maargoed ze zullen hem vast wel voor je op NL platen willen zetten als je een dergelijk bedrag overmaakt.

    Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      21 september 2020 om 10:05

      @antoonniels: Volgens mij kan je ze gewoon bij BMW dealers nieuw bestellen.

      Login om te reageren
    • alpina007 zegt

      21 september 2020 om 10:27

      @antoonniels: je hebt in NL geen officiële Alpina dealers meer, maar bestellen gaat prima.

      Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    21 september 2020 om 10:03

    Tja, sowieso mijn keuze, maar dan wel de groene B3 touring van de introductie.

    Login om te reageren
    • pyrat zegt

      21 september 2020 om 10:14

      @dutchdriftking: ja inderdaad en dan met een cognac-kleurig Lavalina lederen interieur.

      Login om te reageren
  10. goedverhaal zegt

    21 september 2020 om 10:49

    @willeme…de B3 heeft ‘gewoon’ de motor van de nieuwe M3/ M4 die nog moeten verschijnen. Iets minder pk’s (17 meen ik op papier), maar 100 Nm meer koppel. En een compleet ander onderstel/ remsysteem/ in-en uitlaatsysteem, versnellingsbak die totaal is hergeprogrammeerd. Dus het heeft weinig meer van doen met een M340, behalve het spoilerpakket van die uitvoering. Duitse testverslagen spreken de verwachting uit dat een M3 niet veel beter kan worden dan de nieuwe B3, wat racier misschien. Zou persoonlijk ook liever een B3 dan M3 rijden overigens. Maar dat is ook de bedoeling, ze moeten beide wel bestaansrecht hebben. Snoept Alpina teveel klanten van BMW weg, dan zijn ze niet al te happy bij BMW. Al koopt Alpina natuurlijk gewoon de basis in bij BMW, waar BMW ook aan verdient.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      21 september 2020 om 12:25

      Weet je, zo gaat dat elke keer met elke Alpina in de Duitse pers. Die komt eerder dan de echte M3 van BMW, de pers vindt het helemaal geweldig. En dan komt BMW met “the real thing” en hoor je de pers niet meer over Alpina.

      Login om te reageren
      • goedverhaal zegt

        21 september 2020 om 16:17

        @mashell Dat is hetzelfde bij een nieuwe 3-serie, C-klasse of A4. Zodra er een nieuwe is, hoor je over de andere weinig tot niets meer. Nieuw is hot. Dus niet gek. Wel doet BMW veel meer aan PR en kent iedereen BMW, in tegenstelling tot Alpina. Laat Alpina maar exclusief blijven en de M3 shinen.

        Login om te reageren
  11. gregorius zegt

    21 september 2020 om 11:54

    Ik vind het juist mooi als men niet weet wat het is en/of het niet begrijpt. Weinig mensen die het vragen of iets uitmaakt en men ziet gewoon een nette 3-serie die waarschijnlijk wel potent it.
    Zelfde met mn eigen stationwagon; men ziet t niet of snapt t niet; heerlijk. En soms sta je naast iemand bij het stoplicht en die kijken dan met zo’n blik: “nee. is dat een”? Veel leuker dan als die logo’s die t verraden.
    En uiteindelijk ga ik toch het circuit niet op; dus doe mij de Alpina versie ook maar.

    Login om te reageren
  12. E550 zegt

    21 september 2020 om 12:16

    In de tekst wordt gesproken over velgen. Waar kan ik die velgen zien?

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      21 september 2020 om 12:47

      Op de configurator van Alpina. Dan kies je ze in het zilver… Witchcraft happens and… je zal ze warempel zien!!

      Login om te reageren
  13. scrmeagle zegt

    21 september 2020 om 15:24

    Er is geen dealer die ze nieuw levert, er zijn BMW dealers die als gebruikt importeren. Kan je direct zien als je het kenteken natrekt. Als je een nieuwe Alpina wil moet je hem zelf nieuw bestellen en importeren. Dan krijg je hem zoals je wilt. Voor zowel de M3 en B3 zijn liefhebbers beiden zijn fantastische auto’s voor een andere doelgroep.

    Login om te reageren
    • gwnbmw zegt

      21 september 2020 om 15:53

      de grotere bmw dealers van het land kunnen gewoon nieuwe alpina’s importeren, die worden niet als gebruikt geimporteerd.

      Login om te reageren
      • scrmeagle zegt

        21 september 2020 om 19:45

        @gwnbmw: noem er een

        Login om te reageren
        • alpina007 zegt

          21 september 2020 om 21:31

          @scrmeagle: BMW Den Haag

          Login om te reageren
  14. michaelb zegt

    21 september 2020 om 20:02

    Allemaal leuk hoor dat Alpina, maar in the end staat er nog steeds een BMW logo op.

    Login om te reageren
    • baf07 zegt

      21 september 2020 om 20:11

      @michaelb: nope, alpina logo’s all over the place

      Login om te reageren
      • alpina007 zegt

        21 september 2020 om 21:32

        @baf07: motorkap en achterklep BMW, de rest idd Alpina

        Login om te reageren
  15. MarcoM zegt

    21 september 2020 om 21:23

    Prachtig, gewoon goed, niets meer aan doen.

    Login om te reageren
  16. Gabriel Lozano-Moran zegt

    21 september 2020 om 22:55

    Een co2-uitstoot van 228 gram/km is niet niks. Kost teveel belastingen in Belgenland. Dat is hoger dan de verwachte co2-uitstoot van de M3 (G80) dus fiscaal genomen zal de M3 interessanter zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North