
Terwijl de Tokyo Motor Show nog minder dan een maand op zich laat wachten heeft Mitsubishi wat extra materiaal van de laatste Evo vrijgegeven. Ze doen dit op dezelfde dag dat het blad Car and Driver de primeur heeft om de nieuwe Evo aan de tand te voelen.
De foto’s die zijn vrij gegeven zijn van een JDM-spec Lancer Evolution GSR. Natuurlijk wisten we al wel hoe de auto er van de buitenkant uit zou zien, dus het interieur is veel interessanter.
Wat direct opvalt is dat de auto is uitgerust met het Twin-Clutch SST-systeem, Mitsubishi’s dubbele-koppelingstechniek. De peddels achter het stuur zijn inmiddels bekend. Het ‘Super-All Wheel Control’ (S-AWC) systeem moet er voor zorgen dat deze Mitsu goed op de weg blijft plakken.
Car and Driver heeft in haar november-nummer een item over de Evo X, en dankzij dit item en de gebruikelijke lekkage kunnen we jullie ook de uiteindelijke cijfers geven: 299 pk en 407 Nm.
De pk’s komen, zoals we al vermoedden, iets hoger uit dan vermeld in de Japanse folder, maar in een rechte lijn schijnt deze auto langzamer te zijn dan zijn voorganger. De winst wordt in de bochten gepakt, waarin de nieuwe generatie de lat weer een stukje hoger heeft gelegd.
Oh ja, de vleugel achterop is nu een optie (via VWvortex).








lijkt me wel een lache karretje!!
Ja lijkt me ook wel leuk ja…
Ziet er netjes uit, maar de oude was toch mooier. Wanneer komen de filmpjes?
Blijven toffe wagens, niet echt mooi maar wel bruut. :)
Vette bak, maar de EVO VI blijft toch de mooiste vind ik :)
mooie wagen! alleen hadden de achterlichten wat mij betreft gewoon recht gemogen. en het intrieur lijkt iets achterhaald.
Ziet er goed uit, maar dan moet die vleugel er echt wel vanaf…
Tenminste, als ie een beetje uitgebouwd is verder kan het nog, maar de onderste foto’s vind ik het echt niet mooi
Wel vet, een EVO zonder vleugel erop, echte wolf in schaapskleren dan :P
Oei, daar zou ik wel een keer in willen rondraggen!
voorkant is echt te gruwelijk :) achterkant doet me denken aan een wat ouder type Seat
Hoewel ik deze bij lange na niet zo mooi vind als zijn voorgangers doet deze het altijd nog beter dan zijn hondslelijke concurrent met de flat 4 aan boord, hoewel een 22B mij nog steeds kan bekoren. Toch blijft een Evo 6.5 voor mij het absolute summum in deze klasse, op de, inmiddels klassieke, Cosworth modellen van Ford na uiteraard ;)
Die vleugel he; is ie nou echt noodzakelijk? Ik bedoel, stijgt ie op zonder deze taartschep? Kunnen ze niet gewoon een diffusor aan de onderzijde maken en een (bescheide) spoiler op de achterklep?
zal deze sneller zijn dan de nieuwe soeb sti?
voorkant ziet er erg bruut uit. Die achterkant bah!.
@ Kadett rijdt beter
“Oh ja, de vleugel achterop is nu een optie”
Hij zal dus wel niet echt nodig zijn
Ik moet er nog even aan wennen.
Achterkant is naar mijn idee iets te slank.
Nu dacht ik toch serieus dat dit bericht of de nieuwe Skyline ging (keek alleen ff snel naar het plaatje)
lijkt wel een nissan skyline vooraan…
heb hem op de IAA zien staan en hij is in het echt veel mooier. Design komt op de foto’s niet helemaal in balans over maar in het echt klopt het weer wel. Erg mooi cockpit trouwens. Beduidend hoogwaardiger dan voorheen!
Moet eerst nog maar zien wat de winst van deze versnellingsbak is t.o.v. de normale handbak met voetkoppeling. En in hoeverre verschild dit systeem van dat met de VW DSG? En hoeveel verzetten heeft hij nu? 5 of 6?
En hoeveel langzamer in rechte lijn is deze in verhouding tot zijn voorganger? 240km/h moet er toch nog wel inzitten lijkt mij met 299pk?
Wel erg gaaf is dat het blok nu eindelijk een gezonde hoeveelheid koppel heeft. Dat was eigenlijk het enige wat er een klein beetje aan ontbrak bij de vorige versie.
Als je er 1 besteld, doe dat dan wel met die achterspoiler! Die hoord er gewoon op. Anders is het een zoveelste Lancer 1.6. Of je wilt iedereen de schik van hun leven geven bij het stoplicht. (is natuurlijk ook erg vermakelijk!)
Deze moet nog sneller zijn in de bochten? Heftig. Ik heb een evo 7 tegen een ferrari f50 zien racen (allebei op slicks) maar die ferrari had in de bochten geen schijn van kans. Kon er alleen op het rechte stuk voorbij maar verloor bij het aanremmen en in de bochten. E n deze moet nog sneller zijn! Te gek!
Ik ben meer fan van het exterieur van de oude Evo, kan hier niet warm van worden eigenlijk..
Maar misschien een hele domme vraag, Rider noemt hier dat de Evo met 299 pk de 240 km/u wel moet halen.. Maar waarom haalt een BMW E46 320i al dan bijna 230? Of rijdt een Evo veel harder? We hebben het hier natuurlijk niet over de acceleratie! (a)
brute neus, maar wel een lelijke kont, en dat is toch wel hetgeen je meest gaat zien denk ik :)
Had ook liever dit kontje gezien dan het huidige.. :(
[img]http://img440.imageshack.us/img440/4608/fotos0018zl9.jpg[/img]
voorkant is zeer mooi en bruut, maar achter heeft hij teveel… had wat slanker mogen zijn. Heeft nu iets weg van het laatste model cordoba…
@Laurens
De EVO haalt maar 240KM/h omdat de versnellingen kort zijn om snel van 0-100 te kunnen.
Wat is dit een gave bak! echt geweldig! donders mooi design. Voor mij kan hier geen enkele andere auto aan tippen. Verbazendwekkend hoe mitsubishi dat flikt.
Wat een come-back!
Sorry Autoblog.
De versie was inderdaad al tentoongesteld op de IAA September 2007.
Overigens weer een schitterende beurs met veel premieres.
Heb weer veel fotomateriaal van deze beurs.
echt een mooie bak die nieuwe evolution x dat kan de van de nieuwe impreze niet zegge
voorkant is zo bruut maar dan verklote ze het weer vanachter he typisch
Eh sorry…maar ik vind de EVO echt niet zo mooi meer, de concept X was heel fraai…en dan zie je dit. Heel jammer eigenlijk.
Inderdaad, de achterkant van de concept was een stuk fraaier (net als de voorkant trouwens). Nu lijken die achterlichten naar beneden te wijzen. Ik dacht eerst dat ze er per ongeluk een foto van een Renault Laguna tussen geprikt hadden ofzo… jammer…
vind het een mooie wagen alleen de achterzijde spreekt me niet zo aan beedje te hoog naar mijn idee (of het komt door de smalle en hoge achterlichten)
Jeuz hij wordt wel steeds lelijker, hè? Naarmate de introductie nadert……
oei oei oei wat valt die achterkant tegen zeg… De voorkant vind ik wel leuk maar de achterkant…. nee das niks. Doe mij dan maar nostalgisch de evo V en VI.
Toch vind ik de auto er wat vatsig uitzien… :X
Op de IAA stond geen Evo X mar wel concept X, die totaal verschillend is van de Evo. Hadden ze concept X nu behouden voor de Evo X dan hadden we een prachtige wagen gehad maar nu hebben zo zoveel veranderd aan de concept X zodat de EvoX terug even banaal lijkt als vroeger.
cool,maar geef mij maar een evo 8 of 9
lijkt op een kruising tussen volvo en alfa 159
Coooool
zeker een brute bak :D ik heb liever de 7 maar deze is ook super