
Mitsubishi ziet geen toekomst in Europese autoproductie en trekt eind dit jaar de stekker uit NedCar.
Dat is vandaag bekend geworden. Mitsubishi heeft laten weten dat men eind 2012 zal stoppen met de productie van de Colt en de Outlander bij NedCar. Eerder werd nog gesproken over de mogelijkheden van de assemblagelijn in Born, maar dat zal niet doorgaan. Nedcar is al een tijdje zelf op zoek naar een alternatief, maar concrete plannen zijn er niet.
Er werken ongeveer 1500 mensen bij NedCar en het is daarmee de grootste autofabriek van Nederland. Tot nu toe zijn er 1,1 miljoen Mitsubishi’s gemaakt in Born. Zoals het er nu voor staat zal de fabriek in 2013 worden gesloten.
Waar worden de andere Mitsubishi’s eigenlijk gemaakt? Allemaal in Japan en in de rest van Azië?
@sdk16420: Hier meer info, productie in Thailand en Japan.
-edit: nee, daar staat geen extra info-
Dat zal wel verhuizen naar Turkije, Polen, of een ander land dat ten oosten van west-europa ligt.
Dit was helaas een keer te verwachten….
Hm jammer, maar ja op zich niet zo gek, want in het buitenland kan men veel goedkoper produceren natuurlijk..
de lage loon landen doen europa de das om
@cossie300:
Of hebben wij niet zelf die strop om ons nek gehangen door te menen dat we persé steeds meer moesten gaan verdienen?
@jack_abarth: precies! De werknemers mogen de vakbonden bedanken voor het verliezen van hun baan. Tuurlijk helpen de lageloonlanden ook niet echt mee, maar als de werknemers zelf wat sneller tevreden waren geweest had dit misschien niet nodig geweest…
@RRenault: Och gossie.
Die stoute vakbonden.
Iedereen moet maar slikken zolang ik maar een tweede auto voor de deur heb, derde LCD in huis en vierde vakantie per jaar.
Je kunt mensen hier in west europa nu eenmaal niet voor een appel en een ei aan de gang houden.
Het ligt niet zo simpel.
@RRenault:
Waarschijnlijk een brallend studentje waarbij pappa en mamma de vaste lasten betalen.
@jack_abarth: Ja, dat zal het zijn, alsof het komt door simpelweg 1 knop in te drukken.. Even zoeken wat economie inhoudt.
@jack_abarth: Lolbroek, het was niet in je opgekomen dat wij ook meer belasting betalen, de producten hier duurder zijn en daarom onze salarissen ook wat hoger? Alsof ze in Polen geen flatscreens aan de muur hebben hangen?
Wat een tegenslag! De Gebroeders Huet misschien…?
zozo…een beslissing en dat zónder dat de overheid hierbij betrokken is ? Moet niet gekker worden in onze ‘centraal geleide vrije markteconomie’!
Sneu voor de werknemers, dat weer wel.
en die hele bannercampagne hier dan?
Voorspelbaar ;)
Nee ik zie ook geen toekomst meer in Mitsubishi. Een keer een Lancer gehad, verschrikkelijke [email protected] auto. En vervolgens liet de Mitsubishi dealer in Warga de tandriem verspringen tijdens CO afstellen en stuurde me zo weg met een kapotte motor. De rekening zou later komen. Dus nooit gezien, want hij wilde er natuurlijk niet op aangesproken worden. Criminele dealer van een waardeloos merk. Er zijn zoveel betere merken, dat het me verbaast dat ze er anno 2012 nog steeds zijn.
@midasracer: Hmm, uit jouw mond geloof ik ’t wel, al verbaasd het me ten zeerste. Ik dacht juist dat deze wagens zeer goed waren.. Shame.
@kaasboerin: Van de Japanse merken is Mitsubishi de slechtste, vwb innovatie en kwaliteit. Honda was al een stuk beter, maar tegenwoordig heb ik een Toyota.
@midasracer: Dat moet wel decennia geleden zijn, het zit je nog steeds hoog?
@bobb: Ja, maar er zijn veel meer negatieve verhalen over Mitsubishi. Zo zijn er jarenlang terugroepakties en verbeteringen door de direktie tegengehouden om imagoschade te voorkomen. Mijn buurman was idolaat van Mitsubishi, maar had zoveel roestproblemen dat hij op een ander merk is overgestapt. En toen hadden ze als slogan “de gestaalde perfektie”. Dan krijg je toch wel een vieze smaak in je mond.
Wie koopt die dingen nou?
Ik. Modelletje Colt CZ5 uit 1997. Als 1.5 met 110pk bij 960kg nog best rap. Met 16″ velgjes, zwartgetinte ramen, mistlampjes, airco, licht- en regensensor, twee dakraampjes nog best een kek karretje hoor. En made in Holland :-)
@mynameisjeroen Zo dat is een vroeg prototype geweest….
@mcshine: sorry: 2007. Goed opgelet :-)
Tijd voor een Nederlands automerk, van Nederlandse bodem voor de gewone Nederlander! Revive DAF.
@AutomotiveDesigner: ja! goed plan, en iedereen wil nu wel een cvt, how hard can it be?
Zijn we nu eindelijk van die belzak reclame af in de comments?!
Zonde als NedCar echt zou verdwijnen. Tijd voor een nieuw Nederlands automerk!
Hoor ik daar een reddingsactie voor Victor?
@FelixF: Hoop ’t nie.
@kaasboerin:
Blijf je in ieder geval wel 2 jaar in onzekerheid…
Dit kan zomaar, maar protectionisme is uit den boze…
Dezelfde grap hebben Renault en Opel ons (in België) ook gelapt, maar egoïstisch en/of debiel als we zijn, kopen we nog steeds massaal veel deze merken. Ik hoop dat Nederland wat chauvinistischer is ingesteld en Mitsubishi dus wat minder gaat kopen…
Ik snap ook niet waarom er op politiek vlak niets ingevoerd wordt om auto’s die in eigen land geproduceerd worden geen belastingvoordeel krijgen. En ja protectionisme mag niet van Europa, maar steek je middenvinger dan eens op naar Europa (Frankrijk en Duitsland doen dat ook altijd), want het is niet dat ze hun ginderachter niet met protectionisme bezighouden…
@koenmb:
Nederland chauvinistisch? Waarop?
Hier worden enkel fietsen gemaakt.
@Hubert: Chauvinistisch door geen Mitsubishi meer te kopen maar een ander merk, gewoon omdat ze de boel in Nederland sluiten.
@koenmb:
Heb toch al nooit de indruk gehad dat Nederlanders in de rij stonden om een Mitsubishi te kopen.
@mcshine: sorry, 2007. Goed opgelet.
Ik lees net dat de werknemers de sleutels van alle auto’s in de fabriek hebben meegenomen als onderpand.
@koenmb: Nederlanders kopen met hun verstand, niet met hun gevoel. Dus als een Nederlander een Mitsubishi de beste keus vindt, koopt ie die ook. En het zal hem een rotzorg zijn dat hij dat merk daarmee steunt
Iets voor een fabrikant uit China?
Youngman soms geïnteresseerd?
Voor 1 euro, wat belastingvoordeel en al het personeel, waarom niet?
OT: Dit zagen wij toch al lang aankomen?
En het is nog logisch ook, omdat het qua kosten bijna niet te doen is voor een autofabrikant, verhoudingsgewijs, is er met de oostblokkers en turken niet te concurreren, nederlandse krachten zijn te duur. Alleen heel veel belastingvoordeel kan dan zo’n fabrikant het zetje geven om hier zijn bedrijfsvoering te doen. Nederland is best belastingvriendelijk voor buitenlandse bedrijven, maar als de fabrikant het economisch nog beter kan krijgen, dan doet men dat toch, niemand die dat tegenhoudt.
Was te verwachten, wie zit er tegenwoordig op een Mitsubishi te wachten? Precies, …. niemand!