Circuitdirecteur Eric Weijers vindt van wel. Grandioos plan of heeft meneer op de eerste zomerse dagen al een zonnesteek te pakken?
Bootvluchtelingen hebben ze niet in Zandvoort, maar in de duinen ligt wel een ander ‘probleempje’ waarmee de overheid zich moet bemoeien. Dat vindt althans Eric Weijers, directeur van Circuitpark Zandvoort. Hij wil heel graag de Formule 1 weer zijn terugkeer laten maken op de omloop in de duinen, maar heeft daar zo’n 30 tot 40 miljoen euro voor nodig.
“Maar waarom zou het niet vanuit de overheid ondersteund kunnen worden? De overheid heeft zich ook geschaard achter een kandidaatschap voor het WK Voetbal en de Olympische Spelen. Waarom zouden ze dat dan niet voor een Formule 1-race kunnen doen?”, aldus Weijers vanmiddag in BNR’s Nationale Autoshow. Daarbij voorbijgaand aan het feit dat de overheid onlangs nog alle financieële steun heeft ingetrokken voor de Europese Spelen van 2019. Daarnaast zijn er op dit moment veel belangrijkere dingen die de aandacht van de kamer verdienen, zoals de terugkeer van Bitter Lemon in het parlement.
Begrijp me niet verkeerd, ik draag Circuitpark Zandvoort een warm hart toe. Zeker sinds de desastreuze verbouwing van het TT-circuit in Assen, ligt in Zandvoort het mooiste circuit van Nederland. Een rijke historie, met tussen 1948 en 1985 ook Formule 1-races, en nog altijd een fijne line-up van raceklasses en evenementen. Goed, wat meer herriedagen zouden welkom zijn, maar dat zit er simpelweg niet meer in. Terugkeer van de Formule 1? Mja, als het écht rendabel zou zijn. Maar om nu staatsgeld met kruiwagentjes naar ome Bernie te rijden, dat lijkt mij geen strak plan. Het verdwijnen van legendarische circuits van de F1-kalender bewijst wel dat goudstaafjes en andere kostbaarheden het enige zijn waar het Bernie Ecclestone om te doen is
Maar dat is slechts mijn bescheiden mening en wie trekt zich daar nu wat van aan? Collega mauritsh is het alvast niet met me eens… Daarom bij deze de volgende stelling: De overheid moet substantieel bijdragen aan de terugkeer van de Formule 1 op Zandvoort.
101 reacties
2005: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/82/Catalunya_%282004-2006%29.svg/1426px-Catalunya_%282004-2006%29.svg.png
2015: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/20/Catalunya.svg/1409px-Catalunya.svg.png
Maleisië is in die tussentijd niet gewijzigd. In 2015 had Rosberg de snelste raceronde met 1:42.062 en in 2005 was Raikonen de snelste met 1:35.483. De auto’s zijn, afhankelijk van het circuit, toch een behoorlijk stukje slomer geworden!
Australië 8,4
Maleisië 8,9
Bahrain 6,8
Monaco 4,1
Canada 4,9
Duitsland 6,1
Hongarije 6,6
België 5,4
Italië 7,0
China 8,2
Brazilië 2,1
Circuit bedraagt 4,5 kilometer, de gemiddelde baanlengte van een F1 circuit.
En de overheid mag van mij ook best een lening geven aan een professionele voetbalclub, als er een goed plan klaar ligt om de club weer rendabel te kunnen maken, waardoor de lening weer afbetaald kan worden.
Als de overheid een lening aan CPZ van 30 – 50 miljoen kan geven en CPZ komt met een realistisch plan waardoor dit ook weer afbetaald kan worden, waarom niet?
Daar is weinig populistisch of doms aan (2 opvattingen die bijv over de telegraaf gezegd kunnen worden).
Een F1 race kan best wat bijdragen in NL; maar dat is dan puur voor de amusement. Afgezien van dat de F1 rijders echt fit zijn, valt een F1 evenement nou niet in de categorie: Sport en Welzijn; maar eerder gewoon in de categorie vermaak.
Als de F1 naar NL zou willen komen, zouden ze dat best zelf kunnen financieren en er ook nog winst op kunnen maken; er komt makkelijk 150000 man op af; ook met de huidige ticket prijzen. Ook zeker als je het 5 jaar achter elkaar zou doen. In dat geval zou de F1 ook best voor de renovatie kunnen betalen.
Maar dat is tegenwoordig niet meer genoeg. Er zijn genoeg plaatsen in de wereld, waar op de een of andere manier een groep of een overheid een locatie ready maakt en dan nog geld bijlegt om zo’n race te halen. Waarom zou je daar mee willen concurreren met overheidsgeld?
ouwe romanticus !
F1 wagens die zoemen, heel even als ze los komen van de aarde kort voordat ze weer landen !
Als Nederland weer in aanmerking wil komen voor een F1 race dan zou er een compleet nieuw en modern circuit (in de polder) moeten komen die aan alle huidige en toekomstige eisen voldoet.
En zelf dan is het twijfelachtig of je de F1 binnen kan halen.
Nederland mag allang blij zijn dat ze in staat zijn om een DTM race op CPZ te hebben en weten te behouden voor de toekomst, en zelfs dat is al zeer twijfelachtig.
De baan van CPZ moet minimaal 2x zo breed worden en ook zal de lengte van de baan moeten toenemen.
Verder is de Hugenholtzbocht een grote hindernis voor het binnen terrein om goed toegang te hebben tot alle pit boxen vanaf de achterzijde.
Spa heeft eau rouge en Zandvoort heeft de Tarzanbocht. Monaco heeft nouveau riche, ambiance en villa’s en wij hebben een villapark er precies naast liggen. Abu dhabi heeft de woestijn wij hebben de duinen….
Weet je wat….ik heb niks gezegd.
Daarbij: als ze op de Nürburgring en Hockenheimring het al moeilijk hebben om het plaatje rond te krijgen, lijkt mij een Nederlandse GP helemaal een lastig verhaal.
Dus of ik een Nederlandse GP wil: ja. Maar realistisch bekeken moet je dit niet willen.
Dat wij “nuchtere” noordwest Europeanen zijn is geen garantie voor een wel slagen hier van dergelijke projecten.
Daarbij zijn de kosten voor een WK binnenhalen vele malen hoger (om maar te zwijgen van iedereen die je moet omkopen voor een stem ;-)). Tevens wordt een EK geregeld door de UEFA, en niet de FIFA. Wat betekent dat de organiserende landen er meer aan overhouden. Dat was voor Polen en Oekranië de reden om in 2012 het te organiseren.
Veel meer dan een goed “Club Circuit” is het niet meer.
En er moet al helemaal geen overheidsgeld gebruikt worden om F1 terug naar Nederland te halen.
Ben je wel eens naar Zandvoort gereden? Dát is het grootste probleem. En een nieuwe snelweg door Aerdenhout gaat er van z’n levensdagen niet komen, natuurlijk.
Assen is geen alternatief voor Formule 1. Natuurlijk, Champ Car reed er jaren geleden, maar die reden toen — net als IndyCar nu nog — op stratencircuits en gewone banen waar Formule 1 in de jaren 70 al weggevlucht zou zijn.
Jammer, maar helaas: Formule 1 komt in Nederland niet meer terug.
En 1 nieuwe
Misschien optie ?
Zandvoort is zoiezo niet meer op f1 ingesteld
Het dorp opzich, de toegang , hotels, enz enz
Maar het gebied is natuurlijk prachtig voor natuur en woningen
Dat hele gebied zal zeker een aardige cent opleveren
Assen natuurlijk iets minder ,
Ik denk dat je met die opbrengst …en wat sponsers/investeerders een heel eind komt
En dat de nederlandse belastingbetaler niks hoeft te betalen
De medewerking van de regering zou dan het enige stuikelblok zijn met allerlei regeltjes
Als we de Formule 1 weer naar Nederland willen halen zal er een compleet nieuw circuit aangelegd moeten worden, maar met alle milieu-clubjes die Nederland rijk is zal dat helaas wel niet gebeuren..
Ik vind ook: Met staatssteun, nee. Particuliere steun, ja graag.
Als er al geld beschikbaar zou zijn om de F1 naar Nederland te halen, dan zou er naar mijn mening een circuit op de Tweede Maasvlakte of in de Flevopolder moeten worden gebouwd. Op die manier kun je dan een state-of-the-art circuitpark aanleggen en heb je minder problemen met geluidseisen en bereikbaarheid. Qua locatie ligt de Flevopolder het meest centraal om autosportfans vanuit het hele land te kunnen trekken. Misschien kunnen we dan ook meteen in Zeewolde een Nederlands sportwagenmerk oprichten? ;-)
De Tweede Maasvlakte zou voor mij persoonlijk een stuk dichterbij zijn, maar dan moet eerst de doorstroming en uitbreiding van de A15/N15/N57 goed geregeld zijn. Anders krijgen we hier precies dezelfde problemen als die nu al jaren in Zandvoort spelen!
Het antwoord daarop kan enkel maar nee zijn. Nu hopen dat die voetbal subsidie-sletjes dat ook eens gaan inzien.