• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Moeten we in Nederland ‘keep your lane’ invoeren?

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 mei 2012 om 13:49 – 99 Reacties

Ring Antwerpen - foto: wegenforum.nl


In Nederland is je plek op de rijbaan rechts, veel duidelijker kan de wegenverkeerswet niet worden. Maar hoe praktisch en realistisch is deze regel, nu onze snelwegen breder en breder worden? Moeten we niet overstappen op het ‘keep your lane’-principe?

Het afgelopen weekend reed ik over een lekker rustige Ring Brussel en Antwerpen, waar je bij tijd en wijle zo’n 4 rijstroken tot je beschikking hebt. Het was heerlijk weer en met de cruisecontrol op 125 was het prima toeven op de rechterbaan. Op een gegeven moment krijg je echter te maken met verkeer dat voor je rijdt, en dan natuurlijk niet rechts, maar op de middenbaan. De rechterstrook is immers alleen voor vrachtwagens, zo lijkt de gedachte bij velen.

Op zo’n moment kan je compleet naar de linkerbaan opschuiven, om daarna weer helemaal naar rechts te moven, maar het geeft veel meer rust en minder sores om gewoon lekker te blijven waar je bent, de weg voor je is toch compleet leeg. Onder de huidige wetgeving is dit nog strafbaar, maar wordt het niet eens tijd om dit op te heffen? Op een 10-baans A2 is het toch geen doen om alles maar naar rechts te dirigeren? Dat wordt een constante, onrustige slalom. Bovendien doet geen hond dat. Mensen voelen zich kennelijk prettig op de middenbaan.

Hierboven staat een voordeel van een dergelijk systeem (wat mij betreft in te voeren bij 3 rijstroken of meer) omschreven, maar er kleeft natuurlijk ook een nadeel aan. Wanneer je nu van rijstrook wisselt kan er van beide kanten verkeer aan komen. Zeker wanneer net een groot, langzaam object op de middenbaan is ingehaald vergt het een goede kijktechniek om te voorkomen dat twee auto’s die toevallig tegelijkertijd naar dezelde rijstrook bewegen elkaar niet raken.

Maar goed: wanneer mensen zo veel mogelijk op 1 rijstrook blijven, met het langzamere verkeer aan de rechterkant, levert dit denk ik een stuk meer rust en minder ergernis op. Wat mij betreft wordt het dan ook hoog tijd om het ‘rechts inhalen’, dat is geïnspireerd op de oude 4-baans snelwegen, niet meer strafbaar te stellen. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Foto Credit: wegenforum

Ook interessant!

  • Video: overige verkeer plaagt supercar
    Video: overige verkeer plaagt supercar
  • Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: asocialen blokkeren verkeer voor burnouts
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

snelweg, Verkeer

Vorig bericht: « BREKEND: auto-ongeluk zanger Rinus en Deborah
Volgend bericht: Opel lanceert nieuwe generatie benzinemotoren »

Lees Interacties

Reacties

  1. CBR600rr zegt

    14 mei 2012 om 13:53

    Ik denk dat als je een gemengd systeem gaat aanhouden je alleen maar verwarring schept. Verwarring veroorzaakt ongevallen dus slecht idee. Bovendien zijn er maar een paar 10-baanswegen in Nederland, dus is de noodzaak niet bijzonder hoog in mijn optiek…

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      14 mei 2012 om 15:38

      @CBR600rr: eens, bovendien weten we dan niet meer aan welke kant we horen in te halen. Dan wordt het op een drukkere snelweg nog meer slalommen als iedereen verspreid en ongeordend op alle banen rijden. En at autoblog, het is toch tien-strooks en niet tien-baans. Tienbaand betekent dat er 10 rijrichtigen zijn. Het zijn maar twee-baans snelwegen maar wel tien-strooks. Let maar op het woord rijstrook. Dat is een gedeelte van een rijbaan. Foutje dat vaker voorkomt hier ;)

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        14 mei 2012 om 15:40

        @jzaero: zie net dat ik het foutje ook maakte ;) jullie schuld AB! Hahah

        Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      14 mei 2012 om 19:53

      @CBR600rr: 1

      Login om te reageren
  2. baserace zegt

    14 mei 2012 om 13:54

    Ik zeg: doen!

    Login om te reageren
  3. screamer zegt

    14 mei 2012 om 13:55

    In Canada hebben ze dit principe ook en op 2x 3baans (en meer) wegen werkt dat heerlijk.
    Al merk je wel dat bij 3 banen bijna iedereen op de middelste baan gaat rijden, links voor de inhalers en hardrijders is, en de rechterbaan is voor het invoegende verkeer en een paar vrachtwagens (die rijden ook veel in het midden namelijk)

    Maar bij meerbaans werkt het echt geweldig. Doe maar!

    Login om te reageren
    • rrustema zegt

      11 augustus 2013 om 18:50

      @screamer: Het werkt aan de andere kant van de oceaan vooral goed omdat er 1 maximumsnelheid is voor zowel vrachtwagens als personenauto’s. Dat is dus ook wat ik voor Nederland bepleit: 1snelheidopdesnelwegen.petities.nl

      Login om te reageren
  4. sacha zegt

    14 mei 2012 om 13:55

    Ja. Ik doe het bovendien al op brede wegen. Niemand neemt er aanstoot aan en rijdt lekker rustig.

    Login om te reageren
  5. SanderB zegt

    14 mei 2012 om 13:55

    Absoluut mee eens. Nu gebuurd het te vaak dat je op een weg met 6 of 8 rijstroken, de rechter baan geheel vrij is, hier rij je dan met de toegestane snelheid iedereen voorbij.

    Ik doe het zelf al regelmatig, echter denk ik wel dat het aantal aanrijdingen toe zal nemen, omdat de gemiddelde weggebruiker pas gaat kijken op het moment dat ze de wisseling van rijbaan al ingezet hebben.

    Login om te reageren
    • KUYL zegt

      14 mei 2012 om 14:25

      @SanderB: Ik doe het ook, maar helaas snappen sommige mensen er helemaal niks van. Afgelopen vrijdag nog. Jong meisje op middelste baan, ik op cruisecontrol rechts er langs met toegestane snelheid. Daardoor raakt ze in de war/paniek en gas gaat geven. Wanneer ik naar links wil om een auto voor me in te halen heeft ze me zo goed als klem gereden en blijft schuin achter me rijden waar ik haar niet goed kan zien(snap sowieso niet waarom mensen in de dode hoek van een ander gaan rijden). Uiteindelijk toch er langs gekomen, ging ze weer langzamer rijden zoals eerst. Niet voor iedereen is het dus logisch. Vooral wat je zelf aangeeft, het kijken doen veel mensen niet.

      Login om te reageren
      • dawwg zegt

        14 mei 2012 om 15:12

        @KUYL: Zo herkenbaar, op de A2 is het echt een hel van mensen die langzamer dan 100 op de middelste banen rijden … en vooral niet anticiperen op / rekening houden met andere verkeersdeelnemers (b.v. het ‘klemrijden’, naast je blijven plakken, inhalen & dan gas los, etc.)

        Login om te reageren
  6. RoT___ zegt

    14 mei 2012 om 13:56

    Gewoon rechts houden en streng handhaven. Op fora is ook altijd te lezen dat Amerikanen het Europese systeem juist als prettig ervaren. Als iedereen zijn baan houdt kan je niet even lekker opschieten en wordt de extra capaciteit van verbrede wegen slecht benut.

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 mei 2012 om 14:03

      Gedacht is mooi, maar de realiteit is anders. Bij een bepaalde verkeersintentsiteit loopt het gewoon vast en blokkeert het langzame verkeer de 2 linkerbanen terwijl de rechter juist vrij is. Dit omdat iedereen sneller wil dan de ander.

      Ga maar eens bij grotere verkeersdrukte in Duitsland rijden, daar zie je bijna alleen maar remlichten op de linkerbaan.

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        14 mei 2012 om 14:57

        @sir_smokalot: Niet alleen in Duitsland, ook in Nederland is dat in de file het geval. In de file rijdt het rechts over het algemeen redelijk continu, terwijl het links gassen en remmen is. Buiten de drukte om rijdt het dan weer heerlijk, je weet dat ze links inhalen en rijdt rechts als je rechts kan rijden.

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          14 mei 2012 om 15:17

          @RoT___: In de file het ‘keep your lane’ principe houden levert de beste doorstroom op en de minste kans op ongelukken, normaliter is rechts houden een erg goede regel, kijk maar hoe gelikt het in Duitsland werkt.

          In NL – Nur Links – werkt het echter lang niet zo goed, daar iedereen met z’n muesli-bak met 81 km/u achter de vrachtwagen vandaan naar links komt en vooral z’n achterligger er niet langs wil laten, 120 km/u is immers de maximale snelheid, dus waarom zou je ook ? * kuch * kuch *

          Login om te reageren
  7. dujokke zegt

    14 mei 2012 om 13:57

    Daar komen volgens mij nog meer ongelukken van. Al wie regelmatig eens in de UK links moet rijden, weet dat het aartsmoeilijk is in sommige modellen van wagen om verkeer dat van rechtsachter komt te zien aankomen. Je moet echt volledig je hoofd draaien om door je rechterachterruit te kijken, of bij een break zelfs het achterste ruitje, om zeker te zijn dat je nergens tegen knalt. Vervolgens zijn wij autobloggers uiteraard de geniaalste chauffeurs ooit, maar helaas wil de gewone sterveling degene die niet elke dag benzine snuift – ook wel eens met zijn koekblik naar de bakker…

    Login om te reageren
  8. frederikf zegt

    14 mei 2012 om 13:58

    Dat is allicht een mogelijkheid als je dit overal in kan voeren. Maar 9 van de 10 wegen lenen zich nu nog niet echt voor het keep your lane principe.
    Wellicht spitsuren uitsluiten en dit principe buiten spitsuren invoeren?
    persoonlijk denk ik dat de gemiddelde Nederlander met welk rij principe ook gewoon niet verder kijken dan hun neus lang is en nog steeds voor gevaarlijke situaties zorgen.
    Goed rijden is tegenwoordig eerder een uitzondering dan gewoonte.

    Login om te reageren
  9. desoper zegt

    14 mei 2012 om 13:59

    wordt een ramp met alle “geweldige” vrachtwagenchauffeurs in Nederland

    Login om te reageren
  10. Benjamin1 zegt

    14 mei 2012 om 14:00

    De fout ligt bij de mensen die niet naar rechts gaan, om dan maar rechts in te gaan halen is niet de oplossing.

    Zeker bij hogere snelheden is het niet verantwoord. Stel er rijd iemand op de middelste baan met 110 waarachter 2 auto’s komen die 125 rijden en 1 gaat er rechts langs, mens die 110 rijdt ziet de tweede auto die eraankomt en gaat daarvoor naar rechts en pakt daardoor auto 1 die 125 rijdt.

    Nee het wordt er dan niet veiliger op, kras gewoon op naar rechts als er plek is, zo simpel is het!

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 mei 2012 om 14:08

      In mijn optiek zijn middenbaanrijders stoïcijnser dan een luie hond die in de zon ligt. Die houden echt geen rekening met wat er achterop komt.

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        14 mei 2012 om 15:00

        @sir_smokalot: De middenplakkers zijn dan ook het grootste probeem. Blijf het volhouden om ze wakker te krijgen door na mijn inhaalactie in één ruk door te schuiven naar rechts, 99/100x tevergeefs.

        Login om te reageren
        • MrHyde zegt

          14 mei 2012 om 19:35

          @RoT___: Ook ik ga altijd meteen helemaal naar rechts na het inhalen (zonder te snijden uiteraard). Maar het dringt bij niemand door. De stoïcijnse hond van Smokalot is dan helemaal niet zo’n vreemde vergelijking meer.

          Login om te reageren
  11. bempi zegt

    14 mei 2012 om 14:00

    Ik wil geen bejaarden op de snelweg die 60 km/u rijden en dan met zo’n systeem als: keep your lane ? Ik heb liever een dikkere bumper zodat ik dat soort mensen sneller van de weg kan afrijden. :twisted:

    Login om te reageren
  12. koelkast zegt

    14 mei 2012 om 14:05

    Het leverde mij onlangs nog een bekeuring op, maar ik sluit me bij sacha aan.

    Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      14 mei 2012 om 15:02

      @koelkast: En, hoe hoog was die? Hopelijk hoog genoeg dat je nu weer netjes rechts rijdt!

      Login om te reageren
  13. wimbers zegt

    14 mei 2012 om 14:11

    bij meer dan 2 banen.. doen!
    wordt echt zeer onrustig als iedereen 3 banen links en rechts opschuift om iemand die op baan 4 rijdt in te moeten halen..

    Login om te reageren
  14. rijbewijzer zegt

    14 mei 2012 om 14:12

    Nee! geen keep your lane principe! dit zorgt ervoor dat mensen denken dat ze maar op elke strook mogen rijden zo hard ze willen, en de meeste mensen die ik onderweg tegenkom zijn niet zulke geweldige chauffeurs die goed kijken wat er om hun heen gebeurd.

    Iedereen moet gewoon lekker rechts houden en vooral de linkerbaan vrijhouden voor degenen die echt willen doorrijden, werkt perfect, en ja juist met 6 banen kan je nog een beetje doorblazen, je kan dan zelfs redelijk veilig 250 rijden als alleen de meest rechtse 2 of 3 banen gebruikt worden en jij gaat zelf links rijden, met dat keep your lane principe wordt het er echt niet veiliger op, mensen verwachten niet dat op een lege snelweg mensen zomaar links rijden

    Login om te reageren
  15. mercedesclsfan zegt

    14 mei 2012 om 14:13

    Hopelijk heb je de 3 begrotingscontrolepalen tijdig opgemerkt op de antwerpse ring want de snelheid is daar 100 km/u

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      14 mei 2012 om 14:23

      Haha, ja die zaten netjes in de navigatie. En bovendien zie je ze wel. Maar dtaat zo’n losse paal nou echt op alle rijbanen gericht? Kan het me haast niet voorstellen.

      Login om te reageren
  16. wimbers zegt

    14 mei 2012 om 14:13

    het grote probleem is trouwens snelheidsverschil.
    het keep your lane is gebaseerd op het feit dat iederen op een baan dezelfde snelheid aanhoudt, dus als de baan naast je sneller gaat, en dat wil je ook, dan haak je daar in.
    het ie niet de bedoeling dat je een beetje door die banen gaat laveren..

    dus een beetje principe is nog wel nodig..

    Login om te reageren
    • pomfriet zegt

      14 mei 2012 om 14:32

      @wimbers: verplicht cruise control op 120 ook maar invoeren dan?

      Login om te reageren
    • RoT___ zegt

      14 mei 2012 om 15:04

      @wimbers: Precies iets wat in Europa dus niet gedaan wordt, iedereen op dezelfde snelheid. Daarom dus: rechts rijden en links passeren.

      Login om te reageren
  17. robinio zegt

    14 mei 2012 om 14:17

    Nee, je moet die linksrijders gewoon van de weg schoppen. Klaar.

    Login om te reageren
  18. dujokke zegt

    14 mei 2012 om 14:18

    Er is ook een groot verschil tussen spits, en bvb nacht. Als er bijna geen verkeer is, en je hebt idd zo’n stoïcijnse hond die in het midden half ligt te slapen, ben je die zo voorbij. Als er meer verkeer is wordt eht anders. Er moet in het algemeen veel meer geïnvesteerd worden in dynamische signalisatie en mer onderzoek naar rendabele dynamische wegmarkeringen enzo van die dingen…

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      14 mei 2012 om 14:41

      @dujokke: yep..laten we er een schreeuwerig oerwoud van maken ! Sommige mensen hebben dat nodig…omdat ze dan ‘denken’ beschermd te zijn. Eigen verantwoordelijkheid gaat alleen net een paar stapjes verder.

      Login om te reageren
      • RoT___ zegt

        14 mei 2012 om 15:06

        @Megakix: Ja toch? Nóg meer matrixborden ophangen! Want pfoe, je zou maar ver vooruit moeten kijken en een file moeten herkennen aan dat de achtersten waarschuwen met het alarmlicht…

        Login om te reageren
  19. kaasboerin zegt

    14 mei 2012 om 14:21

    Alleen invoeren als de linkerbaan 150+ mag.. :oops:
    Nee maar het systeem lijkt me niet aangenamer dan de huidige; men moet gewoon leren rechts rijden, rijdt vaak op de A8 waarbij die richting Amsterdam van 2 baans naar 5-baans gaat, 1 grote wirwar van auto’s met verschillende snelheden verspreid over alle banen, als je dan bijvoorbeeld de volgende afslag richting Oostzaan/Zaandam moet nemen ben je gewoon gedwongen een paar 100m sloom te rijden tot je eraf kan…

    Login om te reageren
  20. koelkast zegt

    14 mei 2012 om 14:31

    @kaasboerin
    Ik dacht dat je in Amsterdam alleen nog maar kon lopen, fietsen en kruipen :P

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      14 mei 2012 om 14:40

      @koelkast: ..varen

      Login om te reageren
      • Simpson zegt

        14 mei 2012 om 15:34

        @Megakix: zwemmen

        Login om te reageren
        • Megakix zegt

          14 mei 2012 om 21:14

          @Simpson: strippen…

          Login om te reageren
  21. utregcity zegt

    14 mei 2012 om 14:36

    ja graag!

    Login om te reageren
  22. Megakix zegt

    14 mei 2012 om 14:40

    Het is volgens mij niet strafbaar (stel dat je een volgauto van de smeris achter je hebt rijden) harder te rijden op de meest rechtse baan. Als je daar maar blijft rijden.

    Login om te reageren
  23. koelkast zegt

    14 mei 2012 om 14:42

    @Megakix
    Ik heb er thuis eentje liggen van het CJIB die het tegendeel bewijst, rechts inhalen is rechts inhalen volgens de smeris. En idd ik was varen vergeten :$

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      14 mei 2012 om 15:07

      @koelkast: In principe is rechts ‘voorbij rijden’ waarbij je je eigen baan en snelheid houdt, niet strafbaar.

      Ik kan echter op afstand niet oordelen of je toevallig niet van baan wisselde, of dat de smeris gewoon zo’n VMBO-kasplantje was die niet verder komt dan ‘regels zijn regels’ (maar de relevante wetten zelf helemaal niet tot in detail kent).

      Indien je van mening bent dat je onrecht is aangedaan, zou ik ‘m aanvechten (en eventueel beroepen op camerabeelden van de smeris).

      Login om te reageren
    • Megakix zegt

      14 mei 2012 om 21:13

      @koelkast: jemig…Lullige boete dan ! Je rijdt de andere auto wèl voorbij, maar je voegt daarna niet voor hem/haar in. Dat lijkt me geen strafzaak.

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        14 mei 2012 om 21:19

        @Megakix: ik wacht altijd gewoon tot er weer een invoegstrook is, je mag bij die witte blokken wel ”rechts inhalen”..

        goed, is natuurlijk bedoeld voor die gene die invoegen, maar volgens mij is dat nooit zo uitgebreid in de wet gezet :lol:

        Login om te reageren
  24. macready zegt

    14 mei 2012 om 14:42

    In de VS in eerste instantie een gevoel van rust door dit systeem. Totdat je tot twee keer toe voor je neus een ongeluk ziet gebeuren omdat mensen blijkbaar toch moeite hebben met het in de gaten houden van die rechterzijde als ze daar worden ingehaald. En daar heb je op Highway 5 elke 100 km een afslag en decennialang gewenning. Hier elke kilometer een afslag en snurkers die nog decennia nodig hebben om die rechterzijde in de gaten te houden….

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      14 mei 2012 om 15:24

      @macready: Keep your lane is juist heel simpel: niet onnodig van baan wisselen –> minder chaos –> minder kans op baan-wissel ongelukken en noodrem-acties (= file veroorzaker).

      En als je dan toch van baan wisselt, moet je goed kijken ja, maar in principe moet je dat nu ookal …

      Op een lege snelweg is het natuurlijk een ander verhaal; er is simpelweg niet 1 ‘allerbeste’ oplossing voor alle denkbare scenario’s …

      Login om te reageren
      • macready zegt

        14 mei 2012 om 15:34

        @dawwg:
        Dat zeg ik, het is heel simpel en leidt tot simpelheid van de bestuurder. Netto resultaat hoeft niet tot minder ongelukken te leiden, wel eenvoudiger voor de bestuurder. Maar het staat of valt met de infrastructuur en ik ben niet overtuigd dat de onze zich er goed voor leent.

        Login om te reageren
  25. rotarypowah zegt

    14 mei 2012 om 14:48

    Ja, graag. Iets waar ik soms ook aan gedacht heb of over gesproken in de afgelopen twee weken.

    Login om te reageren
  26. bozewolf zegt

    14 mei 2012 om 15:03

    Nee.

    Miljoenen Nederlanders kunnen zich er wsslijk ontzettend moeilijk aan aanpassen. We hebben het nu eenmaal geleerd op de manier A, dat zit er ingebakken.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      14 mei 2012 om 15:08

      @bozewolf: Nou, velen hebben manier A nog niet echt goed onder de knie klaarblijkelijk..

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        14 mei 2012 om 15:11

        @kaasboerin: Precies. Kun je nagaan wat voor chaos het wordt als we overstappen naar een ander systeem.

        Dan gaan de slechte chauffeurs en chauffeuses opeens alles door elkaar doen.

        Login om te reageren
  27. RoT___ zegt

    14 mei 2012 om 15:09

    Nog een voor de slaaprijders: als je in het midden rijdt en de baan links van je is leeg, schuif dan even op zodra degene rechts van je op zijn voorganger af kruipt en al dan niet met de richtingaanwijzer vraagt om ruimte. Stuk socialer naar elkaar toe.

    Login om te reageren
  28. VeniVidiVici zegt

    14 mei 2012 om 15:16

    Gebeurt mij vaak zat dat er van die slapende luie drollen met bijvoorbeeld een Suzuki Alto of Chevrolet Matiz op de middenbaan keutelen en vaak rijden ze dan nog 90 waar je 120 mag!
    Zeer irritant inderdaad als je daarvoor 2 banen op moet schuiven. Meestal ga ik er dan gewoon rechts voorbij om vervolgens in de achteruitkijkspiegel te constateren dat ze stug op de middenbaan geplakt blijven. Wordt helemaal grappig als ik er rechts voorbij ga en links vliegt er ook een voorbij :)

    Ik zeg invoeren dat ‘keep your lane’ (al denk ik dat velen pannenkoeken dat princiepe toch niet gaan snappen)

    Login om te reageren
  29. 2SLOW4ME zegt

    14 mei 2012 om 15:17

    Gewoon het onnodig links rijden zwaarder straffen. Ik kan me er soms mateloos aan irriteren…

    Login om te reageren
  30. st33fie zegt

    14 mei 2012 om 15:18

    no way!!!!
    ik vind het huidige princiepe al horror !!!
    met al die 90 links rijders voor je
    maar we kennen allemaal het programma slechtste chauffeur van nl toch
    nou van zulk soort mongoolen rijden er nog veel meer op de nl weg
    en dan ga je hun voor de keuze zetten
    keep your lane
    ze weten niet eens wat het betekend en dat is dus een groot fiasco

    Login om te reageren
  31. bonkers zegt

    14 mei 2012 om 15:30

    Ik zie er geen probleem in. Als je gewoon aan het ‘blijf op je eigen lijn’ houd kan er toch niks mis gaan

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      14 mei 2012 om 15:34

      @bonkers: Tja, en daar gaat dat dus mis, want mensen die vroeger nooit binnen de lijntjes konden kleuren die kunnen nu dat ‘keep your lane’ princiepe ook niet aanhouden!

      Login om te reageren
  32. the-budel-guy zegt

    14 mei 2012 om 15:32

    Ik had het er gister met mijn vader over. We reden terug van een middag met de cabrio rond rijden. (op Moederdag ik weet het) en sinds kort is er op de A2 Eindhoven Maastricht tot Valkenswaard een baan bij gekomen. En daar rijd iedereen ook doodleuk links. Maar mij lijkt het een top idee.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      14 mei 2012 om 15:37

      @the-budel-guy: Ah joh je moeder was juist op moederdag heel blij dat jij en je vader ff opge… waren haha ;)

      Login om te reageren
      • the-budel-guy zegt

        14 mei 2012 om 18:37

        @VeniVidiVici: hahahaha

        Login om te reageren
  33. TheBear zegt

    14 mei 2012 om 15:50

    Voor! Zou veel rust geven op de wegen en mensen eraan herinneren dat rechts ook een spiegel zit!

    Login om te reageren
  34. crew zegt

    14 mei 2012 om 15:54

    voor.. al gebeurt het in de prartijk al vaker en vaker.. je word er soms toe gezet als er mensen op een 5-baans A2 doodleuk op de 3e baan 100 rijden terwijl en niemand op de 1e twee banen rijden… erg vervelend dus.. gewoon rechts erlangs..

    Login om te reageren
  35. Bart_V zegt

    14 mei 2012 om 16:05

    @screamer: In canada heb ik gemerkt dat het goed werkt
    maar ook daar hebben ze liever dat je het meest rechts houd
    mij lijkt dit een goede toepassing op alle wegen die breder zijn dan 2×2

    Login om te reageren
  36. petitelima zegt

    14 mei 2012 om 17:05

    Ik ben het helemaal eens met alles wat er staat, let op ALLES wat er staat. ik doe het al, rechts hypermilen achter een vrachtwagen of gewoon in het midden rijden, laat ze mij rechts in halen, ik doe het zelf ook. gezien mijn werk in het vliegtuig en je komt dan nog eens ergens. heerlijk hoe ze in sommige landen rijden en hoe ik me nu irriteer aan het zoveel mogelijks rechts rijden. voorbeeld dat iemand op de rechterbaan, gaat remmen, eromheen gaat om iemand links in te halen, onzin!

    Login om te reageren
  37. vale46 zegt

    14 mei 2012 om 17:14

    Ik vind het huidige systeem wel goed.
    Alleen op grote ringwegen zoals Antwerpen en Brussel kan het voor problemen zorgen. Vrachtwagens rechts, en dan 1 of 2 rijstroken voor auto’s.
    In druk verkeer past toch iedereen het “keep your lane” principe toe, in combinatie met het huidige systeem.

    Om perfect te zijn zou men een soort mengeling moeten maken. Maar dat is amper realiseerbaar denk ik.

    Login om te reageren
  38. jeanclaude zegt

    14 mei 2012 om 17:29

    op zich geen verkeerd idee, maar het is denk ik beter om gewoon de linksrijders harder aan te pakken, want nu geef je eigenlijk die linksrijders een soort van ‘gelijk’ dat je voor hun een ander systeem verzint.

    Login om te reageren
  39. kennybep zegt

    14 mei 2012 om 17:39

    Waarom noemen jullie het telkens “Keep your lane”, terwijl het “Stay in your lane” heet?

    Login om te reageren
  40. johnny23 zegt

    14 mei 2012 om 17:42

    NIET doen!! Nee, NIET doen!!!

    1. Nederlanders kijken ZELDEN of NOOIT in de spiegel, dus als je ze van twee kanten in gaat laten halen is er complete paniek in de tent! Dat is vragen om ongelukken.

    2. Het is nog een van de weinige legale manieren van afleiding om wakker te blijven. Vindt het wel grappig drie of vierbaans slalommen. En dan helemaal lachen om die nitwits die niet rechts rijden en vervolgens gaan seinen als je om hen heen slalomt. Wie is hier nu fout?

    Login om te reageren
  41. stihl zegt

    14 mei 2012 om 17:47

    Gewoon niet doen. Iedereen heeft het aangeleerd bij zijn rij-examen om gewoon op volgens de huidige manier van zaken in te halen. Als we nu nog het hele systeem gaan veranderen zal dit voor veel problemen zorgen.

    Verder heeft Nederland één van de laagste verkeersongevallen per jaar ter wereld, waar we overigens trots op mogen zijn!

    Don’t fix what’s not broken!

    Login om te reageren
  42. lacasitos zegt

    14 mei 2012 om 17:56

    De oplossing is gewoon: rechts aanhouden is de regel, maar rechts inhalen wordt gedoogd

    Login om te reageren
  43. donvliet zegt

    14 mei 2012 om 18:02

    Dit is een goed idee! Het verbetert de doorstroom en geeft meer rust, dus veiliger. Wel zal het even omschakelen zijn, maar dat was het ook toen fietsers voorrang van rechts kregen.

    Login om te reageren
  44. Search zegt

    14 mei 2012 om 18:11

    Veel mensen hebben al moeite met hun linker dode hoek, of kijken er helemaal niet naar als ze van rijbaan wisselen en als er dan ook nog eens verkeer van de andere kant voorbij kan komen verwacht ik meer ongevallen. Onnodig links rijden staat hoog in de ergenis top10 maar vraag me af hoeveel bekeuringen hierop worden uitgeschreven in vergelijking met hardrijden, ik zeg meer handhaven.

    Login om te reageren
  45. mrB zegt

    14 mei 2012 om 19:09

    Ik vind het ook vreselijk irritant als je over een rustig snelweg rijd en je moet drie banen naar links en dan weer drie banen terug naar rechts om in te halen. Maar het probleem zit idd toch bij links kleven. Maar ik zou er wel voor pleiten dat vrachtwagens links moeten blijven, en dat op de linker baan een minimum snelheid van bv. 10% van de maximum snelheid.
    En links klevers gewoon harder straffen, dat zal ook wonderen doen

    Login om te reageren
  46. smulders zegt

    14 mei 2012 om 19:21

    Ik rij vaak rondjes om middenbaanrijders. Links er langs, twee banen naar rechts, remmen zodat je er weer achter zit, twee banen naar links en het riedeltje nogmaals uitvoeren. Op een gegeven moment hebben ze wel door dat ze ook naar rechts kunnen.

    Login om te reageren
  47. pet2r zegt

    14 mei 2012 om 19:32

    Het zou in ieder land werken, maar niet in Nederland. Veels te gehaaste en ikke ikke ikke de rest kan stikke mensen hier op de weg.

    Login om te reageren
  48. tjorque zegt

    14 mei 2012 om 20:09

    Gewoon niet lullen en altijd zoveel mogelijk rechts rijden…

    Ik hang godverdomme al genoeg achter die tergend langzaam rijdende linkerbaanvakkers en middenbaanhoeren…

    Login om te reageren
  49. spidermann zegt

    14 mei 2012 om 21:11

    Simpel: RECHSTFAHRGEBOT!!

    Login om te reageren
  50. donvliet zegt

    14 mei 2012 om 21:17

    dit vraagt om een poll

    Login om te reageren
  51. WolfKrad zegt

    14 mei 2012 om 21:19

    In de VS werkt het goed, maar daar hebben snelwegen maar weinig afslagen. Hier stikt het van de afslagen en creëer je alleen maar problemen als je het in zou voeren.

    Stel maar eens voor. Je hebt een langzame bestuurder die pas over tien afslagen eraf hoeft. Die rechterbaan met continu in- en uitvoegende auto’s is toch wel lastig, dus dan blijft die persoon lekker links rijden (doet ie nu ook al vaak, dus dan zeker). Linkerbaan is dus langzaam. Ondertussen is de rechterbaan van nature ook langzaam, want daar moet iedereen in- en uitvoegen.

    Gevolg: iedereen die ook maar een beetje tempo wilt maken moet over de middelste baan. Dat past niet, dus ja hoor, die is ook langzaam.

    Dan heb ik het nog niet eens over de ongelukken (lees: files) doordat iemand die op de linkerbaan zat te suffen toch opeens die afslag moet pakken, precies op het moment dat iemand hem rechts in komt halen.

    Ik geloof oprecht niet dat het zou werken op het Nederlandse wegennet.

    Login om te reageren
  52. jippie zegt

    14 mei 2012 om 22:09

    Nou, mensen moeten eens leren dat in Nederland de plaats op de weg zoveel mogelijk links is. Dát is het werkelijke probleem. En veel van die flapdrollen rijden 120 op de linkerbaan onder het moto: je mag toch niet harde dus je wacht maar.
    Anyway: ik maak me er al jaren niet meer druk om. Ik heb geen probleem met rechts inhalen. Zolang de links rijder ook geen probleem heeft dan maakt het dus ook niet uit.

    Login om te reageren
    • rijbewijzer zegt

      14 mei 2012 om 23:04

      @jippie:

      de plaats op de weg zoveel mogelijk links is?

      Login om te reageren
  53. Cantago zegt

    14 mei 2012 om 22:57

    60 generaties aan autorijders aanleren om ook naar de andere kant te kijken? Rechts in laten halen? Nog minder motivatie op de snelweg om wakker te blijven? Nee, ik vind het alles behalve een goed idee.

    Login om te reageren
  54. tstile zegt

    14 mei 2012 om 23:51

    Het rotte is dat rechts inhalen nu 226,-euro kost. Terwijl linksplakkers hoogst zelden een boete krijgen.

    4 of 5 banen zijn leuk, maar Nederlanders kunnen toch niet rijden dus het is als parels voor de zwijnen gooien.

    Afgelopen week een rolstoelbus van connection.. 4 banen en meneer moest zonodig met 125kmh op de meest linkse rijden :S

    Login om te reageren
  55. cesarestevao zegt

    15 mei 2012 om 00:01

    Nee langzamere verkeer deelnemers horen op de rechterbaan!!

    Login om te reageren
  56. capo1bastone zegt

    15 mei 2012 om 07:18

    Gewoon de middenrijders naar rechts duwen, ik weet niet wat goed en veilig is om 100 te toeven op het middenvak als anderen aan 120 lang moeten. Geef eens mooie boete aan die klote middevakkers. Traag is rechts al de rest is om in te halen!! Kom er zot van als ik naar werk moet!

    Login om te reageren
  57. roadrebel123d zegt

    15 mei 2012 om 08:48

    In België geldt het gedoogbeleid dat bij druk doch vloeiend verkeer je langs elkaar mag rijden ongeacht of het nu van rechts of links is… Er wordt dan dus niet gesproken over inhalen. Hetzelfde geldt in Frankrijk overigens…

    Login om te reageren
  58. sephyr zegt

    15 mei 2012 om 09:21

    dus als iedereen zich NIET aan de regels houdt, moeten we de regels maar gaan aanpassen? als er dus maar genoeg mensen te hard rijden, gaat vanzelf de max. snelheid omhoog? Bullsh*t!!
    we hebben allemaal geleerd dat je na het inhalen gewoon weer naar de meeste rechter rijstrook moet. waarom blijven zoveel mensen dan op die 2e en 3e baan rijden. Ik naai ze ook op door van uiterst rechts, vlak achterlangs en vlak voorlangs weer naar uiterst rechts te scheren, en dan ben ik de aso he….dat ze zelf onnodig links rijden, komt niet in de gedachten op. het is allemaal luiigheid, gemakzucht en typisch nederlandse ik-maak-mijn-eigen-regeltjes-mentaliteit. BAH!!! je kan de rechterrijstrook net zo goed exclusief voor vrachtverkeer maken, want het gros van de automobilisten rijdt er toch niet. “over 600 meter moet ik een vrachtwagen inhalen, dus blijf ik maar alvast hier rijden”. en daarmee dus 25 tot 33% van de rijbanen in beslag nemen. En als je dan op baan 1 iemand inhaalt die op baan 3 98km/h rijdt, zitten je schaapachtig aan te kijken alsof je van een andere planeet komt. stel idioten!

    Login om te reageren
  59. Sorcerer zegt

    15 mei 2012 om 10:15

    Op de A2 haal ik tegenwoordig gewoon rechts in (op de 1e baan) als er weer een joker op de 3e (van de 5) baan rijdt. Als er een baan tussen zit vind ik het geen inhalen meer.

    Vroeger ging ik nog wel demonstratief van baan 1 naar 4 en dan vlak voor de middenplakker naar rechts, maar daar ben ik nu wel klaar mee.

    Over een maand of 2 is het toch uit met de pret op de A2 door de nieuwe trajectcontrole…

    Login om te reageren
  60. stokvis zegt

    15 mei 2012 om 14:15

    betekent zeker niet dat je je leenauto mag houden

    Login om te reageren
  61. xytras zegt

    15 mei 2012 om 15:32

    OF! (en ik spreek hier voor Belgie) Gek idee, ik weet het, maar mss moeten we eerst de politie de wet eens leren (namelijk dat het verplicht is om rechts te rijden, iets wat ze zelf niet toepassen), zodat ze alle kl*j*’s die onterecht op het midden- en linkse vak plakken kunnen beboeten.
    Dit is de kip met de gouden eieren mensen, 1 we lossen het fileprobleem een deel op, verminderen de frustraties bij de rest van de chauffeurs en 2 we lossen door het gigantische aantal boetes dat hier uit zal voort vloeien, ook het gat in de begroting op!
    Uiteraard is dit voor onze politici en politie blijkbaar een te ingewikkeld concept, want ik vermoed dat ze het anders al zouden toegepast hebben.
    Je kan uiteraard ook niet het broodnodige volk weg trekken van onze primaire geldmachine, namelijk de flitsposten^^

    Login om te reageren
    • roadrebel123d zegt

      16 mei 2012 om 08:29

      @xytras: zeker geen slecht idee maar in België geldt dat “keep your lane” principe al bij drukte!
      En ik geloof er wel in want het rijdt vlotter, denk eens aan de chaos als bij spits iedereen op de ring rechts zou proberen te plakken!

      Login om te reageren
  62. Jantje_555 zegt

    15 mei 2012 om 15:43

    er is zelfs een facebook groep over rechtsrijden, allemaal lid worden.

    https://www.facebook.com/pages/Ik-haal-rechts-in-omdat-ze-links-blijven-plakken/227942823898926

    Login om te reageren
  63. alfamail zegt

    15 mei 2012 om 16:37

    Zeker voor de vrachtwaggels! Dat naast elkaar kruipen is oorzaak file numero UNO!
    Waarom zetten we dat spul niet op de trein? Daar proberen ze al jaren iedere andere automobist in te treiteren (wat dus niet lukt)
    Zou eneurm veel files schelen!

    Login om te reageren
  64. Vanquish zegt

    15 mei 2012 om 17:27

    Lekker laten zoals het is. Voor sommige mensen is dit al lastig genoeg.

    Login om te reageren
  65. roadrebel123d zegt

    16 mei 2012 om 08:25

    Ik weet niet wat erger is… Rechts inhalen of zo nodig de andere weggebruikers proberen op te voeden door gevaarlijke en expliciete manoeuvres uit te voeren!
    Als iedereen zelf zou opletten ipv zo bezig te zijn met andermans snelheid en/of rijgedrag en/of (mist)lampen dan zou het verkeer al veel vlotter gaan!

    Login om te reageren
  66. johant zegt

    16 mei 2012 om 18:41

    Regels veranderen omdat mensen er niet mee om kunnen gaan lijkt me de omgekeerde wereld. Dus inderdaad lekker laten zoals het is en opvoeden wie zich er niet aan houdt.

    Of moet er een regel komen dat je beboet wordt als je rechts wordt ingehaald (want dan rijd je onnodig links)?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North