• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opel lanceert nieuwe generatie benzinemotoren

Auteur: sir_smokalot, gepost 14 mei 2012 om 15:16 – 16 Reacties

Opels nieuwe 1.6

Wat fijn: we kunnen eens een keer over Opel schrijven zonder dat het meteen in het negatieve wordt getrokken. Het bedrijf heeft voor de komende 12 maanden namelijk drie volledig nieuwe motorfamilies aangekondigd. We trappen af met de 1.6 liter benzinevariant.

De 1.598 cc grote viercilinder is, zoals vanzelfsprekend is anno 2012, voorzien van directe injectie en eem turbocompressor. Ook is hij standaard voorzien van Start/Stop-technologie. Het accent ligt bij het nieuwe blok, dat als SIDI (‘spark ignition direct injection’) door het leven gaat, vooral op een hoog koppel (naast een laag brandstofverbruik natuurlijk). Uit de 1.6 wordt maximaal 300 Nm getrokken (@1.700 rpm), wat neerkomt op 187,5 Nm per liter. Een knappe waarde.

Naast het hoge koppel wordt er (voorlopig) ook nog eens max 200 pk uit de 1.6 gehaald. Het mag dus duidelijk zijn dat dit blok zijn toepassing gaat krijgen in een heleboel segmenten (van Corsa tot Insignia, en misschien ook wel in de volgende Citroën C5?). Wel zo handig uit kostenoverwegingen.

Overigens zal deze motor ongetwijfeld ook in de volgende Astra komen te liggen, maar deze wordt niet in Duitsland gebouwd. Opel-CEO Stracke verschafte vandaag duidelijkheid omtrent de geruchten: het model verhuist uit Rüsselsheim en wordt in de toekomst alleen nog maar in het VK en Polen gebouwd.

Ook interessant!

  • Nieuwe Opel Movano
    Nieuwe Opel Movano is ouder dan de oude
  • Nieuwe Insignia
    Nieuwe Insignia maakt comeback als... crossover!
  • goedkoopste EV van Nederland
    Goedkoopste EV van Nederland is een nieuwe Opel
  • SPOTiCAR, het nieuwe occasionlabel voor Peugeot, Citroën en Opel!

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

motor, Opel, Techniek

Vorig bericht: « Moeten we in Nederland ‘keep your lane’ invoeren?
Volgend bericht: Chevrolet Trax: indien je niet van Mokka houdt »

Lees Interacties

Reacties

  1. desoper zegt

    14 mei 2012 om 15:21

    zal wel weer een echt opel-blok worden.
    Verbruik waar je bang van wordt, en met koeieletters TURBO achterop de klep, zoals nu bij 9/10 insignia’s het geval is.

    Login om te reageren
    • opjebumpert zegt

      14 mei 2012 om 15:45

      @desoper: achterop elke golf, passat etc staat ook wel TSI / TFSI en Audi zet er ook altijd een T achter als het om een turbomodel gaat, dus wat zeur je nou? Alleen omdat het over Opel gaat zeker en niet over VAG.

      Login om te reageren
      • johanhummer9 zegt

        14 mei 2012 om 16:27

        @opjebumpert: indd desoper je reactie slaat helemaal nergens op

        Login om te reageren
      • desoper zegt

        14 mei 2012 om 17:07

        @opjebumpert: Van die type-aanduidingen ben ik dan ook niet gecharmeerd. Gewoon de cilinderinhoud en verder niets.

        Over het vebruik kan ik wel zeggen dat dit momenteel gewoon slecht is bij opel. Met mijn vlotte rijstijl behaal ik met vergelijkbare VAG en Renault producten veel betere cijfers.

        Login om te reageren
        • opjebumpert zegt

          14 mei 2012 om 22:20

          @desoper: idd, het verbruik valt wat tegen en qua techniek lopen ze ook niet voorop. Ik ben het met je eens dat dat wel verbeter punten zijn.

          Login om te reageren
  2. j00rs zegt

    14 mei 2012 om 15:30

    Werd wel eens tijd

    Login om te reageren
  3. Carreza zegt

    14 mei 2012 om 15:44

    Zal wat schelen voor het verbruik hoop ik…

    Login om te reageren
  4. nielsje188 zegt

    14 mei 2012 om 15:48

    Als deze generatie motoren echt goed is en zich qua rijkwaliteit kunnen meten aan bijv TSI’s (niet qua betrouwbaarheid natuurlijk) is hét grote pijnpunt van Opels weg. Hopelijk zetten ze er wel een beetje vaart achter, want de huidige motoren lopen echt ver achter.

    Login om te reageren
  5. BobbyD zegt

    14 mei 2012 om 15:50

    Bij SIDI denk ik toch echt aan wielrenschoenen! (en ik geloof ook motorlaarzen)

    Login om te reageren
    • ramshoek zegt

      14 mei 2012 om 15:59

      @BobbyD:
      Bij de raad van bestuur doet kennelijk iemand aan wielrennen ;-)

      Login om te reageren
  6. nibor zegt

    14 mei 2012 om 16:17

    Werd ook wel tijd hoor… De huidige 1.4 en 1.6 zijn echt verschrikkelijke blokken. Ze hebben een turbo, maar dat is voor mij gevoel ook het enige dat “modern” is aan die dingen. Klopt het dat de huidige motoren in de basis ook oude blokken zijn of niet? Ik zit niet zo in de Opel motoren namelijk…

    Login om te reageren
  7. 4991 zegt

    14 mei 2012 om 16:47

    langeslag?

    Login om te reageren
  8. jeanclaude zegt

    14 mei 2012 om 17:25

    Een keer zo’n 1.6 turbo in de astra gereden, wat komt tie enorm ’traag’ over zeg voor 180pk. niet dat tie nou egt traag was, maar het gevoel is er pas na 3000 toeren en dat voor een turbomotor. En dat ding zoop als een lier.

    Login om te reageren
  9. meneersander zegt

    14 mei 2012 om 18:38

    Nja, ze hebben nu een redelijk ‘moderne’ 1.6T in de Insignia met 180PK, maar die rijdt ook 1 op 8, 1 op 9 bij normaal gebruik. Waarom? Dat ding weegt wat hoor! Daar zouden ze iets aan moeten doen!

    Login om te reageren
  10. Ram-G-maN zegt

    14 mei 2012 om 19:10

    Werd eens tijd! Alhoewel de diesels nog erger aan vervanging toe zijn. :| De “oude” 1.6 Turbo had behoorlijk last van een turbolag, bovendien behaalde het blok zijn beloftes pas aan het eind van het toerenspectrum. Verschrikkelijke motoren waren het…

    Login om te reageren
  11. phaeton zegt

    15 mei 2012 om 00:03

    ”Overigens zal deze motor ongetwijfeld ook in de volgende Astra komen te liggen”

    Eh, volgende Astra, really? Als ze die blokken nu al klaar hebben en ik mag aannemen dat ze schoner, sterker, efficienter, stiller en zuiniger zijn… Waarom dan pas in de volgende Astra, terwijl de huidige krap 2 jaar op de markt is? Lijkt mij een beetje stug.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North