• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mogelijk nieuwe investeerder Spyker Cars – handel stilgelegd!

Auteur: sir_smokalot, gepost 4 december 2007 om 09:49 – 33 Reacties

Spyker logo

Vorige week begon de beurskoers van Spyker Cars N.V. plotseling grote fluctuaties te vertonen. Na alle kommer en kwel klom de koers ineens met tientallen procenten, en natuurlijk had Spyker geen idee hoe dit zou komen. Vandaag wordt echter bericht dat “Spyker Cars [..] afgelopen week een intentieverklaring [heeft] getekend voor herfinanciering door een mysterieuze Nederlandse ondernemer.” Inmiddels heeft de AFM de handel naar aanleiding van het artikel opgeschort.

Het bericht over de nieuwe investeerder is afkomstig van De Financiële Telegraaf (DFT). De AFM zal de handel weer toestaan zodra Spyker met een persbericht komt. Volgens DFT is de nieuwe investeerder ACI, een vennootschap gevestigd in Liechtenstein. Deze vennootschap zou op korte termijn meerderheidsaandeelhouder willen worden van Spyker Cars N.V. Om dit te bereiken zouden opties zijn genomen op de aandelenpakketten van de familie Mol en Victor Muller die respectievelijk 26 procent en 11 procent van de aandelen Spyker in handen hebben.

FD.nl meldt: In totaal gaat het naar verluidt om een kapitaalinjectie van ruim euro 48 miljoen, waarvan een groot deel reeds morgen op de bankrekening van Spyker Cars zou moeten staan. Ruim de helft van het geinvesteerde geld is bedoeld om de nieuwe Spyker-terreinwagen (de SSUV) productieklaar te maken… Goed geinformeerde bronnen bij het bedrijf achten de kans echter klein dat de miljoenentransactie uberhaupt doorgang vindt. ‘Ik moet het allemaal nog zien gebeuren’, aldus een ingewijde. Gisteren is er nog wel contact geweest met de AFM over de voorgenomen transactie, maar het bestuur zou ook andere investeerders op het oog hebben.

Spyker gaf vanzelfsprekend niet thuis. Op een reactie uit dat kamp hoeven we niet te rekenen totdat ze een persbericht in elkaar gesleuteld hebben.

Op maandag 26 november steeg de beurskoers van Spyker Cars N.V. met maar liefst 35,29%. Een dag later steeg het aandeel wederom flink. Zodoende klom de beurskoers binnen een week van het historische dieptepunt van 1,80 euro naar boven de 3,50 euro en ook het handelsvolume schoot omhoog. Desgevraagd liet woordvoerder Winnie Koole weten: ‘Er zijn geen ontwikkelingen op dit moment en er staat geen persbericht op stapel’.

Update 10.30 – Interim-CEO Hans Hugenholtz verklaart dat er “geen enkele deal is getekend”. Verder doet hij geen uitspraken tot er een persbericht is.

Update 11.20 – Spyker bevestigt dat er een intentieverklaring is getekend met ACI, Muller is niet van plan zijn belang te verkopen, en de Telegraaf jokt over de verkoopaantallen. Stoute media! Ondertussen wachten wij nog op het persbericht.

Update 11.30 – Het persbericht is binnen, de AFM heeft de handel vrijgegeven, het aandeel Spyker stijgt met 45,8%…

Spyker Cars N.V. maakt naar aanleiding van een artikel van hedenmorgen in De Telegraaf bekend dat de onderneming met een groot aantal potentiële investeerders in gesprek is waaronder de in het artikel genoemde partij ACI Ltd.

Op dit moment zijn de onderhandelingen met ACI Ltd., noch met enige andere potentiële investeerder, op het punt gekomen dat daarover bekendmakingen noodzakelijk zijn. Tussen ACI Ltd. en Spyker is een intentieverklaring getekend. Victor Muller is in het kader van de herfinanciering niet voornemens zijn belang in Spyker te verkopen. Het is Spyker op dit moment niet bekend dat ACI Ltd., dan wel enige andere potentiële investeerder, op korte termijn een meerderheidsbelang wenst te verwerven.

De verkopen zijn in de laatste twee maanden toegenomen. De in het artikel genoemde aantallen en vermeende verkooplocaties zijn niet juist. Zoals eerder toegezegd zal Spyker hieromtrent nadere informatie verschaffen in een persbericht dat op korte termijn zal worden uitgebracht, zodra de financiële afwikkeling van de verkoop van het Formule 1 team is afgerond.

Ook interessant!

  • BREEK! Spyker komt terug in 2022
    BREEK! Spyker keert terug in 2022
  • hoogtepunten uit Spyker historie
    Deadline voor Victor Muller: betalen of Spyker definitief kwijt
  • Wie haalt deze brute Spyker weer terug naar Nederland?
  • BMW M onthult een lading nieuwe MotoGP safety cars

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Spyker

Vorig bericht: « Hyundai onthult logo Genesis
Volgend bericht: Toyota bevestigt productieversie iQ voor 2009 »

Lees Interacties

Reacties

  1. CasperH zegt

    4 december 2007 om 10:00

    Ik had nog een spaarvarken met 18,74 erin. Bleek dat ik daarvoor de hele fabriek wel mocht hebben. Iemand nog een half afgebouwde C12 hebben voor 7,50?

    Login om te reageren
  2. sacha zegt

    4 december 2007 om 10:14

    Ah, de betere handel met voorkennis. Wat is het toch een chic bedrijf hè?

    Login om te reageren
  3. Klaas zegt

    4 december 2007 om 10:16

    Spyker komt in handen van een anonieme drank en tabak handelaar? Dan komt het vast helemaal goed. :P

    Login om te reageren
  4. vin zegt

    4 december 2007 om 10:26

    Alle miljoenen zijn welkom toch? Ik wil wel eens zo’n Spyker SSUV zien rijden :)

    Login om te reageren
  5. mikey zegt

    4 december 2007 om 10:31

    Is er iemand in de zaal die Spyker nog enigszins serieus neemt..?!

    Login om te reageren
  6. San Sebastiano zegt

    4 december 2007 om 10:56

    48 miljoen… in nog geen 48 miljoen jaar…

    Login om te reageren
  7. Jan C. zegt

    4 december 2007 om 10:58

    @sacha: Nu heb je jezelf kwetsbaar gemaakt. Eenieder kan je nu aanklagen wegens smaad.

    Login om te reageren
  8. Sjaak zegt

    4 december 2007 om 10:58

    @vin: Kan ik niet met je eens zijn, ik zou er eerder om treuren als die SSUV er tóch nog van zou komen.

    Login om te reageren
  9. sacha zegt

    4 december 2007 om 11:03

    @Jan C: Laat ze maar komen!

    Login om te reageren
  10. bakkerst zegt

    4 december 2007 om 11:18

    hoppa, iemand, red spyker, alles welkom,
    als ze maar mooie karretjes blijven maken!!
    (die SSUV hoeft dan van mij niet) maar de rest, echwel!!
    kapitaalinjectie, prima, auto’s maken, en doorgaan…
    en verder geen gekke dingen (zoals F1, of andere maffe geldslurpende dingen)

    Login om te reageren
  11. Bramzel zegt

    4 december 2007 om 11:19

    @ Casper; zo’n half afgebouwde C12 voor 7,50 lijkt me wel wat. Maar dan moet ik er zeker nog los een oude Ford Sierra bijkopen voor de donoronderdelen? ;)

    Login om te reageren
  12. SugarFree zegt

    4 december 2007 om 11:25

    Inderdaad Sacha,

    Da’s niet zo chiq van je.
    Maar goed, GS doet het ook, en die komen er (vaak) ook mee weg.

    Login om te reageren
  13. CasperH zegt

    4 december 2007 om 11:33

    @ Bramzel: nee hoor:m kostenbesparend concept, we bouwen deze kitcar op basis van een 2cv :)

    Login om te reageren
  14. Bramzel zegt

    4 december 2007 om 11:50

    Op de een of andere manier moet ik bij dit soort Spyker berichten telkens denken aan California Dreaming van de Moeders en de Vaders ;)

    All the stocks are down
    profit’s far away
    Muller took a walk
    Hans ain’t here to stay

    It would do no harm
    if troubles faded away
    Polderglory Dreamin’
    on such a winter’s day

    Login om te reageren
  15. Bramzel zegt

    4 december 2007 om 11:50

    He shit, zie dat de koers dik in de plus zit, nou klopt mijn tekst niet meer ;)

    Login om te reageren
  16. Pieter Bayens zegt

    4 december 2007 om 12:06

    Op dit moment 62% in de plus… Jezus :P

    Je zal maar net voor een paar ton aandelen hebben gekocht, dan ga je nu toch wel echt lekker uit eten vanavond ;)

    Login om te reageren
  17. Chrizzzie zegt

    4 december 2007 om 12:07

    Wie kan mij wat vertellen over ACI?

    Login om te reageren
  18. Poekie Lauda zegt

    4 december 2007 om 12:51

    Dit kan je toch niet meer serieus nemen, er blijven alleen maar slechte berichten naar buiten komen. Gooi daar nog een portie creatief boekhouden tegenaan en je reputatie zakt als een baksteen

    Login om te reageren
  19. august zegt

    4 december 2007 om 13:06

    Boekhoorn? Zou hij zich er nog aan wagen?

    Login om te reageren
  20. RenesisHP zegt

    4 december 2007 om 13:10

    Hadden we nu maar allemaal een shitload Spyker aandelen. Dan had ik nu zitten bloggen vanaf een of ander tropisch eiland.

    Login om te reageren
  21. vincent#1 zegt

    4 december 2007 om 13:21

    jaja, leuk allemaal maar WIE? hebben ze nu zo gek gekregen??

    Login om te reageren
  22. SR zegt

    4 december 2007 om 13:41

    denk dat er een vijandige overname aan de gang is, dit wil zeggen dat zonder instemming van het management de aandelen opgekocht worden. hierdoor zal de koers nog wel wat door stijgen(zie net dat vandaag weer omhoog is gevlogen). dit is op dit moment zeer aantrekkelijk omdat de koers zo ongelooflijk laag staat. de kans is vrij groot dat de koers binnen enkele jaren terug pakken hoger staat als het bedrijf terug rendabel wordt.

    een voorbeeld van een ander bedrijf dat kans maakt op zo’n vijandige overname is het leuvense Option

    Login om te reageren
  23. Chrizzzie zegt

    4 december 2007 om 14:32

    @ August: Boekhoorn zit hier niet achter. Ik weet niet meer hoe de investeringsmaatschappijen van hem heten maar weet bijna zeker dat dit niet ACI is. Daarnaast zal Marcel erin om Guido aan een F1 zitje te krijgen. (Wat nu niet meer mogelijk is via Spyker) en om goede zaken te doen met Mol. (Die er nu dus ook uit gaat stappen.)

    Login om te reageren
  24. august zegt

    4 december 2007 om 16:33

    @Chrizzzie; Toeca (Toeka?), Boekhoorn M&A, dat soort namen. Dat het hier niet gaat om Toeca of iets dergelijks hoeft niets te betekenen. Boekhoorn kan natuurlijk deelnemen in een ander investeringsvehikel dat niet direct aan hem wordt toegeschreven. Daarnaast zat B., als vrind van Muller, volgens mij al in Spyker vóór het F1-speelkwartier was begonnen.

    Login om te reageren
  25. august zegt

    4 december 2007 om 16:38

    maar oh, zeg, à propop, ik bedoel allicht niet te zeggen dat ik vermoed dat Boekhoorn er achter zit, het is slechts een niet-per-definitie-suggererend vrijblijvend opgegooid voorzetballetje;)

    Login om te reageren
  26. august zegt

    4 december 2007 om 16:38

    propos, jatoch.

    Login om te reageren
  27. ELB zegt

    4 december 2007 om 18:04

    Had ik nou vanmorgen maar aandelen Spyker gekocht…

    Login om te reageren
  28. jeroen zegt

    4 december 2007 om 18:10

    Spyker een SUV??? Dat is hetzelfde als Ferrari die een SUV gaat maken. Tip voor Spyker, doe dat niet! Dan vergooi je je hele imago als sportwagen bouwer!!

    Login om te reageren
  29. LC zegt

    4 december 2007 om 18:12

    :shock: Nu nog het aandeel behouden

    Login om te reageren
  30. Bramzel zegt

    4 december 2007 om 18:17

    @ jeroen: Kom je daar nu pas achter? Waar heb jij de afgelopen 2 jaar gezeten? ;)

    Login om te reageren
  31. jeroen zegt

    4 december 2007 om 18:25

    Ik moet eerlijk toegeven dat ik het ook wel slecht van mezelf vind:p

    Login om te reageren
  32. Klassiekerrally zegt

    4 december 2007 om 19:26

    Man o man… Binnenkort op TV: Spyker, The Series.
    Zelfs The Bold heeft volgens mij niet zulke plotwendingen (ik kijk dat nooit. nee, echt niet!) :lol:

    Login om te reageren
  33. dekster zegt

    4 december 2007 om 19:29

    @Klassiekerrally
    Je hebt dat toevallig eens meegepakt als je vrouw ernaar keek éh? ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North