• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Mogelijk toch een opvolger voor de Alfa Romeo 166

Auteur: ricardo, gepost 13 december 2010 om 22:11 – 54 Reacties

De good ol

Sinds 2007 lopen er geen 166’jes meer van de band. Het vlaggenschip werd destijds geschrapt en tot op heden is er wel gespeculeerd over een opvolger, maar die is er nooit gekomen. Fiat Groep-baas Marchionne heeft zelfs wel eens geroepen dat een 166-opvolger is uitgesloten, maar de fusie tussen Fiat en Chrysler biedt nu weer nieuwe mogelijkheden om alsnog een 169 te boetseren.

Want zo zou de opvolger van de 166 moeten gaan heten: Alfa Romeo 169. Als we AM&S mogen geloven ziet Alfa weer brood in een dergelijk topmodel. In plaats van een sedanvorm moet de 169 meer een meer coupe-achtige lijn krijgen, zoals bij wel meer bolides in de wat hogere regionen van autoland het geval is (CLS, XJ, A7). En er zullen genoeg invloeden van de Alfa 8C in terug te vinden zijn. Je weet wel, die andere RWD Alfa.

Als basis zou het LX-platform van de Chrysler 300C / Lancia Thesis-opvolger moeten dienen. Lang, achterwielaandrijving en sinds kort binnen het bereik van Fiat en consorten. Een ideale match zou je zeggen. De 169 zal dan met een lengte van ongeveer 5 meter een aardige sloep worden, maar met het uiterlijk zal Alfa Romeo ongetwijfeld wel raad weten. Om het gerucht helemaal lekker te maken: er wordt gesproken over een twinturbo V8 met 3.0 liter inhoud en MultiAir-techniek als topmotorisering. 400 pk en RWD, dat klinkt niet gek.

Dan nog even over de nieuwe Chrysler 300C die hier als Lancia in de showrooms moet komen te staan. We gingen er eigenlijk vanuit dat Chrysler/Fiat minstens wat aanpassingen aan het onderstel & uiterlijk zou uitvoeren om de omgekatte 300C wat meer Europa-eske te maken, maar het lijkt erop dat de ombouw niet meer voorstelt dan andere badges, grille en Europese bumpers. Wel komt er een 230 pk sterke 3.0 V6 dieselmotor beschikbaar, die gebouwd wordt door het Italiaanse VM Motori.

Ook interessant!

  • Alfa Romeo 166 opvolger is eindelijk op komst
  • Officieel: Alfa Romeo is in 2027 geen liefhebbersmerk meer
  • Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
    Video: Alfa Romeo Giulia GTAm doet 0-200 km/u
  • Alfa Romeo draait de boel om met de C41

Nieuwste artikelen

  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
  • Koop de Nederlandse voorloper van de Porsche 911 Dakar [video]
  • Kerstspecial: de geschiedenis van de Pausmobiel
FacebookTweetPinLinkedIn

166, 169, 300c, Alfa Romeo, Chrysler, Lancia, thema

Vorig bericht: « Jeep Compass heeft een facelift gekregen
Volgend bericht: Spookrijden? In China KAN het gewoon »

Lees Interacties

Reacties

  1. stefan zegt

    13 december 2010 om 22:15

    Leuke motoren iig, laat de schetsen maar komen.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      13 december 2010 om 22:25

      @stefan: dit denken/hopen/fantaseren de Duitsers:

      Login om te reageren
      • integralechubasco zegt

        13 december 2010 om 23:11

        @robbie:
        AM&S… dat is gewoon de hersenspoel-propaganda-grabbelton van VAG en consorten… sjezus, een blinde ziet dat dat gewoon een audi A5/A6/A7/A8 met een ander frontje.. ;)

        Login om te reageren
      • duckje zegt

        14 december 2010 om 15:11

        @robbie: hopelijk gaat hij er zo uit zien

        Login om te reageren
  2. Gideon zegt

    13 december 2010 om 22:17

    Zolang Alfa die V8 zelf gaat produceren hoor je mij niet klagen, maar doe mij dan toch maar een atmosferische V6…

    Login om te reageren
  3. BmwMPower zegt

    13 december 2010 om 22:18

    Werd tijd ook, de 166 is zowieso een pracht van een wagen!
    Niks Duits er aan vast maken, Amerikaans het liefst ook niet, maar een echte Italiaan die kan meekomen met de luxe klasse.

    Login om te reageren
  4. Vanquish zegt

    13 december 2010 om 22:19

    Doen doen doendoendoenDOEN!!!

    Login om te reageren
  5. Jesper zegt

    13 december 2010 om 22:20

    Alfa Romeo 169?? Juist nu ze net lekker gaan met mooie namen als MiTo en Giulietta (en in de toekomst een Giulia?) zullen ze hun vlaggenschip weer een saai nummer geven? :?

    Overigens zie ik dat hele Chrysler-rebadgen ook niet meer zitten :(

    Login om te reageren
    • e1000bmw zegt

      6 mei 2016 om 15:48

      @Jesper: Misschien alleen project-/productiecode…?

      Login om te reageren
  6. Citrofiel zegt

    13 december 2010 om 22:21

    Invloeden van de 8C? Alsjeblieft niet, dat heb ik nu wel gezien. De wat hoekige vormen stonden de 166 echt goed, de 159 blijft mooi. Ik wil geen 169 met kikkerogen… :( (om maar iets te noemen hè)

    Maar goed, een top-Alfa zal hoe dan ook weer een echte liefhebbersauto worden, die zullen misschien over een excentriek uiterlijk heen kijken.

    Login om te reageren
    • gio zegt

      13 december 2010 om 22:29

      @Citrofiel: Idd hopelijk zorgen ze voor een meer agressieve look. De nieuwe guglia zal wel bepalen hoe de 169 er zal uitzien. Volgend jaar weten we het. Ik ben benieuwd!

      Login om te reageren
  7. Megakix zegt

    13 december 2010 om 22:27

    Erg leuk als het wagenparkbeeld op de autowegen wordt uitgebreid met een nieuw gezicht…in de vorm van een Alfa ! Of zoals Jeremy Clarckson het sprak:

    “de ontwerper van de 166 heeft de auto ontworpen vanuit de zitstoel van een andere personenwagen; in dát geval klopt namelijk elke lijn, iedere kwastenstreep van deze auto!”…

    …en zo ist !

    Login om te reageren
  8. robbie zegt

    13 december 2010 om 22:31

    Dat LX-platform gaat nog eens heel erg groot worden ;)

    – Chrysler 300C
    – Dodge Charger
    – Dodge Challenger
    – Alfa Romeo 169
    – Lancia Thema
    – Maserati … (model onder Quattroporte)

    Nog meer wensen?

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    13 december 2010 om 22:33

    Die v8 met 3.0l inhoud is een lulverhaal aangzien er een 3.0 v6 (pentastar) twin turbo met mogelijk zelfs 420pk gepland staat… die motor past ook in he LX-platform.
    Alfa RWD komt wel maar mogelijk staat er Maserati voorop tegen de tijd dat het echt zover is.

    Login om te reageren
  10. Jazzie zegt

    13 december 2010 om 22:36

    Ik hoop ’t. Maar het design hoeft van mij niet op de 8C gebaseerd te zijn. De 8C is prachtig, maar de 159 ook. Gewoon een individueel design. Het moet immers niet het Italiaanse Audi worden ;)

    Login om te reageren
    • floryn zegt

      13 december 2010 om 22:45

      @Jazzie: Helemaal gelijk!

      Nu maar eens zien wat Alfa hier van kan maken. Ik hoop dat het iets moois wordt.

      Login om te reageren
  11. Jipp zegt

    13 december 2010 om 22:49

    dat zou een goed teken zijn voor alfa, maar er zit een maar aan, op basis van welk model in de fiat stal? Op basis van de vag stal zou het kunnen op eenzelfde onderstel als de passat en zou het mogelijk zijn hem in meer carrosserie varianten te brengen, zo ook de boven afgebeelde coupe versie die al is getekend door de duitsters.

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      13 december 2010 om 23:01

      @Jipp: passat heeft geen rwd he , het kan bijna niet anders dan een nieuw platform worden

      Login om te reageren
    • Jimmie zegt

      13 december 2010 om 23:58

      @Jipp: Passat?? A6/A8 platform zou het dan worden bij VAG.

      Login om te reageren
  12. High Performance zegt

    13 december 2010 om 22:55

    Als ze dan maar niet te werk gaan als met de Lancia, gaat niet gepruimd worden in Europa. Dat zou een doodzonde zijn, figuurlijk maar ws ook letterlijk voor Alfa Romeo.

    Login om te reageren
  13. bpc zegt

    13 december 2010 om 23:01

    waar te tekenen ? de v8 graag ik wil ruilen voor mij huis ;-)

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      14 december 2010 om 10:23

      @bpc: …woon je in een betonnen schuurtje ofzo ? :lol:

      Login om te reageren
      • bpc zegt

        17 december 2010 om 19:23

        @Megakix: in een tent ;p

        Login om te reageren
  14. Specht zegt

    13 december 2010 om 23:19

    Dom.
    Alfa heeft een volume model nodig om veel van te verkopen.
    Een opvolger van de 169 zal nooit een verkooptopper worden, mensen die in die prijsklasse van duurdere 4 deurs coupe’s kunnen winkelen gaan toch automatisch voor BMW of Mercedes, anders hoor je er in die kringen niet bij.
    En verder, Alfisten met veel geld zijn er niet aangezien ze praktisch allemaal een klassieker rijden met eventueel een derdehands 156 als pekelbak voor de winter. :)

    Login om te reageren
    • High Performance zegt

      13 december 2010 om 23:26

      @Specht: Dom is wellicht een beetje te ongenuanceerd. Tis maar net welk marketingstactiek zij er op los laten. In de VS kan zo’n grote auto wellicht goed verkopen. En onderschat de waarde van AR niet bij de groep 40+. In de regel toch wat te besteden, de BMW en MB hebben zij reeds gereden en in bezit gehad. Dus iets nieuws, de vroegere liefde voor AR. Het kan gebeuren. Een volumemodel is dan ook noodzakelijk, daar heb je geen ongelijk in. Maar een mooie opvolger voor de 159 en dan deze 169 zouden samen succesvol kunnen zijn.

      Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      13 december 2010 om 23:28

      @Specht:
      Klopt,
      en toch doet de Maserati quattroporte het erg goed… wat niemand had durven voorspellen 15 jaar geleden. Ik denk dat Marchionne daar een kansje ziet voor de 169, zeg maar als goedkopere en sportievere variant van de komende Maserati’s…

      Login om te reageren
    • de sjonnies zegt

      14 december 2010 om 09:31

      @Specht:
      Zit duidelijk zelf in de 40+ groep en :
      BMW 5 serie – i-drive veel te ingewikkeld, ben een echte man en lees geen instructie boekjes.
      Mercedes Benz – kan mij niet bekoren, heb ik niets mee en als ik er eentje heb dan gaat’íe kapot.
      Audi – never nooit, liever een loaded Passat voor minder geld een kompletere auto die het prijsverschil tussen VW en Audi niet rechtvaardigt.
      Citroën C6 – mooie franse droom, mijn vorige maar te groot in de stad.
      Lancia Thesis, heb ik met een schuin oog naar gekeken, maar vond de wagen iets te groot en te avantgardistisch (waar de C6 ingetogen avantgardistisch is)
      Alfa 159 JTDm, rijd ik nu, een kleine rode sports-saloon, mijn kleine rode monstertje ietsje te klein achterin maar verder ben ik gek van dat ding omdat ‘het rijdt’
      Subaru Impreza, vergeten koningin in deze klasse, ook een 100% rijdersauto, maar wat een afschuwelijke vormgeving.
      En het interieur is ook niet om naar huis over te schrijven
      Peugeot 407, vind zelf dat de carosserie achterstevoren is gemonteerd.
      Ford Mondeo, mooie wagen maar net als zijn Opel rivaal te modieus, geen ’tand des tijds doorstaand model’
      Renault Laguna – mooi interieur maar waarschijnlijk ontworpen door de man die ook de Thesis heeft getekend.
      Grote Toyota – te veel te anoniem, geweldige motor maar zo anoniem
      Mazda 6 – heb ik nix mee, met Mazda.
      Honda Accord – te duur voor wat het biedt, wel een zeer goede auto.
      Ik hoor er in die kringen trouwens niet bij, want ik koop ze en betaal ze.
      Terwijl 95% in die kringen least en de hele week loopt te rekenen over de bijtelling.
      Dan volume modellen, ik weet nog goed dat Lancia met de Thema uitkwam en de hele gevestigde orde verpletterde met zo’n kar voor zo’n concurrerende prijs.
      jammer genoeg is Italiaans management niet conistent genoeg om opvolgers hetzelfde gevoel mee te geven; of nog beter. En dar zit em de kneep : Italiaans management.
      italianen zijn, behalve FIAT nooit echte volumebouwers geweest, Alfa, Lancia alles wat geëxporteerd kon worden was meegenomen, maar de thuismarkt was het uitgangspunt voor de Italianen.
      Grotere volumes, de wet van de grote getallen, kostprijs en kwaliteitsbeheersing, daar zijn de Italianen de laatste decennia in te kort geschoten evenals de simpele vraag :
      Wat maakt een Alfa een Alfa en een Lancia een Lancia.
      De Duitsers doen dat gewoon beter. Punt.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        14 december 2010 om 10:26

        @de sjonnies: goede pennenvrucht ! Ben het met je eens, waar het de inschatting van de Italiaanse Maffiarketing betreft…

        Login om te reageren
      • DavidZ zegt

        14 december 2010 om 16:12

        @de sjonnies:

        Je zou ook nog een SAAB/Volvo/Lexus of Infiniti kunnen overwegen…..

        Login om te reageren
  15. Tommy2 zegt

    13 december 2010 om 23:23

    Vmotori heeft in het verleden al vaker motoren ontwikkeld die nooit op de markt kwamen, dikke kans dat het bij deze ook gebeurd. :P

    Login om te reageren
    • Bob zegt

      13 december 2010 om 23:31

      @Tommy2: Hangt nu toch toch een Mercedes diesel in de 300C?

      Login om te reageren
  16. Maksimum zegt

    13 december 2010 om 23:34

    VM leverde ook motors voor de Alfa 155 2.0 en 2.5 diesel. Voor de jaren 90 waren het aardige motoren! Heb laatst nog een 155 2.5 opgekocht 439.000 km op de teller en de motor deed het gewoon nog! De eigenaar reed er nog elke week 1x mee op en neer naar zijn huisje in Zuid Frankrijk. Genoeg geld maar niet van de auto af te krijgen. Hij hoopte snel op opvolger van 166. Kocht nu een 166 2.4 JTD..

    Login om te reageren
  17. jzaero zegt

    13 december 2010 om 23:59

    Eén van de mooiste sedans ooit, triest dat ie zo weinig rondrijdt.. Prachtige auto, vooral na de facelift!

    Login om te reageren
  18. Shenkie zegt

    14 december 2010 om 00:37

    YES! Hoop ondanks de Chrysler-basis op een onderscheidend en mooi Alfa-uiterlijk! En als ik de tekst kan geloven gaat dat ook wel gebeuren. Hopelijk niet al te grote voorlichten zoals de Giulietta (die verder overigens erg mooi is naar mijn mening), maar mooie scherp gesneden voorlichten.
    Alfa’s verrijken het straatbeeld tussen al die eenheidsworst tegenwoordig dus kom maar op!

    Login om te reageren
  19. ferry832 zegt

    14 december 2010 om 06:31

    Ik rij nu een 166 en vind het persoonlijk nog een echte Alfa met de heerlijke V6. Ik begrijp wel dat de 166 geen succes is geworden maar de 164 en de Lancia Thema hebben bewezen dat er wel degelijk wat voor Alfa en Lancia is te halen in dat segment.

    Als ze een goede 169 maken die aan de juiste voorwaarde voldoet dan denk ik wel dat er mensen zijn die nu een 5 serie of een A6 hebben, de overstap weleens zouden maken. Kunnen ze eindelijk eens wat anders rijden dan hun collega of de buurman.

    Login om te reageren
  20. tristan zegt

    14 december 2010 om 06:59

    de 159 was toch de opvolger voor de 156

    Login om te reageren
    • trigger565 zegt

      14 december 2010 om 07:35

      @tristan: de 159 volgde de 156 op. De 166 is nog wat hoger gepositioneerd.

      Login om te reageren
  21. Timmie zegt

    14 december 2010 om 08:04

    Er werd toch ooit eens een spyshot van een grote Alfa geschoten, niet? En Marchionne mag zeggen wat ie wil: hij kan nooit de toekomst van deze auto garanderen. Als hij hem bevestigt, en de economie draait wat slechter, dan wordt ie meteen geschrapt. Als ie zeker niet komt, en de markt trekt aan, dan wordt Marchionne de Geldwolf wakker…

    Login om te reageren
  22. Dinges zegt

    14 december 2010 om 09:21

    De eerste lelijke Alfa sinds jaren, goed gedaan…
    :?

    Login om te reageren
  23. frarissimo zegt

    14 december 2010 om 09:39

    Een Alfa op chrysler basis. Pfff wat is dit voor nachtmerrie.

    Login om te reageren
    • Freewarefreak zegt

      14 december 2010 om 10:54

      @frarissimo: Ja… net als die Lancia Sedan.. een gerebatchte 300C.. en deze Alfa word dan een geherverbouwde 300C.. daar gaat de “ziel” van Alfa.. of ze moeten er zoveel eigen input op los laten, dat deze auto op geen enkele manier doet herinneren aan die Chrysler wat betreft beleving, stuurgevoel, precisie, geluid, enz..

      Login om te reageren
  24. Arnold zegt

    14 december 2010 om 09:43

    Zonde dat Alfa niet verder mag met hun eigen platform.
    Het is en zal mijn merk nooit worden, maar ben bang dat alfa een beetje zijn eigen smoelwerk verliest door het delen van het platform met Crysler.
    Hoop het niet, maar als het wel zo is zou het erg zonde zijn.
    Weer een merk dat dan zo een standaart eenheidsworst is geworden.

    Login om te reageren
  25. Jokkebrok zegt

    14 december 2010 om 09:43

    Wanneer komt de BMW 169? :)

    Login om te reageren
  26. Hectorae86 zegt

    14 december 2010 om 11:05

    Gebaseerd op een Panamera:

    Login om te reageren
    • Arnold zegt

      14 december 2010 om 12:46

      @Hectorae86:
      Dat ziet er neit verkeerd uit :)

      Login om te reageren
    • duckje zegt

      14 december 2010 om 15:12

      @Hectorae86: hopelijk gaat hij er niet zo uit zien

      Login om te reageren
  27. Rdesign zegt

    14 december 2010 om 11:09

    die foto die boven aan bij het bericht staat, heeft nu al een oud design.. :S als we ff eerlijk zijn.
    waarom nmiet in stijl van de MiTo en Gulietta ?

    Login om te reageren
    • Harie zegt

      14 december 2010 om 22:16

      @Rdesign: Meen je dat nou serieus? Dat is ook een foto van het oude model…

      Login om te reageren
  28. DavidZ zegt

    14 december 2010 om 11:52

    Hoeveel jaren horen we zulke l*lverhalen nou al? FIAT kan niet eens op tijd een opvolger van de 159 lanceren, laat staan nog meer modellen introduceren die toch (weer) nauwelijks verkopen. Doe zoals bijvoorbeeld peugeot: die hebben zowel de 407 als de 607 vervangen door één model. Een grote dure Franse auto verkoopt erg moeizaam, dat hebben ze daar eindelijk geaccepteerd. Nu die sukkels bij FIAT nog……

    Login om te reageren
    • T16 zegt

      14 december 2010 om 14:28

      @DavidZ: Alfa Romeo gaat weer de oversteek naar de Noord Amerikaanse markt maken. In de USA hebben ze wel markt voor een grote en stijlvolle sedan. Bovendien hebben ze al een aantal pracht V6-en bij Chrysler en natuurlijk de grote LX-platformen van de nieuwe 300C. De hoge ontwikkelingskosten van een volledig nieuw model zou een 166 opvolger in de weg staan maar met de hierboven genoemde ingrediënten is een 169 wel haalbaar. Wel opletten dat deze uiteindelijk niet de deur uit gaat als kleine Maserati! De Pentastar V6-motoren worden ook leverbaar met MultiAir techniek en turbo varianten. Een heel begeerlijke mixs van Amerikaanse basis componenten met Italiaans toptechniek en flair. Oh ja, het dealer net van Chrysler is al aanwezig dus nu hard investeren in nieuwe modellen met een eigen identiteit en het gaat Alfa Romeo nog lukken ook om hier een succes van te maken.

      Login om te reageren
  29. DavidZ zegt

    14 december 2010 om 16:08

    @T16: ik vind Alfa een prachtig merk hoor, alleen wordt het verziekt door chronisch falend management. In Europa winst maken lukt ze al vele jaren niet meer, en dan zou ’t in de USA wél lukken met een omgebouwde vele duizenden dollars duurdere Chrysler?
    VW probeert hetzelfde geintje met een versie van de Chrysler Town and Country/Voyager, de Routan. Is net zo hopeloos, en dan te bedenken dat vele Amerikanen VW kennen, en Alfa niet (meer). En als ze Alfa kennen hebben ze er meestal geen goede herinneringen aan…….

    Login om te reageren
  30. hape zegt

    14 december 2010 om 21:55

    @ DavidZ
    Aan VW hebben ze ook geen goede herinneringen.

    Login om te reageren
  31. Mellie zegt

    17 december 2010 om 20:48

    Ik vind het een mooie wagen en het zou zeker geen straf zijn om deze onder mijn kont te hebben maar ik heb een beetje het idee dat ik naar de zelfde neus zit te kijken al blijf die neus wel mooi natuurlijk

    Login om te reageren
  32. piebepost zegt

    18 mei 2012 om 22:55

    Zet eerst deze maar eens op de aardbol:

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North