• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Motor Volkswagen Up! verhuist alsnog naar voren

Auteur: Dennis, gepost 22 juli 2008 om 20:49 – 17 Reacties

Vokswagen Up!
Wanneer een autofabrikant een conceptcar presenteert, dan duidt het woordje “concept” erop dat het model nog niet af is. Helaas worden veel gedurfde concepten altijd weer afgezwakt tot brave modellen voor de massa.

Wat je niet zo vaak ziet gebeuren is dat een concept initieel als achterwielaandrijver met de motor achterin wordt voorgesteld, maar dat men uiteindelijk toch maar besluit om de motor voorin te hangen en er een voorwielaandrijver van te maken. Dergelijke basale besluiten worden meestal in een zeer vroeg ontwerpstadium genomen en wijzigen dan nog zelden.

Dat geldt niet voor de Volkswagen Up! die volgens de laatste planning eind 2010 zou moeten verschijnen en naar verwachting de naam Lupo zal krijgen. De motor moet namelijk naar voren verhuizen en daarmee is leuke idee van een compacte achterwielaandrijver ook meteen van de baan.

Het model loopt hiermee minstens vijf maanden vertraging op en zal niet eerder dan begin 2011 verschijnen. Daarmee worden concurrenten als de Toyota iQ en Fiat Topolino in de kaart gespeeld, want die hebben hun nieuwelingen eerder op de agenda staan.

Het is helaas niet anders, want volgens Volkswagen zijn de productiekosten bij een FWD architectuur met de motor van voren beduidend lager. Dit tot grote spijt van de ontwerpers die terug naar de tekentafel zijn gestuurd. (via: automotive news)

Vokswagen Up!

Ook interessant!

  • De Volkswagen e-Up komt terug!
    De Volkswagen e-Up komt terug!
  • De goedkoopste VW EV is terug en nog steeds relevant
  • Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
    Mijn Auto: Volkswagen Lupo GTI van Joost
  • Volkswagen Talagon
    Volkswagen Talagon heeft VR6 Turbo TSI motor!

Nieuwste artikelen

  • Nieuw automerk uit controversieel land, maar het is geen Chinees!
  • Is de dieselauto dood en begraven?
  • Doemscenario: komende jaren meer verkeersdoden
  • Video: Dit ongeluk zie je van een kilometer ver aankomen
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, lupo, up, Volkswagen

Vorig bericht: « Kilometervergoeding omhoog? Haha, omlaag zul je bedoelen!
Volgend bericht: Seat Ibiza Sport Coupé in zonnig oranje tintje »

Lees Interacties

Reacties

  1. joop zegt

    22 juli 2008 om 20:52

    Dus het ontwerp is UP and AWAY!!!

    Login om te reageren
  2. wotevajjjj zegt

    22 juli 2008 om 20:58

    tja voorspelbaar tog ?
    lijkt trouwens heel veel op een fiat 500 lang voor of ligt dat aan my ?

    Login om te reageren
  3. marruk zegt

    22 juli 2008 om 20:59

    Nouja, veel zal er niet aan het uiterlijk veranderen lijkt me?
    Behalve dat het wat braver voor de massa wordt natuurlijk, dat klopt.

    Maar een grotere vraag is: Welke volkswagen wordt er eigenlijk aangedreven door de achterwielen? De Scirocco niet, dat is onder de kap gewoon een Golf.
    De enige die ik zou kunnen bedenken is de Phaeton, maar zelfs daarvan weet ik het niet zeker. Ik gok er echter wel op, maar zelfs al zou ik dat juist hebben,
    dan nog is dat onderstel niet geschikt om HEEL KLEIN te worden voor een Lupo.
    Dus het is nogal logisch dat ie FWD wordt. Anders zouden ze voor de Lupo, waar ze (waarschijnlijk) de minste winst op maken, een heel nieuw onderstel en versnellinsbak moeten maken. En de Golf is ook al amper winstgevend, dus dit vind ik niet zo’n verrassend nieuws. Leuk concept, maar je wist het van te voren al weer: Het wordt een braaf klein model voor de grijze massa.

    Login om te reageren
  4. GH zegt

    22 juli 2008 om 21:00

    Is ie meteen een stuk minder leuk

    Login om te reageren
  5. Dymf zegt

    22 juli 2008 om 21:01

    ik vind het wel een schattig wagentje, niet dat ik hm wil hebben want het is niet snel genoeg voor mij denk :-D

    Login om te reageren
  6. jan zegt

    22 juli 2008 om 21:21

    Begrijp niet waarom deze auto’s pas eind 2010 begin 2011 op de markt komen.

    Er is veel vraag naar compacte, zuinige en toch luxe auto’s.

    Login om te reageren
  7. DRU zegt

    22 juli 2008 om 21:21

    Doodzonde. Want het is een fantastisch mooi karretje. Lame.

    Login om te reageren
  8. Dylan zegt

    22 juli 2008 om 21:27

    Achterkant is vreselijk, daar mag nog wat werk aan gebeuren.

    Login om te reageren
  9. wotevajjjj zegt

    22 juli 2008 om 22:13

    dit is tog normaal mensen ? wie koopt dit ? vrouwen en vrouwen kunnen niet rijden
    dus moeten ze er al zkr geen achterwiel aandrijving insteken

    Login om te reageren
  10. db zegt

    22 juli 2008 om 22:14

    @Wotevajjj, ligt helemaal aan jou, ik zie er totaal geen 500 in :D

    Login om te reageren
  11. Dymf zegt

    22 juli 2008 om 22:17

    ik vind het eigelijk wel op een microwagentje (45km wagentje ) lijken kwa vorm

    Login om te reageren
  12. JanJansen zegt

    22 juli 2008 om 23:03

    @Wotevajjj, hup naar bed jij, het is al veel te laat. Morgen moet je weer Nederlands leren en anders lig je weer te slapen!

    Login om te reageren
  13. markieanta zegt

    23 juli 2008 om 08:03

    Wat leuk, een aygo(Dat ik het woord uit mijn toetsenbord kan krijgen), met andere voorkant. Ze zijn alleen vergeten de achterkant aan te passen…

    Login om te reageren
  14. Jandepandaman zegt

    23 juli 2008 om 10:06

    @Wotevajjj- Ik ben ben het met je eens hoor- Het lijkt inderdaad als 2 druppels water op een 500: Het heeft 4 wielen, het heeft ramen, het heeft een stuur, 3 deuren en een paar stoelen. En het heeft een glimmend huidje. Echt- Sprékend. …Tja, nou je het zegt net als Markieanta, het lijkt inderdaad ook net zo op een Aygo …of op een Cinquecento vanwege dat achterzijruitje… Verdomd als het niet waar is- het lijkt bijna wel een klein autootje! ;-)

    Login om te reageren
  15. Nick zegt

    23 juli 2008 om 23:40

    Hoezo zou een achterwiel aangedreven auto duurder zijn in productiekosten?
    Het blijft een transaxle met een transverse motor, alleen de positie verandert.

    Smarts en Tata Nano’s zijn toch ook geen dure auto’s qua productiekosten, of de Kever?
    Zelfs de productiekosten van een 911 zijn relatief gezien niet duurder dan een voorwielaangedreven auto, meen ik.

    Alleen omdat het gros voorwielaandrijvers (of te wel alle andere VAGjes) zijn kunnen ze kosten besparen door gebruik te maken van hun modulaire platformen.

    Login om te reageren
  16. Jan C. zegt

    24 juli 2008 om 14:08

    @Nick: Als je al kleine autos’ hebt, zoals VAG, hoef je niet het wiel opnieuw uit te vinden door een nieuw platform met achterwielaandrijving te maken. zou je zeggen…

    Login om te reageren
  17. Passatcc zegt

    20 augustus 2008 om 21:18

    Gaat de VW Fox vervangen, wat een schitterende verbetering zou dat zijn

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North