Jezelf altijd al afgevraagd waarom motorrijders telkens hun hand uitsteken?
Of het nu is om een medemotorrijder een veilige rit te wensen of om gewoon een vriendelijk gebaar te hebben om te groeten naar ‘soortgenoten’, veel motorrijders groeten elkaar door hun hand naar elkaar uit te steken. Dit kan nogal een vreemd gezicht zijn als je daar in jouw automobiel achter rijdt.
Zwaaien en motorrijden toegestaan
Natuurlijk moet je een voertuig veilig en goed kunnen besturen. Tijdens een autorit zul je ook een hand van het stuur moeten halen om te schakelen -tenzij je geen handbak hebt uiteraard-. Met de motor kun je ook prima met een hand aan het stuur rijden. Mocht je nu heel enthousiast willen zwaaien bedenk je dan dat je een gevaar op de weg kan veroorzaken. En dat is nu net niet de bedoeling volgens Artikel 5 van de Wegenverkeerswet.
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Een bekeuring voor zwaaien zit er dus niet in, tenzij je het er echt gevaarlijk laat uitzien.
Samenhorigheid bij motoren maar ook auto’s
Het handje uitsteken op de motor geeft toch een gevoel van ‘wij motorrijders onder elkaar’ als je het mij vraagt. Een andere motorrijder die graag zijn mening deelt ziet een gedeelde hobby als de reden om te groeten. Al ben je een totaal vreemde in een ander land er is toch een overeenkomst. Volgens hem zegt de groet: “Hoi, rij veilig en voorzichtig.” Toch zwaaien motorrijders niet naar alle motoren die ze tegen komen. Sommige motorrijders zwaaien alleen naar hetzelfde merk motor en anderen weer alleen naar hetzelfde ’type’ motor. Een stukje herkenning en samenhorigheid dus. Niet alle motorrijders hebben een samenhorigheidsgevoel met MP3’s of motorscooters en kiezen ervoor om deze groep niet te groeten.
Zwaaien?
Maurice van Oosten (uitgever Quadxpress en Scooter & bikexpress) herkent dit laatste: “Het moment nadat ik m’n motorrijbewijs haalde mocht ik lekker gaan zwaaien en wel naar iedere motorrijder die ik tegen zou komen.” Toen hij starte op zijn Suzuki Burgman 400 werd hij niet begroet. Hij merkte dus dat motorscooters minder vaak begroet worden. Toen hij later overstapte op een CBR 600 werd er juist wel veel gezwaaid. Zelf kiest Maurice ervoor om terug te zwaaien als er naar hem gezwaaid wordt.
Onze hoofdredacteur, @michaelras, doet hetzelfde. Al geeft hij wel toe dat hij vaak niet de eerste is die zijn vinger (nee niet de middelste) opsteekt. Meer van: ok iemand doet het laten we beleefd antwoorden. Simpelweg omdat hij zelf niet de behoefte heeft om te zwaaien maar ook geen spelbreker wil zijn. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, zo wil hij niet eens woorden vuil maken aan het zwaaien naar tegemoetkomend verkeer op de snelweg. Michael krijgt overigens jeuk van het superioriteitsgevoel om niet terug te zwaaien naar motorscooters. Toch heeft Michael ook situaties waarin hij niet terug zwaait, zogenoemde ‘zwaaiproblemen’.
Het zijn niet alleen de motorrijders he!
Het groeten wordt heus niet alleen door motorrijders gedaan. De geruchten gaan zelfs dat dit iets is uit de tijd van ridders op paarden. Er zijn ook bepaalde automerken die naar elkaar groeten. Zelf moet ik bekennen dat ik in mijn oldtimertje -MG Midget MKIII- ook altijd naar ‘lotgenoten’ met een donkerblauwe plaat zwaai. Heel vroeger, toen Audi nog niet bestond, maakte NSU de Ro 80 met een rotatiemotor. Eigenaren van deze auto staken vingers uit met een heel andere reden. Het aantal uitgestoken vingers duidde op de hoeveelste motor erin lag.
Een hevig verbaasde Magnus Walker beklaagde zich er onlangs over dat op zijn ritje over Angeles Crest er een aantal Porsche rijders geen handje opstaken. De horror….
Maar het fenomeen is inderdaad bekender bij motorrijders, dat lijkt een feit.
Zwaaiproblemen
Er zijn situaties waarin het niet lukt om op de motor een vriendelijk handgebaar als groet te gebruiken. Als je voor het stoplicht staat en in de verte een motorrijder spot slaag je er niet om je hand van het stuur te halen. De koppeling (die bij een motor aan de linkerkant van het stuur zit) kun je dan niet loslaten, maar gelukkig voldoet een knikje dan ook.
Wat betekent dat been-uitsteken?
Als je een motorrijder inhaalt moet je je rechterhand loslaten om te kunnen zwaaien. Dat zou betekenen dat je het gas loslaat. Dat is natuurlijk geen optie. Daarom zie je ook motorrijders die een ‘voetkick’ geven. Ze steken dan hun voet uit om te groeten omdat een handgebaar onmogelijk is.
Voor veel automobilisten is dit niet bekend (waardoor het eigenlijk dus ook onzinnig is), maar als jij in de file ruimte maakt dan steken motorrijders soms als dank hun been even uit. Een motorrijder die zijn been van zijn stepje haalt en zijn been uitsteekt is dus een teken van beleefdheid. Daar zal Marc Marquez anders over denken. Oh wacht, nee Valentino’s voet schoot per ongeluk van het stepje he ;-) ?
Wel of niet groeten tijdens het motorrijden
Het is natuurlijk een persoonlijke keuze om wel of niet mee te doen met dit spelletje. Ik zelf kies ervoor om wel te zwaaien naar alle motorrijders, ook agenten. Dit moet natuurlijk wel op een veilige manier kunnen. Ik vind het een leuke bezigheid. Mocht je het ‘spelletje’ wat minder leuk vinden is het natuurlijk geen verplichting.
Zwaaien jullie ook naar alle motorrijders?
E34M5Touring zegt
Toen ik nog Alfa reed zwaaiden mensen ook altijd. Maar dat was meer om me te wijzen op verloren onderdelen :p
galgootje zegt
@E34M5Touring: grinnik
lebeaunl zegt
@galgootje: of ze wezen een veilige plek aan om te stoppen? ?
bischero zegt
@E34M5Touring: ik zwaai ook altijd naar mede-Alfisten, maar veel onbegrip in hun reactie .. als ik dan thuis weer uit de niet-Alfa leasert stap snap ik het weer ??
Bram750 zegt
Was bij mijn Alfa écht het geval :-)
tjorque zegt
Scooterrijders groeten hier zelden of nooit. Ik heb dus ook nooit de gewoonte gekweekt om hen als eerste te groeten.
Motorrijders groet ik bijna altijd (hand, voet of hoofdknik) tenzij ik de tegenpartij niet of te laat opmerk of de situatie teveel risico geeft. Die samenhorigheid vind ik wel leuk.
racerx zegt
Precies hetzelfde hier. Verder groet ik uit eigen beweging enkel motorrijders, verder niet. Maar, ik zwaai terug naar alles wat een hand op steekt: MP3’s, Trike’s, schakelbrommers, motorscooters. Iemand die de moeite neemt om te groeten krijgt ‘m gewoon terug. Wel zo sociaal.
borrelnoot zegt
BMW rijders van de wat oudere types doen het ook valt me op. Rij een E39 en af en toe gaat er een handje omhoog of een kort grootlicht signaal. Opzich wel grappig.
galgootje zegt
@borrelnoot: BMW rijders doen sowieso vaker even groot licht signaal… :-) Maar ik herken het in de E39 M5 ja, wordt ook gegroet.
roverbmwdriver zegt
Herken ik ook al rijdend in de E38 en al helemaal in de E9 (en dan niet eens alleen van andere BMW-rijders).
styns zegt
@roverbmwdriver: e9! Geluksvogel. Vertel er eens over als je wil?
roverbmwdriver zegt
1975, Fjordblau, CSi, Alpina’s rondom etc.
VeniVidiVici zegt
@borrelnoot: O, heb ik anders nog nooit meegemaakt. Of vallen middelvingers en een op en neer gaande platte hand ook onder groeten?
Groninger zegt
@borrelnoot: met mijn vorige BMW E91 kreeg ik vooral middelvingers. Uiteraard kregen ze die ook netjes terug..
v6ti zegt
@borrelnoot: ze kunnen beter eens kortstondig het knipperlicht signaal geven. Met name bij het afslaan middels een bocht in de weg.
rijnounsdoor zegt
Tijdje geleden met een oude G klasse op toer geweest in het buitenland. Zwaaiden er te pas en te onpas mensen met 2 handen in de lucht en geregeld ook nog met een witte vlag..
mashell zegt
Op risico van dat ik weer door de Hells Bengels en Satehdiaree achtervolgt wordt zal ik de waarheid toch maar vertellen: motorrijders groeten elkaar niet, ze herinneren elkaar aan het complot! Er namelijk een complot onder motorrijders. Dat complot draait er om dat ze niemand mogen vertellen dat motorrijden eigenlijk helemaal niet leuk is.
Je gaat motorrijden vanwege de snelheidssensatie maar komt er na een paar maanden achter dat die sensatie heel snel weg slijt maar dan heb je al duizenden euro’s uitgeven aan je motorfiets en zit je je kapot te zweten onder die helm en in dat dikke motorpak. Dat moet je een aantal jaren volhouden totdat je de motorfiets zonder schaamte op marktplaats kunt zetten. En in die paar jaar steken motorrijders elkaar de hand op, om elkaar er aan te herinneren dat ze er allemaal in getrapt zijn.
michaelras zegt
@mashell: hahaha
spence zegt
@mashell
Schitterend !
Ik heb wel meer dan 35 jaar motor gereden voor ik tot die conclusie kwam, maar ben dan ook gestart toen enkel een helm tot de verplichtingen hoorde. Misschien wat hardleers ;)
elemento zegt
@mashell: wha…. sensatie wordt alleen maar meer als je steeds snellere motor neemt. Ik ben bamg dat je nietnuitgekeken bent in paar maanden
Tonnie zegt
@elemento: ik moet er zelf nog aan beginnen en ’t lijkt me prachtig, maar ik merk aan m’n pa en schoonpa dat zij er wel steeds minder zin in hebben. Ze zien meer gevaren en risico’s en die wegen steeds zwaarder tegen de sensaties. Maar hopelijk komt ’t er nog van om heel wat mooie ritten met m’n pa te maken
kenner zegt
@mashell: whaha klopt. Maar de vrijheid, snelheidsensatie, geluid en de aandacht van vrouwen maakt alles weer goed.
conflagration zegt
Hahaha aandacht van vrouwen?
Over het algemeen merk ik juist dat ze het niets aan of eng vinden…
De enigen die het wel leuk vonden vonden of mij leuk, waren al wat ouder of meer mannen
dampu020 zegt
@conflagration: het aantal vrouwen op de motor is op dit moment aan het exploderen
conflagration zegt
Daar moet ik je gelijk in geven! Maar alsnog zijn die meestal wat ouder.
(Disclaimer ik ben ook nog in de 20 dusja dat gaat nogal snel voor mij)
racerx zegt
Hahahaha, ik ben een diehard motorrijder die bijna alles op 2 wielen doet, maar ik vind ‘m mooi ?
n0zem zegt
Toen ik er via google achter kwam dat samenhorig de Belgische variant van saamhorig is, heb ik het artikel met een Belgisch accent verder gelezen.
spartannl zegt
@n0zem: het is juist omgekeerd ?
Zie: https://vrttaal.net/taaladvies-taalkwestie/samenhorigheid-saamhorigheid
markos78 zegt
Met VW busjes gebeurt het ook, maar wordt er gediscrimineerd op leeftijd. Wij in onze T3 zwaaiden altijd enthousiast naar alle VW busjes die we tegenkwamen, maar rijders van oudere modellen (T2, T1) zwaaiden nauwelijks terug.
Daarintegen kregen we wel een groet van nieuwere busjes.
pindakoning zegt
@markos78: toffe dingen die T3’s! Gek genoeg heb ik helemaal niets met de T1 en T2, beetje overhyped
markos78 zegt
@pindakoning: thanks!
T2 keken we eerst naar, maar die waren toen (10 jaar geleden) al stevig geprijsd. Intussen helemaal belachelijk natuurlijk. En ook iets te hipster inmiddels.
Na 10 jaar T3 een T5 gekocht. De T3 maak ik weer netjes en dan in de verkoop of ‘verhoer’!
dragspert zegt
@markos78: Ik heb een T1. Zwaai naar iedereen met een oldtimer. Bij volkswagens alleen de luchtgekoelde. Sowieso veel zwaaien omdat het halve land weer naar mij zwaait.
spence zegt
MX5-rijders begroeten elkaar wel eens.
En stop je gelijktijdig op een parking, volgt er niet zelden een leuk gesprek.
okdoei zegt
@spence: zwaai
spence zegt
@okdoei: zwaai terug ;)
stefan82 zegt
Ik groet altijd… bij een grotere groep tegemoetkomende motorrijders stop ik niet bij de “leider”. Ik doe alternatieven op de groet; 1 vinger, 2 vingers (V), hand, boven stuur, onder stuur.
Bij inhalen van andere motorrijders ook altijd het rechtse voetje. In de file vaak de linkse voet voor uitzonderlijk rekening houden door een automobilist :)
db86 zegt
Ik ben meestal de eerste die zwaait. Hou dat er nou in, is toch prachtig! Als ik ga hardlopen op zaterdag of zondagochtend zeg ik ook goedemorgen tegen andere hardlopers. Ok, ik moet toegeven, die motorscooters groet ik niet (moet ik dat wel gaan doen? Geef het even aan). Als zij de eerste zijn die zwaaien zwaai ik meestal wel terug. Beleefdheidsdingetje.
rrk147 zegt
Ah, ja herkenbaar! Die motorscooters groet ik ook niet en de rest wel!
En ook merk hardlopen groet ik, maar sinds corona lopen er meer mensen, en niet iedereen kent dat groeten (ik loop al een jaar of tien). Toch vind ik dat ook mooi, groetende hardlopers.
e38ossie zegt
Voetje uitsteken is binnen een groep motorrijders vaak ook een waarschuwing voor een slecht of glad stukje wegdek.
transaxleman zegt
Als ik met de Alfas onderweg ben krijg ik ook vaak handjes van mede Alfa rijders, maar nooit als het 147/156/159 zijn. Alleen t wat oudere/bijzondere spul.
Mijn moeder heeft jaren Land Rover gereden, en daar was het hetzelfde verhaal. Die groetten elkaar ook. Range Rovers dan weer niet.
Zoals in t topic wordt aangegeven is het met oude engelse auto’s niet anders.
Als ik zo kijk, lijkt er wel een gemeenschappelijke deler: het zijn allemaal niet de meest betrouwbare automobielen. Misschien is dat zwaaien wel een soort kreet voor hulp als het fout gaat?
shibby zegt
Ik groet ook vrijwel iedere motorrijder die ik tegenkom, motorscooters niet altijd
Calimero zegt
Na motorrijders zullen buschauffeurs wel de grootste groep “groeters” zijn denk ik.
Nee ik groet geen motorrijders maar wel de andere bestuurder als ik in een niet voorrang situatie toch voorrang krijg ( lees niet zelf neem)
Ik vind motorscooters wel leuk, een retro Vespa bv. Niet die gekke driewielers.
flutterby zegt
@milan0: vrachtwagenchauffeur doen ook gezellig mee hoor.
mike0709 zegt
Ik zwaai op de motor ook naar iedereen. Ook naar die enthousiaste schakel brommer rijder die naar mij zwaait.
Vriendin heeft een Mini Cooper Cabrio, daar zijn ook nog wel eens bestuurders van die naar je zwaaien.
jack_abarth zegt
@mike0709:
Dat kan ook liggen aan het uiterlijk van je vriendin ??
sportevo zegt
Land Rover Defender rijders groeten elkaar ook.
En ik denk dat als je een speciale auto rijdt, en je een soortgenoot tegenkom, je elkaar ook wel groet. Als ik met mijn e30 M3 een andere e30 M3 tegenkom (zeldzaamheid) dan gaat het grootlicht ook even aan en de hand omhoog.
wildbeest zegt
@sportevo: heb het zelfde met mijn E30, verder gewoon altijd boerenvingertje opsteken en rechtdoor kijken
nout zegt
Ja ik wist dus nooit of dat been uitsteken vriendelijk of negatief bedoeld is, thanks voor de info haha
cossiekiller zegt
Ik ging vroeger altijd netjes aan de kant met de auto om motorrijders door te laten.
Maar steeds vaker staken ze hun been uit om op het portier van mijn auto te stampen. Allemaal veel te laat naturlijk, ze waren me al lang gepasseerd, maar toch.
Ik ga nu niet meer aan de kant. Respect moet er van beide kanten zijn!
redneckdarian zegt
@cossiekiller: ja leuk. Dus er zaten een klootzakken tussen. Dan hoe je toch niet gelijk iedereen te hinderen???
f31bmw320d zegt
@redneckdarian: sarcasm is a bitch …..
sabrerator zegt
Ik groet, ook vaak als eerste.
Maar ik ben wel selectief. Harley-rijders groeten vaak niet terug, dus die groet ik niet als eerste.
Scooterrijders soms wel, maar dan meer als ik het ding voor een motor aanzie, wat tegemoetkomend met die moderne dingen zomaar kan. Die driewielscooters groet ik niet. Als ik ze tegenkom als ze voor woon-werk worden gebruikt zit ik in de auto, en als ik ze in mijn vrije tijd tegenkom zitten er hier in de regio alleen aso’s op met dikke brulpijpen die zich als idioten gedragen.
En ik groet geen achterlijk rijdende laagvliegers op supersonische buikschuivers die met hun rijstijl en geluidsproductie ervoor hebben gezorgd dat er mooie dijken zijn afgesloten.
Met de Jaguar groet ik wel eens andere Jaguar-rijders (dan wel het iets oudere spul, alles voor de XF, zeg maar), maar dat slaat nog niet helemaal aan. Er rijden er nog teveel die gewoon de auto zijn die men 15-20 jaar geleden nieuw heeft aangeschaft.
Maar af en toe heb ik een mede- S-Type rijder die teruggroet. Altijd leuk.
Ik groet ook wel rijders van bijzondere auto’s, of ik nu met de motor of auto ben.
Bijzonder is bij mij geen exoot of supercar, maar iets als een mooie Dyane, een originele Ford Taunus uit de jaren ‘70 of wat anders dat je nooit meer ziet.
Crosscabouter zegt
Ik merk dat het groeten (in t algmeen) langzaam afneemt. Binnen de spandexbrigade wordt er minder gegroet, gisteren reed er een C63s voor mij langs waar ik een duim naar opstak. Zijn antwoord was een middelvinger. Ik begrijp dat gewoon niet. Wat is t probleem van het elkaar vriendelijk begroeten, los van t vervoermiddel waar gebruik van wordt gemaakt. ….
kimbo12 zegt
nou niet iedereen heeft daar behoefte aan. wat is t probleem van mensen laten leven en niet zo lopen miepen als iemand niet in je looppas meedoet.
pindakoning zegt
@kimbo12: middenvinger gaat wel wat ver vind je niet?
Crosscabouter zegt
@kimbo12: reageer gewoon niet dan. Middelvinger vind ik het andere uiterste…..
vonklausenburg zegt
Afgelopen week met een goede vriend die in een 2001 Saab 9-3 Coupe 2.0T rijdt op pad geweest. Wij groetten de Saabrijders, de Saabrijder groette ons. Mooi gevoel was dat!
flutterby zegt
Motoragenten groeten mij ook heel vaak met een soort wapperend handje of door te wijzen naar de rechterrijstrook omdat ik opeens 20 km/u zachter rijd en de inhaalactie wel erg lang duurt.
mfacey zegt
In mijn motortijd (inmiddels dik 10 jaar geleden) was de regel zwaaien naar elkaar muv Harleys, BMWs, motor scooters, quads.?
Quintin zegt
Ja, ik doe lekker mee aan de vingertjes en de knikjes. Wel lachen hoe het enthousiasme toeneemt naarmate je een zelfde merk/type/motor tegenkomt… alsof het uniek is dat je dezelfde tegen komt ? Als het dan ook nog dezelfde kleur is dan ben ik in staat om te draaien en er achteraan te gaan. Moet zeggen dat er met m’n vorige E30 en mijn huidige E46 ook heel veel gezwaaid wordt. Gewoon gedeelde liefde voor… Mooi man.
Davion zegt
Met de Mustang op pad gebeurt dit ook meestal, even zwaaien of handje opsteken op het stuur naar een mede-mustang-rijder :)
undifined1 zegt
Als ik met de LaRo 110 van mn vader rijd dan gaat er altijd een handje omhoog als ik een andere Laro tegenkom. Geeft toch een band als je daar met natte voeten in je lekkende Laro zit, dat die andere dat wss ook heeft.
Met mijn E12 groet ik ook vaak en wordt ik ook vaak begroet, heb het idee dat dat vooral alles tussen de neue klasse en de e34 is. E36 rijders groeten zelden, alles daarvoor vaak wel. Heb alleen wel als ik in mn 205 zit dat ik dan ook uit automatisme BMW rijders groet, maar meestal geen reactie dan.
Mijn mooiste begroeting was op de autobahn, ik rij lekker in de e12 beetje 110 (netjes rechts) komt man met z’n 1e generatie 911 naast me rijden, doet duimpje omhoog en rijdt volgas bij me vandaan.
Ik merk in mn 205 dat groeten ook steeds meer een ding wordt.
pomoek zegt
Als iemand mij groet, groet ik uiteraard terug. Al zit ie op een driewieler.
screwloose zegt
Ik groet meestal terug.
Enkel buiten ” het seizoen” groet ik ook vaak als eerste. Dat voelt toch aan als de ” echte” motorrijder. Regen, koud…. De doorrijders.
En dan maakt het me niet uit of je BMW GS rijd of een Vespa.
Als je dan nog op dat ding zit vind ik je tof. ( Alle chroomglimmende choppers en yoghurtbeker-racers zijn dan ook uit het beeld trouwens…)
Overigens zwaai ik me helemaal het lazerus als ik in m’n ovaal kevertje zit. Daar zwaait werkelijk iedereen naar! Motorrijders, ouderen, kinderen, Hippies……
mp014 zegt
Sinds een maand weer een motor..oh sorry een Vespa (gts300) in het bezit. De eerste paar dagen vrolijk en vriendelijk het linker handje beetje schuin omlaag als ik een motorrijder tegen kwam, dat was ik zo nog gewend van vroeger toen in Ducati reed.
Wat een deceptie! Niemand, echt niemand met een helm op zwaaide terug?? Na een week of 2 volhouden heb ik het opgegeven.
Soms groet ik nog een andere Vespa maar binnen de bebouwde kom heb je dan grote kans dat je een jonge puber groet, als het dan een meisje is krijg je gelijk een rare blik van; wat zwaait die ouwe viespeuk nu naar me?
Zal me er bij neer moeten leggen vrees ik. “Wij” Vespa rijders worden niet aanzien als motorrijders.
Het is wat het is.
Heb in ieder geval geen spijt van m’n aankoop! Wat een heerlijk genot, had ik 10 jaar eerder moeten doen.
jurgen80 zegt
@mp014: ik heb hetzelfde op de vespa 300, op de motor daarentegen groet iedereen terug
kimbo12 zegt
wat een jip en janneke verhaal haha
pindakoning zegt
Hoe is het groeten eigenlijk in het buitenland? Ik kan mij niet voorstellen dat er in Italië gezwaaid word, daar rijdt zoveel rond.
En Duitsers in NL lijken ook minder happig te zijn om terug te zwaaien. Alhoewel dat vaak rijders op een BMW tour motors zijn, die gasten zwaaien sws niet vaak terug naar mij. Dus dan doe ik dat niet meer. Racers en zeker naked rijders zijn het ‘vriendelijkst’, voor mij dan :p
nielsnl1 zegt
Oldtimers onderling is ook altijd wel leuk. Gaat in gradaties merk ik wel. Rij zelf in een MGB en bij een mede-brit is het zwaaien het meest uitbundig. Opvallend is dat de eigenaren van Amerikanen eigenlijk nooit (terug)zwaaien. Geen idee hoe het komt, maar blijft grappig om te merken.
sudbina zegt
Scooters en Harleys krijgen geen vingertje/knikje/voetje van mij.
Christiaanvdd zegt
Ik groet alle 2- en driewielers. Het valt mij wel op dat veel harley- en scooterrijders niet reageren.
Trouwens, het schijnt dat Fiat Multipla-chauffeurs elkaar ook groeten.
2wheeler zegt
Schakelbrommertjes, motorscooters, agenten, voor mij geen onderscheid. Ik ervaar de vriendelijkheid onderling als een verademing na 5 dagen commune waar je de meest schofterig praktijken voorbij ziet komen.
Dizono zegt
Ben ik de enige die op hete zomerdagen, in het leer gestoken, geen andere motorrijders groet wanneer ze in korte broek en t-shirt op de motor zitten? Roof Boxer-helmen zwaai ik ook niet zo snel als eerste, meestal zijn die toch vooral met zichzelf bezig en zien het toch niet. Harley’s krijgen een handje, al krijg je die de helft van de tijd niet terug, zelfde geldt voor motoragenten. Driewielers zijn geen motoren en krijgen dus geen groet.
f31bmw320d zegt
@Dizono: voor het warme weer inmiddels twee jaar zo’n kevlar-jeans, een verademing als het maar iets warmer wordt.
ozzytrk zegt
Ik zwaai ook naar linkerrijders die ik van rechts inhaal met de auto.
TimoBac zegt
Als motorrijder ben ik een groot fan van de ‘platte hand op de helm’ beweging voor andere motorrijders: politie/flitser verderop!
tenaci zegt
In m’n Daf zwaai ik altijd naar andere klassiekers. Zij ook naar mij. Toen ik nog een Kever had naar andere luchtgekoelde VW een ‘hang loose’.