• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Na Amsterdam stopt ook ProRail met EV-initiatieven

Auteur: Dennis, gepost 26 mei 2011 om 16:40 – 13 Reacties

ProRail trekt de stekker eruit

Een paar jaar geleden was groen ontzettend hip. Het ene naar het andere bedrijf ontvouwde milieu verantwoorde initiatieven. De crisis heeft het groene enthousiasme wel wat gedempt, want groen kost geld, dus dat combineert niet zo lekker met een economische crisis. Het valt daarbij op dat in steeds meer groene voornemens bruut het mes wordt gezet. Amsterdam moest “the place to be” worden voor elektrisch rijden, maar onlangs heeft onze hoofdstad de particuliere subsidies voor EV’s geschrapt. Nu heeft ook ProRail laten weten de stekker uit EV-initiatieven te trekken.

ProRail wil zich alleen nog richten op zijn kerntaken: het beheer van het spoor en het veilig en op tijd laten rijden van treinen. De nieuwe president-directeur van ProRail, Marion Gout-Van Sinderen, zei bij de presentatie van het jaarverslag dat ze alle activiteiten van het bedrijf kritisch zal bekijken. “We hebben al besloten te stoppen met projecten als elektrisch rijden en windmolens boven het spoor.”

Eind 2009 was ProRail voornemens om 2 miljoen euro te zullen investeren in het leveren van stroom voor elektrisch wegvervoer door middel van inductie. Ook werd onlangs nog bekend gemaakt dat ProRail een partner is van het Elektrisch Vervoer Centrum in Rotterdam dat binnenkort wordt geopend. Onduidelijk is of ProRail zich uit dit laatste initiatief terugtrekt. Bij ProRail was niemand bereikbaar voor commentaar.

Het lijkt erop dat groen alleen maar leuk is als er geld genoeg is. Wanneer er echt lastige keuzes moeten worden gemaakt, dan kan duurzaamheid vaak nog wel even wachten. (via: automotive)

Ook interessant!

  • overheid maak elektrische auto
    EV subsidie 2022 bekendgemaakt
  • Op eerste dag voor miljoenen aan subsidie EV's aangevraagd
    Op eerste dag voor miljoenen aan subsidie EV's aangevraagd
  • EV subsidie: dit verandert er wel en niet in 2022
  • Straatrace met 200 auto's in Amsterdam

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, trein

Vorig bericht: « Volvo bespaart tot 20 procent brandstof met KERS
Volgend bericht: Top 10: Tuning gone wrong »

Lees Interacties

Reacties

  1. stationcar zegt

    26 mei 2011 om 16:46

    Ja, voorspelbaar, groen is hip, dat houdt ook een keer weer op, trends duren niet heel lang over het algemeen.
    Na het nieuws van het afschaffen van de belastingvoordelen voor auto’s het volgende voorbeeld daarvan voor vandaag.

    Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      26 mei 2011 om 16:52

      @stationcar: een trend kan zo 15 jaar duren(meso-trend) dus het kan nog wel wat langer duren;)

      Login om te reageren
    • drivingpleasure zegt

      26 mei 2011 om 16:57

      @stationcar: ze schaffen het deels af ja, tuurlijk zat dat er aan te komen. Eerst zijn er weinig auto’s die zo zuinig zijn, dat wordt gestimuleerd, vervolgens zien de merken een kans in de markt en gaan allemaal die modellen produceren, wat tot gevolg heeft dat er veel aanbod is en dat het ook niet meer logisch is om korting te blijven geven. Wel heb je voordelen als je electrisch gaat rijden: ‘wanneer je besluit een elektrische (hybride) auto met een uitstoot van minder dan 50 gram Co2 per km te kopen betaal je straks geen BPM.’

      Login om te reageren
      • stationcar zegt

        26 mei 2011 om 20:36

        @drivingpleasure:
        Ja dus? Wat wil je zeggen?

        Login om te reageren
  2. norge zegt

    26 mei 2011 om 17:12

    Crisis ? Is het nog steeds crisis dan in Holland?
    Juist in slechtte tijden is het belangrijk om zulke projecten te steunen .

    Login om te reageren
    • Dennis zegt

      26 mei 2011 om 17:22

      @norge: De paniek rond de crisis is voorbij, maar de crisis zelf nog niet. De overheid staat voor een onmogelijke hoeveelheid bezuinigingen, de huizenprijzen dalen nog steeds, bij veel bedrijven en instellingen moeten er veel mensen uit. etc. etc. Het gaat echt nog niet lekker.

      Login om te reageren
      • Pallas zegt

        26 mei 2011 om 18:35

        @dennis: Huizenprijzen dalen, maar weet uit eigen ervaring dat een faire hypotheek krijgen nog niet zo makkelijk is.

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          26 mei 2011 om 20:09

          @Pallas: Haha, een faire hypotheek. Dat bestaat niet jongen…

          Login om te reageren
      • norge zegt

        26 mei 2011 om 20:03

        @dennis:Oef gelukkig gaat het hier beter.
        Dankzij de hoge olie prijs :twisted:

        Login om te reageren
        • Esprit_de_Flandre zegt

          26 mei 2011 om 20:10

          @norge: Vind je? Volgens mij is het bij ons ook nog steeds crisis…

          Login om te reageren
          • norge zegt

            26 mei 2011 om 20:39

            @Esprit_de_Flandre: In Norge(Noorwegen) gaat het lekker :D

            Login om te reageren
            • Esprit_de_Flandre zegt

              27 mei 2011 om 21:45

              @norge: Mja, in Flandre (Vlaanderen) nog niet zo…

              Login om te reageren
  3. Kyanite zegt

    26 mei 2011 om 19:04

    Goed zo, ProRail moet zich druk maken over dat andere elektrische vervoer, ook wel trein genoemd. Elektriciteit is voor de trein, tram, metro, vorkheftrucks en op afstand bestuurbare autotjes, voorzover de dingen die wielen hebben. Elektriciteit is dus NIET voor het aandrijven van auto’s.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North