En toch doen vele motorrijders het. Naar voren rijden bij een rood verkeerslicht tot de streep.
Het rijden op een motorfiets heeft zo zijn voordelen. De file omzeilen door tussendoor te rijden of het feit dat je altijd wel een parkeerplekje kunt vinden. Of wat te denken van het feit dat je de rij voorbij kunt rijden bij het stoplicht. Maar ja, mag dit allemaal wel?
Het is in elk geval verboden voor motorrijders om voor te dringen bij het verkeerslicht. Zo oordeel een rechter in een zaak die werd gevoerd tegen een motorrijder, aldus Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging. Verkeersdeelnemers, dus ook bestuurders van een motorfiets, moeten gewoon netjes in de rij aansluiten. Voordringen is verboden, aldus de rechter.
Verkeerslicht en de motorfiets
In principe kan het geen kwaad: de auto’s staan stil en wisselen niet van rijbaan. Daardoor kan een motorrijder op een veilige manier naar voren rijden. Toch is het strafbaar en riskeert de motorrijder hiervoor een boete.
De uitspraak van de rechter is duidelijk. De rechtszaak kwam tot stand nadat een agent een motorrijder had beboet voor het voordringen bij het verkeerslicht in 2019. De officiële opgaaf van reden voor de boete: “op een kruispunt niet de richting volgen die de voorsorteerstrook aangeeft”. De motorrijder liet het er niet bij zitten en stapte naar de rechter. Die heeft hem in het ongelijk gesteld.
Pas dus op als je zelf een motorrijder bent en zo denkt voor te kunnen dringen. Als je wordt gesnapt door oom agent kan je dat een boete van € 250,- opleveren.
Computer Freak zegt
Achteraan staan is levensgevaarlijk nu iedereen op zijn of haar mobieltje zit.
Ik betaal die boete wel als ik gepakt word.
fanboy zegt
@Computer Freak: en andere motorrijders: Als je dan vooraan kruipt, ga dan ook snel weg bij groen.
Vroeger was men met de motor altijd wel sneller weg dan auto’s maar dat wordt een beetje achterhaald.
Als ik op zo’n N-weg vooraan sta op de linkerbaan met mijn EV, reken maar dat ik hem vol in wil trappen. Motorrijder die er dan ineens voor gaat en langzamer optrekt (ligt niet aan de motor) is niet handig.
Ik rij veel op van die N wegen waarbij ik gewoon snel naar de 80 of 100 ga vanaf stilstand, en motorrijders voor mijn auto begint irritant te worden omdat ze te langzaam optrekken.
Motorrijders hebben het vaak terecht over veiligheid maar willen toch ook op veel plekken tussendoor. Het is een compromis.
racerx zegt
Als ik een snelle wagen vooraan zie staan bij het stoplicht ben ik inderdaad wel wat alerter, zou ik omgekeerd ook irritant vinden. Als ik vervolgens goed gas geef hebben ze nergens last van.
fanboy zegt
@racerx: Het punt is dat ik mijn Opel er totaal niet sportief uitziet. Maar bijvoorbeeld 0-50km/u doet hij in 3 seconden, en vrij makkelijk. Tja dan moet je wel goed op je motor zitten schakelen.
Als je zonodig voor moet, gewoon plankgas weg met je motor, waarom ga je anders ervoor.
Tegenwoordig heb je ook SUVs die in een paar tellen naar de 100 schieten.
por100 zegt
Ik snap dat het irritant is, maar ik vind het belangrijker dat jij van mijn motorgeluid kan genieten. Dus ik trek gestaag en niet gehaast op.
fanboy zegt
@por100: Ok maar niet zeuren als ik je inhaal dan he :P
Ik zie overigens nog wel eens een reactie halverwege van “Oh hij wil racen, hup alsnog volgas”
Nee ik wil er gewoon voorbij haha
Grifo65 zegt
Je koopt een EV toch voor het milieu, niet om als snelste van 0- tot ik weet niet hoeveel op te trekken?
fanboy zegt
@Grifo65: Ik heb 200pk en het kost nauwelijks extra energie om hard te accelereren, dus dan doe ik dat. Ik rij veel stoplichten op 70 a 100 N wegen, ik zie geen reden waarom ik daar zo langzaam over zou moeten doen. Dat is juist heerlijk aan EV.
Bebouwde kom is ander verhaal, daar is dat onveilig.
none1234 zegt
Motor doet 1-50 in een versnelling hoor.
fanboy zegt
@none1234: Motoren zijn over het algemeen nog steeds wel snel en vaak sneller dan mijn Opel. Alleen valt het niet mee om dat altijd incl schakelen en wellicht iets natter wegdek op de weg te zetten. Meestal wordt dat ook niet eens geprobeerd.
racerx zegt
Ach, dan trap je het pedaal een keer niet naar de bodem. Ga je ook niet dood aan ;-).
hondafiel zegt
De acceleratie van EV’s moet begrensd worden want alles voor het milleu, toch? Heb met regelmaat dat EV rijders een wedstrijdje willen doen met mij op mijn tweewielige sportfiets. Laat ze op voorhand voorbij gaan.
fanboy zegt
@hondafiel: Het boeit echt heel weinig of ik snel of langzaam optrek in mijn EV. Bij een brandstofauto is dat erg inefficiënt, bij een EV verwaarloosbaar.
Langdurig hardrijden kost wel flink meer energie net als bij iedere auto.
Het gaat vooral om het gemak waarmee het bij ieder stoplicht kan en steeds vaker/sneller gebeurt.
Als je dan voorgaat, kom je dat steeds meer tegen.
none1234 zegt
Is er niet hier iemand die dat natuurkundig kan weerleggen? Ik kan me zo voorstellen dat dit larie is, als ik een auto over 100 meter moet voortduwen snel of langzaam is aan het einde staat van mezelf toch echt anders.
fanboy zegt
@none1234: Ik rij veel N wegen met stoplichten en ik ga toch 80 of 100 rijden. Of ik daar dan in 7 seconden of 14 seconden ben maakt uiteindelijk bijzonder weinig uit.
Ook een elektrische auto is iets minder efficiënt bij hard optrekken,aar dat is echt een klein verschil. En dan vooral bij lage toeren vol gas. Maar procentueel boeit het allemaal weinig.
Doe hetzelfde met een ouderwetse brandstof motor en het verschil is gigantisch.
Dus ja er gaat iets meer energie in bij vol optrekken, zeker, dat is gewoon natuurkunde. Maar het verschil is zo klein.
Vmax is veel bepalender.
smokin zegt
Je hebt een bepaalde hoeveelheid energie om een auto van bv 0-100 te versnellen. Als dit in 5 seconden doet verbruik je die energie in 5 seconden, als je dit in 20 seconden doet heb je nog steeds dezelfde hoeveelheid energie nodig, je verspreid het alleen over 20 seconden.
Dus hondafiel heeft gelijk dat de hoeveelheid energie ongeveer gelijk is, dat geldt overigens ook voor ICE auto’s.
shalomleon zegt
EV of niet, je wilt voor, nou doortrappen dan. Doe ik ook namelijk met mijn auto. Linkerbaan of rechterbaan. Eend of snel apparaat
lightisride zegt
ja daar ben ik het helemaal mee eens. Vroeger had ik er niks tegen als een motor voordrong. Toen reed ik in een Eend en zag je ze nooit meer terug. Maar nu moet ik vaak inhouden omdat die motor een beetje beschaafd gaat lopen rijden. Vind ik ook prima, maar dan achteraan sluiten aub.
Van mij mag iedereen voor, maar dan wil ik er ook niet voor hoeven remmen.
por100 zegt
99 van de 100 motoren trekken vlot genoeg op, maak je niet zo druk en geniet van het geluid
none1234 zegt
99 van de 100 motorrijders kunnen niet rijden.
none1234 zegt
Je moet ook gewoon zelf opletten, en als je ziet dat er een naar voren kruipt, gewoon langzaam vooruit rollen, de meeste hebben dan wel de hint door dat ze niet voor je moeten gaan staan.
Bij groen licht de tractie controle uitzetten en de banden laten piepen werkt ook goed, de meeste horen het gewoon en schrikken daarvan.
Grifo65 zegt
Je koopt een EV toch voor het milieu, niet om als snelste van 0- tot ik weet niet hoeveel op te trekken?
mashell zegt
Dat snel optrekken is gemakkelijk en leuk. Voor ons EV rijders is dat “beleving”. En vanwege de hoge efficiëntie van een elektrische aandrijflijn maakt dat snel optrekken voor het verbruik niet zo gek veel uit.
dragspert zegt
Als ik op een N-weg zoals altijd naar voren kruip met de motor doe ik dat ook om zo hard mogelijk richting de 100km/h te gaan. Kan nog spannend worden tegen een (serieuze grote mensen) EV. In de praktijk heeft 99% geeneens door dat het groen is en dan zit ik al in de 3e versnelling voordat ze hun neus uit hun telefoon hebben en merken dat het groen is.
fanboy zegt
@dragspert: Dan is het ook helemaal prima. Ik heb ook geen Tesla dus meeste motoren zullen sneller zijn.
Gaat meer om de motorrijders die het rustig aan doen, wat vroeger altijd sneller dan de rest was en nu niet meer.
live4life zegt
Zij doen iets fout, dus doe ik ook gewoon iets fout… Als iedereen in de samenleving zo redeneert wordt het gezellig.
racerx zegt
Als ‘iets fout doen’ aan de ene kant betekent dat je platgereden wordt en aan de andere kant betekent dat je hooguit een automobilist irriteert… dan lijkt me dat een prima ‘trade off’.
mashell zegt
Dat je plat gereden zou zou worden is natuurlijk ook niet meer dan slap excuus om voor te dringen. Vooraan voorbij de stopstreep staan is net zo gevaarlijk. Als je als motorrijder bang bent om plat gereden te worden is de oplossing simpel, laat die motorfiets gewoon in de schuur staan.
none1234 zegt
Inderdaad, ik denk dat maar 10% van de samenleving dit punt van je snapt. Daarom is iets aan het milieu doen gewoon zinloos. Te veel van dit soort mensen op de aarde.
Misschien heeft de mens het al eerder verneukt op eerdere planeten, wellicht Mars en is ons dna naar de Aarde geschoten om het hier nogmaals te proberen, maar ook nu weer gefaald.
pagani86 zegt
Dat is natuurlijk niet de echte reden toch?
Wat tegenwoordig ook gevaarlijk is, is als eerste “snel” weg trekken bij een stoplicht, want iedereen zit op zijn of haar mobiel en die kunnen dan door rood rijden… Dan is in de rij staan achter een ander niet zo’n slechte gedachten gang.
thjvanvlerken zegt
Nou voor mij wel. ik zit niet meer op de motor, maar het is echt niet prettig achteraan te staan met een motor.
kilians zegt
Mooi dat de zogenaamde veiligheidsargumenten de bestuurders vaak prima uitkomen. Vooraan staan is veiliger. Tussen de files heen rijden is veiliger. Veelvoudig van rijbaan verwisselen zonder richting aan te geven is veiliger. Uit-/invoegstroken gebruiken om in te halen is veiliger. Willekeurige rijbanen of richtingen gebruiken om in te halen is veiliger. Niet aangeven van de rijrichtingen is veiliger. En het passeren van de stopstreep bij rood licht (door rood rijden) is veiliger.
Opvallend genoeg heb ik niet de indruk dat het ‘rustig met het verkeer meegaan’ en ‘de ruimte zoeken’ of zoiets geld als ‘Afstand houden’ en meer algemeen ‘je aan de regels houden’ als veilig gewaardeerd wordt door onze tweewieler vrienden.
Als veiligheid o-zo belangrijk is; is het dan geen goed idee om daadwerkelijk naar te acteren? Blijf lekker thuis (en ga discussiëren op een blog) of doe niet zo gek.
w0ut zegt
Van mij mogen ze zolang ze een show geven bij het vertrekken. (wheelie wordt altijd geapprecieerd) ;-)
Niets zo hatelijk trouwens dan mensen die voor je invoegen om eerste te staan bij een verkeerslicht en bij groen op hun smartphone zitten te gapen.
karhengst zegt
Slinger ze op de bon, jij bent toch de Wout? :P
Ben op zulke momenten altijd blij een Duitse tüter te hebben. Werkt toch net iets beter dan zo’n piepende Jap.
dubcars zegt
De officiële opgaaf van reden voor de boete: “op een kruispunt niet de richting volgen die de voorsorteerstrook aangeeft”.
Dit klinkt eerder alsof het verboden is om via de voorsorteerstrook voor links- of rechtsaf de wachtrij tot aan de stopstreep te omzeilen. Met twee rijstroken rechtdoor tussen de auto’s door is er dus niets aan de hand (of zolang je maar tussen de lijntjes blijft).
Hele zure agent die hier een probleem van maakt. Ik weet het, het is blijkbaar (een interpretatie van) de wet, maar zolang je als motorrijder het andere verkeer (bijvoorbeeld op de andere voorsorteerstroken) niet hindert, zie ik het probleem er niet van in.
smeck zegt
Zo lees ik het ook, zolang je op dezelfde baan blijft rijden als waar je naar toe gaat zou het dus geen probleem moeten zijn.
In de uitspraak zelf staat ook dat de motorrijder de lege baan voor linksaf nam om naar voren te rijden en dan bij t stoplicht de middelste baan pakte. Dus niet het filteren is het probleem, maar pas bij t stoplicht zelf van baan wisselen.
karhengst zegt
Mee eens. Zolang de motorrijder het afslaande verkeer maar niet hindert door de manier waarop deze zich heeft opgesteld, is er eigenlijk niks aan de hand.
Heb geen tijd en zin om het hele verhaal er bij te pakken, maar wellicht was het licht al op groen gegaan en werd het daarom werkelijk als inhalen gezien? Zolang de rij stilstaat is er natuurlijk niks aan de hand, maar als men te laat de inhaalactie inzet, kan het natuurlijk zijn dat de eerste auto al wegrijdt en de motor alsnog voorbij komt. Dát zou ook wel weer een ander scenario zijn.
potver7 zegt
Uhm, die pijlen zijn geen facultatieve suggesties, die moet je volgen. Iedereen met een rijbewijs hoort dat te weten. Dus als je daarvan afwijkt kan loop je het risico op een prent – hoe klein dat risico ook is. De zuurgraad van oom Agent heeft er niks mee te maken.
Dat 99% van de motorrijders inmiddels denkt dat ze in hun volste recht staan om op die manier files te omzeilen, staat daat evengoed los van. Is ongeveer vergelijkbaar met fietsers zonder licht, of scooters opvoeren naar 55 ‘omdat dat veiliger is’.
mashell zegt
Maar als je tussen het verkeer op twee rijstroken voor rechtdoor rijdt dan weet je dat vooraan geen plaats voor je is. En je motorfiets voor de stopstreep neerzetten waar je het verkeerslicht niet kunt zien mocht toch al niet.
janmetdelangeachternaam zegt
Leuk voor ze, blijf het toch doen, hoi!
rutgerg zegt
Is dat niet net zo als tussen de file doorrijden… het wordt gedoogd tot je de verkeerde diender treft.
schuimbekje3 zegt
NBee, het is niet gedogen, het is gewoon toegestaan. Dat is namelijk veranderd toen men in een ver verleden het wilde toestaan voor de doorstroming dat autos (en motoren) konden voorbij gaan als iemand stond te wachten voor linksaf slaan op dezelfde weg. Anders was rechts met 2 wielen door de blubber inhalen ipv voorbij gaan.
Later heeft men een gedragscode opgesteld omdat er debielen waren op MP3 scooters en sjonnies met GSXR’s en Ninja’s die vonden dat ze royal jordanian waren in engeland waar het ook mag, zonder nederlandse doodknuffel restricties.
potver7 zegt
Lees de uitspraak van de rechter even, zie link in het artikel. Die omschrijft vrij helder wat de wettelijke kaders zijn, en waar en wanneer die gedragscode mag worden toegepast. Simpel gezegd: de wet is de wet, en bij een verkeerslicht moet je gewoon achteraan aansluiten.
Dat hele hordes motorrijders zich inmiddels andere rechten hebben toegeëigend staat daar volkomen los van. Maar dat heeft dan ook weer te maken met een grotendeels ontbrekende handhaving op dit punt.
Die debielen zijn er al zolang er motorfietsen zijn hoor. Dat begon heus niet met de uitvinding van MP3 scooters en het vrijlaten van Ninja’s.
hanso zegt
Vanaf 1 januari 2023 is het ook verboden om zonder helm op een snorfiets te rijden en toch blijf ik dat doen. Ik rijd al 22 jaar zonder helm op een snorfiets, de betutteling en regeldrift in dit land moet maar eens afgelopen zijn. Dat ze in Amsterdam last hebben van een bepaalde demografische groep op snorfietsen is hier in het zuiden niet mijn probleem, de groeten.
kniesoor zegt
Aangenomen, dat die snorfiets van jou niet sneller gaat dan 25-30 km/u kan ik me er iets bij voorstellen. Op een gewone fiets – waarmee een dergelijke snelheid ook prima haalbaar is – hoef je tenslotte ook geen helm op. Achterlijke overregulering is achterlijk.
Edge zegt
Toegegeven, het zal ongetwijfeld niet exemplarisch zijn voor álle scooterrijders in Nederland, maar op basis van wat ik in het verkeer om mij heen zie vind ik het echt geen verkeerde maatregel. Het lijkt haast eerder de regel dan de uitzondering dat eigenaren hun snorscooter opvoeren en vervolgens zonder helm 50km/u of harder rijden alsof er geen vuiltje aan de lucht is. Met dat soort snelheden is het rijden zonder helm gewoon onverantwoord.
eMbe zegt
Het enige voor wie het sneu is als het mis gaat zijn de nabestaanden en degene die de zooi op moeten ruimen…
quincy zegt
Zeker elektrische fietsen is 30km/u redelijk goed op te halen.
Daarover gesproken, als er nou iets is wat ze meer aan banden zouden mogen leggen zijn het e-bikes. Het is ongelooflijk te zien hoe een deel van de bestuurders er van echt niet mee kan om gaan en wat voor risico’s dat voor zichzelf en anderen meebrengt
steephh zegt
@hanso
Wat heeft dit precies met A’dam te maken? De wet is er gekomen op initiatief van artsen en in andere Europese landen was de helm al verplicht. Klinkt niet echt als enkel een demografisch probleem ;-)
Dat je natuurlijk geen helm wenst te dragen moet je natuurlijk zelf weten, maar ik zou wel gelijk even je 25km/h snorrie upgraden naar een 45km/h model. Want afaik maakt het voor het boete bedrag niet uit, dan kan je natuurlijk maar beter zo hard mogelijk kunnen gaan.
potver7 zegt
Wat een onzin argument: “het gaat al 22 jaar goed dus is zo’n helm alleenm maar betutteling en regeldrift”.
Er is niemand (nou ja vooruit, BIJNA niemand) die ’s morgens van huis vertrekt met de intentie even een flinke klapper te maken. Ik rij al zo’n 40 jaar auto, heb nog nooit een aanrijding gehad maar toch doe ik voor iedere rit m’n gordel vast. Niet omdat het in de wet staat, maar gewoon omdat het veiliger is.
Dat het bij jou op je snorfiets al 22 jaar goed gaat is hartstikke fijn, dat betekent dat je zelf behoorlijk veilig rijdt, maar ook dat je gewoon een hoop mazzel hebt gehad. Je hoeft maar één malloot tegen te komen met een wat meer fatalistische of darwinistisch levenshouding, en je zou wensen dat je iets meer aan je eigen bescherming had gedaan.
Als ik ergens een nieuwbericht zie over een scooterrijder die zwaar gewond is geraakt bij een aanrijding, dan is er in 9 van de 10 gevallen een blauw kentekenplaatje te zien op de foto’s. Ik geloof niet in toeval…
dakloosinmx5 zegt
En toch blijf ik het (op een nette veilig manier) doen! In de sandwich tussen 2 bumpers door een appende koekblikker heeft me meer gekost een aantal jaren terug.
stefanvts16v zegt
@RubenPriest: fijn dat je de link naar de uitspraak erbij vermeldt, maar heb je die uitspraak ook wel zelf gelezen?
Tussen twee rijstroken in, mag je dus de file inhalen als motorrijder. Overigens, volgens de gedragscode zou dat dan alleen op de snelweg mogen/gelden.
In dit geval gebruikte deze betreffende motorrijder een voorsorteerstrook voor een andere richting om het overige verkeer in te halen en vervolgens op het laatste moment te wisselen naar de andere rijstrook. En daarvoor is hij bekeurd.
mc96 zegt
Goede beslissing van de rechter. Het is van belang de verkeersregels zuiver toe te blijven passen. In veel gevallen zal het voor de automobilisten geen belemmering opleveren als de motorrijder bij het verkeerslicht naar voren rijdt, maar in een aantal situaties wel. Kijk bijvoorbeeld ook naar het tussen de file door rijden door motorijders. Dit wordt gedoogd als het met lage snelheid gebeurt en het overige verkeer stil staat of stapvoets rijdt. Daar is helemaal niets mis mee. Maar in de praktijk zie ik ook motorijders met 10 a 20 km/u snelheidsverschil links en rechts inhalend tussen de drukke avondspits laveren (rest van het verkeer rijdt dan bijvoorbeeld 70 km uur. Dat kan niet de bedoeling zijn.
racerx zegt
Dat laatste mee eens. Zodra de snelheid boven de 50 komt voeg ik gewoon weer in en pas onder de 30-40 ga ik pas weer filteren.
mashell zegt
Stilstaand en stapvoets rijdend verkeer interpreteren als 30-40-50, het is tijd voor een herhalingscursus motorrijden….
kniesoor zegt
‘Voordringen, voordringen’ . . . Heb er geen probleem mee als motorrijders dat doen. Als hun motor is voorzien van een cat (zonder stinkt meestal nogal) en ze een beetje vlotjes vertrekken zodra het verkeerslicht op groen gaat.
sanderkomnogeensergens zegt
Heb er soms wel eens moeite mee. Als de motorrijder langzamer optrekt als ik doe. Of daarna te langzaam rijd.
dromedaris zegt
In België mag dat gewoon hoor.
kniesoor zegt
In de zin van wettelijk toegestaan of wordt het gedoogd ?
Brol zegt
Je mag enkel tussen de twee uiterst linkse rijstroken door de file rijden, niet tussen de rij auto’s en de vangrail en zeker niet over de pechstrook. Ook sneller rijden dan 50 km/u is niet toegestaan. Bovendien mag het snelheidsverschil tussen de voertuigen in de file en de motorfiets niet meer dan 20 km/u bedragen.
Dat zegt althans de Belgische wetgeving.
racerx zegt
Ach, als de ruimte tussen de auto’s breed genoeg is blijf ik het gewoon doen. Beter voor de doorstroom ook, ik ben dan wel extra alert op groen licht en geef goed gas geeft bij het wegrijden (zeker als er een vlotte auto achter me staat). Als ik zelf in de auto zit vind ik motorrijders die eerst voor m’n neus gaan staan en vervolgens treuzelen mega irritant.
EnthousiaST220 zegt
Automobilisten ergeren zich eraan omdat het ze het als ongebruikelijk verkeersgedrag en “voorkruipen zien” Niemand heeft er daadwerkelijk last van omdat je op de motor toch veel sneller weg bent vooraan. Daarentegen maakt het voor mij als motorrijder wel een verschil want als ik achteraan aansluit in het rijtje plaats ik mezelf nodeloos in een kwetsbare positie. Als ik daar een boete voor 250 euro voor moet betalen dan zou ik dat heel jammer vinden maar daarvoor ga ik niet mijn eigen veiligheid compromiteren.
EnthousiaST220 zegt
Automobilisten ergeren zich eraan omdat het ze het als ongebruikelijk verkeersgedrag en “voorkruipen zien” Niemand heeft er daadwerkelijk last van omdat je op de motor toch veel sneller weg bent vooraan. Daarentegen maakt het voor mij als motorrijder wel een verschil want als ik achteraan aansluit in het rijtje plaats ik mezelf nodeloos in een kwetsbare positie. Als ik daar een boete voor 250 euro voor moet betalen dan zou ik dat heel jammer vinden maar daarvoor ga ik niet mijn eigen veiligheid compromiteren.
Dutchdriftking zegt
Je kan het doen wanneer de situatie het toelaat. En dat is precies waar de schoen wringt. De woon-werk ridder heeft een aantal verkeerslichten op de route waar hij altijd vooraan gaat staan. En dat triggert het om het ook te doen wanneer het eigenlijk niet kan. Overigens is het ook voor de automobilist beter. Het scheelt immers weer een plekje in de rij. De motor vooraan is vaak al weg voordat de voorste auto door heeft dat het groen is.
Dizono zegt
De beste motorrijder is dus niet veroordeeld voor het naar voren sneaken bij een stoplicht, maar voor het niet volgen van de door de pijlen aangegeven rijrichting. Zolang je op de juiste baan blijft of bij een tweebaansweg middendoor voordringt is er dus niks aan de hand. Gedoe om niks.
CeeGee zegt
Nederland op zijn smalst weer. En maar weer wijzen met het vingertje en foei roepen. Bah.
Ik snap niet waar die agent een probleem van maakt. De motorrijder is over het algemeen sneller weg bij een groen verkeerslicht, let vaak met dit soort acties ook beter op, neemt weinig extra plek op de rijbaan in etc. En ja, je kan stellen dat het voordringen is, je kan het ook zien als de doorstroming verbeteren. En ik denk dat het voordringen zo gezien wordt door gefrustreerde automobilisten die dat niet kunnen?
Ik wist eerlijk gezegd niet dat dit niet mocht en doe het ook af en toe. Tot nu toe nog nooit problemen mee gehad. En ik was van mening dat, net zoals het gedoogd wordt dat motorrijders tussen files auto’s door mogen rijden (en kan je een rij stilstaande auto’s niet ook als een mini file zien? 🤔😉), dit dus ook bij verkeerslichten gedoogd wordt. Niet dus.
Ik blijf het flauw vinden van de agent. Want, tenzij er een gevaarlijke verkeerssituatie gecreëerd werd door de motorrijder, had hij het ook bij een waarschuwing kunnen laten. Maar zo werkt dat in Nederland natuurlijk niet: klein foutje maken, pats: fanmail van het Cjib t.w.v. € 250,-. Belachelijk!
Hoop dan dat agenten (brom-)scooterrijders ook eens aan gaan pakken. Deze zijn pas echt gevaarlijk bezig: hard in 30 km zones rijden, auto’s links en rechts inhalen, met bromscooters tegen het verkeer inrijden over het fietspad om een stukje af te snijden etc. Ik verbaas me er altijd over dat het meestal goed afloopt. En ja: deze rijden vaak ook naar voren bij verkeerslichten en zijn niet eerder/sneller weg…
AudiRS zegt
Jij was er niet bij toch? Vooringenomen reactie.
Ik zie motorrijders dit ook wel eens met Mach 1 doen.
Dat zou hier ook kunnen. Het is vaak de manier waarop dit gebeurd.
rfocus zegt
Hou je gewoon aan de regels ook als motorrijder. Ja je bent kwetsbaar, maar gedraag je er dan ook naar.
alcantara zegt
Wat heb je dan aan een motor als je er niet mee gaat knallen.
Het grote voordeel van een motor is dat je er veel sneller mee door het verkeer kunt rijden en kunt inhalen op plekken waar het met de auto onmogelijk is.
mashell zegt
Het grote nadeel van een motorfiets is dat je er veel sneller mee door het verkeer kunt rijden en kunt inhalen waar dat met de auto onmogelijk is, het vergt dus een ijzeren discipline van de motorrijder om dat niet te doen want het mag allemaal niet en omdat je een kwetsbare verkeersdeelnemer bent is het ook uiterst onverstandig on te doen. Als je op een 80 kilometer weg eventjes over een doorgetrokken streep met 140 inhaalt omdat het kan moet je ook niet vreemd opkijken als je over het hoofd gezien wordt.
baardmijt zegt
Er zijn maar weinig agenten die hiervoor een bekeuring uitschrijven. Ik was er niet bij in dit specifieke geval, maar het kan natuurlijk ook liggen aan de manier waarop je naar voren rijdt. Doe je dat rustig en voeg je vlot weer in als de boel gaat rijden, dan is er echt niets aan de hand. Ik doe het altijd, al ook als er politie staat en ben er nooit voor bekeurd of gewaarschuwd.
Dat wil uiteraard niet zeggen dat het mag, dat begrijp ik ook. Maar dit wordt dus inderdaad op grote schaal gedoogd, in tegenstelling tot filteren in de file op de snelweg, wat gewoon toegestaan is. Ook daar is het natuurlijk zaak je aan de gedragscode te houden.
AudiRS zegt
RubenPriest trekt de verkeerde conclusies.
Het naar voren rijden bij een verkeerslicht met motorfiets is niet verboden.
Het niet volgen van de aangegeven rijriching is dat wel. Kortom: pijlen voor linksaf? Dan moet je die richting volgen. Ook als motorrijder.
Rijdt je met beleid naar voren over vak of tussen vak voor rechtdoor is er nog weinig aan de hand. Wel wat voordringen… Maar goed, vanuit motorrijdersperspectief snap ik het wel.
flyerbunch zegt
Aan de meeste reacties hier is wel te lezen dat het aanvaardbaar is als de motorrijder in kwestie (die voor je dringt) snel weg is. Helaas merk ik ook op dat het snel wegrijden met een EV de meeste motorrijders verrast en je nog op je rem moet gaan staan ook. Als de regel is aansluiten moet men dat menig motorrijder nog ff aanleren. Het hele geval lijkt een beetje op de opa aan de kassa die voor mag omdat hij maar 1 product heeft en dan opeens nog z’n geld moet zoeken.. zucht.
Dizono zegt
Gut gut, het gaat de Tesla-leasebrigade niet hard genoeg hoor… je kan, die ene keer dat er een motor voor je staat ook gewoon in 8 seconden naar de 100 in plaats van 4 seconden. De persoon voor je heeft een kreukelzone ter dikte van een koeienhuid en wil ook gewoon veilig thuis komen. Gewoon afstand houden, lukt je ook als er een auto voor je zit.
mashell zegt
Dus EV rijders moeten langzaam optrekken omdat motorrijders bij het verkeerslicht voorkruipen en dan langzaam optrekken omdat de motorrijder geen kreukelzone heeft? Dat is de omgekeerde wereld. De kleine kreukelzone is een keus, de motorrijder kan de motorfiets ook in de schuur laten staan en met de auto gaan. De enige die voor de consequenties van de keus van de motorrijder verantwoordelijkheid draagt is de motorrijder.
Dizono zegt
Een EV-rijder mag zo snel optrekken als dat het verkeer het toelaat. En dus niet op het achterwiel van een motorrijder kleven. In tegenstelling tot wat je beweert hebben we wel degelijk verantwoordelijkheid voor onze medeweggebruikers. En al helemaal als het om zwakkere verkeersdeelnemers gaat. Maar nee, het is alleen maar ikke ikke ikke.
bustertje zegt
Volgens mij is “Op een kruispunt niet de richting volgen die de voorsorteerstrook aangeeft” hier heel belangrijk. Dit zou een T-splitsing geweest kunnen zijn met één vak voor links en één vak voor rechts. Als je dan voorkruipt zit je fout. Als er minimaal twee banen naar links of rechts gaan is het inhalen op dezelfde rijstrook, en dat is in NL bij mijn weten niet verboden.
lexusisfgetuned zegt
Voor alle motorrijders:
Als je stapvoets naar voren rijdt, blijf dan binnen de lijnen voor het verkeerslicht in de richting welke je gaat vervolgen.
Dan ben je niet in overtreding! De boete komt omdat je in de andere baan, die je inhaalt en niet vervolgt.
Maak even contact met de bestuurder van de voorste wachtende auto, meestal helpt dit wel.
shicomm zegt
Ik meen dat het een dingetje is uit de motor gedragscode ; het word gedoogd mits het op een beetje ‘fatsoenlijke’ manier word gedaan.
Idem voor het tussen de file doorrijden.
Als het inderdaad volgens de code gebeurt is er weinig mis mee imho.
De issue zit bij de opgefokte rijders die gaan proppen of te plotselinge moves maken.
Deze zaak komt waarschijnlijk voort uit het feit dat deze bestuurder de rij via een strook voor afslaand verkeer is gepasseerd ipv tussen de rij door.
Dat is misschien wel veiliger ( minder proppen ) maar aangezien je via een andere rijstrook vooraan uit komt feitelijk gezien wel asocialer.
Een file via de vluchtstrook passeren scheelt ook proppen maar mag ook niet.
Op dat punt een bon pakken is zuur en komt wat ‘kinderachtig’ over maar is misschien ook wel een goed signaal.
Wellicht dat de motor code nog iets specifieker moet worden op het punt van ‘doorschuiven naar voren’ .
mashell zegt
Over de stopstreep rijden en er voor gaan staan mocht toch al niet dus netto was tussen het verkeer doorrijden op opstel stroken toch al een illegale actie want als je tussen de rijen door rijdt is er geen plaats meer voor de motorfiets vooraan. Feitelijk heeft de rechter het nu alleen verduidelijkt.
guillaum zegt
@rubenpriest
Volgens mij staat in de wegenverkeerswet dat als je binnen de rijbaan(strepen) blijft je er langs mag rijden (rechts ook?).
In het onderhavige arrest staat specifiek dat “op een kruispunt niet de richting volgen die de voorsorteerstrook aangeeft”.
Lijkt m.i. zorgvuldig dit uit te zoeken en er bij te vermelden. MVG
840i718s zegt
Wat veel mensen niet weten is dat de motorrijder die voordringt via de naastgelegen voorsorteerstrook, daar over de detectielussen rijdt en onnodig een groenaanvraag bij de verkeerslichten voor die strook activeert. Hierdoor wordt het verkeerslicht voor die (lege) strook vaak voor niets groen, waardoor andere weggebruikers op de kruising onnodig moeten wachten. Het voordringen bevordert daarmee zeker niet de verkeersdoorstroming.