• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nyck de Vries moet ruim 1 miljoen salaris inleveren

Auteur: willeme, gepost 2 februari 2024 om 10:36 – 18 Reacties

Formule zitje Nyck de Vries

Een nachtmerrie voor de Nyck de Vries, hij moet zijn geld van vorig jaar eventjes inleveren.

Het is het hoogst haalbare niveau voor een autocoureur: Formule 1. Ondanks dat je ook in de klasses eronder enorm goed kunt verdienen, gaat er niets boven de Formule 1. Het is de ultieme droom voor elke coureur. Voor Nyck de Vries eindigt de droom een beetje in een nachtmerrie.

Hij moet namelijk (een deel) van zijn salaris gaan inleveren aan Jeroen Schothorst. Jeroen Schothorst (niet te verwarren met Amersfoort Schothorst) is een vastgoedondernemer die De Vries financieel ondersteunde. In de autosport verdien je in de opstartklasses heel weinig of beter gezegd: je moet geld meenemen.

Zeker als je niet bij een talentenprogramma van een groot automerk of raceteam zit. In 2017 haalde McLaren zijn handen van De Vries. Dit betekende dat Nyck kon gaan en staan waar hij wilde, maar dat hij financieel zich zelf moest bedruipen.

Jeroen Schothorst

Als jonge coureur kon hij dat natuurlijk niet, dus kwam Jeroen Schothorst to the rescue om Nyck te bedruipen (dat klinkt viezer dan dat het is). Dat deed Jeroen via Investrand. Deze maatschappij investeerde in Nyck, met natuurlijk als doel om De Vries naar de F1 te krijgen. Mocht dat lukken, zou Investrand 50% van het salaris van de Vries ontvangen. Een voorwaarde was dan wel dat De Vries voor 2023 F1-coureur moest zijn geworden. Dus als hij in 2023 F1 coureur zou worden, hoefde hij niets te betalen. Dan zou Investrand het als verlies afboeken.

Je voelt natuurlijk al aan je water waar het misgaat: was hij tijdens de GP van Italië 2022 wel of geen Formule 1-coureur? Investrand zegt van wel, de advocaat van Nyck de Vries zegt van niet. De Vries was reserverijder en in die hoedanigheid reed Nyck die race. Kortom, voor beide gevallen valt iets te zeggen, maar wie heeft er nu gelijk?

Nou: dat is nu bekend! De rechter oordeelt dat Nyck de Vries in 2022 wel degelijk een Formule 1-coureur was. Dit betekent dat hij het geld dat hij hieraan heeft verdiend, voor 50% moet delen met Investrand. Let op: het gaat om AL het geld dat Nyck heeft verdient vorig jaar. Dus ook zijn sponsorinkomsten moet hij delen met Investrand. Ook de 250.000 euro die Investrand investeerde in Nyck, moet hij betalen (met rente). Website Formule 1 . nl meldt dat het bij elkaar om ruim 1 miljoen euro zou gaan.

Nachtmerrie Nyck de Vries

Kortom, een nachtmerrie voor Nyck de vries en reden voor een feestje voor Investrand. Uiteraard kan Jeroen Schothorst het niet laten om toch een paar sneren uit te delen naar het team van De Vries.

We hebben Nyck op een cruciaal moment in zijn carrière ondersteund, toen niemand anders dat meer wilde doen.

Jeroen Schothorst, niet de neef van Jeroen Vathorst.

BAM! Dus NIEMAND geloofde in Nyck, maar Jeroen wel. Jeroen is goed. Dankjewel, Jeroen.

… Dat neemt niet weg dat ik Nyck al het mogelijke succes toe wens in het vervolg van zijn nu al indrukwekkende autosport carrière, al zal die niet meer in de Formule 1 zijn

Jeroen Schothorst, wijst er even fijntjes op dat Nyck GEEN F1-coureur meer is.

Het leek allemaal goed te gaan met de de Fries. Nyck werd (uiteindelijk) Formule 2-kampioen én Formule E-kampioen. Daarmee was hij eerdere wereldkampioen in een Formule-klasse dan Max Verstappen. Knap! Vervolgens was hij test- een reserverijder voor diverse Formule 1-teams. In die hoedanigheid zag hij zijn kans schoon door Alexander Albon te vervangen bij Williams voor de GP van Italië 2022, waar Nyck pardoes twee WK-punten in de wacht sleepte.

Overigens valt er voor Investrand zeker iets te zeggen. Het is een zakelijke beslissing geweest en Team De Vries heeft die 250.000 euro aangenomen.

Ook interessant!

  • Rentree Nyck de Vries in Formule E valt in het water
  • Nyck de Vries laat nu écht van zich horen
  • Formule zitje De Vries bij fabrieksteam, eindelijk!
  • Dit is de nieuwe helm van Nyck de Vries

Nieuwste artikelen

  • Documentaire over auto’s spotten op NPO 3
  • Maak je eigen hardcore Temerario voordat Lambo het doet
  • Maserati sloopt viercilinder uit instapmodel
  • Benzineprijs op laagste niveau sinds maanden
    Grote verschillen tussen het goedkoopste en duurste tankstation van Nederland
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Nyck de Vries

Vorig bericht: « Gespot – 5x Porsche 911 Dakar in de sneeuw
Volgend bericht: Eindelijk is de BMW M2 helemaal af zoals die moet zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. petroldrinker zegt

    2 februari 2024 om 11:43

    Tja, je weet, zodra een sponsor de kans krijgt om je te naaien en er geld aan te verdienen, zullen ze die altijd pakken!

    Login om te reageren
    • btbt zegt

      2 februari 2024 om 12:12

      Onzin, dit is geen sponsordeal maar een zakelijke investering geweest van een investeringsfonds. Die wil gewoon geld zien conform de afspraken waar Nyck zelf mee akkoord is gegaan.

      Het is alleen vreemd dat hier niet over nagedacht is en een clausule over is opgenomen in het contract. Er is een reële kans dat hij een invalbeurt zou maken. Dan zou je verwachten dat daar ook afspraken over worden gemaakt. Volledig alles terugbetalen voelt dan ook niet helemaal fair. Maar de rechter doet geen uitspraak die recht doet aan de situatie maar aan wat er in de wet staat en partijen hebben afgesproken. Anders zou het maar willekeur worden.

      Login om te reageren
      • sportevo zegt

        2 februari 2024 om 15:10

        Ik denk dat Nyck blij was dat er iemand iets wilde doen om zijn droom van een F1 loopbaan weer op de rails te krijgen dat hij er nooit bij stil heeft gestaan dat een invalbeurt een scenario zou kunnen zijn.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          2 februari 2024 om 16:17

          Zou die invalbeurt nou echt het verschil maken? Als testcoureur en reserverijder ben je ook gewoon in dienst bij een F1 team als rijder en dus F1 rijder.

          Login om te reageren
    • erwingrunn zegt

      2 februari 2024 om 13:07

      Oh, want een contract zegt niets in jouw ogen ?

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      2 februari 2024 om 13:27

      @petroldrinker:
      Tuurlijk knul, scheer alle sponsoren maar over één kam. Neem nog een azijntje. Proost hè!

      Jeroen Schothorst heeft zakelijk gezien een enorm risico genomen door 250.000 euro te investeren in een talent, met de wetenschap dat hij óf het geld volledig kwijt zou kunnen raken óf er een leuk rendement op kunnen behalen. Voor hem viel nu het kwartje de goede kant op. Die man valt dus niks te verwijten. Hooguit dat de beide betrokkenen er op voorhand misschien een voetnoot hadden moeten opnemen in zo’n sponsorcontract, wanneer er nu wel of geen sprake is van competitief rijder of testrijder.

      Wat in het op nu.nl aangehaalde artikel ook is vermeld, is de volgende uitspraak:
      “Ik ben blij dat we nu door de rechter in het gelijk gesteld zijn, al betreur ik natuurlijk dat deze procedure nodig was. Liever hadden we in goed overleg een regeling getroffen zonder procedures, maar helaas zijn onze pogingen daartoe telkens resoluut van de hand gewezen door Nyck en zijn advocaat.”
      @willeme: die had er best nog wel bij gekund.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        2 februari 2024 om 15:07

        Kijk die quote veranderd wel het een en ander in mijn ogen, Want in het stuk van autoblog staat nergens dat jeroen het heeft geprobeerd 1 op 1 op te lossen. Zoals het hier geschreven was kwam het voor mij over als zijnde direct naar de rechter gaan om iemand een oor aan te naaien, maar dat is dus niet zo blijkt nu pas…

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 februari 2024 om 17:59

        Een sponsor geeft je gewoon geld voor een logo op je overall. Een (durf)investeerder wil gewoon geld terug zien.

        Login om te reageren
      • harrie zegt

        2 februari 2024 om 22:07

        Een schikking lijkt me ook de juiste weg in deze zaak, juist omdat het wat vaag is of hij destijds nou F1 coureur was of niet.
        Maar we weten niet wat hij heeft voorgesteld, als hij aankwam met een hele 5,- euro korting kan ie wel proberen de goede sier te maken maar snap ik Nyck ook wel.

        Login om te reageren
  2. pomoek zegt

    2 februari 2024 om 12:02

    pfew, het hele Formule 1 de Vries verhaal krijgt zo wel een hele zure afdronk. Maar goed, als fabriekscoureur bij Toyota en Mahindra zal hij niet meteen zijn stulpje in Monaco moeten verkopen.

    Login om te reageren
  3. Jozo zegt

    2 februari 2024 om 12:08

    Vond die deal altijd al apart. 250k Is een hoop geld, maar daarmee forceer je geen doorbraak bij een F1 team lijkt me.
    Vrij wanhopig om met deze deal akkoord te gaan.

    Login om te reageren
    • harrie zegt

      2 februari 2024 om 12:58

      Dit, het is gewoon een wurgcontract.

      Login om te reageren
  4. ghini zegt

    2 februari 2024 om 12:36

    Jeroen is een eikel.

    Login om te reageren
    • Hubert zegt

      2 februari 2024 om 13:05

      Nyck is een eikel.
      Die ging tenslotte akkoord.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        2 februari 2024 om 16:14

        Met een vrij bijzonder contract. Maakt hem dat niet eerder een sukkel dan een eikel?

        Login om te reageren
  5. rollingstoned zegt

    2 februari 2024 om 12:55

    Zo houdt De Vries Niks over… ;-)

    Login om te reageren
  6. MaartenD zegt

    2 februari 2024 om 14:40

    Die arme tuinkabouter blijft ook niets bespaard…

    Login om te reageren
  7. KEV9 zegt

    2 februari 2024 om 18:36

    Hij gaat in hoger beroep

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North