• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

UPDATE: Luchtmacht cancelt ‘vliegshow’ bij GP Zandvoort

Auteur: nicolasr, gepost 24 augustus 2021 om 17:15 – 118 Reacties

natuurbeschermers klagen over vliegshow

Defensie schrapt de ‘vliegshow’ die het in het weekend van 5 september in Zandvoort zou geven. Officieel vanwege de situatie in Afghanistan. Of dat de échte reden is, zullen we alleen nooit weten. Voor nu staat het dus 1-0 voor de natuurbeschermers die een klacht hadden ingediend tegen de zogenaamde Flypast van de straaljagers..

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik begin mijn buik zo langzamerhand een beetje vol te krijgen van alle klagers die Nederland rijk is. Is het niet over een genderneutrale wc, dan is het wel over de kruidnoten die te vroeg in de winkel liggen of dat het regent terwijl de weerapp zei dat het droog zou blijven.

Niks is goed en overal moet over worden geklaagd. Zo ook over de Grand Prix op het circuit van Zandvoort. We hebben de rechtszaken over de rugstreeppad en de zandhagedis net achter de rug, nu wordt er weer geklaagd over een ‘fly past’ door de Koninklijke Luchtmacht voorafgaand aan de race. Het houdt niet op.

Straaljagers maken enorm veel herrie

Het is je misschien ontgaan, maar zoals bij zo veel Formule 1-races, doet ook onze luchtmacht een duit in het zakje. Voorafgaand aan de race in Zandvoort vliegen er namelijk een paar straaljagers over de baan. Als eerbetoon en omdat het mooi is. Ze vliegen niet lager dan 300 meter (1000 voet) en komen maar 1 keer voorbij.

Maar dat kan zomaar niet, zegt dit keer de Stichting Vrienden van Middenduin. Da’s een samenraapsel van allerlei natuurbeschermers en critici van de race en die zijn boos, volgens Nu.nl. Volgens deze mensen kan het niet zo zijn dat die herrieschoppers over het aangrenzende Natura 2000 gebied vliegen. En bovendien ligt er een stiltegebied naast. Genoeg redenen dus voor een nieuwe rechtszaak die op 1 september dient.

Herrie en onnodig veel CO2-uitstoot

Ook de stichting Duinbehoud is pislink. Hun woordvoerder spreekt van een ‘vreemde situatie’. Er is volgens hem namelijk al een enorm overschot aan CO2-uitstoot dat weekend en dan gaat de Luchtmacht ook nog eens ‘pleziervluchtjes’ maken met hartstikke vieze straaljagers.

Genoeg redenen om snel nog een bezwaarprocedure te starten. En als je dacht dat dit alles was, zit je er helemaal naast.

Want er kan nóg meer geklaagd worden

Naast de rechtszaak zijn de klagers ook een nieuwe bezwaarprocedure begonnen bij de provincie Noord-Holland. Daarin wordt niet alleen de flypast behandeld, maar nog veel meer. Wat dacht je van de evenementenvergunning, een vuurwerkshow en de vergunning voor het vliegen met helikopters van rijke bezoekers en/of de coureurs.

Een voordeel voor de raceliefhebber; het is maar de vraag of al deze bezwaren op tijd zijn ingediend. Met een beetje mazzel worden ze dus niet behandeld.

Is dat alles? Nee joh, tuurlijk niet.

De gifbeker is nog niet leeg, want er loopt ook nog een procedure tegen de ‘enorme stikstof-uitstoot’ tijdens de race en de ‘onherstelbare natuurschade’ die dat op zou leveren. Milieuclubje Mobilisation for the Environment wil dat de race daarom wordt afgelast.

Tenslotte gaan ook de deugnieten van Extinction Rebellion de boel nog verstoren, op een plek die ze lekker zelf uitkiezen. Kortom, de Rechtspraak krijgt het nog druk de komende weken.

Ondergetekende is het gezeur een beetje zat, of je nou in je recht staat om procedures te starten of niet. Leven en laten leven, denk ik altijd maar.

Het is jammer dat men dat spreekwoord blijkbaar niet meer kent in Nederland.

Fotocredit: Alpine F1 Team op Twitter

Ook interessant!

  • Dutch GP
    Video: F1-teams komen aan op Circuit Zandvoort
  • Lezersvraag: is de GP van Zandvoort een schande?
    Lezersvraag: is de GP van Zandvoort een schande?
  • Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!
    Video: Max Verstappen Circuit Zandvoort Track Guide!
  • Prins Bernhard betaalde som geld om bouwverbod Circuit Zandvoort op te heffen
    Prins Bernhard liet bouwverbod Circuit Zandvoort opheffen met geld

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit-zandvoort, Formule 1

Vorig bericht: « Vernieuwde Jetta is nu meer premium dan Golf
Volgend bericht: Maken of kraken, deze speciaal gemaakte Cullinan »

Lees Interacties

Reacties

  1. wheelzzz zegt

    23 augustus 2021 om 22:09

    Laat die beschermers maar lekker tegengas geven. Zo lang ze de proceskosten niet betalen met kolengestookte crypto. Dat F1 circus mag van mij morgen afgeschaft worden, eigenlijk totale waanzin. Excuses als ik tegen eventuele schenen geschopt heb, maar dit is mijn primaire reflex als ik erover lees

    Login om te reageren
    • geen1234 zegt

      23 augustus 2021 om 23:06

      Niks mis mee hoor. Het is tenslotte gewoon hun recht wat zij (en gelukkig ook jij kunt) uitoefenen, op het moment dat dit soort dingen niet meer kunnen hebben we iets als een fascistisch regime.

      Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        24 augustus 2021 om 08:19

        @geen1234:

        Login om te reageren
      • kareljansen zegt

        24 augustus 2021 om 08:21

        @geen1234: Het is natuurlijk fijn dat we in een vrij land leven waar je het oneens mag zijn. Het klakkeloos starten van rechtzaken waar je zelf eigenlijk helemaal geen partij in bent, zou wat mij betreft wel wat aan banden mogen worden gelegd.

        Login om te reageren
        • procyon zegt

          24 augustus 2021 om 12:47

          Ze zijn wel partij. Ze voeren een zeer moeilijke strijd. Die strijd is het tot de meerderheid doordringen dat we de aarde vervuilen en het klimaat in onbalans brengen. Ze hebben gewoon gelijk, wat jij daar ook van vind. Dus vanuit dat opzicht zijn ze (en wij allemaal) een “partij” in deze zaak. (we leven namelijk allemaal op dezelfde aarde.)

          Dat jij dat vervelend vind of je ongemak geeft is irrelevant.

          Ik ben zelf enorme fan van de F1 (eigenlijk enigste leuke nog op TV) en vind ze (die natuurorganisaties) nu dus ook vervelend. Maar ze hebben gewoon gelijk. Mijn ongemak is irrelevant.

          Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            24 augustus 2021 om 17:29

            @procyon: in de basis hebben ze gelijk, maar we snappen allemaal wel dat dit niet om de CO2 gaat maar om de aandacht toch?

            Als het daadwerkelijk om de CO2 zou gaan dan lijkt me dat er zaken zijn die er meer toe dan dan een simpel autosport weekend van de hoogste klasse. Laten we wel zijn, er werd voorheen ook gewoon lekker elk weekend autosport beoefend op Zandvoort.

            Het nare aan dit soort mensen en organisaties is dat ze het zo enorm over de rug van een heel groot aantal liefhebbers denkt te moeten spelen.

            Login om te reageren
    • dutchneon zegt

      24 augustus 2021 om 09:17

      Laat die klimaatrakkers maar niet hier komen….
      laagvlieg gebied hier in de betuwe, rond de waal, oefenen oefenen en nog eens oefenen totdat het vliegmateriaal versleten is :D

      Login om te reageren
      • miamibleugti zegt

        25 augustus 2021 om 06:48

        @dutchneon: Haha waar woon jij dan? Dit klinkt mij namelijk erg bekend in de oren. Wellicht wonen we in dezelfde plaats.

        Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          25 augustus 2021 om 09:25

          Ik woon in Vuren net boven de Waal

          Login om te reageren
  2. Bella Macchina zegt

    23 augustus 2021 om 22:11

    Oh ironie, klagen over klagers.

    Login om te reageren
    • woudloper zegt

      24 augustus 2021 om 19:40

      @Bella Macchina: true that.

      Login om te reageren
  3. bernoulli zegt

    23 augustus 2021 om 22:26

    Zonder dit topic had ik het niet eens geweten. Gewoon geen aandacht aan geven.

    Login om te reageren
  4. jje003 zegt

    23 augustus 2021 om 22:37

    Zogauw ook maar een van die beroeps-zeikers een kind hebben/krijgen, moeten ze gelijk al hun protest-recht voor klimaat verliezen. Overpopulatie is de aller aller grootste boosdoener, dus dan zou het hypocriet zijn. Ik ben het zo zat, al dat gezeur om alles. Ik reis heel veel en heb daadwerkelijk nog geen enkel land over stikstof gehoord, behalve hier in Nederland. Al die rechtzaken en het verkeer er naar toe is ook extra uitstoot, maar dat maakt blijkbaar niet uit want het is selectief?? Ga toch weg

    Login om te reageren
    • geen1234 zegt

      23 augustus 2021 om 23:16

      “Zogauw ook maar een van die beroeps-zeikers een kind hebben/krijgen, ”
      Inderdaad ben wel benieuwd hoe die zelfreflectie bij die gasten is. Vroeger had je nog van die gasten die met spuitbussen vrouwen met bond jassen te lijf gingen. Waar zijn die gasten nu? Ik zie ze al kindjes in kinderwagens bespuiten.

      “nog geen enkel land over stikstof gehoord ”
      En??? Dus als jij er niet iets over gehoord hebt, het niet begrijpt, het niet geloofd, is er geen probleem????? Ga eens een maandje helpen aangespoeld plastic opruimen van het strand in India, dan heb je snel wel een oordeel dat we echt overal een zooi van maken.

      Login om te reageren
      • bartteeuwen zegt

        24 augustus 2021 om 01:13

        @geen1234: Volgens mij haal je “stikstof” en “plastic” door elkaar.. Verder over de overbevolking. Geef elke persoon op de hele wereld 100m2 om te leven. Dus voor elke persoon ter wereld. Je vult dan de halve staat Alaska. De rest van de wereld is dan helemaal leeg. Overbevolking is fake-news, net zoals climate change (niet ds “change” maar het idee dat we denken daar invloed op hebben. Om over corona nog maar te zwijgen. Oh wacht..

        Login om te reageren
        • ghini zegt

          24 augustus 2021 om 08:50

          @bartteeuwen: 100m2 om te wonen is leuk maar waar komt je eten dan vandaan? Je kan niet overal ter wereld waar je maar wilt wat je maar wilt verbouwen etc. Ohja en je kan ook niet overal wonen, of ga jij op die ene berg in alaska wonen, zonder weg, 3 dagen klimmen en sleeën naar je buurman. Jij kijkt naar een platte kaart waar zogenaamd alles kan. Er is al bijna te weinig ruimte om te voorzien in ons huidige voedselgebruik. Als jij Afrika gaat verbouwen en het mogelijk maakt om daar landbouw voor elkaar te krijgen mag je weer meedoen.

          Login om te reageren
          • bartteeuwen zegt

            24 augustus 2021 om 12:09

            @ghini: jij snapt mijn punt duidelijk niet. Natuurlijk moet niet iedereen in Alaska wonen. Het gaat erom dat dat de oppervlakte is die je nodig hebt. En de rest van de wereld is dan dus (qua mensen) helemaal leeg…

            Login om te reageren
        • dutchneon zegt

          24 augustus 2021 om 09:13

          @bartteeuwen gaat niet helemaal goed. Als je 7.7miljard mensen die de wereld telt in Alaska wilt stoppen moet je stapelen….en flink ook.
          Alaska is ongeveer zo groot als spanje, ruim 1,7milj. vierkante kilometer.
          Even een snel lesje rekeken leert, dat als je iedereen 100m2 wil geven je 2 nullen van de 1,7 miljoen af moet halen. Dat zijn dus maar 17.000 plekjes

          Je weet dat de wereldbevolking op 7.7 miljard word geschat en per dag toeneemt met 227.000 mensen??

          Login om te reageren
          • vaakbenjetebang zegt

            24 augustus 2021 om 09:55

            @dutchneon. Wacht even, dat lesje rekenen hè. Alaska is 1,7 miljoen vierkante kilometer groot. Een vierkante kilometer is 1000 x 1000 = 1 miljoen vierkante meter. Op één miljoen vierkante meter passen dus (die twee nullen er af) 10.000 mensen die dan elke 100 vierkante meter voor zich alleen hebben. Dan passen er volgens dat model, aannemend dat de volledige oppervlakte van Alaska bewoonbaar is, 1,7 miljoen keer 10.000 mensen in Alaska. En dat zijn er dan toch echt 17 miljard. Grofweg twee keer de huidige wereldbevolking dus. Met andere woorden, als je de hele wereldbevolking onder die voorwaarden in Alaska neerzet, is het slechts voor de helft gevuld.

            Login om te reageren
            • bartteeuwen zegt

              24 augustus 2021 om 12:11

              @vaakbenjetebang: Thanks. En voor de duidelijkheid: Nee, niet iedereen moet in Alaska gaan wonen.

              Login om te reageren
              • roadster zegt

                24 augustus 2021 om 12:27

                Gelukkig maar. Ik vind het daar veel te koud.

            • dutchneon zegt

              25 augustus 2021 om 09:28

              potferdikke, ik vond het al zo weinig :D vakantie doet me geen goed…
              Maar he, ik zou nooit genoegen nemen met 100m2 heb toch zeker de 4000m2 nodig die ik nu heb om mijn uitstoot te compeseren met een dotje eigen bomen!

              Login om te reageren
        • n54coupe zegt

          24 augustus 2021 om 11:17

          De knapste truc ooit is om de hele wereldbevolking ervan te overtuigen dat het beste wat ze kunnen doen is verhongeren/bevriezen op een 10x10m postzegel in Alaska. Dan ben je een baas.
          Wat een onzinnig argument, trouwens, om overbevolking aan te tonen. Wat wilde je hier ook al weer mee aantonen? Ah, complotdenker, ik snap het. Leef lekker verder in je bubbel, joh, laat ons met rust.

          Login om te reageren
          • bartteeuwen zegt

            24 augustus 2021 om 12:08

            @n54coupe: lol, je snapt heel duidelijk mijn punt niet.

            Login om te reageren
            • n54coupe zegt

              24 augustus 2021 om 13:37

              Als je tegen iedereen moet zeggen dat ze jouw punt niet snappen, dan heb je blijkbaar geen duidelijk punt, enkel een warrig verhaal dat dingen fake nieuws zouden zijn.
              De met feiten bewezen items als klimaat verandering, COVID19 enzo.
              Nog even en je gaat vertellen dat de aarde plat is.
              Overduidelijk dat je je informatie van sociale media plukt. Waarom zou je als Nederlander anders met een voorbeeld over Alaska aankomen?

              Maar fijn dat je erom kunt lachen. Leuk voor je.

              Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      24 augustus 2021 om 11:27

      @jje003: nee hoor, het zijn de afspraken die d‘r in Brussel gemaakt zijn. Stikstof is er één van. Daar Nederland een klein land is, komt dit thema eerder op de agenda dan in andere Landen. Gewoon ff denken aan de volgende generaties.

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      24 augustus 2021 om 12:50

      @jje003: Dat jij er niet over gehoord hebt, betekent niet dat het niet speelt. https://www.bundesregierung.de/breg-de/aktuelles/stickstoff-in-deutschland-431114 Dit is bij de buren, gedateerd 2017. Het is dus niet nieuw, en niet exclusief voor Nederland.

      Login om te reageren
    • procyon zegt

      24 augustus 2021 om 13:00

      @jje003

      Ik snap dat je in het buitenland nooit over stikstof hebt gehoord. Het speelt daar ook veel minder.
      Nederland is erg klein maar toch zijn we erg groot op sommige gebieden. We zijn bijvoorbeeld een gigantische reus als het aankomt op veeteelt.

      De boeren boos en op hun borden op het Malieveld staat dan ook leuzen in de strekking van “Wij maken jullie eten”.
      Maar dat is dus maar ten dele waar. Onze veestapel is groot genoeg om de grootste exporteur ter wereld te zijn (nog groter dan de USA). Dus we hebben veel en veel teveel vee om “onszelf” te voeden.

      Deze belachelijke concentratie van landbouw (veeteelt) in een extreem dichtbevolkt land zorgt dat we inderdaad ongezonde concentraties stikstof hebben in nederland.

      Dus nu begrijp je waarom je er in het buitenland niets van hoort. Dat wil dus niet zeggen dat het niet waar is of niet bestaat in Nederland.

      Login om te reageren
      • sportabgasanlage zegt

        24 augustus 2021 om 20:13

        @procyon hèhè, eindelijk iemand die ’t snapt. Kijk, ik vind ’t ook sneu wanneer een boer gedwongen moet stoppen met z’n veeteeltbedrijf, want dan moet hij/zij op zoek naar een andere manier om inkomen te genereren. Maar macro gezien, lost 1 intensieve veeteeltboerderij opdoeken behoorlijk wat winst op, en de Nederlander eet er geen biefstuk minder om. Misschien die Duitser of Belg wel, maar dan gaan ze daar maar lokaal koeien verbouwen. Blijft de stikstof ook daar.

        Login om te reageren
      • notsobig zegt

        25 augustus 2021 om 15:43

        @procyon: Joh, zo heeft elk land zijn elke specialiteit. Zo is in Duitsland de auto industrie erg groot en dat lijkt mij ook niet heel schoon. Die maken ook veel meer auto’s als ze zelf nodig hebben; voor export. Die hoor je toch ook niet zeggen dat dat belachelijk is en dat ze maar daarmee moeten stoppen vanwege het milieu en alleen voor Duitsland zelf auto’s moeten gaan produceren en dat daarmee groot deel van de mensen maar even een andere baan moeten gaan zoeken?

        Login om te reageren
  5. Davion zegt

    23 augustus 2021 om 22:44

    Al die milieuridders direct hun auto afnemen… Al dat gezaag over CO2…

    Login om te reageren
    • geen1234 zegt

      23 augustus 2021 om 23:17

      En al die mensen met overgewicht, hun voedsel.

      Login om te reageren
      • herve11f zegt

        24 augustus 2021 om 18:09

        @geen1234: maar die klagen niet over de magere

        Login om te reageren
  6. potver7 zegt

    23 augustus 2021 om 23:05

    Grappig dat dat ‘leven en laten leven’ blijkbaar maar van één kant mag komen.

    Overigens: toen ik dit bericht zag was mijn eerste reactie: moeten we het onweer dan ook verbieden? Dieren hebben niet zo’n enorme last van die straaljagers, ze schrikken er even van en dan gaat het leven weer verder. Maar milieu-organisaties hebben wel degelijk een punt dat niet alles zomaar moet kunnen. Dus dat daar rechtzaken over gevoerd worden, prima toch?

    En laten we eerlijk zijn: zo’n F1-circus valt of staat met de publiciteit die het genereert, media-aandacht en een hoop geld. Daar profiteren dan een hoop mensen, bedrijven en organisaties van, de belangen zijn groot en dan kan het geen kwaad om al die besluiten en vergunningen nog eens onafhankelijk te laten toetsen. Want niet iedereen die een groot evenement wil organiseren krijgt het voor elkaar om vergunning te krijgen voor zo’n fly-past.

    Login om te reageren
    • mustang750supersnake zegt

      24 augustus 2021 om 10:37

      @potver7: nee daarvoor moet je van adel zijn😆

      Login om te reageren
  7. mc96 zegt

    23 augustus 2021 om 23:13

    Die milieuclubs zien de F1 race in Zandvoort als een ideaal symbool om tegen te ageren. Wat ze zich niet realiseren is dat ze door hun opstelling eerder draagvlak verliezen dan draagvlak creëren.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      24 augustus 2021 om 08:42

      Ook slechte publiciteit is publiciteit, en anders had jij nog nooit van de Stichting Vrienden van Middenduin gehoord.

      Draagvlak winnen ze sowieso niet onder mensen die koste wat kost een F1-race op Zandvoort willen. Maar ook hier is sprake van een zwijgende meerderheid die dat hele circus gestolen kan worden, of die F1 wel leuk vinden maar het verder geen reet interesseert waar de races gehouden worden.

      Maar even los daarvan: hoeveel rechtzaken heeft Circuit Zandvoort door de jaren heen gevoerd om dingen wél voorelkaar te krijgen? En hoe vaak wordt er achter de schermen druk uitgeoefend op allerlei bestuurders en volksvertegenwoordigers om zaakjes te regelen die ze via de officiële weg niet voor elkaar krijgen? Zeker rond Zandvoort, waar het circuit om milieutechnische redenen met heel veel beperkingen te maken heeft, is het niet raar dat milieuorganisaties een gezond wantrouwen hebben over allerlei vergunningen waarvan niet helemaal duidelijk is hoe die tot stand zijn gekomen.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        24 augustus 2021 om 10:06

        @potver7: je kan het ook zo zien: 90% van alles wat er in de regio van circuit zit, is later gebouwd dan het circuit… ze hadden ook kunnen nadenken en zeggen laten we dat alles elders bouwen en het circuit de vrije loop laten gaan, maar nee zo denkt dat linkse nederland natuurlijk niet

        Login om te reageren
        • vaakbenjetebang zegt

          24 augustus 2021 om 13:10

          @petroldrinker: Een boude bewering. Het circuit dateert als ik me niet vergis van 1948. Zou werkelijk 90% alles in omgeving Zandvoort van na 1948 zijn? als ik even op Funda kijk (ik geef toe, dat is niet bepaald onderzoeksjournalistiek) zie ik in Zandvoort 48 woningen te koop. Daarvan zijn er 11 van 1944 of eerder. Dat is een heel ander percentage.

          O, en de natuur, die lag er al een stuk langer. Daar hoeft geen discussie over te bestaan. Dus anciënniteit lijkt me geen heel sterk argument vóór het circuit.

          Login om te reageren
          • griffendahl zegt

            24 augustus 2021 om 17:37

            @vaakbenjetebang: maar het is pas na 1948 tot natuurgebied uitgeroepen. Als dat de gang van zaken is, zullen we dan per direct de omgeving van Hoogovens ook tot natuurgebied verheffen?

            Login om te reageren
            • vaakbenjetebang zegt

              24 augustus 2021 om 18:05

              @griffendahl: ik wil er geen semantische discussie van maken, maar ik schrijf ‘natuur’ en niet ‘natuurgebied’. Als je het in die zin wilt formaliseren, prima, dan heb je natuurlijk volledig gelijk. Dat laat onverlet dat de natuur er al lag, hoe wij die ook (be)noemden – wat dus mijn punt was.

              Login om te reageren
              • griffendahl zegt

                24 augustus 2021 om 18:56

                @vaakbenjetebang: natuur is altijd en overal, als dat de definitie gaat zijn dan zijn we wel klaar natuurlijk. Jouw huis is ook gebouwd op natuurgrond, ooit…

  8. turbotoll zegt

    23 augustus 2021 om 23:15

    Nee.
    Het. Houdt. Nooit. Op.

    Dacht je nou echt dat je met batterijen-auto’s van het gezeik af was?
    Alles moet kapot.

    Login om te reageren
    • geen1234 zegt

      23 augustus 2021 om 23:21

      Eeehh jij dacht werkelijk dat we zo door kunnen gaan zoals de laatste 1300 jaar, en alles komt goed want er is een hiernamaals en god???

      Login om te reageren
      • turbotoll zegt

        23 augustus 2021 om 23:49

        Gelukkig is er na 1300 jaar voor jullie nu een nieuwe religie…

        Login om te reageren
      • joki zegt

        24 augustus 2021 om 08:16

        Hiernamaals… reïncarnatie: daar moet je pas schrik van hebben!

        Login om te reageren
      • rolov zegt

        24 augustus 2021 om 10:16

        @geen1234: laatste 130 jaar bedoel je?

        Login om te reageren
    • procyon zegt

      24 augustus 2021 om 12:22

      @turbotoll (Van de uitspraak “alles moet kapot”)

      Nee. Alles moet juist heel blijven. Ik weet niet of je onder een steen leeft maar de laatste maanden wordt het nieuws gedomineerd door extreme bosbranden en overstromingen over de hele wereld (inclusief Nederland). Ze nemen niet alleen toe in frequentie maar ook in intensiteit.

      Jouw voorkeur voor olie gedreven auto’s (of jouw ‘ongemak’ met dat de overheid mensen naar EV’s pushed), valt in het niets met wat er op aarde gebeurd. Of moet je een overstroming meemaken voordat het kwartje bij je gaat vallen?

      Wil je überhaupt wel iets achterlaten voor je kinderen of boeit je dat geen zier?
      Dit egocentrische IKKE IKKE IKKE is zo kneuterig.

      Persoonlijk vind ik het ook niet nodig om tegen de F1 te procederen hoewel ze ABSOLUUT een punt hebben vind ik dat je beter de focus kan verleggen naar de transitie van schone stroom (en dan zoveel mogelijk elektrificeren zoals transport (EV’s en waterstof) en verwarming). Dat is hoe we deze crisis (de grootste crisis ooit) moeten aanvliegen.

      Het is gewoon een realistische kijk op de wereld gevoed door feiten en niet door gevoel. Het is te makkelijk om mensen die hun verantwoordelijkheid wel willen nemen maar te ridiculiseren als aanhangers van een “religie”.

      Jij zit juist in een cult van mensen die alles ontkennen en wegcijferen omdat het hun wat ongemak brengt.

      [Edit: Gast, is dit echt de discussie die je op een autoblog wil gaan voeren?]

      Login om te reageren
      • procyon zegt

        24 augustus 2021 om 13:11

        Reactie op : [Edit: Gast, is dit echt de discussie die je op een autoblog wil gaan voeren?]

        Het kortzichtig bashen van jullie leden op alles wat vooruitgang is (vooral EV’s) laten jullie toch ook toe??
        Wil je hier op autoblog graag een club van gelijkzinnigen elkaar laten na-papagaaien?

        Denk van wel als ik zie in welke stijl het nieuwsbericht is geschreven. Jullie zetten met deze toon mensen aan om radicaler te gaan denken en zetten mensen die hun recht uitoefenen in een verdom hoekje wat vervolgens geslikt wordt als zoete koek hier.

        Zolang jullie dat doen, zullen mensen hier met jullie meegaan. Het deel van jullie bezoekers die zich verbaast over de kortzichtigheid gaat daar natuurlijk op in.

        Kijk dus even naar je eigen manier van werken en vraag je af of dit in het belang is van jullie organisatie.

        Login om te reageren
        • r3fl3x zegt

          30 augustus 2021 om 15:54

          Eerste keer dat ik je zie reageren, maar je verwoord heel netjes wat ik al langer heb: er klinkt hier, door enkele schrijvers, meer en meer populistisch geroeptoeter. Zo krijg je zelfs op een website voor en door autoliefhebbers een gepolariseerde sfeer. Erg jammer en ook onnodig.

          Het zou m.i. een stuk gezelliger worden als AB ofwel wat meer op de vlakte blijft t.a.v. politiek of de kwaliteit moet omhoog. Prima om meningen/visies te lezen die niet de mijne zijn (het is tenslotte een blog!), maar doe het dan goed en onderbouw het. Misschien zet het me nog aan het denken.

          NB: onder dit topic zowaar enkele inhoudelijke discussies gezien. Het kan dus wel.

          Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        25 augustus 2021 om 09:47

        @procyon: ik bwn ook anti EV (zie mn screen name) maar om nou te zeggen dag ik daarmee dewereld sloop… laatze eerst de echte vervuilers aanpakken voordat wij met iets onzinnigs als v’s beginnen, want dat is een druppel op de gloeiend plaat… en daar komt mijn haat vandaan, de kortzichtigheid vd roverheid en de eu met het gepush voor die kut duracell hokken (en ja ik heb er de laatste tijd helaas veel gereden)

        Login om te reageren
        • Zjonnie zegt

          25 augustus 2021 om 15:40

          @petroldrinker: 10 punten voor jou!, EU: doe maar s iets aan de uitstoot van de fabrieken en verbrandingsovens etc, bereik je imo meer mee als iedereen n EV te laten rijden.

          Login om te reageren
  9. geen1234 zegt

    23 augustus 2021 om 23:28

    Weet je waar jullie (milieu problemen negeren) me aan doen denken. Volgens mij zijn jullie te vergelijken met de mensen die er niets van wilde horen dat de Aarde rond en niet plat is.

    Login om te reageren
    • bartteeuwen zegt

      24 augustus 2021 om 01:18

      @geen1234: Als je je zou verdiepen in de documenten (zoals het IPPC-raport) inplaats van alleen alles van de sensatiemedia over te nemen, dan zou je weten wat wetenschappers zelf het ook allemaal wel mee vinden vallen. De maximale invloed die wij als mensen hebben in het verschil van temperatuur over 30 jaar is ver onder de 0,01 graden Celsius. Verlwaarloosbaar klein. Oh, en de aarde is trouwens niet rond maar ovaal door centrifugaalkrachten.

      Login om te reageren
      • Steven zegt

        24 augustus 2021 om 08:41

        @bartteeuwen: sssttt… seffes zijn al die extra belastingen niet meer te verantwoorden

        Login om te reageren
      • potver7 zegt

        24 augustus 2021 om 08:54

        Klopt. Zo is er ook wetenschappelijk bewijs dat roken gezond is. Heb ik me ook in verdiept: er is geen speld tussen te krijgen!

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        24 augustus 2021 om 09:07

        @bartteeuwen: dat is een leuke draai geven aan de klimaat problematiek. Ja de door mensen geproduceerde co2 is een relatief kleine hoeveelheid ten opzichte van het totaal. Maar voldoende om de balans te verstoren. Dat de mens de huidige klimaatopwarming heeft veroorzaakt is wel een zekerheidje.

        Login om te reageren
        • bartteeuwen zegt

          24 augustus 2021 om 12:50

          @pomoek: oke, jij jouw waarheid, ik de mijne :) vond je de zomer trouwens ook zo warm dit jaar?

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            24 augustus 2021 om 14:51

            @bartteeuwen: sorry, niet mijn waarheid maar die van het IPCC, al spreken zij, als echte wetenschappers, natuurlijk niet over waarheden. Wetenschap is een proces, geen geloof. + anekdotisch bewijs wat betreft de koude zomer.

            Login om te reageren
            • bartteeuwen zegt

              24 augustus 2021 om 15:55

              @pomoek: Rob Trip had het in het “journaal” over 1 tot 2 meter stijging van de zeespiegel voor het jaar 2100. Het IPCC-rapport heeft het eigenlijk over maximaal 70cm-1m. omdat ze het de afgelopen jaren al bijgehouden hebben is al duidelijk dat de scenario’s van 70cm-1m zeer onwaarschijnlijk zijn, en we eerder naar de modellen moeten kijlen die 30-50cm stijging voorspellen. Dus 30-50cm en het nieuws heeft het over 1-2 meter. En dan over dat “anekdotisch bewijs”. Dan zeg je dus ook dat de overstromingen van laatst als anekdotisch bewijs gezien kunnen worden.

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                25 augustus 2021 om 09:57

                @bartteeuwen: geen idee waar Rob trip zijn info vandaan haalt. Het KNMI heeft het over een verwachte zeespiegel stijging van 26-82cm. En inderdaad, de wateroverlast in Limburg als een direct gevolg zien van klimaatverandering is anekdotisch bewijs. Dat neemt niet weg dat wateroverlast vaker zal voorkomen als gevolg van klimaatverandering.

            • dutchneon zegt

              25 augustus 2021 om 09:42

              @pomoek, je weet dat het voornamelijk in NL een koude natte zomer is?? Langs de adriatische zee, en ionische zee staat alles in de fik en 40 graden is helemaal niet zo leuk als het nu klinkt vanuit onze 22 graden achtertuin…

              Login om te reageren
              • petroldrinker zegt

                25 augustus 2021 om 16:36

                40 graden + is prima te doen hoor, alleen zijn mensen hier in nl allemaal te gierig om een airco te installeren en gerbuiken… want kost teveel geld aan energie…

      • procyon zegt

        24 augustus 2021 om 13:36

        -edit: en ook deze komt er niet doorheen. Lees hier anders even eerst de huisregels. –

        Login om te reageren
        • bartteeuwen zegt

          24 augustus 2021 om 15:59

          @procyon: de edit’s zeggen wel wat, maar ergens vind ik het wel jammer dat ik het bericht vanuit de mail maar half kan lezen. Klimaat is voor velen duidelijk de nieuwe God, en ik trap mensen klaarblijkelijk op de zere teentjes. Fijne dag verder :)

          Login om te reageren
    • Steven zegt

      24 augustus 2021 om 05:24

      @geen1234: ook tijd teveel precies

      Login om te reageren
  10. lecomte zegt

    23 augustus 2021 om 23:30

    Je kan gaan klagen over klagers maar op sommige punten kan ik ze geen ongelijk geven. De straaljagers en helikopters hoeven van mij niet. Één van de pro argumenten was, omdat ze het in het buitenland ook doen moeten wij dat ook maar doen. Verder bevreemdt het mij dat alles mag wijken voor dit evenement. Afspraken worden aan de kant geschoven en wetten overtreden. Maar ach, als je een prins bent moet dan kunnen toch? Die heeft ook zijn pleziertje nodig, moet ook zakken vullen en natuurlijk ook met de eer strijken dat je het voor elkaar hebt gekregen en dat in corona tijd. Ik gun de mensen hun pleziertje dan ook deze paar dagen in corona tijd. Ik ben al blij als ik thuis kom door alle afzettingen heen met die flut ontheffingen.

    Login om te reageren
    • roadster zegt

      24 augustus 2021 om 12:32

      Er vliegen dagelijks straaljagers over Nederland. Dat ze dan even een afwijkende route nemen om over Zandvoort te vliegen, maakt ook geen verschil.

      Login om te reageren
  11. jippie zegt

    23 augustus 2021 om 23:44

    Mensen die hun buik vol hebben van procederende milieu clubs zouden er goed aan doen om eens te stoppen met ze te sponsoren via de Postcode loterij. Dat is de club die dit allemaal mogelijk maakt.

    Login om te reageren
  12. bierbuik zegt

    23 augustus 2021 om 23:47

    Laten we eens beginnen over al dat afval wat we keer op keer in de brievenbus krijgen van o.a. de Vriendenloterij, Postcodeloterij etc. Pure verspilling van grondstoffen, distributie, frustratie en vervolgens en recycling. Terwijl niemand op deze rommel zit te wachten, is het een onderdeel van “De Nederlandse Loterijen. Ik wil niet overkomen als een wappie (mafketels) of een milieugekkie, maar als we toch zo gefocust zijn op het milieu, waarom beginnen we dan niet bij ‘onszelf’ ?

    Login om te reageren
  13. Nino zegt

    24 augustus 2021 om 00:20

    Wat is het volgende zeikpuntje, het asfalt kan alle vrachtwagens niet aan? Wat loopt er toch een hoop zuur volk rond in NL…

    Login om te reageren
    • ericd zegt

      24 augustus 2021 om 08:21

      Nee hoor, maar we leven hier gewoon dicht op elkaar. Goed dat we rekening met elkaar houden. Het is hier geen Arizona.

      Login om te reageren
      • petroldrinker zegt

        24 augustus 2021 om 10:11

        @ericd: er word in dit land teveel rekening met elkaar gehouden, dat kan je niet ontkennen zoiets, iedereen hier denkt maar van o wat vind de buurman er wel niet van etc…

        Login om te reageren
  14. rob5nismo zegt

    24 augustus 2021 om 06:42

    Soms denk ik weleens dat het heel goed gaat hier in Nederland want als dit de problemen zijn…

    Login om te reageren
  15. lekkaah zegt

    24 augustus 2021 om 07:38

    Tsja, het is de grootste business aan het worden he.

    Login om te reageren
  16. bassrt zegt

    24 augustus 2021 om 08:16

    Ze kunnen beter gaan protesteren op de maasvlakte. Daar zit het probleem in Nederland kwa CO2 uitstoot.

    Login om te reageren
  17. heyhuub zegt

    24 augustus 2021 om 08:18

    Komen er met een zomerse dag ook niet net zoveel toeristen naar de stranden daar? Kunnen ze die ook wel sluiten.

    Login om te reageren
  18. herve11f zegt

    24 augustus 2021 om 08:24

    Wat die milieu pipo’s vergeten is dat ze hun bondgenoten aan het dood doen zijn. Als ze hun zin krijgen geeft iedereen het in de toekomst op om überhaupt nog iets in te richten. Als er geen evenementen zijn, hebben ze ook geen platform meer om in de pers te komen en hebben ze geen nut van bestaan. Zo kortzichtig bezig…
    Verder stel ik me de vraag waar die hippies het geld halen telkens weer rechtszaken aan te spannen. En op alles, maar werkelijk alles, hebben ze kritiek. Je zal maar in een dorpsweide eens een zomerfeest organiseren dat openbaar is. Het kost je maanden om een vergunning te krijgen en dan krijg je te maken met zulke zever. En dan verwonderd dat er haat ontstaat?

    Login om te reageren
    • Henkie zegt

      24 augustus 2021 om 10:24

      Die krijgen geld van oa de postcode loterij. Al dan niet direct dan wel via een omweg.

      Login om te reageren
  19. Charles Taycan 4S zegt

    24 augustus 2021 om 08:55

    @nicolasr , daarom woon jij in Spanje en ik in Frankrijk….😉👍🌴☀️

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      24 augustus 2021 om 09:17

      @charles tacan 4s: Nog last gehad van de door klimaatverandering veroorzaakte bosbranden?

      Login om te reageren
      • Charles Taycan 4S zegt

        24 augustus 2021 om 09:36

        @pomoek, nee, dank je, totaal niet omdat het dit jaar behoorlijk nat was in de zomer. Frankrijk is een groot land, het grootste van Europa met verschillende klimaatgebieden. Daarnaast ben ik zeker geen klimaatontkenner en probeer binnen mijn persoonlijke mogelijkheden ook mijn steentje bij te dragen aan het milieu( dit jaar 2 nieuwe EV’s gekocht oa) maar soms slaan we door in NL. En dit is mi zo een geval.

        Login om te reageren
        • leenvandriel zegt

          24 augustus 2021 om 15:23

          Helemaal geen auto is beter he. Dat kost helemaal geen energie. Gelukkig heb ik m’n Mustang V8.

          Login om te reageren
        • petroldrinker zegt

          25 augustus 2021 om 16:39

          als je echt je steentje wilt bijdragen heb je geen autos en neem je het ov…. ik blijf lekker mn V8-en rijden

          Login om te reageren
  20. pomoek zegt

    24 augustus 2021 om 09:15

    Pfff. De jemagookniksmeerinditlandje argumentatie. “Leven en laten leven onzin”. Ruimte is beperkt in Nederland. Goed dat we met z’n 17 miljoenen goed kijken hoe we met die ruimte omgaan. Prima juist dat burgers de mogelijkheid hebben om deze vraag bij een rechter neer te leggen. Moet je eens in Azerbeidzjan of Saudi-Arabië proberen. Waar ” Alles kan”. En waar ze mensen “leven en laten leven”. Toch?

    Login om te reageren
  21. mashell zegt

    24 augustus 2021 om 09:37

    Je kunt je ook afvragen waarom ze naast een F1 race in een natuurgebied nou ook nog zo nodig een vliegshow, helicopter taxi vervoer, festival camping etc. moeten hebben daar in Zandvoort. Ze beginnen een beetje een rupsje nooit genoeg te lijken.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      24 augustus 2021 om 10:59

      Precies, ze mogen blij zijn dat er uberhaupt een vergunning voor een raceweekend is afgegeven. Hou je evenement, laat iedereen zijn rondjes rijden en taai dan weer af. Niet al die onnodige extra’s, een beetje ongepast is het wel idd.

      Login om te reageren
  22. cloverleaf zegt

    24 augustus 2021 om 09:57

    Het is uberhaubt een wonder dat we een paar luchtwaardige F16’s hebben. Die flyby wordt gewoon in een training gecombineerd dus valt qua uitstoot te verwaarlozen!

    Slim vind ik het niet van de organisatie om dit aan te kondigen.
    Als je het doet doe het dan als verassing. En doe het dan tenminste echt laag. 1000’ is niet erg spectaculair. 500’ is ook gewoon legaal.

    Login om te reageren
  23. lebeaunl zegt

    24 augustus 2021 om 09:58

    Lekker polariserend stuk. Alsof die straaljagers ook maar iets toevoegen en alsof jou die dingen een bal interesseert. Volgend onderwerp graag.

    Login om te reageren
  24. vaakbenjetebang zegt

    24 augustus 2021 om 10:16

    Waar wij, normale liefhebbers, ons veel meer zorgen om moeten maken is om de lagen die hieronder zitten. De Formule 1 kan namelijk wel eens een flinke Judaskus worden voor de autosport in de breedte op Zandvoort. Het is geen geheim dat dit circuit allerlei milieuorganisaties al tijden een doorn in het oog is. Niet zozeer omdat het een circuit is, maar om waar het ligt in de natuur. Dat kunnen we met zijn allen onzin vinden, maar het is wel een feit. Jarenlang hebben die clubs geen vuist kunnen maken omdat CPZ eigenlijk een beetje marginaal bestond: er waren geen evenementen waar de hele wereld naar keek, dus er was publicitair weinig te halen. Ideaal voor de recreatieve autosporter dus. Maar nu komt de Formule 1 langs, misschien wel het grootste reizende circus ter wereld. Ineens hebben alle milieugroeperingen een grote vijand gevonden die hen publiciteit garandeert. Dat is linke soep! Want van de Formule 1 zullen ze het zo snel niet winnen, maar voor je het weet wordt zo’n jaarlijks terugkerend evenement uitgeruild voor een aantal geluidsdagen voor ons, amateurs. En als dan de hype rond de Formule 1 alhier over een jaartje of twee is gaan liggen, zitten we als het een beetje tegen wil zitten straks met een circuit wat A) een renovatie heeft ondergaan die geen grote verbetering is als je geen Formule 1-auto rijdt en B) waar je minder dagen per jaar je trackday-auto kunt uitlaten.

    Login om te reageren
  25. Alfarobert zegt

    24 augustus 2021 om 10:16

    Alle klimaatactivisten zitten straks wel voor de TV om te kijken hoe Max het doet he. Wat las ik hierboven nu? Kom eens plastic ruimen van de stranden in India? Dat is onze rotzooi niet. Daar kiepen ze vrachtwagenladingen in de zee. Zelfs in Spanje deden ze dat.Hier in Europa. Als we het over auto’s hebben. Die electro dingen wegen vaak meer dat 1800 KG. Die drukken ons asfalt veel meer kapot dan de i 10 van m’n zus maar m’n zus moet wel wegenbelasting betalen en die zware bak van 1800+ KG is wegenbelastingvrij.Beetje vreemd he.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      24 augustus 2021 om 11:22

      Door het Wegenbelasting te blijven noemen lijkt het net alsof het 1 op 1 wordt gebruikt voor de wegen. Het is alleen al heel lang geen doelbelasting meer. Het heet Motorrijtuigenbelasting en die wordt vooral gebruikt om de overheidsbegroting rond te krijgen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      24 augustus 2021 om 19:11

      Auto’s, of ze nou 700 of 2700 kilo zijn richten bijna geen schade aan het asfalt aan, daarvoor moet je bij de vrachtwagens zijn (30 ton is andere koek). Als nou voor de grap eens opzoekt hoe weinig MRB vrachtwagens eigenlijk betalen dan barst je in huilen uit.
      En voor de zoveelste keer, wegenbelasting is de belasting op het gebruik van de wegen, niet de belasting op de fysieke belasting op het wegdek. Dat de wegenbelasting op basis van het gewicht gaat is gewoon omdat de overheid wil differentiëren en ze dat niet kan doen op de, enig juiste parameter, de hoeveelheid gereden kilometers.

      Login om te reageren
    • cloverleaf zegt

      25 augustus 2021 om 07:01

      @Alfarobert: het is letterlijk wel ons afval. Wij exporteren scheepsladingen vol afval naar landen in Azië en betalen hun om het te verwerken. Knijpen een oogje dicht.

      Login om te reageren
  26. Gulli zegt

    24 augustus 2021 om 10:56

    Wij als autoliefhebbers (en waarschijnlijk de meesten van ons F1-liefhebbers) vergeten misschien wel een beetje waar het hier om gaat.

    Er wordt namelijk enorm met twee maten gemeten rond dit raceweekend. Overal in Nederland worden boeren bestraft als ze teveel uitstoot veroorzaken (of moeten verplicht hun veestapels inkrimpen terwijl ze drie jaar daarvoor nog werden gestimuleerd om megastallen te bouwen), nieuwbouwprojecten worden stilgelegd of uitgesteld omdat de totale uitstoot in Nederland te hoog zou worden als die wel door zouden gaan.

    Grote evenementen mogen niet doorgaan vanwege de Corona-pandemie, meerdaagse evenementen ook niet.

    Natuurgebieden moeten worden beschermd (en terecht) want het is slecht gesteld met onze biodiversiteit.

    Al deze maatregelen hebben we als maatschappij in het leven geroepen om verdere beschadiging van mens en milieu tegen te gaan. Hier hebben we verdragen voor getekend en afspraken voor gemaakt. Op het moment dat er een nieuwe kolencentrale zou worden gebouwd die al deze regels aan zijn laars lapt dan staat heel Nederland op zijn achterste benen. Maar nu het om een Formule 1 raceweekend gaat mag men ineens niet meer klagen. Er worden een hoop regels overtreden en verdragen geschonden met dit weekend, en de overheid heeft al een aantal keren een oogje dichtgeknepen (dit is mijn gevoel, als iemand er bewijzen bij heeft dan hou ik me aanbevolen) in het kader van de economie.

    Het is enorm hypocriet en meten met twee maten, dus ik snap de klaag-organisaties wel. Als je niets op hebt met auto’s en formule 1 dan is dit beleid werkelijk onbegrijpelijk. Alleen zijn wij toevallig wél fans en dan moet iedereen maar gewoon zijn mond houden en ons een pleziertje gunnen.
    Begrijp me niet verkeerd, ik ben er trots op dat de race in Nederland gehouden kan worden, en ik vind het supergaaf om ernaar te kijken (ik ben ook in Spielberg geweest toen Max daar de eerste keer won), maar eigenlijk kan dit natuurlijk gewoon niet.

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      24 augustus 2021 om 11:28

      @Gulli: niets aan toe toevoegen!

      Login om te reageren
  27. martingtv zegt

    24 augustus 2021 om 14:00

    Het niet door laten gaan van de F1 race zal waarschijnlijk meer stikstof veroorzaken. 4 dagen geen auto’s van toeristen en bezoekers toegestaan in Zandvoort.

    Login om te reageren
  28. Ferry_76 zegt

    24 augustus 2021 om 15:17

    Hopelijk verteld niemand ze dat er gedurende de hele race ook een helikopter boven het circuit rondvliegt…

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      24 augustus 2021 om 17:31

      In Zandvoort hangen ze de camera aan een vlieger.

      Login om te reageren
  29. MarcoM zegt

    24 augustus 2021 om 17:36

    Ik heb last van de natuurbeschermers, ga liever naar India om daar de natuur te beschermen waar ze olietankers slopen of zet je sleurhut bij Schiphol, daar is dagelijks lawaai. Slechts een paar daagjes in ik weet niet hoeveel jaar wat extra geluid, pffff.

    Login om te reageren
  30. MarcoM zegt

    24 augustus 2021 om 17:47

    Ik lees net dat de vliegshow niet doorgaat ivm Afghanistan, tja ergens begrijp ik het wel, maar laat de vluchtelingen dan ook geen journaal kijken waar de viruswappies de Politie staat uit te dagen en men het raar vindt dat er een corrigerende tik wordt uitgedeeld. Van mij mogen ze wel vliegen.

    Login om te reageren
  31. MaartenD zegt

    24 augustus 2021 om 18:01

    Lekker belangrijk, wat boeien die paar vliegtuigjes die overvliegen nu

    Login om te reageren
  32. ericc zegt

    24 augustus 2021 om 18:32

    Hoe gaan de milieubeweging de klachten indienen? Met de fiets, openbaar vervoer is niet milieuvriendelijk he!

    Login om te reageren
  33. raceface zegt

    24 augustus 2021 om 18:35

    Heerlijk voer voor discussie dit maar ik heb er simpelweg de fut niet meer voor… je kunt nooit en te nimmer iedereen tevreden houden. Voor de GP van Francorchamps hoor je deze ezels ook niet blaten, want dan is het ineens niet meer in hun land dus niet hun probleem. Gewoon stoppen met janken, wil je de wereld verbeteren? Mooi, kijk in de spiegel en begin bij jezelf ga niet een ander het leven zuur maken. Mensen menen tegenwoordig dat alles en iedereen mee moet doen aan hun overtuigingen. En al zou ik het nog zo graag willen. Nee ik kijk de GP van Zandvoort thuis achter de buis, ook weer stikstof en co2 uitstoot bespaard 👍🏻

    Login om te reageren
  34. brent zegt

    24 augustus 2021 om 19:07

    ik begin bijna te denken dat het allemaal een stuk makkelijker zou zijn geweest als het op tt assen gehouden word

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      24 augustus 2021 om 21:47

      @brent: ja, ik ook.

      Login om te reageren
    • Zukunft1 zegt

      25 augustus 2021 om 06:13

      @brent: eens. De keuze voor Zandvoort is irrationeel geweest. Assen is ruimer, beter bereikbaar en in Drente was men vooral trots geweest (lees: minder gezeur).

      Login om te reageren
  35. jvthof zegt

    24 augustus 2021 om 19:10

    @Autoblog: Het is niet eens extra CO2… niet eens extra overlast.

    Kijk de klagende partijen voor de verbouwing kan ik begrijpen, die vechten voor iets wat aangetast gaat worden. Maar Zandvoort heeft zelf al een licentie/vergunning om per jaar zoveel dagen geluid te mogen produceren..

    Door alle verbouwingen hebben de racedagen op Zandvoort lang stilgelegen, daardoor is het f1 weekend allang gecompenseerd qua co2 en geluidsoverlast. Dit is o.a. ook de reden dat de rechter bij een eerdere rechtszaak ook mbt de co2 de eis had afgewezen, de tijd dat Zandvoort “stil” heeft gelegen is meer besparing geeest dan het f1 weekend gaat kosten inclusief de helikopter vluchten, inclusief de fly by…

    Login om te reageren
  36. oranginas zegt

    24 augustus 2021 om 19:38

    Ik kijk al bijna 30 jaar F1, dus ben zeker een fan van de sport, maar met de fly-over en “camping” dacht ik echt: “read the room”. We zitten in een periode wanneer helaas niet veel kan en er zijn continue nieuwe annuleringen van festivals en evenementen. Dit is dan ook niet het moment om alles uit de kast te trekken: wees blij dat het door kan gaan. En bedenk je ook: volgens de organisatie moet het niet bij een jaar blijven, dus dan kan je beter wat tactiek toepassen ipv je zin krijgen.

    Trouwens, ik verwacht niet veel van de GP: vaak genoeg op Zandvoort geweest en het circuit is gewoon niet geschikt. Dit kon je ook zien tijdens de (ex) Blancpain World Series race van een paar maanden geleden. Ik hoop trouwens dat ze sindsdien nog wel wat aan het circuit hebben gedaan want wat zag het er rattig en amateuristisch uit, er zijn genoeg grade 2 circuits die er beter uit zien.

    Login om te reageren
  37. petitelima zegt

    24 augustus 2021 om 19:39

    Nou over die pepernoten, ja dat is veel te vroeg. Waarschijnlijk liggen ze volgende week al in de winkels…Bizar.

    Login om te reageren
  38. vaakbenjetebang zegt

    24 augustus 2021 om 19:49

    @griffendahl: (Irritant dat je niet meerdere lagen diep op een discussie kunt blijven reageren trouwens….). Klopt, je kunt ook full ‘reductio ad absurdum’ gaan. Da’s ook prima, en best wel entertaining – ik houd er wel van. En inderdaad, dan kan mijn appartement natuurlijk op de schop, en voor mijn part de hele gebouwde omgeving. We hoeven dan alleen nog maar een punt in de tijd te kiezen waarop we de wereld ‘OK’ vonden en navenant mensen te ruimen en steden te slopen. Misschien was het voor de Perm-Trias-uitsterfgolf wel ideaal, dan hebben we nog wel een klusje om die toestand te herstellen, maar waar een wil is, is een weg.

    Goed, alle gekheid op een stokje.

    Het gaat er mij ook niet om dat ik vind dat al die mensen en groepjes die dit soort rechtszaken aanspannen maar gelijk moeten krijgen of dat ik vind dat ze zinvol bezig zijn. Dat vind ik namelijk totaal niet. De Formule 1 is een druppel op de gloeiende plaat van een probleem dat helaas wel degelijk bestaat en wordt nu alleen maar door die clubjes gebruikt als lanceerplatform. Ze weten zelf ook echt wel dat een paar jaar F1 echt een heel stuk minder slecht voor de omgeving van Zandvoort is dan decennialange toeristische roofbouw, om over (inter)nationale issues als onze manier van veeteelt maar niet te spreken. En ik denk ook dat ze wel weten dat dat F1-weekend gewoon doorgaat, met alle toeters en bellen inclusief een paar straaljagers. Maar ja, de publiciteitsmachine die F1 heet werkt niet alleen vóór de F1 en dat gebruiken ze. Dat ze daarmee ook nog eens hun gezworen tegenstanders op allerlei uithoekjes van het internet irriteren is alleen maar een dikke bonus.

    Het probleem is dat je met de redenering ‘het circuit was er eerst’ geen sterke verdediging hebt, juist omdat je dan de deur open zet om dingen die er nòg eerder waren het circuit weer af te kunnen laten troeven. Zoals je het zelf zegt: dan zijn we wel klaar. Dan hebben we ze namelijk zelf een goede stok aangereikt om mee te slaan. Als we met zijn allen het circuit van Zandvoort willen behouden (nog los van een tijdelijke bevlieging als de F1, want tien jaar geleden maalde daar geen mens om in dit land en over tien jaar waarschijnlijk weer niet), zullen we met een beter verhaal moeten komen. Want anders lopen we de kans dat de F1 ironisch genoeg de zwanenzang wordt. Een gevalletje ‘de slag winnen, maar de oorlog verliezen’.

    Login om te reageren
    • Le-on wheels zegt

      24 augustus 2021 om 20:32

      Andersom gebruikt ‘big oil’ de F1 natuurlijk net zo goed om fossiel relevant te houden in het hoofd van ‘petrolheads’.

      Login om te reageren
    • griffendahl zegt

      25 augustus 2021 om 18:22

      Dit stuk snijdt wel hout. Het probleem wat je hier al schetst is wat mij betreft de kern van het probleem, namelijk de F1 gebruiken als vehikel voor jouw goede doel.

      Dat is jammer, om meerdere redenen…

      Allereerst kun je je afvragen of de F1 echt zo slecht is qua CO2 en de energie besparende oplossingen die het op dit moment ontwikkelt. Verder is de F1 al heel lang bezig met het compenseren van CO2 uitstoot. Verder creëer je als milieuorganisatie bij een enorm grote groep mensen een aversie voor ontwikkelingen die in de basis voor iedereen goed zijn.

      Wat je aangeeft is een gevaar dat ik ook zie, F1 gaat door maar uiteindelijk gaat het circuit dicht. Hoogovens stookt vervolgens lekker door en de heer Vollenbroek gooit nog een stukje hout op de haard om er deze winter zonder gasaansluiting toch warmpjes bij te zitten.

      Feit blijft over dat ik er persoonlijk best moeite mee heb dat we op slechts 2 locaties een circuit hebben van internationale allure. Dat ze ernaast een natuurgebied hebben aangewezen, en dat dat nu misbruikt wordt. Het klinkt een beetje als verhuizen naar een plaatsje onder de rook van het Rotterdams Havenbedrijf, en dan gaan zeuren over de overlast. Zo werkt het gewoon niet.

      Login om te reageren
  39. spiller312 zegt

    24 augustus 2021 om 19:52

    Heel jammer dat de linkse lobby dit voor elkaar heeft gekregen. Om te compenseren rij ik de komende week op de snelweg in de 4de versnelling ipv de 6. Omdat het kan ;)

    Login om te reageren
  40. Le-on wheels zegt

    24 augustus 2021 om 20:27

    Leven en laten leven, ook voor onze achterkleinkinderen. Daarom moeten we dus naar 0 co2 uitstoot.

    Login om te reageren
  41. Zukunft1 zegt

    25 augustus 2021 om 06:09

    Men had voor circuit Assen moeten kiezen. Ruimer, beter bereikbaar en ongetwijfeld veel minder gezeur van omwonenden.

    Login om te reageren
  42. dennisdd zegt

    25 augustus 2021 om 14:31

    Ik moet eerlijk zeggen…. Ik ben al 30 jaar F1-fan dus daar ligt het niet aan. Maar ik kan geen enkele reden bedenken waarom je daar als defensie een vliegshow zou gaan houden. Wat is het raakvlak? Het gaat ook snel?

    Login om te reageren
  43. misterBo zegt

    25 augustus 2021 om 14:58

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North