• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nazi’s hielden van hun Volkswagen bootje

Auteur: maru, gepost 20 februari 2013 om 15:08 – 45 Reacties

Afbeelding Nazi’s hielden van hun Volkswagen bootjeAfbeelding Nazi’s hielden van hun Volkswagen bootjeAfbeelding Nazi’s hielden van hun Volkswagen bootjeAfbeelding Nazi’s hielden van hun Volkswagen bootjeAfbeelding Nazi’s hielden van hun Volkswagen bootjeAfbeelding Nazi’s hielden van hun Volkswagen bootjeAfbeelding Nazi’s hielden van hun Volkswagen bootjeAfbeelding Nazi’s hielden van hun Volkswagen bootje

row row row your boat!
Normaal zul je hier geen verheerlijking van Nazi Duitsland aantreffen, maar auto’s bouwen konden ze wel. Hun liefde en trots voor de Volkswagen Schwimmwagen Type 166 delen wij dan ook gewoon met jullie op Autoblog.

De Type 166 is eigenlijk niets meer dan een Kübelwagen in vermomming. Onderhuids is het dus een Kever, maar wel één met zijn zwemdiploma. De 25 pk uit een 1.131 cc viercilinder boxermotor, aangestuurd door een handbak met vier verzetten, dreven alle vier de wielen aan in de eerste versnelling en in z’n achteruit.

In tegenstelling tot de Kübelwagens en de Kever prototypes (civiele KdF-Wagen) van Ferdinand Porsche, werden Schwimmwagens uitgerust met bolle bodemplaten en gelaste naden. Dit werkte volgens ontwerper Erwin Komenda beter in het water dan de standaard platte bodem. Om meren en rivieren over te kunnen steken die te diep zijn voor een normale SUV, wordt een propeller op het achterdek naar beneden geklapt en via een korte ketting wordt aangedreven door een aftakas op de motor.

Dit betekent dat je alleen vooruit kunt varen met behulp van de motor. Voor z’n achteruit zul je toch echt de peddels moeten pakken. Waarschijnlijk is dit ook de reden waarom de schroefaandrijving nooit in gevechtssituaties werd gebruikt. Wel kun je, net als op het land, gewoon blijven sturen met dat ronde ding voor je neus; het enige beetje vertrouwde onderdeel aan deze “auto”.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden Schwimmwagens volop gebruikt door de Wermacht en Waffen SS. Met 14.265 stuks is dit dan ook de meest geproduceerde amfibievoertuig ter wereld. Tegenwoordig zijn er nog maar 163 van deze bootjes op wielen over, waarvan slechts 13 in originele staat.

In Nederland is de Schwimmwagen nog niet gespot. De vraag is ook of het exemplaar in het Louwman Museum ooit van zijn plek komt. Tijd om te importeren? In Amerika staan ze nog wel eens te koop, maar verwacht er niet één op de kop te tikken. Met hun bijzondere uiterlijk weten de verkopers over het algemeen wel wat ze in de kuip hebben (haha). Voor een bijzondere oldtimer zijn ze echter verrassend goed betaalbaar. Momenteel zien we op eBay een volledig gerestaureerd exemplaar staan voor 100.000 dollar. Koopje, toch?

Ook interessant!

  • Deze tweedehands Volkswagen kost een vermogen!
  • Witte Polo GTI occasion kost meer dan nieuwprijs
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd
    Volkswagen-medewerkers verplicht met vakantie gestuurd

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

amfibie, ebay, kubelwagen, occasion, Volkswagen

Vorig bericht: « Resultaat achtervolging: de verdachte is gepakt! [updated]
Volgend bericht: Gespot: Maybach 57S van RRR »

Lees Interacties

Reacties

  1. robert110 zegt

    20 februari 2013 om 15:12

    Behalve zijn wat mindere verleden is het toch een leuk en handig wagentje. Maar alleen vier wiel aandrijving in 1 en achteruit. Hoe zit dat dan?

    Login om te reageren
    • ropbp zegt

      20 februari 2013 om 15:18

      @robert110: als ik naar die stoeltjes kijk, behoorlijk kut!

      Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        20 februari 2013 om 15:21

        @ropbp: daar zit je toch niet op? Daar zit je in.

        Login om te reageren
      • robert110 zegt

        20 februari 2013 om 15:44

        @ropbp: met hoe zit dat dan heb ik het over de zin daarvoor. Over de aandrijving

        Login om te reageren
  2. dvt093 zegt

    20 februari 2013 om 15:16

    Dé ultieme amfibie auto is altijd nog de Amphicar (featured in Bassie en Adriaan)!

    Login om te reageren
  3. straatpiraat zegt

    20 februari 2013 om 15:16

    Ik wilde er eentje kopen maar nu ik de prijs zie valt dat plannetje volledig in het water. (haha)

    Dan maar met GT5 rondjes nurbergring ermee rijden. Het record ligt op 46 minuten bij mij..

    Login om te reageren
    • straatpiraat zegt

      20 februari 2013 om 15:17

      @straatpiraat: *Nürburgring

      Login om te reageren
  4. integralechubasco zegt

    20 februari 2013 om 15:16

    Nazi’s hielden wel van meer dingen…

    Login om te reageren
    • straatpiraat zegt

      20 februari 2013 om 15:19

      @integralechubasco: Zoals klaverjassen..

      Login om te reageren
    • lincoln zegt

      20 februari 2013 om 15:20

      @integralechubasco:

      yep .. ze hielden van alles en iedereen ..

      Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      20 februari 2013 om 15:21

      @integralechubasco: een glas bier in de Bierhalle.

      Login om te reageren
    • roberto zegt

      20 februari 2013 om 15:24

      haha, moest gelijk weer ff aan Theo Maassen denken..

      http://www.youtube.com/watch?v=rszRP_ztQzc

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 februari 2013 om 15:24

      @integralechubasco:
      Bratwurst, saurkraut….

      Login om te reageren
  5. bofkont zegt

    20 februari 2013 om 15:19

    Bijzonder wagentje, Louwman heeft inderdaad eentje staan in volledig originele staat en ongerestaureerd volgens mij.

    Login om te reageren
  6. betonstaal zegt

    20 februari 2013 om 15:19

    Handig, want er is altijd parkeerplek in de grachten.

    Login om te reageren
  7. jrk68 zegt

    20 februari 2013 om 15:23

    Moet toch voor minder na tebouwen zijn door een handige Harry.
    Voor zo’n rariteit is een ton niet eens overvraagd maar of je er dan ook echt mee gaat varen?

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      20 februari 2013 om 22:56

      @jrk68: nabouwen kan. Maar er is een reden dat bv een Porsche speedster replica 20.000 kost en een echte 200.000…

      Login om te reageren
  8. fristie zegt

    20 februari 2013 om 15:23

    Das Boot

    Login om te reageren
  9. ferrari94tr zegt

    20 februari 2013 om 15:23

    Ik zou noch eerder bij domeinen een landingsvaartuig kopen dan dat ik in een nazi voertuig ga zitten.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 februari 2013 om 15:26

      @ferrari94tr:
      Zijn nazaten doen het anders heel goed in de lease….

      Login om te reageren
    • betonstaal zegt

      20 februari 2013 om 17:31

      @ferrari94tr: en dan ook geen Hugo Boss meer dragen of Knorr-shit eten. Ook zij waren leveranciers aan de Nazi’s.

      Evenals BMW en Mercedes.

      Login om te reageren
      • ferrari94tr zegt

        20 februari 2013 om 18:56

        @betonstaal: Hugo Boss koop ik sowieso niet, ik hoef geen pakken die in China worden gemaakt. En voor Knorr heeft deze student geen geld. Maar ik snap je punt, er zijn weinig ‘schone’ bedrijven of je moet de hoofdprijs betalen.

        Login om te reageren
        • Jipp zegt

          20 februari 2013 om 21:05

          @ferrari94tr: ga is een keer in metzingen kijken voordat je oordeelt over de kwaliteit van de Boss pakken. Ik draag nauwelijks iets anders.

          Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    20 februari 2013 om 15:31

    http://www.koolbekar.com maakt replica,s van een zwik Duitse WW2 meuk ..
    http://www.vw166.com is een liefhebbers site ..

    Login om te reageren
  11. ilovecars zegt

    20 februari 2013 om 15:46

    een vriend van mijn nonkel heeft er zo 1 (is van BBT, voor de VW kenners) en heb zelfs al een keer mogen meevaren met dat zeldzame ding. is echt geweldig.

    Login om te reageren
    • Thomasio zegt

      20 februari 2013 om 15:55

      @ilovecars: Ik heb ook echt moeten opzoeken wat nonkel betekende :P Ik ga het nu ook gebruiken om mensen in verwarring te brengen :P Maar wel vet dat je met zo’n wagen hebt gevaren! Dat lijkt mij eerlijk gezegd nog best spannend.

      Login om te reageren
      • lamborgfan zegt

        20 februari 2013 om 20:40

        @Thomasio: Betekend het oom? Nonkel >Onkel>uncle>oom..

        Login om te reageren
  12. lemans96 zegt

    20 februari 2013 om 15:54

    Wat een guitig ding blijft dit toch. Ik heb er destijds ‘ns een Tamiya modelletje van gebouwd, heel leuk gedetaileerd, inclusief het motortje. Cute.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      20 februari 2013 om 16:04

      @lemans96:
      Lol, jij ook al. Ik had een blauwe in een soort California beachbug kompleet met surfplank.
      Deed het prima in de badkuip.

      Login om te reageren
      • lemans96 zegt

        20 februari 2013 om 16:54

        @jrk68: De mijne heeft uiteindelijk een eeh, laten we zeggen ‘explosiever’ einde gevonden, op de vijver met een rotje er in. Lol.

        Login om te reageren
  13. perez zegt

    20 februari 2013 om 16:23

    Heb er wel eens een gezien in BE. misschien was het wel dezelfde.

    Login om te reageren
  14. Esprit_de_Flandre zegt

    20 februari 2013 om 17:14

    Nog maar 163 stuks? Tijd voor een remake. Zo’n leuk ding, dat drijft zelfs de nieuwe Beetle van de markt…

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      20 februari 2013 om 22:35

      @Esprit_de_Flandre:

      Ben je zeker dat hij niet ten onder zou gaan aan z’n flambuoyancy :p

      Login om te reageren
  15. jerry zegt

    20 februari 2013 om 17:47

    Vandaar dat Hitler nooit wilde terugtrekken…

    Login om te reageren
  16. Calimero zegt

    20 februari 2013 om 17:51

    Een replica van een Kubelwagen/ kübelwagen koop je voor iets van USD 18.000,=
    http://www.kubelkraft.com/kubelwagen-replica.html
    Er zal vast wel een bedrijf zijn die “het bootje” als replica kan produceren.

    Login om te reageren
  17. ghost zegt

    20 februari 2013 om 18:05

    Op Mobile.de worden er 3 aangeboden, allemaal rond de €125k dus $100k is een koopje, ik zeg doen!

    Login om te reageren
  18. bramkeijsers zegt

    20 februari 2013 om 19:07

    In Nederland nog niet gespot? Onzin! Zijn er enkele in Nederland. Stond er begin januari nog een op het Keverwinterfestijn…

    Login om te reageren
    • 911GT2 zegt

      20 februari 2013 om 22:58

      @bramkeijsers: Staat toevallig nog een heel artikel over in Keverwereld.

      Login om te reageren
  19. fiestafeest zegt

    20 februari 2013 om 19:12

    ach niet zo bijzonder de gewone kever blijft ook drijven!!

    Login om te reageren
  20. fiestafeest zegt

    20 februari 2013 om 19:12

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=1qB0lb401ZU

    Login om te reageren
  21. p993 zegt

    20 februari 2013 om 21:01

    Leuk wagentje. Foto’s zijn de moeite waard. Alles is zo functioneel aan zo’n voertuigje. Er zit niks teveel op. Trouwens, die Komenda ontwikkelt later samen met Porsche de 356, 550 en 911!

    Login om te reageren
  22. norge zegt

    20 februari 2013 om 22:06

    Een VW die je niet kan verzuipen, moet niet gekker worden….

    Login om te reageren
  23. Hupke zegt

    20 februari 2013 om 22:30

    Die kende ik niet, toch weer eens iets bijgeleerd vandaag.

    Login om te reageren
  24. sephyr zegt

    21 februari 2013 om 08:15

    spot op Autojunk komt eraan! Vorig jaar mei heb ik een Kubelwagen EN een Schwimmwagen live mogen aanschouwen. De Kubelwagen zie je nog wel bij reenactments terug, de Schwimmwagen is een stuk zeldzamer.

    Login om te reageren
  25. sephyr zegt

    21 februari 2013 om 13:43

    http://www.autojunk.nl/2013/02/multitaskende-voorloper-van-de-kever

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North