Nazi’s hielden van hun Volkswagen bootje

Auteur: , 45 Reacties

Normaal zul je hier geen verheerlijking van Nazi Duitsland aantreffen, maar auto's bouwen konden ze wel. Hun liefde en trots voor de Volkswagen Schwimmwagen Type 166 delen wij dan ook gewoon met jullie op Autoblog.

De Type 166 is eigenlijk niets meer dan een Kübelwagen in vermomming. Onderhuids is het dus een Kever, maar wel één met zijn zwemdiploma. De 25 pk uit een 1.131 cc viercilinder boxermotor, aangestuurd door een handbak met vier verzetten, dreven alle vier de wielen aan in de eerste versnelling en in z’n achteruit.

In tegenstelling tot de Kübelwagens en de Kever prototypes (civiele KdF-Wagen) van Ferdinand Porsche, werden Schwimmwagens uitgerust met bolle bodemplaten en gelaste naden. Dit werkte volgens ontwerper Erwin Komenda beter in het water dan de standaard platte bodem. Om meren en rivieren over te kunnen steken die te diep zijn voor een normale SUV, wordt een propeller op het achterdek naar beneden geklapt en via een korte ketting wordt aangedreven door een aftakas op de motor.

Dit betekent dat je alleen vooruit kunt varen met behulp van de motor. Voor z’n achteruit zul je toch echt de peddels moeten pakken. Waarschijnlijk is dit ook de reden waarom de schroefaandrijving nooit in gevechtssituaties werd gebruikt. Wel kun je, net als op het land, gewoon blijven sturen met dat ronde ding voor je neus; het enige beetje vertrouwde onderdeel aan deze “auto”.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden Schwimmwagens volop gebruikt door de Wermacht en Waffen SS. Met 14.265 stuks is dit dan ook de meest geproduceerde amfibievoertuig ter wereld. Tegenwoordig zijn er nog maar 163 van deze bootjes op wielen over, waarvan slechts 13 in originele staat.

In Nederland is de Schwimmwagen nog niet gespot. De vraag is ook of het exemplaar in het Louwman Museum ooit van zijn plek komt. Tijd om te importeren? In Amerika staan ze nog wel eens te koop, maar verwacht er niet één op de kop te tikken. Met hun bijzondere uiterlijk weten de verkopers over het algemeen wel wat ze in de kuip hebben (haha). Voor een bijzondere oldtimer zijn ze echter verrassend goed betaalbaar. Momenteel zien we op eBay een volledig gerestaureerd exemplaar staan voor 100.000 dollar. Koopje, toch?



45 reacties

Behalve zijn wat mindere verleden is het toch een leuk en handig wagentje. Maar alleen vier wiel aandrijving in 1 en achteruit. Hoe zit dat dan?
@robert110: als ik naar die stoeltjes kijk, behoorlijk kut!
@ropbp: daar zit je toch niet op? Daar zit je in.
@ropbp: met hoe zit dat dan heb ik het over de zin daarvoor. Over de aandrijving
Dé ultieme amfibie auto is altijd nog de Amphicar (featured in Bassie en Adriaan)!
Ik wilde er eentje kopen maar nu ik de prijs zie valt dat plannetje volledig in het water. (haha)

Dan maar met GT5 rondjes nurbergring ermee rijden. Het record ligt op 46 minuten bij mij..
@straatpiraat: *Nürburgring
integralechubasco
Nazi’s hielden wel van meer dingen…
@integralechubasco: Zoals klaverjassen..
@integralechubasco:

yep .. ze hielden van alles en iedereen ..
@integralechubasco: een glas bier in de Bierhalle.
haha, moest gelijk weer ff aan Theo Maassen denken..

http://www.youtube.com/watch?v=rszRP_ztQzc
@integralechubasco:
Bratwurst, saurkraut….
Bijzonder wagentje, Louwman heeft inderdaad eentje staan in volledig originele staat en ongerestaureerd volgens mij.
Handig, want er is altijd parkeerplek in de grachten.
Moet toch voor minder na tebouwen zijn door een handige Harry.
Voor zo’n rariteit is een ton niet eens overvraagd maar of je er dan ook echt mee gaat varen?
@jrk68: nabouwen kan. Maar er is een reden dat bv een Porsche speedster replica 20.000 kost en een echte 200.000…
Das Boot
Ik zou noch eerder bij domeinen een landingsvaartuig kopen dan dat ik in een nazi voertuig ga zitten.
@ferrari94tr:
Zijn nazaten doen het anders heel goed in de lease….
@ferrari94tr: en dan ook geen Hugo Boss meer dragen of Knorr-shit eten. Ook zij waren leveranciers aan de Nazi’s.

Evenals BMW en Mercedes.
@betonstaal: Hugo Boss koop ik sowieso niet, ik hoef geen pakken die in China worden gemaakt. En voor Knorr heeft deze student geen geld. Maar ik snap je punt, er zijn weinig ‘schone’ bedrijven of je moet de hoofdprijs betalen.
@ferrari94tr: ga is een keer in metzingen kijken voordat je oordeelt over de kwaliteit van de Boss pakken. Ik draag nauwelijks iets anders.
http://www.koolbekar.com maakt replica,s van een zwik Duitse WW2 meuk ..
http://www.vw166.com is een liefhebbers site ..
een vriend van mijn nonkel heeft er zo 1 (is van BBT, voor de VW kenners) en heb zelfs al een keer mogen meevaren met dat zeldzame ding. is echt geweldig.
@ilovecars: Ik heb ook echt moeten opzoeken wat nonkel betekende :P Ik ga het nu ook gebruiken om mensen in verwarring te brengen :P Maar wel vet dat je met zo’n wagen hebt gevaren! Dat lijkt mij eerlijk gezegd nog best spannend.
@Thomasio: Betekend het oom? Nonkel >Onkel>uncle>oom..
Wat een guitig ding blijft dit toch. Ik heb er destijds ‘ns een Tamiya modelletje van gebouwd, heel leuk gedetaileerd, inclusief het motortje. Cute.
@lemans96:
Lol, jij ook al. Ik had een blauwe in een soort California beachbug kompleet met surfplank.
Deed het prima in de badkuip.
@jrk68: De mijne heeft uiteindelijk een eeh, laten we zeggen ‘explosiever’ einde gevonden, op de vijver met een rotje er in. Lol.
Heb er wel eens een gezien in BE. misschien was het wel dezelfde.
Nog maar 163 stuks? Tijd voor een remake. Zo’n leuk ding, dat drijft zelfs de nieuwe Beetle van de markt…
@Esprit_de_Flandre:

Ben je zeker dat hij niet ten onder zou gaan aan z’n flambuoyancy :p
Vandaar dat Hitler nooit wilde terugtrekken…
Een replica van een Kubelwagen/ kübelwagen koop je voor iets van USD 18.000,=
http://www.kubelkraft.com/kubelwagen-replica.html
Er zal vast wel een bedrijf zijn die “het bootje” als replica kan produceren.
Op Mobile.de worden er 3 aangeboden, allemaal rond de €125k dus $100k is een koopje, ik zeg doen!
In Nederland nog niet gespot? Onzin! Zijn er enkele in Nederland. Stond er begin januari nog een op het Keverwinterfestijn…
@bramkeijsers: Staat toevallig nog een heel artikel over in Keverwereld.
ach niet zo bijzonder de gewone kever blijft ook drijven!!
Leuk wagentje. Foto’s zijn de moeite waard. Alles is zo functioneel aan zo’n voertuigje. Er zit niks teveel op. Trouwens, die Komenda ontwikkelt later samen met Porsche de 356, 550 en 911!
Een VW die je niet kan verzuipen, moet niet gekker worden….
Die kende ik niet, toch weer eens iets bijgeleerd vandaag.
spot op Autojunk komt eraan! Vorig jaar mei heb ik een Kubelwagen EN een Schwimmwagen live mogen aanschouwen. De Kubelwagen zie je nog wel bij reenactments terug, de Schwimmwagen is een stuk zeldzamer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).