De paringsdans tussen BMW-VDL en Nedcar duurt onverminderd voort, maar nu, en vrij onverwacht als we dat mogen zeggen, kunnen we melden dat BMW officieel in gesprek is met Nedcar.
In onze laatste berichtgeving sloten we af met de opmerking dat het wachten nu op BMW is, en datzelfde BMW schuift nu iets dichterbij de Nederlandse fabriek. Gisteren zette de NOS vrij zwaar in op een intentieverklaring, maar deze kwam er niet, en directeur Wim van de Leegte van VDL voorspelde dat het nog wel een maand kon duren alvorens er nieuws te melden was.
Echter, teh twitters exploderen momenteel met positief nieuws (ook hier en via de Rattus Maximus Catholicus), dus we kunnen gematigd positief zijn, maar moeten niet meteen op de stoelen staan te dansen. Het is een stap in de goede richting, maar er is nog veel werk aan de winkel.
Overigens meldt BNR als enige dat er naast BMW ook ‘andere partijen‘ geïnteresseerd zijn. Hoe serieus deze andere partijen zijn kunnen wij niet peilen.
RubenPriest zegt
nounou! that blows everything out of the water :P
jerry zegt
Wie is daar directeur? Ik hoop toch niet ene Victor Muller… ben zijn grapjes ongeveer wel zat.
zakar36 zegt
Hoop voor Nedcar dat BMW daadwerkelijk overneemt.
JanJansen zegt
Wat een ontzettend goed nieuws! Ik ben er zo’n voorstander van dat er weer producten gemaakt worden in NL. Het lijkt soms wel alsof we alleen maar consumeren.
Toch jammer dat er in de aanloop van dit proces zo veel publiciteit is gegeven aan die vakbonden. Vakbonden zijn net als Groenlinks alleen maar aan het jammeren. Dan lijkt het net alsof er achter de schermen niet geknokt wordt voor hun baan. Nogmaals grote klasse voor de onderhandelaars van NedCar!
jzaero zegt
@JanJansen: Nederland produceert een hoop hoor. Niet te vergelijken met zware industrieën in andere landen, maar je ziet toch veel productiebedrijven. Vooral geautomatiseerde productie is aanwezig, handmatige assemblage veel minder.
JanJansen zegt
@jzaero: we zijn niet voor niets een gezonde economie binnen de EU. Maar de regering lijkt dit niet uit te dragen in hun gejat bij de gemiddelde ondernemer.
Als je ziet hoeveel mooie industrieën in NL zijn verdwenen waar we echt trots op waren dan mag er van mij best iemand komen met wat meer visie op NL.
Tussen die enorme belastingdruk door hebben ze bij NedCar hier toch nog wat van weten te maken.
gregorius zegt
@JanJansen: Als BMW echt NedCar over zou nemen, zou dat misschien nog wel eens een interesant belastingverhaal voor ze kunnen worden. Nederland is best aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven omdat ze erg lage winstbelasting weten te onderhandelen (google NL / Ierland belasting constructie –> zie ook Apple). Dus als ze daaruit voordeel kunnen behalen + dat ze niet een nieuwe fabriek hoeven te bouwen, zouden ze die hoge salarissen + irritante vakbonden (uit verkgeversoogpunt) nog wel eens voor lief kunnen nemen.
Esprit_de_Flandre zegt
@gregorius: Zoals het er voor staat wil BMW Nedcar niet kopen. VDL koopt Nedcar, BMW wordt klant…
mashell zegt
@JanJansen: Enorme belastingdruk? In Nederland? De ondernemersbelastingen zijn in Nederland zo laag dat de EU dat als oneerlijke concurrentie beschouwd.
kaasboerin zegt
@JanJansen: Tsja, vakbonden staan in het belang van het personeel. En personeel wil uiteindelijk minstens net zoveel rechten en bevoegdheden als een baas (oh, wat willen we allemaal veel). Aangezien we allemaal hard worden van ’t woordje ‘rechten’ hebben werknemers daardoor al 10x zoveel rechten dan werkgevers. Lang leve de massa!
zender zegt
Is er iemand die kan vertellen waarom produceren bij nedcar zo gunstig is? Is dit omdat het gewoon al een fabriek is die vrijwel zo gebruikt kan worden (nieuwe bouwen in Duitsland is wat minder goedkoop kan ik me zo voorstellen) of omdat het vanaf daar makkelijk te transporteren is ofzo?
wantthegreen zegt
@zender: vraag ik me ook af, want volgens mij zijn er in europa nog veel meer autofabrieken gesloten waar ook wel iets van te maken is
Hubert zegt
@zender:
Waarschijnlijk zijn over een paar jaar de dure, oude NL werknemers eruit gewerkt en vervangen door Polen en Tsjechen.
arnos zegt
@zender: De fabriek van Nedcar schijnt een van de modernste en efficiëntste van Europa te zijn. Daarnaast ligt het volgens mij ook best wel op een gunstige locatie. Dicht bij andere landen + de spoorverbinding naar de haven is ook wel goed dacht ik.
Alwood zegt
blijf het een vreemd verhaal vinden… echt goedkoop kan het nooit zijn en wat er van de band rolt moeten wel de kwalitatief slechtste BMW’s/Mini’s ooit worden. WAAROM?!
BmwMPower zegt
@Alwood: Hoezo? Omdat de werknemers van ’toen’ Mitsubishi’s bouwden? Verklaar je nader.
Alwood zegt
@BmwMPower: @masterstig: @jzaero: @umadbrah:
Nedcar heeft matige tot hele slechte Mitsubishi’s en de slechtste Volvo’s ooit geproduceerd. Het kunnen leuke auto’s zijn geweest maar qua afwerking en tijdsbestendigheid halen ze het in de verste verte niet bij elders geproduceerde auto’s van dezelfde merken. Nedcar is gemiddeld ook slordig en had alleen al voor herstel van schade en productiefouten een enorme afdeling.
De degelijke ‘westerse’ producten komen verder overigens vooral uit Duitsland, de VS en een beetje Belgie volgens mij. Fransen, Engelsen, Italianen, Spanjaarden…. niet echt traditioneel landen die kwalitatief goed spul bouwen.
BmwMPower zegt
@Alwood: Een geïnteresseerde zoals BMW die de boel wil overnemen, zal dan toch wel het een en ander gaan aanpassen?
Dan komt vast ook dat verhaal over slordigheid naar voren. Bij overname zal BMW best het geld hebben om daar een stokje voor te steken.
lincoln zegt
@BmwMPower:
mentaliteit is niet te koop ..
mashell zegt
@lincoln: BMW bouwt haar beste producten gewoon thuis in de Biergarten Beieren. Ze kunnen dus met carnavalsmentaliteit en bierbuiken toch goede auto’s bouwen. Limburg is zo’n een beetje het Beieren van Nederland, BMW zal zich daar thuis voelen. Ze hebben zelfs de Amerikanen die toch van heel ver moesten komen geleerd redelijke auto’s te bouwen, dus die Limburgers vormen geen enkele uitdaging.
jrk68 zegt
@BmwMPower:
FF een kleine correctie.
BMW wil daar best auto’s laten bouwen maar is niet geïntereseerd in overname van Nedcar.
Dat is aan VDL omdat te doen.
Misschien een goede plek om die I3 te bouwen.
flipper zegt
@Alwood: yep, en tel daarbij op de desastreus onprofessionele rol van de vakbonden in NL plus een het tot op het bot door die diezelfde vakbonden verpeste mentailiteit van het personeel et voila: de reden waarom Matsumitsu en Volvo eruit stapten is helder. Trekken aan een dood paard met subsidie, dit is zo kansloos..
masterstig zegt
@Alwood: Waarom moeten ze kwalitatief slecht zijn? Nederland produceert meestal best degelijk spul hoor.
geengeldvooreennieuwe zegt
@masterstig: Helemaal mee eens. Denk dat NedCar op het gebied van bouwkwaliteit zeker in control is en kan voldoen aan de maatstaven van een merk als BMW. Hoop oprecht dat NedCar in BMW een serieuze partner vindt en het voortbestaan van de fabriek voorlopig weer is veiliggesteld.
Alwood zegt
@masterstig: het ‘degelijke’ spul in Nederland is denk ik vooral bij Daf gemaakt.
jzaero zegt
@Alwood: Juist in de Westerse wereld worden over het algemeen kwalitatief betere producten geleverd. Afhankelijk van de oplage en industrie kan je ook in Nederland immens precieze tooling krijgen en in dit geval ook gewoon prima assembleren. Juist de Westerse wereld heeft de kennis voor het gebruik van de nieuwste technologische machines. Daarnaast is communicatie binnen Europa ook een stuk toegankelijker dan een willekeurige fabriek in China. Aangezien VDL hier onder andere gaat zitten, welke eigenlijk al sowieso Nederlands is, denk ik dat het echt wel goed zit. In kleine series (VDL bussen, relatief kleine aantallen?) is het echt nog niet zo gek om hier in Nederland te produceren.
umadbrah zegt
@Alwood: Oneens. BMW had al in een eerder persbericht laten weten dat ALS ze wat met NedCar zouden willen, dat er dan een hele boel zou veranderen (qua automatisering). Dit betekent dus alsnog een boel banen verlies voor NedCar en als de keuze had lijkt mij dit een logisch vervolg voor het bestaan van NedCar. De gemiddelde werknemer is er neem ik aan bewust van dat de processen in de oude fabriek zullen veranderen. Zo niet, raad ik deze aan zich wat meer te verdiepen in industriële ontwikkelingen en misschien een keer leuk om Datamonitor rapporten in te kijken over de automobiele industrie, dit legt een hele boel uit, ook waarom bedrijven als BMW en Mercedes er voor kiezen om dicht bij huis te produceren.
Alwood zegt
@umadbrah: misschien kunnen ze er wat van maken inderdaad. hoop dat ze een goeie kwaliteitsbewaking installeren ;)
zender zegt
@Alwood: BMW heeft net als La Place hele strenge kwalitietscontroles hoor :-) en de hele auto wordt daar in elkaar geschroeft, de motor zal niet op locatie worden gemaakt uiteraard.. Vraag me echter af of dit “grapje” van BMW door gaat. Ze hebben dan vrij goedkoop een efficiente en moderne fabriek. Nieuw bouwen is duurder.. Ik denk dat ze er langer als jou over na hebben gedacht, dus ga ik er in elk geval vanuit dat het goedkomt
Esprit_de_Flandre zegt
Een stukje non-nieuws dus…
lincoln zegt
er zijn 3 heeeeeeel belangenrijke factoren voor BMW ..
1 = subsidie ..
2 = subsidie ..
3 = subsidie ..
pomoek zegt
VDL is een hele goede partij om Nedcar over te nemen, nog een echte fabrikant die dingen maakt. Overigens heb ik ooit in een V40 gereden, vond het een fijne auto?