• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

NedCar-update: BMW is officieel geïnteresseerd

Auteur: sir_smokalot, gepost 27 juni 2012 om 17:14 – 32 Reacties

BMW-meneer verhuist binnenkort naar Limburg?


De paringsdans tussen BMW-VDL en Nedcar duurt onverminderd voort, maar nu, en vrij onverwacht als we dat mogen zeggen, kunnen we melden dat BMW officieel in gesprek is met Nedcar.

In onze laatste berichtgeving sloten we af met de opmerking dat het wachten nu op BMW is, en datzelfde BMW schuift nu iets dichterbij de Nederlandse fabriek. Gisteren zette de NOS vrij zwaar in op een intentieverklaring, maar deze kwam er niet, en directeur Wim van de Leegte van VDL voorspelde dat het nog wel een maand kon duren alvorens er nieuws te melden was.

Echter, teh twitters exploderen momenteel met positief nieuws (ook hier en via de Rattus Maximus Catholicus), dus we kunnen gematigd positief zijn, maar moeten niet meteen op de stoelen staan te dansen. Het is een stap in de goede richting, maar er is nog veel werk aan de winkel.

Overigens meldt BNR als enige dat er naast BMW ook ‘andere partijen‘ geïnteresseerd zijn. Hoe serieus deze andere partijen zijn kunnen wij niet peilen.

Ook interessant!

  • VDL Nedcar moet productie weer stilleggen
  • Hackers leggen Nederlandse autoindustrie plat
  • Boomklimmen tegen uitbreiding autofabriek Nedcar
    Boomklimmen tegen uitbreiding autofabriek Nedcar
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder

Nieuwste artikelen

  • Nieuwe Toyota RAV4 is een dikke bak, heeft altijd een stekker
  • Bijzondere in NL geleverde Hyundai is koning afschrijving
  • Fiat 500 weigert te sterven: nóg een speciale editie
  • Geld teveel? Ferrari-webshop helpt een handje
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, fabriek, nedcar, vdl

Vorig bericht: « McLaren komt met extra Britse MP4-12C GT3
Volgend bericht: Video: ‘making of’ van MINI-parkeerrecordvideo »

Lees Interacties

Reacties

  1. RubenPriest zegt

    27 juni 2012 om 17:17

    nounou! that blows everything out of the water :P

    Login om te reageren
  2. jerry zegt

    27 juni 2012 om 17:30

    Wie is daar directeur? Ik hoop toch niet ene Victor Muller… ben zijn grapjes ongeveer wel zat.

    Login om te reageren
  3. zakar36 zegt

    27 juni 2012 om 17:34

    Hoop voor Nedcar dat BMW daadwerkelijk overneemt.

    Login om te reageren
  4. JanJansen zegt

    27 juni 2012 om 17:37

    Wat een ontzettend goed nieuws! Ik ben er zo’n voorstander van dat er weer producten gemaakt worden in NL. Het lijkt soms wel alsof we alleen maar consumeren.
    Toch jammer dat er in de aanloop van dit proces zo veel publiciteit is gegeven aan die vakbonden. Vakbonden zijn net als Groenlinks alleen maar aan het jammeren. Dan lijkt het net alsof er achter de schermen niet geknokt wordt voor hun baan. Nogmaals grote klasse voor de onderhandelaars van NedCar!

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      27 juni 2012 om 17:54

      @JanJansen: Nederland produceert een hoop hoor. Niet te vergelijken met zware industrieën in andere landen, maar je ziet toch veel productiebedrijven. Vooral geautomatiseerde productie is aanwezig, handmatige assemblage veel minder.

      Login om te reageren
      • JanJansen zegt

        27 juni 2012 om 18:03

        @jzaero: we zijn niet voor niets een gezonde economie binnen de EU. Maar de regering lijkt dit niet uit te dragen in hun gejat bij de gemiddelde ondernemer.
        Als je ziet hoeveel mooie industrieën in NL zijn verdwenen waar we echt trots op waren dan mag er van mij best iemand komen met wat meer visie op NL.
        Tussen die enorme belastingdruk door hebben ze bij NedCar hier toch nog wat van weten te maken.

        Login om te reageren
        • gregorius zegt

          27 juni 2012 om 18:25

          @JanJansen: Als BMW echt NedCar over zou nemen, zou dat misschien nog wel eens een interesant belastingverhaal voor ze kunnen worden. Nederland is best aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven omdat ze erg lage winstbelasting weten te onderhandelen (google NL / Ierland belasting constructie –> zie ook Apple). Dus als ze daaruit voordeel kunnen behalen + dat ze niet een nieuwe fabriek hoeven te bouwen, zouden ze die hoge salarissen + irritante vakbonden (uit verkgeversoogpunt) nog wel eens voor lief kunnen nemen.

          Login om te reageren
          • Esprit_de_Flandre zegt

            27 juni 2012 om 18:50

            @gregorius: Zoals het er voor staat wil BMW Nedcar niet kopen. VDL koopt Nedcar, BMW wordt klant…

            Login om te reageren
        • mashell zegt

          28 juni 2012 om 01:11

          @JanJansen: Enorme belastingdruk? In Nederland? De ondernemersbelastingen zijn in Nederland zo laag dat de EU dat als oneerlijke concurrentie beschouwd.

          Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      28 juni 2012 om 08:55

      @JanJansen: Tsja, vakbonden staan in het belang van het personeel. En personeel wil uiteindelijk minstens net zoveel rechten en bevoegdheden als een baas (oh, wat willen we allemaal veel). Aangezien we allemaal hard worden van ’t woordje ‘rechten’ hebben werknemers daardoor al 10x zoveel rechten dan werkgevers. Lang leve de massa!

      Login om te reageren
  5. zender zegt

    27 juni 2012 om 17:47

    Is er iemand die kan vertellen waarom produceren bij nedcar zo gunstig is? Is dit omdat het gewoon al een fabriek is die vrijwel zo gebruikt kan worden (nieuwe bouwen in Duitsland is wat minder goedkoop kan ik me zo voorstellen) of omdat het vanaf daar makkelijk te transporteren is ofzo?

    Login om te reageren
    • wantthegreen zegt

      27 juni 2012 om 18:07

      @zender: vraag ik me ook af, want volgens mij zijn er in europa nog veel meer autofabrieken gesloten waar ook wel iets van te maken is

      Login om te reageren
    • Hubert zegt

      27 juni 2012 om 18:19

      @zender:
      Waarschijnlijk zijn over een paar jaar de dure, oude NL werknemers eruit gewerkt en vervangen door Polen en Tsjechen.

      Login om te reageren
    • arnos zegt

      27 juni 2012 om 18:40

      @zender: De fabriek van Nedcar schijnt een van de modernste en efficiëntste van Europa te zijn. Daarnaast ligt het volgens mij ook best wel op een gunstige locatie. Dicht bij andere landen + de spoorverbinding naar de haven is ook wel goed dacht ik.

      Login om te reageren
  6. Alwood zegt

    27 juni 2012 om 18:02

    blijf het een vreemd verhaal vinden… echt goedkoop kan het nooit zijn en wat er van de band rolt moeten wel de kwalitatief slechtste BMW’s/Mini’s ooit worden. WAAROM?!

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      27 juni 2012 om 18:35

      @Alwood: Hoezo? Omdat de werknemers van ’toen’ Mitsubishi’s bouwden? Verklaar je nader.

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        27 juni 2012 om 20:01

        @BmwMPower: @masterstig: @jzaero: @umadbrah:
        Nedcar heeft matige tot hele slechte Mitsubishi’s en de slechtste Volvo’s ooit geproduceerd. Het kunnen leuke auto’s zijn geweest maar qua afwerking en tijdsbestendigheid halen ze het in de verste verte niet bij elders geproduceerde auto’s van dezelfde merken. Nedcar is gemiddeld ook slordig en had alleen al voor herstel van schade en productiefouten een enorme afdeling.
        De degelijke ‘westerse’ producten komen verder overigens vooral uit Duitsland, de VS en een beetje Belgie volgens mij. Fransen, Engelsen, Italianen, Spanjaarden…. niet echt traditioneel landen die kwalitatief goed spul bouwen.

        Login om te reageren
        • BmwMPower zegt

          27 juni 2012 om 20:06

          @Alwood: Een geïnteresseerde zoals BMW die de boel wil overnemen, zal dan toch wel het een en ander gaan aanpassen?
          Dan komt vast ook dat verhaal over slordigheid naar voren. Bij overname zal BMW best het geld hebben om daar een stokje voor te steken.

          Login om te reageren
          • lincoln zegt

            27 juni 2012 om 20:15

            @BmwMPower:

            mentaliteit is niet te koop ..

            Login om te reageren
            • mashell zegt

              28 juni 2012 om 01:09

              @lincoln: BMW bouwt haar beste producten gewoon thuis in de Biergarten Beieren. Ze kunnen dus met carnavalsmentaliteit en bierbuiken toch goede auto’s bouwen. Limburg is zo’n een beetje het Beieren van Nederland, BMW zal zich daar thuis voelen. Ze hebben zelfs de Amerikanen die toch van heel ver moesten komen geleerd redelijke auto’s te bouwen, dus die Limburgers vormen geen enkele uitdaging.

              Login om te reageren
          • jrk68 zegt

            27 juni 2012 om 20:17

            @BmwMPower:
            FF een kleine correctie.
            BMW wil daar best auto’s laten bouwen maar is niet geïntereseerd in overname van Nedcar.
            Dat is aan VDL omdat te doen.

            Misschien een goede plek om die I3 te bouwen.

            Login om te reageren
        • flipper zegt

          27 juni 2012 om 20:17

          @Alwood: yep, en tel daarbij op de desastreus onprofessionele rol van de vakbonden in NL plus een het tot op het bot door die diezelfde vakbonden verpeste mentailiteit van het personeel et voila: de reden waarom Matsumitsu en Volvo eruit stapten is helder. Trekken aan een dood paard met subsidie, dit is zo kansloos..

          Login om te reageren
    • masterstig zegt

      27 juni 2012 om 18:36

      @Alwood: Waarom moeten ze kwalitatief slecht zijn? Nederland produceert meestal best degelijk spul hoor.

      Login om te reageren
      • geengeldvooreennieuwe zegt

        27 juni 2012 om 18:46

        @masterstig: Helemaal mee eens. Denk dat NedCar op het gebied van bouwkwaliteit zeker in control is en kan voldoen aan de maatstaven van een merk als BMW. Hoop oprecht dat NedCar in BMW een serieuze partner vindt en het voortbestaan van de fabriek voorlopig weer is veiliggesteld.

        Login om te reageren
      • Alwood zegt

        27 juni 2012 om 20:07

        @masterstig: het ‘degelijke’ spul in Nederland is denk ik vooral bij Daf gemaakt.

        Login om te reageren
    • jzaero zegt

      27 juni 2012 om 19:13

      @Alwood: Juist in de Westerse wereld worden over het algemeen kwalitatief betere producten geleverd. Afhankelijk van de oplage en industrie kan je ook in Nederland immens precieze tooling krijgen en in dit geval ook gewoon prima assembleren. Juist de Westerse wereld heeft de kennis voor het gebruik van de nieuwste technologische machines. Daarnaast is communicatie binnen Europa ook een stuk toegankelijker dan een willekeurige fabriek in China. Aangezien VDL hier onder andere gaat zitten, welke eigenlijk al sowieso Nederlands is, denk ik dat het echt wel goed zit. In kleine series (VDL bussen, relatief kleine aantallen?) is het echt nog niet zo gek om hier in Nederland te produceren.

      Login om te reageren
    • umadbrah zegt

      27 juni 2012 om 19:31

      @Alwood: Oneens. BMW had al in een eerder persbericht laten weten dat ALS ze wat met NedCar zouden willen, dat er dan een hele boel zou veranderen (qua automatisering). Dit betekent dus alsnog een boel banen verlies voor NedCar en als de keuze had lijkt mij dit een logisch vervolg voor het bestaan van NedCar. De gemiddelde werknemer is er neem ik aan bewust van dat de processen in de oude fabriek zullen veranderen. Zo niet, raad ik deze aan zich wat meer te verdiepen in industriële ontwikkelingen en misschien een keer leuk om Datamonitor rapporten in te kijken over de automobiele industrie, dit legt een hele boel uit, ook waarom bedrijven als BMW en Mercedes er voor kiezen om dicht bij huis te produceren.

      Login om te reageren
      • Alwood zegt

        27 juni 2012 om 20:04

        @umadbrah: misschien kunnen ze er wat van maken inderdaad. hoop dat ze een goeie kwaliteitsbewaking installeren ;)

        Login om te reageren
    • zender zegt

      27 juni 2012 om 23:18

      @Alwood: BMW heeft net als La Place hele strenge kwalitietscontroles hoor :-) en de hele auto wordt daar in elkaar geschroeft, de motor zal niet op locatie worden gemaakt uiteraard.. Vraag me echter af of dit “grapje” van BMW door gaat. Ze hebben dan vrij goedkoop een efficiente en moderne fabriek. Nieuw bouwen is duurder.. Ik denk dat ze er langer als jou over na hebben gedacht, dus ga ik er in elk geval vanuit dat het goedkomt

      Login om te reageren
  7. Esprit_de_Flandre zegt

    27 juni 2012 om 18:48

    Een stukje non-nieuws dus…

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    27 juni 2012 om 19:21

    er zijn 3 heeeeeeel belangenrijke factoren voor BMW ..

    1 = subsidie ..
    2 = subsidie ..
    3 = subsidie ..

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    27 juni 2012 om 20:25

    VDL is een hele goede partij om Nedcar over te nemen, nog een echte fabrikant die dingen maakt. Overigens heb ik ooit in een V40 gereden, vond het een fijne auto?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North