
Maar dit keer zijn het geen pure EV-merken.
Het houdt niet op, niet vanzelf… De Chinezen blijven ons maar bestoken met nieuwe automerken. Nu komen er weer twee nieuwe merken bij in één keer. Dit wisten we al een tijdje, maar het wordt nu concreet. De dealers zijn namelijk bekend.
Het betreft de merken Omoda en Jaecoo. Over Omoda is nog wat gedoe geweest, maar die naam mogen ze dus gewoon voeren. Omoda en Jaecoo zijn van hetzelfde laken een pak, want de merken zijn allebei van Chery, hebben dezelfde CEO en worden bij dezelfde dealers verkocht. Saillant detail: in China worden deze merken juist niet verkocht.
Je kunt natuurlijk de vraag stellen: had dit niet gewoon één merk kunnen zijn? Maar ja, de Chinezen hanteren het motto ‘Je kunt nooit genoeg merken hebben’. Het verschil tussen Omoda en Jaecoo zit ‘m vooral in het design.


Vanaf medio augustus kun je bij de eerste zes dealers terecht in Nederland. Dit zijn Haaima, Virena, Wassink, Auto Versteeg Buurman, Wittebrug en Dekker Autogroep. Er lopen nog gesprekken met andere dealers. Het is de bedoeling dat de auto’s in het najaar op twintig locaties te krijgen zijn.
Bij Chinese auto’s ga je er automatisch vanuit dat het A) een cross-over is en B) een EV. Het eerste klopt, het tweede niet altijd. Op dit moment bieden Omoda en Jaecoo drie modellen aan, waarvan één EV en twee hybrides.
De goedkoopste van het stel is de Omoda 5 EV, met 204 pk en 340 kilometer range. Daarna volgt de Jaecoo 7 SHS, die een stuk vierkanter en robuuster oogt. Dit is een PHEV met een 1.5 driepitter en een elektrisch bereik van 90 kilometer. Dan is er nog de Omoda 9 SHS, eveneens een PHEV, maar dan met 145 kilometer elektrische range.
Hieronder de prijzen op een rij:
- Omoda 5 EV: €36.290
- Jaecoo 7 SHS: €37.900
- Omoda 9 SHS: €52.900
Toegegeven: de Omoda 5 en de Jaecoo 7 zijn best scherp geprijsd vergeleken met de concurrentie. Of dat genoeg gaat zijn voor een succes in Nederland? Dat gaan we vanaf volgende maand zien.





Ik zag afgelopen weekend een Omoda PHEV op pools kenteken hier in Tilburg rijden, zag er niet verkeerd uit.
Ondanks absurde media aandacht voor de Chinese EV’s……verkopen zeer matig. Vind de Europese alternatieven er in ieder geval veel leuker uitzien en aanbod groeit met de week zo’n beetje.
Het is geen absurde media aandacht. Als iets nieuw is dan is dat interessant en is het de taak van de media om te berichten of deze wagens interessant zijn. Natuurlijk duurt de markt acceptatie langer. Maar als de (subside) omstandigheden goed zijn dan kun je snel een groot marktaandeel verwerven (Tesla in 2019).
Natuurlijk kunnen we zonder de opgeklopte media berichten dat de Chinezen de markt overnemen en de China haat van degenen die daardoor beïnvloed worden maar dat hoort bij nou eenmaal bij deze gepolariseerde tijden.
Ze staan al bij wassink in venlo. Ik zag ze toevallig staan.
Deze locatie was vroeger een traditoneel Ford bastion. Hoe de automarkt is veranderd
Nog meer Chinese prul. Verzadigde markt en alles lijkt op elkaar. Na koelkasten en wasmachines zijn auto’s nu ook al wegwerpcultuur!
Gelukkig zijn de Europese auto’s echt goed uit elkaar te houden.. oh hallo, Mercedes C/E/S klassen, oh wacht, jij ook hier Audi A4/6/8
Wat dacht je van al die Polo slowmotions die de leasemarkt op zijn gebeukt? Dat is ook gewoon fast fashion.
Jaecoo J7 kost 35.000€, voorruit vervangen kost 2.250€. Scherp geprijst … tot je er iets kapot gaat.
Hoe kom je aan deze prijs? Is dat uit eigen ervaring?
Hoe komt je aan een voorruit. Dat lijkt me relevanter. :)
Als je bij een europees merk de voorruit zelf moet betalen ipv via de verzekering ben je niet veel goedkoper uit.
Ben benieuwd naar de verkopen en inderdaad ook de aftersales. Op Automotive Online stond van de week al een artikel over deze merken. Zijn druk bezig dealerschappen te zoeken en servicepunten op te richten. Waar BYD inmiddels aardig geaccepteerd lijkt moet ik het bij deze merken nog zien.. genoeg te beleven in autoland in ieder geval!
Ik vind het dan altijd wel bijzonder dat ze toch al auto’s verkopen. Dan moet je als consument of geen onderzoek hebben gedaan, of je neemt de gok omdat je lekker op aamschafprijs kan beknibbelen. Beide zijn kwalijk.
Pfffff nog meer sukkels op de weg die denken dat ze het mannetje zijn in hun Chinese rommel.
De jaloezie spat we weer vanaf…
Of mensen die denken dat ze het mannetje zijn in hun “Premium” Duitse bende🤣
Geen dealernet (gedegen) geen aankoop
Misschien moet je even het artikel lezen.
De Chinese EV’S zijn helemaal niet ‘ goedkoop’, integendeel. Er zijn inmiddels ook veel meer aantrekkelijke Europese alternatieven van Vw, Renault, Audi, Mercedes, Bmw, etc etc om maar te zwijgen van het zeer sterke aanbod van Hyundai en Kia en straks nog enkele Ev’s van Toyota.