
Deze auto werd onthuld op Goodwood en gaat naar een Nederlandse eigenaar.
Op het Goodwood Festival of Speed waren weer tal van exotische hypercars te bewonderen. Het leuke is: één van deze hypercars is gekocht door een Nederlander. Hij kreeg zijn eigen auto voor het eerst te zien op Goodwood.
De auto in kwestie is de Praga Bohema. Praga is een historisch merk uit Tsjechië, wat tot de jaren ’40 auto’s bouwde. In 2011 pakten ze de draad weer op, aanvankelijk met raceauto’s. Van de raceauto kwam vervolgens een straatversie, maar in 2023 onthulden ze een auto die specifiek voor de straat ontwikkeld was: de Bohema.
Op basis van het uiterlijk zou je een V12 verwachten, maar de Bohema heeft ‘slechts’ een V6. Dit is het welbekende blok uit de Nissan GT-R. Dit is wel flink aangepast. Zo is de motor van de Bohema dry sump (in tegenstelling tot de GT-R) en zijn er twee nieuwe turbo’s gemonteerd. Dit resulteert in 710 pk en 725 Nm.




Dat zijn mooie cijfers, maar het wordt pas echt interessant als je het gewicht hoort. De Praga Bohema weegt slechts 982 kg. Daarmee knalt de Praga in een luttele 2,3 seconden van 0 naar 100 en ligt de topsnelheid op 305 km/u. Ook de aerodynamica is indrukwekkend: bij 250 km/u wordt er 900 kg aan downforce gegenereerd. Bijna net zoveel als het gewicht van de auto.
Dit specifieke exemplaar is uitgevoerd in groen, met details afgewerkt in bladgoud. Het interieur is ook stijlvol uitgevoerd in bruin alcantara met beige leer. Degene die deze auto zo heeft samengeteld is dus een Nederlander, die op Instagram als @thimothy_timboo door het leven gaat. Hij rijdt momenteel een Ferrari SF90, wat met 1.000 pk ook geen kinderachtige auto is.


Dit is trouwens niet de eerste Bohema voor Nederland. @mclarentwins nam vorig jaar de allereerste Praga Bohema in ontvangst. Beide auto’s staan nog niet op kenteken, dus het wachten is nu op de eerste Bohema op Nederlands kenteken. Dan weten we ook het exacte prijskaartje. We weten in ieder geval dat de auto zónder belastingen al €1,4 miljoen kost.
Foto credit: Jon Golden





Heerlijke uitvoering zeg. 👌🏻
Ik snap nooit waarom mensen dit kopen. Als investing is het uiterst onzeker welke richting de waarde op gaat. Zeker bij een dergelijk “onbekend” merk. Zeer kleine markt denk ik.
Deze auto hoort thuis op een circuit. De mensen die dit kopen zijn meestal geen professionele coureurs.
Dat moet je feitelijk wel zijn om dit op
de limiet te kunnen rijden.
Op straat heb je er ook niets aan.
Dus wat mij betreft 3 goede reden om het ding niet te kopen.
Als iets 5 euro kost en je hebt voor 6 euro plezier, dan heb je winst 🏆
Je hoeft geen coureur te zijn om in een sensationele auto een dito beleving te hebben
Op straat zijn er legio auto’s die er eigenlijk minder geschikt voor zijn (terreinauto sport auto etc), neemt niet weg dat het gewoon tof kan zijn om met iets ongeschikts te rijden.
Ik vind het iig gaaf dat iemand een andere keuze maakt en wel gewoon dit doet 👍
lekker boeiend die dingen, gaat erom of het je hart sneller laat kloppen bij autos in deze klasse.
Persoonlijk vind ik het een verschikkelijk lelijk ding om te zien, en de GTR aandrijflijn doet voor mij afbreuk eraan, vooral voor zo een prijs wil ik gewoon een veel specialer blok hebben… maar ik snap zeker dat er mensen zijn die dit soort speelgoed koopt.
Denk niet dat een auto afgewerkt met bladgoud thuis hoort op een circuit. Deze hoort thuis op de parkeerplaats van een sterren restaurant.
De meest snelle auto’s worden gekocht om er heel langzaam mee te rijden en er mokkels (m/v/d) mee op te pikken. En dat begrijp ik dan weer niet want hier komen vooral 16 jarige carspotters op af.
Mokkels die als subdivisie meisje/vrouw/dame hebben. Weer wat nieuws geleerd.
Yep. Mensen die zulke auto’s rijden hebben inderdaad vaak een meisje er naast, een vrouw thuis en af en toe ook een dame buiten de deur.
Maar wie is deze meneer precies, die deze hypercar gekocht heeft?
Ik heb het opgezocht: https://discovered.porsche.nl/stories/mattias-timothy-scheek-mayht-sonos
TL:DR
Hij heeft samen met zijn broer mayht opgericht en ontwikkelden en verkochten design speakers met eigen technologie, deze hebben ze verkocht aan Sonos en ze zijn ook in dienst van Sonos.
Leuk feite, deze auto kan in theorie op het plafond rijden, want als je meer downforce hebt dan het gewicht van de auto, dan kan je met genoeg grip ondersteboven rijden
Zeker een fraaie kar met indrukwekkende spex. Wel heeft de wagen het Pantera syndroom, dwz een generieke motor van een toeleverancier ipv een zelf ontwikkeld exemplaar. Enigszins vergelijkbaar met een duur horloge met een Valjoux 7750 binnenwerkje ipv een manufacture-loopwerk. Benieuwd wat dat op termijn voor de waarde doet.
Pagani is toch ook niet anders met z’n Mercedes motoren?
Dat is anderzzz… ;-)
Nu is’t een auto van 1,4 miljoen, als hij ooit schade rijdt wordt hij peperduur..
De auto eerst op Duits kenteken registreren en dan met de inschrijfpapieren en het COC inschrijven in Nederland. De makkelijkste manier en als je een tijdje wacht zelfs een lagere BPM bij invoer.
Je kan zeggen van Thimoty wat je wilt maar hij heeft het wel gemaakt. Bedrijf verkocht voor ruim 100 miljoen euro (samen met zijn partner). Sonos is mooi bedrijf en daar kan hij nu op jonge leeftijd van genieten.