• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland moet dé proeftuin worden voor elektrische auto’s

Auteur: Dennis, gepost 2 juli 2009 om 11:12 – 73 Reacties

Elektrische Lotus Elise wordt aangehouden


De politie heeft al wat ervaring opgedaan in het bekeuren van een elektrische auto, maar we gaan nog veel verder. Als het aan het kabinet ligt, worden we een inspirerend voorbeeld voor de hele wereld. Tot 2011 wil het kabinet 65 miljoen euro uittrekken om in ons land een marktdoorbraak te bereiken in het elektrische rijden.

Volgens het ministers trio Eurlings (Verkeer), Cramer (Milieu) en Van der Hoeven (Economische zaken) zullen er in 2025 ongeveer 1,3 miljoen elektrische auto’s door ons land rijden. Aanstaande vrijdag zal de ministerraad zich over het voorstel buigen. RTLNieuws heeft het plan van aanpak inmiddels al in handen.

Volgens Eurlings zal de subsidie van 65 miljoen ongeveer een half miljard aan nieuwe investeringen uitlokken. De miljoenen moeten gestoken worden in de ontwikkeling van accu’s, auto’s, de aanschaf van een vloot elektrische auto’s voor het rijk (voorbeeldfunctie) en in de infrastructuur van duizenden oplaadpunten.

We hebben in Nederland een degelijk en solide elektriciteitsnet, hetgeen ons land interessant maakt als proeftuin. Evenals de relatief korte afstanden tussen onze steden, vanwege de vooralsnog beperkte actieradius van elektrische auto’s. Milieuminister Cramer ziet klimaatvoordelen doordat een elektrische auto volgens TNO straks 35 procent minder CO2 uitstoten. Het ontbreken van fijnstof-uitstoot verbetert de luchtkwaliteit en de auto’s zorgen voor minder geluidsoverlast.

Ondanks dat Nederland niet -zoals bijvoorbeeld Duitsland- een omvangrijke auto-industrie heeft, is volgens Eurlings geen obstakel. We hebben veel innovatieve toeleveranciers en kennisinstituten en bijvoorbeeld een Nederlands bedrijf als DuraCar kan op de nieuwe markt wellicht hoge ogen gooien. Naar verwachting zal het aantal mensen dat elektrisch gaat rijden tot 2015 nog redelijk gering zijn met geschat 16.000 wagens, maar daarna zal de acceptatie volgens het kabinet steeds verder verbeteren: 200.000 exemplaren in 2020 en 1,3 miljoen in 2025. (via: telegraaf)

Ook interessant!

  • Ook deze smartphonemaker gaat elektrische auto's maken
  • Alpina niet geïnteresseerd
    Alpina is niet geïnteresseerd in elektrische auto's
  • Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
    Geen frunk op je elektrische auto? Dan maak je er toch zelf één!
  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!

Nieuwste artikelen

  • Domeinen biedt aan: Audi RS 6 Avant met een beetje tuning
  • Volkswagen ID4 Pro Business
    “Facelift” Volkswagen ID.4 gaat herkenbare naam afstoffen
  • Dit zijn 10 tergend langzame auto’s die je anno 2026 kunt kopen
  • Zeldzame Superamerica voor het eerst in jaren weer gespot
FacebookTweetPinLinkedIn

camiel-eurlings, Elektrisch, Verkeer

Vorig bericht: « Seat Ibiza Bocanegra: foto update
Volgend bericht: S11 Coupé: R8 met Ferrari trekjes en vleugjes Nissan GT-R »

Lees Interacties

Reacties

  1. rwnkl zegt

    2 juli 2009 om 11:18

    acceptatie van ‘duracar’ misbaksels… zie ik nog niet gebeuren

    Login om te reageren
  2. CitroFan zegt

    2 juli 2009 om 11:19

    Grootse plannen! Klinkt goed en ben erg benieuwd in hoeverre deze profetieën bewaarheid zullen worden!

    Login om te reageren
  3. FuelMinded zegt

    2 juli 2009 om 11:22

    Stel optimisten!
    Ze zullen die doelstellingen nooit halen tenzij elektrische auto’s heel erg worden gesubsidieerd. En de kosten voor accu’s zullen stijgen naarmate belangstelling groeit en de grondstoffen voor accu’s schaarser wordt en hierdoor duurder.

    Login om te reageren
  4. Race_Kees zegt

    2 juli 2009 om 11:23

    Praatjes, praatjes…..en vervolgens niks doen.

    Login om te reageren
  5. React zegt

    2 juli 2009 om 11:24

    En dat allemaal voor 65 miljoen, mooie ideeen weinig concrete plannen.

    Login om te reageren
  6. donzobar zegt

    2 juli 2009 om 11:33

    Heb thuis nog een oude accu staan, die gaat vast veel waard worden whoehoei

    Login om te reageren
  7. hans zegt

    2 juli 2009 om 11:36

    zozo een dikke 65 miljoen!

    dat is natuurlijk een grijpstuiver op autogebied zeker voor zulk soort projecten.

    tis een begin, maar zo wordt het niet echt wat.

    Login om te reageren
  8. Rutger zegt

    2 juli 2009 om 11:45

    Ik vind dit een ZEER goed plan. De 65 miljoen zal niet in productiefaciliteiten worden gestoken (daar moet het bedrijfsleven met een half miljard binvesteren) maar juist in research. De technieken staan nog in de kinderschoenen en research naar energieopslag, de logistiek, efficentere electromotoren, regeneratiesystemen kan nog heel vee winst opleveren in de totaal benodigde energie. De ontwikkelingen kunnen in potentie een enorme markt opleveren als je de eerste bent met technologie en patenten. Als in Nederland 50% van de geplande 1,6 miljoen elektrische auto’s met Nederlandse technologie rondrijdt dan is dat geweldig. Reken maar uit wat de mogelijkheden zijn als 1 op de 20 auto’s in de VS, China en India met Nederlandse technologieën gaat rijden.

    Login om te reageren
  9. gschoots zegt

    2 juli 2009 om 11:45

    Ik denk dat electrisch rijden best kan werken maar dan niet met oplaadpunten, ik zie mezelf niet langs de snelweg drie uur wachten om door te kunnen rijden. Nederland heeft dan wel een blits stroomnetwerk maar in tegenstelling tot Amerika heeft maar een beperkt aantal mensen een eigen oprit waar ze hun auto kunnen opladen.

    Als fabrikanten een soort standaard accu zouden maken die veilig heel snel kan worden vervangen (soort insteeksleuven via de buitenkant van de auto) dan zouden tankstations die gewoon op statiegeld basis kunnen verkopen. De tankstation infrastructuur is er, en die kunnen dan ter plekke honderden accu’s tegelijk opladen zonder dat jij daarop hoeft te wachten, en jij kan eventueel thuis die van jezelf die je in dan bruikleen hebt ’s nachts opladen en eventueel een voorraadje aanleggen. Als de accu’s vervolgens na x keer zijn opgebruikt(ingebouwde counter zoals in printcartridges) worden deze ingenomen voor recycling. Voor de duidelijkheid, ik denk dan aan cilindervormige accu’s waarvan je er meerdere in moet schuiven, hoe groter de auto hoe meer accu’s.

    Bedrijven kunnen dan steeds betere accu’s ontwikkelen waardoor dezelfde auto steeds meer afstand kan overbruggen. De enige uitdaging is die accu ontwikkelen en standaardiseren.

    Login om te reageren
  10. super zegt

    2 juli 2009 om 11:49

    op zich een leuk plan, maar “nederland kennisland” en het hele kenniseconomie verhaal is volgens mij ook niet heel erg van de grond gekomen. Het zijn allemaal wel leuke plannen die fantastisch klinken maar als er echt geld in moet worden gestoken (onderwijs, harde technologie subsidie) vraag ik me af of het niet strand in allerlei nederlands gepolder en oeverloze compromissen die alle wind uit de zeilen nemen.

    Login om te reageren
  11. Joerek zegt

    2 juli 2009 om 11:50

    Energiemotoren zullen weinig efficienter meer worden, aangezien ze al super efficient zijn.
    Accu’s zijn de grote boosdoeners…

    Ik zie het eigenlijk wel zitten, er zijn al prototypes met een motor aan elk wiel. Heb je gelijk een super quattro en vermogen is per wiel in een milliseconden te regelen door de computer. Bij remmen heb je gelijk maximum regeneration.
    Ook ideale gewichtsverdeling… alleen een electromotor is van zichzelf al niet zo zwaar.

    Login om te reageren
  12. bmw zegt

    2 juli 2009 om 11:56

    Laat maar komen, zolang er enige controle is op het rendement van deze investering, denk ik dat dit een stap in de goede richting kan betekenen.

    Login om te reageren
  13. Eric zegt

    2 juli 2009 om 12:00

    In België zal het weer tot 2020 duren eer ze iets ondernemen.

    Login om te reageren
  14. Jo zegt

    2 juli 2009 om 12:01

    Ga weg met die plan. Ze kunnen dat geld beter in iets NUTTIGS steken. Sjongejonge, een bezuiniging hier een bezuiniging daar.. Wel ff 65.000.000 euro uittrekken voor zoiets. Belachelijk, dit land.

    Login om te reageren
  15. de sjonnies zegt

    2 juli 2009 om 12:02

    Ach ja, we zijn al toonaangevend op het gebied van drugs, lover boys dus nu worden we toonaangevend op het gebied van rijdende staafmixers!
    het is trouwens een erg slim plan, want binnen de kortse keren kun je de snelweg niet op vanwege de kluwen verlengsnoeren ! :lol:
    Daarna is dit een hele slimme zet van de politici, zij creëren weer jarenlang werk voor zichzelf om de discussie over wel of geen kerncentrales aan de gang te houden !

    Login om te reageren
  16. Jochempie zegt

    2 juli 2009 om 12:17

    @ Jo : jij noemt het ‘zoiets’, ik noem het dé toekomst. En daarin dient zo snel en zoveel mogelijk geïnvesteerd te worden.

    Login om te reageren
  17. riichlover zegt

    2 juli 2009 om 12:18

    @ de sjonnies

    En voor de rest van Nederland.

    OT:

    Ik vind het echt heel goed dat ze dit doen. Goed voor de werkgelegenheid, en aangezien Nederland de laatste tijd een aantal grote bedrijven heeft verkocht kan dit weer helpen om wat groter te worden.

    Login om te reageren
  18. Edman zegt

    2 juli 2009 om 12:19

    Wauw, wel 65 miljoen… Daar kan je veel mee… Stop een paar miljard in wat universiteiten om ”duurzame” (wat duurzaam dan ook in mag houden) accu’s te ontwikkelen. Daar kom je verder mee.

    Login om te reageren
  19. sjazz zegt

    2 juli 2009 om 12:27

    ja inderdaad… duracar allemaal mooi en aardig, maar er ligt een goede automotive plant in Born. maak eens gebruik van de enorme kennis die daar aanwezig is!

    Laat ze bij NedCar maar elektrische i-MiEVs bouwen!

    Login om te reageren
  20. BlueVFRank zegt

    2 juli 2009 om 12:33

    Alleen al de aanschaf van de wagens als voorbeeldfunctie (oftewel Eurlings wil zo’n lotus) gaat flink in de papieren lopen. Volgens mij kost zo’n speeltje een ton, 650 van die speeltjes en het geld is op. Ik denk dat dit bezien op het hele wagenpark van de overheid slechts een druppel is

    Login om te reageren
  21. JohanCelica zegt

    2 juli 2009 om 12:38

    Ik zie geen toekomst in de elektrische auto’s.
    ik vind het allemaal rotzooi

    Login om te reageren
  22. lowmotion zegt

    2 juli 2009 om 12:41

    meer vrijheden voor zelf bouw wagens die geen uitstoot hebben
    die 65 miljoen gebruiken om het rijden met die wagens gratis te maken
    en we hebben ineens …..uitvinders in nederland
    de kans dat er een van die uitvinders met een goed idee komt is in mijn ogen groter dan waneer je die 65 miljoen door het bedrijfsleven laat uitgeven

    Login om te reageren
  23. M-lover zegt

    2 juli 2009 om 12:44

    begin eerst met allemaal groene energie te winnen… dan over te stappen op elektrische voertuigen, anders heeft het toch allemaal geen nut.

    Login om te reageren
  24. Dan zegt

    2 juli 2009 om 12:46

    wat gaat dan zo’n litertje stroom kosten? Want als die duracel karretjes straks gewoon van het reguliere huis en tuin net gaan liggen slurpen dan is het gauw gedaan met de huidige inkomsten van een litertje loodvrije brandstof! Komt er een speciale Autostroom of kan men gewoon thuis tanken? Kan de heer Eurlings hier antwoord op geven?

    Login om te reageren
  25. Laurens zegt

    2 juli 2009 om 12:54

    Al die extra uitkeringen gaan heel wat meer geld kosten, als het er een paar bespaart…

    Login om te reageren
  26. Chris zegt

    2 juli 2009 om 13:10

    Als het grootste deel van de voertuigen in NL op elektriciteit rijd zal daar ongetwijfelt ook een dikke accijns op komen. De smoes is dan waarschijnlijk niet het milieu maar ze verzinnen vast wel iets anders.

    Ik vraag me trouwens wel af wat er met het nederlandse elektriciteits netwerk gebeurt als om een uur of 6 ’s avonds iedereen thuis komt en z’n auto in het stopcontact steekt. Dat gaat zoveel vermogen kosten dat het net dat nooit gaat trekken.

    Er zal dan dus een separaat auto-stroom netwerk moeten komen bij benzine stations bijvoorbeeld. Of die stations wekken hun eigen groene stroom op.

    Login om te reageren
  27. Kevin van Roest zegt

    2 juli 2009 om 13:11

    @ Dennis: “-zoals bijvoorbeeld Duitsland-” Twee maal hetzelfde woord met dezelfde betekenis ;)

    Het aanmoedigen van elektrisch rijden lijkt ook mij een goed plan, echter ben ik bang dat degene die rond 2025 nog ordinair in een auto met benzinemotor rijden extra hard genaaid zullen gaan worden door de overheid, jammer want emotie is er niet in die elektrowaggies :s

    Login om te reageren
  28. Race_Kees zegt

    2 juli 2009 om 13:18

    Probeer in deze tijd maar eens investeerders te vinden voor je nieuwe techniek, praktisch onmogelijk tenzij je een paar gekke chinezen of russen treft.

    Login om te reageren
  29. wimbers zegt

    2 juli 2009 om 13:25

    ik zeg overal inductiestoepranden, muren, parkeerpaaltjes, etc.
    Je rijdt je auto er tegenaan en hops hij wordt opgeladen.
    even naar de slager? zet hem tegen de muur…

    gegarandeerd altijd opladen..

    Login om te reageren
  30. Autogek zegt

    2 juli 2009 om 13:42

    @ Kevin van Roest: Waarom zou er geen emotie kunnen zitten aan elektrowaggie”s??? Dat is echt een onzin, bang voor verandering opmerking.

    Wat een klein gezichtsveld heb jij dan moet ik helaas constateren. 2025 is nog 16 jaar hier vandaan. Nu heb je al hele leuke auto’s en spannende prototypes.

    http://www.olino.org/articles/2007/12/13/overzicht-elektrische-personen-autos

    Login om te reageren
  31. Dirk zegt

    2 juli 2009 om 13:49

    Ik sta er volledig achter.
    Maar wat ik me telkenmale afvraag,hoe gaan de staten de ontbrekende
    taksen op brandstof compenseren…we rijden dan wel groen, maar de NL staat kan niet zonder deze inkomsten…of toch?

    Login om te reageren
  32. Rutger zegt

    2 juli 2009 om 13:55

    Dan

    —————
    Komt er een speciale Autostroom of kan men gewoon thuis tanken? Kan de heer Eurlings hier antwoord op geven?
    —————

    Waarom denk je dat de kilometerheffing zo belangrijk is voor Eurlings en toekomstige ministers van VenW?

    Login om te reageren
  33. Dev zegt

    2 juli 2009 om 13:57

    Geef mij die 65 miljoen maar, want het is weggegooid geld. Ik weet er wel iets nuttigs mee te doen. Tenzij de kernreactoren als paddenstoelen de grond uit gaan schieten is elektriciteit nooit niet haalbaar voor de toekomst. Daarbij komt, ik zeg het nogmaals, dat het productieproces van elektrische auto’s, met name de accus, vele malen slechter is voor het milieu dan het op de weg houden van je golfje uit 2000 met ethanol/biodiesel.

    Daarbij komt ook nog eens dat de metalen die gebruikt worden in die accu’s nog veel zeldzamer zijn als fossiele brandstoffen. Als we daar massaal gebruik van gaan maken lopen we tegen het equivalent van de olie-sjeik aan, en dan is het einde zoek met de kosten. Heb je geïnvesteerd in een enorm elektriciteitsnetwerk en wagenpark, loop je op een dood eind, net zo hard als met fossiele brandstoffen.

    Hernieuwbaar en duurzaam, dat zijn de woorden van deze tijd en van de toekomst. Batterijen zijn geen van beide.

    Login om te reageren
  34. Dirk zegt

    2 juli 2009 om 14:00

    Rutger, gaat dit dan niet ten koste van de elektriciteitsprijs, vraag en aanbod….
    Ligt gevoelig, want zou dus beduiden dat we voor privé verbruik van de woonst nog meer moeten ophoesten…en dan spreken we nog niet over de bedrijven, zou een onomkeerbare cirkel worden, bedrijven zullen de eventuele kostprijs doorverrekenen op hun producten….
    Dan toch meer windmolenparken en kerncentrals….

    Login om te reageren
  35. Dirk zegt

    2 juli 2009 om 14:01

    Dev, is er dan echt geen mlieuvrindelijke batterij ??

    Login om te reageren
  36. Dirk zegt

    2 juli 2009 om 14:05

    Dat tanken is ook nog een probleem…gelukkig woon ik op de country site en is het voor me geen probleem
    Maar wat met alle stedenbewoners….en het opladen zou ook snel moeten kunnen.
    Als ik hier lees staat de techniek nog niet op punt, nog veel werk voor de boeg, maar ik geloof dat de techneuten onder ons met hun creativiteit
    dit euvel wel zullen oplossen.
    Wel een bjkomende factor, onlangs zulk een Lexus 450 h zien rijden, horen doe je hem niet in de stadscentra’s, ook een punt om over na te denken

    Login om te reageren
  37. Autogek zegt

    2 juli 2009 om 14:10

    @ Dev, ten eerste heb jij het over oude accu’s. Die nieuwe generatie is zeer schoon te bouwen, gebruiken en bijna volledig te recyclen. De matrialen zijn niet zeldzaam, maar moeilijk te winnen. Maar als je ze eenmaal gewonnen heb kan je ze steeds weer hergebruiken. Bij fossielle brandstoffen gat dat niet. Daarnaast is het niet mogenlijk om veel auto’s om biobrandstof te laten rijden. Er is simpelweg niet genoeg ruimte op de wereld om genoeg te verbouwen voor eten en brandstof.

    Men kijkt alleen maar naar de grotere groei van vraag naar electrischeteit. Maar het aanbod zal ook steeds groter worden. Er komen steeds meer windmolens, zonneenergieparken, bioelectrischiteit. Daarnaast zal de vraag van burgers juist steeds lager worden omdat huizen in de toekomst steeds vaker energievrij zullen worden gebouwd( zelf stroom opwekken, zonnewarmte en (regen)water (her)gebruik. Dus met het te kort aan stroom zal het wel mee gaan vallen.

    Hoop ik ;)

    Login om te reageren
  38. Dan zegt

    2 juli 2009 om 14:20

    Rutger schrijft:
    2 July 2009 om 13:55

    Die kilometerheffing is nog niet zeker. Het zou trouwens inhouden dat geheel Nederland en eventueel Europa vol komt te hangen met kastjes. Nederland begint dan wel aardig op een openbare gevangenis te lijken met al die tolpoorten. Ik zie daar geen draagvlak voor. In de huidige plannen voor kilometerheffing is voor zover ik weet ook geen rekening gehouden met de afschaffing van benzine accijnzen. Wel met belastingen. Dus die stroom voor al die duracel autotjes komen daar dus dan wel of geen accijnzen op .Het zou prettig zijn als de heer Eurlings hier antwoord op kan geven? Dus op naar den Haag!

    Login om te reageren
  39. Oom Agent zegt

    2 juli 2009 om 14:42

    Als elektrische auto’s:
    – hetzelfde of meer power bieden dan mijn 370PK V8
    – snellere acceleratie bieden dan mijn 370PK V8
    – eenzelfde of betere mileage bieden
    – goedkoper zijn in aanschaf, onderhoud, wegenbelasting, bijtelling
    – cradle-to-cradle efficienter en goedkoper zijn per gereden KM
    – cradle-to-cradle milieuvriendelijker zijn

    Dan stap ik meteen over. Dan geef ik zelfs de thrill op van het geluid en gevoel van een V8.

    Ik maak me niet zo’n zorgen over de PK’s en acceleratie. Dat gaat wel lukken. Elektrisch betekent altijd alle power tot je beschikking :)

    Maar mileage? Ik rijd 1:9 en met een 80 liter tank rijd ik toch zo’n 650KM plus wat reserve. Tanken kost maar een minuut of twee. Ik zie elektrische auto’s niet snel zo’n mileage krijgen op zo’n korte oplaadbeurt. Tenzij je zwaar chemische accu’s gebruikt, maar dat is weer bedenkelijk. Misschien werkt het als je landelijk een instant-accu-wissel infrastructuur kunt aanleggen. Pompstations aansluiten op het stroomnet en daar accu’s laten opladen en wisselen.

    Veel goedkoper zie ik elektrische auto’s ook nog niet worden. De innovatie kost miljarden. Maar hier kan de overheid in actie komen: weg met de BPM, weg met de bijtelling, weg met de wegenbelasting en geen accijnzen op elektrische ‘brandstof’. Pas als meerdere overheden dit gaan invoeren kan de auto industrie rekenen op grote afname van deze auto’s. De politiek kan doorslaggevend zijn en moet ook echt doorpakken: weg met de vele belastingen op auto’s.

    Dan nog de milieuvriendelijkheid. Je hebt geen uitstoot in de steden. Dat is het voordeel van elektrische auto’s. Maar die elektriciteit moet wel worden opgewekt, getransporteerd en opgeslagen.

    Opwekken gebeurt voornamelijk met kolencentrales. De CO2 uitstoot verplaatst zich dus alleen maar. Van de stad naar het platteland. Hoe wenselijk is dat?

    Transport kost ook geld: we hebben een goed electriciteitsnetwerk, maar het kost wel degelijk geld.

    Transport en opslag geven ook veel rendementsverlies: als je 100% energie in het netwerk stopt, krijg je nooit 100% energie uit het netwerk. Hetzelfde geldt voor de accu’s. Tien uur lang op 220v opladen betekent niet tien uur lang 220v afgifte met hetzelfde amperage. Je wil bovendien immers 2 minuten opladen en 8 uur afgifte.

    Dan nog de accu’s zelf: het extra gewicht, de chemische troep, de productie daarvan en het verwerken van dode accu’s dien je ook op te tellen bij de ‘milieuvriendelijkheid’ van de auto.

    Ik heb nog geen goed onderbouwde rapporten gezien die al deze factoren meenemen en afwegen tegenover het huidige benzine/diesel proces!!!

    Login om te reageren
  40. Oom Agent zegt

    2 juli 2009 om 14:49

    Als toevoeging op mijn relaas: voor het milieu is het beter een auto zo lang mogelijk rond te laten rijden. De emissies bij de productie van een auto zijn vele malen hoger dan een auto in zijn hele leven kan uitstoten.

    Als je dus echt milieubewust wil zijn, pak dan die oude walmende Mercedes diesel in plaats van een Prius en geef een lekkere dot gas. Echt waar…

    Login om te reageren
  41. Autogek zegt

    2 juli 2009 om 15:17

    Oom Agent, ga eens een cursus volgen. Een auto langer door laten rijden is helemaal niet beter voor het milieu dan nieuwe bouwen. Oude auto’s kunnen tot 500% meer uitstoot geven dan een nieuwe auto van hetzelfde merk en vermogen. Daarnaast worden er steeds meer auto’s zero carbon geproduceerd. Ik weet dat Landrover dit doet en Toyota is ook al flink op de goede weg.

    Zo te lezen moet je 370Pk V8 veel compenseren.

    Ik weet niet wat je rijdt, maar bv de Tesla zal al aan veel van jouw eisen voldoen.

    Daarnaast is de prijs van electrische auto’s nu hoog omdat er weinig van gemaakt worden. Zodra de productie op gang komt zakt de prijs per eenheid snel.

    Dan de stroomopwekking: Daar heb ik hierboven al geschreven. En denk jij dat de kolencentrales viezer zijn dan het produceren van benzine en diesel? Er komen trouwens hele schone kolencentrales. Zijn zijn er al 1 aan het bouwen op de maasvlkte. En je kan ook zelf natuurstroom kopen. Dan is jouw auto wel schoon net als hier.

    Kwa rendementsverlies: Je benzine/diesel verbrandingsauto heeft maar een redemend van 5 a 10%.

    Oom Agent. Als je klaar ben met koffie drinken ( want boeven pakt de politie allang niet meer ;) ) dan zou ik maar even gaan surfen op het net. Dan kan je berichtje veel korter zijn. :)

    Login om te reageren
  42. Tom zegt

    2 juli 2009 om 15:18

    begin maar meteen met het bouwen van 4 ipv 1 nieuwe kerncentrale…… anders gaat het licht en de verwarming om 1900 echt helemaal uit….

    Login om te reageren
  43. Tom zegt

    2 juli 2009 om 15:20

    ps ik ben er trouwens wel helemaal voor dat we electra gaan gebruiken voor auto’s. Met vraag creeer je aanbod: groene stroomcentrales, betere accu’s, snellere manieren van opladen.

    Login om te reageren
  44. Autogek zegt

    2 juli 2009 om 15:47

    Ik ben tegen kernenergie. Maar het schijnt dat de nieuwe generatie kerncentrales juist het afval van de oude kerncentrales kunnen gaan gebruiken als brandstof voor opwekken van stroom.

    Login om te reageren
  45. Rutger zegt

    2 juli 2009 om 16:02

    Autogek, dat klopt inderdaad. Ik las laatst een stukje over de besluitvorming in Engeland over nieuwe kerncentrales.

    Dirk,

    Bij meer vraag en een gelijkblijvend aanbod zal de prijs van electriciteit inderdaad moeten stijgen volgens de marktprincipes. Het probleem of voordeel met stroom is dat het aanbod maar ik beperkte mate op de vraag afgestemd kan worden. Stroom loopt continue over het netwerk ook als het niet afgenomen wordt. In de nacht is er veel minder stroomafname terwijl de productie hier beperkt verminderd kan worden. Met kerncentrales is er helemaal geen mogelijkheid om de productie te laten fluctueren. Ten tijde van het ‘millenniumprobleem’ was de grootste zorg voor Borssele dat de afname op het net gegarandeerd zou blijven. Borssele moest een noodscenario klaar hebben liggen om de electriciteit die werd gecreeerd te kunnen ‘lozen’. Ik heb geen cijfers over hoeveel van de geproduceerde electriciteit nu daadwerkelijk wordt afgenomen maar ik denk dat hier nog wel marges in zitten.

    Dan, de kilometerregistratie zoals deze nu wordt klaargemaakt voor introductie makt gebruik van GPS-kastjes. Of daar draagvlak voor is is een tweede. De bedoeling is in ieder geval het gebruik te belasten. De accijnzen op brandtstof is een instrument om te laten betalen voor het rijden van kilometers maar dat kan vervangen worden door de kilometerheffing.

    Login om te reageren
  46. Dev zegt

    2 juli 2009 om 16:12

    @ Autogek

    Je hoeft geen gewassen te verbouwen voor ethanol. Je kunt zelfs afvalmateriaal en algen (snelst groeiende planten) laten verteren door enzymen, die het afbreken in een materiaal dat veel weg heeft van ruwe benzine. En _elke_ benzineauto kan daar op rijden (mits een aanpassing)

    Het concept van schone batterijen bestaan niet. De huidige generatie li-on batterijen is zelfs méér schadelijk dan nikkel-hydride en nikkel-cadmium. Daarbij hebben batterijen een houdbaarheidsdatum. Afhankelijk van hoe vaak ze her-opgeladen worden bijvoorbeeld. Aangezien we hier dagelijks vervoer bespreken, inclusief vrachttransport uiteindelijk, is het niet haalbaar.

    Login om te reageren
  47. Oom Agent zegt

    2 juli 2009 om 16:53

    @autogek,

    “Oude auto’s kunnen tot 500% meer uitstoot geven dan een nieuwe auto van hetzelfde merk en vermogen. ”

    Waar heb je die informatie vandaan?

    LandRover heeft geen zero CO2 footprint maar koopt de CO2 af. Dat is heel wat anders.

    Over die centrales: een gemiddelde centrale gaat 50 jaar mee. Dat betekent dat zelfs al zou je nu superschone centrales gaan bouwen, we daar pas over 25 jaar de eerste effecten van gaan zien.

    Het probleem is dat er veel geroepen wordt over alles wat schoner zou zijn, maar het in werkelijkheid vooral om aannames en marketing gaat. Ik zie nergens goede onderbouwingen die alle factoren meerekenen!

    Login om te reageren
  48. timberleek zegt

    2 juli 2009 om 17:27

    ja leuk. nederland wil de proeftuin worden van alles. En dat terwijl we hier zat mensen hebben die amper kunnen eten omdat we constant op alles bezuinigen. (uitkeringen, zorg etc)

    ja de prioriteiten liggen goed hier

    Login om te reageren
  49. Autogek zegt

    2 juli 2009 om 18:30

    @ Oom Agent,

    Dat van die uitstoot had ik ergens gelezen maar kan ik nergens meer vinden. Behalve: “Vooral dankzij uw fraaie oude bolides hoesten we ons de longen uit het lijf. Volgens de Bovag veroorzaakt 5 procent van de auto’s in Nederland 40 procent van de vervuiling. Het gaat dan met name om auto’s ouder dan tien jaar.”

    Verder doet Landrover aan CO2 compensatie voor hun auto’s (75000 km/3jaar), maar produceren ze deze ook CO2 vrij. Ze compenseren inderdaad door projecten te financieren in diverse landen om CO2 uitstoot daar te verminderen. Dat is wel wat anders dan zomaar afkopen.

    Natuurlijk blijven oude centrales draaien, maar de nieuwe veel schonere centrales zijn een flinke stap de goede richting op. Beter dan als ze dezelfde vervuilende centrales zouden blijven bouwen. Nummer 1 zijn ze al aan het bouwen. Vernieuwing en verschoning van het opwekken van onze energie of verschonen van ons autopark gaat helaas niet 1 2 3. Maar een goed begin is toch het halve werk.

    Ik ben het wel helemaal met je eens dat het mij ook veel te langzaam gaat. Maar zo werkt de wereld nu helaas eenmaal.

    Je kan blijven schrijven dat je niets geloof in wat er gezegd wordt en dat het alleen maar marketing en aannames zijn. Maar stel je eens open voor vernieuwing. Misschien is het geen marketing maar waarheid en gaan we toch de goeie kant op. ;)

    Login om te reageren
  50. lincoln zegt

    2 juli 2009 om 18:34

    only in Holland apenland ..

    in China zijn er steden 2X zo groot als apenland waar al 40% electrisch verplaatst wordt (subsidieloos) ..
    San Fransisco en LA lopen ver voor en blijven dat doen (subsidieloos) ..

    maarja .. Eurlings zijn zwager zal wel weer campagne leider zijn ofzo ..
    hoe dan ook .. er is corruptie in het spel ..

    Login om te reageren
  51. Autogek zegt

    2 juli 2009 om 18:38

    @ timberleek,

    Weet je wel hoeveel mogenlijkheden er komen kwa werk als je een inovatie als eerste gaat produceren/gebruiken. En hoeveel geld er bespaart wordt als er minder luchtvervuiling is. Minder kosten om het probleem op te lossen/ verder niet te laten verergeren. En wat dacht je van je eigen genoemde Zorgkosten. Vele mensen worden steeds meer allegisch door luchtvervuiling. En dan nieteens hebben over diverse ziektes die luchtvervuiling veroorzaken.

    Daarnaast vind ik het helemaal niet erg dat er gekort wordt op uitkeringen. Gaan ze maar een baan zoeken ipv thuis betaald zitten. En kwa zorg mag er ook bezuinigt worden. tegenwoordig zit men om de 5 seconde bij een dokter of in een ziekenhuis. En maar schreeuwen dat de zorg zo duur wordt. Misschien de volgende keer met pijn je knie eerst even kijken of het na 2 dagen over is omdat het gewoon verstuikt is ipv naar de eerste hulp. Of zelf panadol kopen voor je griep ipv naar de dokter rennen en het daar gratis krijgen. Want gratis krijg je het niet. Daarom zijn de premies nu zo hoog.

    Login om te reageren
  52. gogogomagazine.com zegt

    2 juli 2009 om 18:53

    1,3 miljoen elektrische auto’s in 2025? Ich denke dat Camiel, Maria und de Kraai een beetje te lang aan een joint hebben gehangen toen ze dit plan bedachten. Waar gaan ze de stroom vandaan halen. Gegarandeerd dat de lichtjes tegen die bij iedereen uit gaan als 1,3 miljoen mensen met hun auto aan het stopcontact gaan hangen.

    Big Audacious Goal!

    Login om te reageren
  53. Hanico zegt

    2 juli 2009 om 19:32

    Ik heb liever dat het de regering zich meer focust op duurzame energie dan op elektrische voertuigen. Zorgt veel meer voor dat Nederland gereed is voor de toekomst. De elektrische voertuigen moeten er ergens van gevoed worden.

    Login om te reageren
  54. Relief zegt

    2 juli 2009 om 20:37

    @Hanico

    Elektrisch rijden in combinatie met duurzaam energie is toch de ideale manier om de Co2 uitstoot drastisch te verlagen. Als je alleen duurzaam energie subsideert, maar je laat wel alle autos nog steeds op fossiele brandstoffen rijden bereik je nog steeds weinig mee.

    Login om te reageren
  55. BaRa zegt

    2 juli 2009 om 20:49

    65 miljoen? Laat me niet lachen. ’t Is niet rechtstreeks te vergelijken natuurlijk, maar de Universiteit Gent geeft grofweg 100 miljoen euro uit per jaar aan onderzoek. België heeft zo’n 8-tal universiteiten. Ze spenderen niet allemaal even veel, maar je krijgt een idee van het onderzoeksbedrag – en dat alleen aan universiteiten. Dus Eurlings wil met 65 miljoen van Nederland de navel maken van de electromobiel? Volksverlakkerij, buurman.

    Login om te reageren
  56. Citrofiel zegt

    2 juli 2009 om 21:08

    Ik ga met Bosch mee, het is onrealistisch. Dan moet Nederland zo’n beetje tien procent van de totale productie aan elektrische auto’s gaan kopen…

    Login om te reageren
  57. topless zegt

    2 juli 2009 om 21:08

    @”Als het aan het kabinet ligt, worden we een inspirerend voorbeeld voor de hele wereld. ”

    Hoogmoed komt voor de val.

    @Autogek “Volgens de Bovag veroorzaakt 5 procent van de auto’s in Nederland 40 procent van de vervuiling. Het gaat dan met name om auto’s ouder dan tien jaar.”

    De bovag vertegenwoordigt bedrijven die auto’s verkopen. Betrouwbare bron dus. Lees verder dit artikel maar eens.
    http://www.autobild.de/artikel/klimaschutz_883771.html

    Login om te reageren
  58. Autogek zegt

    2 juli 2009 om 21:59

    @ topless, Ik had het ook uit een ander onderzoek gelezen. Ik schreef dat het enige wat ik nog terug kon vinden dit stukjebericht was. Je kan hier natuurlijk lekker zwart kijken, maar daar is de wereld nooit beter van geworden.

    http://www.zibb.nl/10180368/Nieuws/Nieuwsbericht/Uitstoot-CO2-nieuwe-autos-gedaald-met-12-procent.htm

    Hier hebben ze het alleen al van 1995 naar 2003. Auto’s eind jaren ’70 begin jaren ’80 waren nog veel viezer.

    Login om te reageren
  59. Autogek zegt

    2 juli 2009 om 22:26

    Vos citeerde een onderzoek van de TU Delft. Ze wees erop dat vijf procent van het voertuigpark van Nederland 40 procent van alle luchtvervuiling zou veroorzaken. Volgens de wethouder zou het vooral gaan om diesels zonder roetfilter en benzineauto’s van 15 of 20 jaar oud.

    Het was dus een onderzoek van de TU en niet de Bovag. ;)

    Kan helaas nog steeds geen CO2 uitstootdata van oude auto’s vinden. ;(

    Login om te reageren
  60. Jurry zegt

    3 juli 2009 om 10:22

    Camiel! We love you, there is no exception! Met je stoere limburge accent wil iedereen je er nog wel voor 4 jaar extra bij. Jij maakt tenminste het verschil tussen de mannen en de jongetjes. Jij kan oorlogen stoppen die nog niet begonnen zijn en vrouwen laten klaarkomen door telepathie. Camiel, you are my hero! Xxx Jurry

    Login om te reageren
  61. topless zegt

    3 juli 2009 om 10:40

    @ autogek
    Lees dan het artikel waarnaar ik linkte.

    Michael Schunck (82): Ein Neuwagen seit 1951
    CO2-Ausstoß bei der Produktion (10,36 t je Neuwagen) 10,36 t
    CO2-Ausstoß bei der Nutzung: Auto 1 VW Käfer (11l/100km, 430.000 km) 112,05 t
    Gesamter CO2-Ausstoß 122,41 t
    CO2 je Kilometer* 285 Gramm
    *einschließlich Produktion

    Manfred Brügner (66): Sechs Neuwagen seit 1972
    CO2-Ausstoß bei der Produktion (10,36 t je Neuwagen mal 6) 62,16 t
    CO2-Ausstoß bei der Nutzung
    Auto 1: Citroën GS 1100 (6,0 l Normal, 60.000 km) 8,53 t
    Auto 2: Citroën GS 1300 (6,5 l Normal, 60.000 km) 9,24 t
    Auto 3: Porsche 944 S2 Cabrio (9,7 l Super, 42.000 km) 9,65 t
    Auto 4: VW Golf III VR6 (9,8 l Super, 210.000 km) 8,75 t
    Auto 5: Seat Toledo 1.9 TDI (5,3 l Diesel, 130.000 km) 18,31 t
    Auto 6: Citroën C5 Hdi 135 FAP (8,1 l Diesel, 80.000 km) 17,22 t
    Summe Nutzung 111,70 t
    Gesamter CO2-Ausstoß 173,86 t
    CO2 je Kilometer* 299 Gramm
    *einschließlich Produktion

    Login om te reageren
  62. topless zegt

    3 juli 2009 om 10:50

    Nog even als aanvulling.

    De gemiddelde CO2 uitstoot bereken je bij benzineauto’s door het gemiddelde verbruik in l/100 km te vermenigvuldigen met 23,7, bij een diesel met 26,5. Dit kan dus ook bij een oude auto. De CO2 uitstoot is recht evenredig met het benzineverbruik. Een Alto uit ’85 stoot dus minder CO2 uit dan een nieuwe X5.

    Login om te reageren
  63. AMGJunk zegt

    3 juli 2009 om 11:14

    He boys,
    Leuk dat iedereen zo blij hier over is.
    Blijkbaar zijn electrische auto’s volgens iedereen DE oplossing tegen het broeikas-effect.
    Waar gaan we de energie uithalen?
    Kernenergie? nope
    Zonne- en windenergie? Die brengen never nooit genoeg stroom op om nederland electrisch te laten rijden.
    aaahhh dan komen we weer uit op…ja, zeg het maar….Kolencentrales!!!! joehoeeee! En we zijn weer terug bij af :|

    Login om te reageren
  64. Autogek zegt

    3 juli 2009 om 11:43

    @ Topless, ik kan helaas geen duits. ;) Je tweede teks heb ik meer aan. Maar jij denk toch niet dat iemand die een Alto reed uit 85 nu in een X5 rijdt. Dat schreef ik juist. Een oude MB vervuilt veel meer dan een nieuwe MB met dezelfde prestatie’s.

    @ AMGJunk, eerst alle reactie’s dan lezen voor je een reactie plaatst. Dat is al uitvoerig besproken. ;)

    Login om te reageren
  65. Herke zegt

    3 juli 2009 om 13:21

    Nog 1 keer, Laat eerst de rest van de wereld eens die uistoot op europees niveau brengen. dan pas verder kijken.

    Het enigste wat nederland wil en wat we straks krijgen, is straks veel geld pakken op onderdelen voor dat soort auto’s (belasting)

    En tsja.. kwa stroom, we verkopen al onze energieleveranciers aan het buitenland. gevolg? torenhoge stroom prijzen straks.

    Login om te reageren
  66. topless zegt

    3 juli 2009 om 21:13

    @Autogek
    Wat voor school heb je dan gedaan? Maar ik zal het toelichten.
    In dit artikel hebben ze de CO2 uitstoot van 2 mensen vergeleken. De ene heeft sinds 1972 6 maal een nieuwe auto gekocht, de ander rijdt al sinds jaar en dag dezelfde. Ze berekenen de CO2 uitstoot van beide per km, met inbegrip van de uitstoot bij produktie. Tijdens de produktie van een auto komt volgens het artikel namelijk gemiddeld 10,36 ton CO2 vrij. Bij de onderzoeken die aangeven dat steeds een modernere auto kopen goed is voor het milieu, laten ze dit buiten beschouwing. De man die altijd dezelfde auto is blijven rijden heeft een lagere uitstoot gehad per km en dus een minder grote invloed op het broeikaseffect.
    Het voorbeeld met de Alto gebruikte ik om aan te geven dat de CO2 uitstoot niet van de leeftijd afhangt, maar van het verbruik. Iemand met een oude Alto levert dus een kleinere bijdrage aan het broeikaseffect dan iemand met een nieuwe X5, al wijst de autobranche met de beschuldigende vinger naar de man in de oude Alto (want daar valt niet veel aan te verdienen).

    Login om te reageren
  67. Autogek zegt

    3 juli 2009 om 21:23

    Duits was een keuzevak. Ik heb het niet gekozen. Met je neerhalende opmerking!

    Login om te reageren
  68. Autogek zegt

    3 juli 2009 om 21:32

    Trouwens is dit absoluut niet waar, want steeds meer autoproducenten zijn bezig om hun auto’s CO2 neutraal te gaan produceren. Daarnaast is met dit onderzoek geen rekening gehouden met het gebruik van gerecycleden matrialen die steeds vaker in nieuwe auto’s gebruikt worden. En er is totaal geen rekenin gehouden met het vele extra onderhoud dat oudere auto’s nodig hebben en dat ze hoe ouder ze worden hoe vervuilender ze worden door slijtage.

    Login om te reageren
  69. Autogek zegt

    3 juli 2009 om 21:33

    Maar jij weet het natuurlijk beter, want jij spreekt wel duits!

    Login om te reageren
  70. topless zegt

    4 juli 2009 om 00:20

    Om auto’s te maken is bijvoorbeeld staal nodig. Je moet dan ijzererts uit de grond halen, dit vervoeren naar bijvoorbeeld hoogovens, de erts tot staal verwerken. Dit staal vervoeren naar een fabriek om er plaatwerkdelen van te maken. Vervolgens moeten deze plaatwerkdelen weer naar de autofabriek worden vervoerd. Dergelijke ketens bestaan voor alle onderdelen. Er is maar weinig aan een auto dat daadwerkelijk uit gerecycled materiaal bestaat, maar ook het recyclen van materiaal kost energie en gaat dus gepaard met CO2 uitstoot. Auto’s CO2 neutraal produceren is simpelweg niet mogelijk. De cijfers in het artikel komen overigens van het Institut für Produktdauer-Forschung (vrij vertaald: instituut voor onderzoek naar de levensduur van produkten) uit Geneve. Het artikel stamt uit april van dit jaar dus de laatste ontwikkelingen in de autoindustrie zullen ook wel bekend zijn bij dit instituut.
    Door slijtage in de motor gaat de CO2 uitstoot niet omhoog. Het feit dat de olie iets vaker verwisseld moet worden heeft ook weinig invloed op de CO2 uitstoot.
    PS Op mijn middelbare school kreeg iedereen Engels, Duits en Frans. Ongeacht welk vakkenpakket je uiteindelijk nam. En dat geldt voor iedereen die ik ken.

    Login om te reageren
  71. Autogek zegt

    4 juli 2009 om 09:19

    Alleen als voorbeeld en dan hou ik er over op, want je leest toch maar wat je wil lezen: Toyota maakt nu al zijn auto’s zo dat 95% van de auto volledig te recyclen is.

    En ik heb havo niveau gedaan en nooit duits gehad. ;)

    Login om te reageren
  72. Laurens zegt

    4 juli 2009 om 12:21

    “want je leest toch maar wat je wil lezen” :shock:

    En ik dacht dat je dat soort commentaar alleen op mij gaf… het leven van een autogek valt niet mee :-)

    Login om te reageren
  73. Autogek zegt

    4 juli 2009 om 13:23

    Laurens: Veranderingen / verbeteringen van techniek of productie is voor sommige niet te begrijpen of willen ze niet begrijpen. ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North