• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland veruit de hoogste boetes van West-Europa

Auteur: Dennis, gepost 11 februari 2012 om 21:43 – 83 Reacties

Ezel

In Nederland hebben we veruit de hoogste boetes voor verkeersovertredingen van West-Europa. Maar waarschijnlijk mede daardoor ook nog altijd een triple-A status als het gaat over de kredietwaardigheid van ons land. Da’s dan weer een opsteker.

De researchredactie van het RTL Nieuws vergeleek de tarieven met de landen om ons heen. Volgens betrokkenen heeft onze met-stip-nummer-één-notering niets te maken met verkeersveiligheid, maar zuiver met het spekken van de schatkist. Joh!?

Onze politieke vertegenwoordiging in Den Haag heeft in de afgelopen vier jaar de boetes met maar liefst 66 procent verhoogd. Zo ook begin dit jaar nog, waar zelfs De Raad van State in een advies (pdf) geen enkele reden voor ziet.

Daar denkt het ministerie van Justitie uiteraard anders over. De twee redenen die worden aangevoerd zijn (pdf) zijn de verkeersveiligheid en de opbrengsten voor het ministerie. Maar die eerste reden gaat er zelfs bij ex-flitskoning heer Spee echt niet in. Met name onze boetes voor overtredingen buiten de bebouwde kom, lopen in Nederland behoorlijk uit de pas ten opzichte van andere West-Europese landen.

Wanneer je de verschillen met de gemiddelden voor West-Europ op een rijtje zet, dan valt meteen op dat we er met kop en schouders bovenuit steken. We hebben dus niet alleen de hoogste brandstofprijs van alle Euro-landen, maar ook de hoogste boetes. *kuch* automobilist *kuch* melkkoe *kuch*

Voor de berekening van het West-Europees gemiddelde zijn de landen België, Duitland, Luxemburg, Frankrijk en Spanje gebruikt.

Snelheidsovertreding buiten de bebouwde kom.
10 km/u bij ons 57 euro gemiddeld 21 euro.
15 km/u bij ons 110 euro gemiddeld 57,80 euro.
20 km/u bij ons 155 euro gemiddeld 84 euro.
25 km/u bij ons 208 gemiddeld 269 euro(?).
30 km/u bij ons 269 gemiddeld 117,80 euro.
35 km/u bij ons 337 euro gemiddeld 170,80 euro.
40 km/u bij ons 410 euro gemiddeld 183,50 euro.

Snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom.
10 km/u bij ons 57 euro gemiddeld 51 euro.
15 km/u bij ons 122 euro gemiddeld 72,80 euro.
20 km/u bij ons 173 euro gemiddeld 104 euro.
25 km/u bij ons 234 gemiddeld 167,80 euro.
30 km/u bij ons 303 gemiddeld 181,80 euro.

Gemiddelde boetebedrag voor boetes tot en met 40 km/u overschrijding buiten de bebouwde kom.
1. Nederland 189,33 euro
2. Spanje 116,67 euro
3. België 112,50 euro
4. Luxemburg 104,83 euro
5. Frankrijk 67,50 euro
6. Duitsland 67,00 euro

Gemiddelde boetebedrag voor boetes tot en met 30 km/u overschrijding binnen de bebouwde kom.
1. Spanje 180,00 euro
2. Nederland 177,80 euro
3. België 150,00 euro
4. Luxemburg 96,80 euro
5. Frankrijk 90,00 euro
6. Duitsland 60,60 euro

Wanneer zelfs agenten in opstand komen tegen de “onverkoopbaar” hoge boetes, kan ik alleen maar afsluiten met de klassieke dooddoener: Wanneer je je gewoon netjes aan de snelheid houdt, hoef je je nergens zorgen over te maken.

Ook interessant!

  • Politie deelt tientallen boetes uit bij supercar meeting
  • Politie deelt vanuit de bus voor 7 ton aan boetes uit
  • Zo vergroot de politie de pakkans op verkeersovertredingen
    Zo vergroot de politie de pakkans op verkeersovertredingen
  • Man tegenover politie: "Ik reed harder!"
    Man tegenover politie: "Ik reed harder!"

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

boetes, melkkoe, politie, Verkeer

Vorig bericht: « Autocultuur: oni-camber [updated]
Volgend bericht: BMW M6 Coupe en Convertible: Welkom terug! [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. alcantara zegt

    11 februari 2012 om 21:47

    Misschien hogere boetes maar de pakkans is lager dan bv in België is mijn ervaring.

    Login om te reageren
  2. desoper zegt

    11 februari 2012 om 21:50

    belachelijk. Waarom moet de schatkist gevuld worden door mensen die van doorrijden houden? Een normale boete oke, maar dit slaat nergens op.
    Dan liever de BTW naar 22%.

    Login om te reageren
    • alcantara zegt

      11 februari 2012 om 22:01

      @desoper: Gebruiken ze die schatkist nog steeds? Ik ging er vanuit dat dat geld tegenwoordig gewoon op een rekening staat en dus in feite alleen een getal is.

      Login om te reageren
      • phantom95 zegt

        12 februari 2012 om 01:06

        @alcantara: hahaha wat een grap maat

        Login om te reageren
    • marww zegt

      11 februari 2012 om 23:38

      @desoper: Precies! De doorrijders worden hiermee onevenredig getroffen in hun persoonlijke doorrijdbelang! Het is belachelijk dat het doorrijden in de bebouwde kom met strenge maatregelen ten koste van mijn doorrijdplezier tegengegaan wordt met deze boetes!

      Login om te reageren
      • desoper zegt

        12 februari 2012 om 16:32

        @marww: @voytekbe: Jullie weten net zo goed dat deze verhogingen alleen gedaan zijn tbv de schatkist. Het is dus WEDEROM zo dat de automobilisten extra mogen bijdragen aan het “algemeen belang”. Laat dan de gehele bevolking bijdragen met extra belastingen oid.

        Login om te reageren
    • phantom95 zegt

      12 februari 2012 om 01:08

      @desoper: verhoog dan de boetes voor linker baan rijden en binnen de bebouwde kom moet veel hoger zijn want dat is echt gevaarlijk en heeft niks met doorrijden te maken

      Login om te reageren
    • voytekbe zegt

      12 februari 2012 om 07:32

      @desoper: BTW naar 22? Omdat gij graag eens doortrapt met de auto? BTW verhoging heeft VEEL grotere economische gevolgen dan jij die af en toe eens over de snelheid gaat. (En ja ik heb ook een zware voet maar je opmerking is gewoon dom en ondoordacht)

      Login om te reageren
    • porsche928 zegt

      12 februari 2012 om 09:21

      @desoper: jij vent helemaal gek! BTW naar 22%!

      Login om te reageren
  3. raphael zegt

    11 februari 2012 om 21:54

    Volgens mij klopt er iets niet helemaal in je eerste lijstje. Daar is de boete gemiddeld bij 25 kmh hoger dan bij 30, 40 etc. Typfout?

    Login om te reageren
    • raphael zegt

      11 februari 2012 om 21:55

      @raphael: 20 km/u bij ons 155 euro gemiddeld 84 euro.
      25 km/u bij ons 208 gemiddeld 269 euro.
      30 km/u bij ons 269 gemiddeld 117,80 euro.

      Dit dus, lijkt me erg onwaarschijnlijk.

      Login om te reageren
      • Dennis zegt

        11 februari 2012 om 21:58

        @raphael: Dat was mij ook al opgevallen. Het zijn cijfers zoals RTL Nieuws deze naar eigen onderzoek hebben gepubliceerd op hun website. Het ziet er inderdaad vreemd uit, maar ik heb het onderzoek niet gedaan en kan dus ook niet beoordelen of dit onjuist is. Ik heb er een vraagteken achter gezet.

        Login om te reageren
  4. raphael zegt

    11 februari 2012 om 21:58

    Ik zeg niet dat het er iets mee te maken heeft maar ik meen me te herinneren dat wij relatief gezien een van de veiligste landen zijn wat verkeer betreft.

    Login om te reageren
  5. FlowMotion zegt

    11 februari 2012 om 22:00

    Afgelopen maand:

    Duitsland: 13 km te hard: 20 euro
    20 km te hard: 30 euro

    Nederland: 7 km te hard: 43 euro + 6 euro administratiekosten.

    Whoohoo, 7 KM, pak mijn rijbewijs af, dalijk steekt een kind autosnelweg over en kan ik niet op tijd remmen.
    Idioten.
    En nog een kers boven op de slagroom: twee donorautos gekocht, niet geschorst omdat ze binnen 2 weken de sloop op gingen. Binnen 6 dagen boete voor geen APK van ene en week later een RDW brief voor “wilt u APK verlengen binnen een maand” voor de andere. Waar gaat dit heen…

    Login om te reageren
  6. floryn zegt

    11 februari 2012 om 22:11

    Hoge boetes werken wel. Afschrikwekkend effect vooraf en achteraf voelt men het tenminste in de portemonnee. Het zou echter beter gekoppeld kunnen worden aan je inkomsten, zoals in Finland. Ik zou echter wel graag zien dat mensen die in woonwijken te snel rijden zwaarder beboet worden, dan bestuurder op grote wegen. Op de snelweg is tien kilometer per uur te snel minder ingrijpend dan voor een kind dat achter een auto vandaan komt.

    Login om te reageren
    • BananaMan zegt

      12 februari 2012 om 02:14

      @floryn:
      dat zeggen vooral mensen met geen of een erg laag salaris….

      Login om te reageren
      • Woestijnridder zegt

        12 februari 2012 om 10:41

        @BananaMan: jij snapt het Finse systeem niet helemaal. Sterker nog: weet je sowieso wel hoe het PRECIES werkt? Je opmerking slaat namelijk nergens op.

        Login om te reageren
        • BananaMan zegt

          12 februari 2012 om 11:15

          @Woestijnridder:
          Ik ben tegen het principe van een salarisafhankelijke boete. Dat gaat in tegen het gelijkheidsbeginsel. Ik ken de exacte uitvoering van het Finse systeem niet, maar overtuig me dan waarom dit wel ‘eerlijk’ is. Iemand met een hoger salaris heeft daar over het algemeen ook hard voor gewerkt, gestudeerd etc. Je betaalt al meer belasting etc. Moet je met boetes ook nog eens meer gaan betalen dan petjes en bijstandstrekkers? Lijkt me niets….
          Ik ben het wel helemaal eens met floryn wat betreft zijn opmerking over verschil tussen 10km te hard op de snelweg of binnen de bebouwde kom.

          Login om te reageren
    • Megakix zegt

      12 februari 2012 om 11:52

      @floryn: doe het dan ‘naar rato van je vermogen’, niet naar inkomsten. Er zijn zat miljonairs die slechts leven van een verplichte BV-salaris van 41K.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      12 februari 2012 om 15:39

      @floryn: dat Finse systeem is in strijd met onze grondwet (in gelijke gevallen, gelijk behandeld), om nou een grondwetswijziging te gaan initiëren voor nog hogere verkeersboetes lijkt me niet juist. Ook twijfel ik eigenlijk of je zo zwartwit kun stellen dat boetes in de bebouwde kom hoger zouden moeten zijn. Ja, het verkeer in de stad is gevaarlijker in de zin dat er meer variabelen zijn, maar daarvoor ligt de snelheid ook lager en zijn er veel meer controles.

      Login om te reageren
      • BananaMan zegt

        12 februari 2012 om 15:56

        @mashell:
        In de bebouwde kom meer controles?? Dat betwijfel ik. Ik zie ze vrijwel alleen op snelwegen en N-wegen.
        Als ze zo’n ding bij een school neerzetten dan vind ik elke boete terecht. Maar op een 5-baans snelweg… neu..

        Login om te reageren
    • Dennis zegt

      13 februari 2012 om 10:28

      @floryn: Koos Spee heeft het ook al vaker geroepen en ik deel die mening: Niet de hoogte van de boetes, maar de kans om gepakt te worden zorgt voor een gedragsverandering in het verkeer. De boete kan nog zo hoog zijn, maar wanneer de kans om gepakt te worden heel klein is, zullen mensen eerder over de scheef gaan. Veel sneller dan wanneer de boetes een stuk lager zijn en de kans om gepakt te worden veel groter is.

      Login om te reageren
      • floryn zegt

        16 februari 2012 om 00:43

        @dennis: Interessante mening. Dank! Misschien bedoel ik eerder dat bepaalde boetes voor mensen met geld niet echt iets uit maakt. Daardoor schiet je er niets mee op.

        Login om te reageren
  7. wimbers zegt

    11 februari 2012 om 22:21

    boetes in de bebouwde kom kunnen me niet hoog genoeg zijn, de snelweg is in nederland allang geen snelweg meer, dus daar mogen de boetes behoorlijk omlaag.

    Login om te reageren
    • BananaMan zegt

      12 februari 2012 om 02:12

      @wimbers:
      EENS!

      Login om te reageren
      • mightymike zegt

        12 februari 2012 om 09:08

        @BananaMan: ga je tegen deze reactie uitdrukkelijk EENS roepen en de vorige wat op het zelfde neerkomt geef je eena mega domme reactie, nerd

        Login om te reageren
        • BananaMan zegt

          12 februari 2012 om 10:33

          @mightymike:
          Ik ben het eens met de stelling over boetes in de bebouwde kom maar niet over salarisafhankelijke boetes. En doe even normaal, ga niet gelijk iemand voor nerd uitmaken. Stakker…

          Login om te reageren
  8. 4991 zegt

    11 februari 2012 om 22:26

    En ikke maar denken dat ze overdreven snelheid in Duitsland harder bestraffen.

    Login om te reageren
    • BananaMan zegt

      12 februari 2012 om 02:12

      @4991:
      in duitsland hebben ze wel een puntensysteem. het is dus goedkoper, maar je kan wel je rijbewijs kwijt raken. Maar dat is als je een duits rijbewijs hebt (hebben wij geen last van dus :-) )

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        12 februari 2012 om 15:40

        @BananaMan: hmm. nee maar je kan als Nederlander wel een rijontzegging krijgen. En ook op mijn naam (niet rijbewijs) staat er in Flensburg een punt geregistreerd.

        Login om te reageren
        • BananaMan zegt

          12 februari 2012 om 20:34

          @mashell:
          Voor een rijontzegging moet je het wel bont maken lijkt me.
          Ik wist niet dat ze ook bij Nederlandse kentekens punten noteren. Goed om te weten. Ik woon in Dld namelijk… Bedankt voor de tip.
          Maar hoe zit het precies? Er is nu een punt bij je geregistreerd en bij meer punten kan je een rijontzegging krijgen??

          Login om te reageren
  9. TDI-goeroe zegt

    11 februari 2012 om 22:30

    ik rij bijna 8 jaar boetevrij, sinds ze mijn rd hebben ingepikt, deert mij geen enkele verhoging meer, bij mij valt niets meer te halen d.m.v. bekeuringen.

    Login om te reageren
  10. rufctr01 zegt

    11 februari 2012 om 22:30

    @Floryn: Dat kun je wel willen , maar dan gaat de rest ook in de prijs omhoog. Als de een duurder wordt dan wordt het ander ook duurder. Dus, breng Den Haag aub niet op ideeen…

    Login om te reageren
  11. hbbplat zegt

    11 februari 2012 om 22:30

    Belachelijk, in zwitserland kunnen ze er helemaal wat van

    Login om te reageren
  12. 964rs zegt

    11 februari 2012 om 22:35

    Verrast me eigenlijk niet zoveel…

    Login om te reageren
  13. macready zegt

    11 februari 2012 om 22:45

    Maar kijk dan eens in bijv. Noorwegen of Zwitserland…

    Login om te reageren
  14. meneersander zegt

    11 februari 2012 om 22:51

    In Duitsland en Belgie is de pak kans groter, in Nederland rijden er 5 wegmisbruikers auto’s…

    Login om te reageren
    • BananaMan zegt

      12 februari 2012 om 02:05

      @meneersander:
      bullshit

      Login om te reageren
  15. jzaero zegt

    11 februari 2012 om 22:56

    Op zich vind ik boetes nog niet eens zo heel erg, maar wel een aantal belachelijke verhoudingen die niet kloppen. Wat te denken van 360 euro voor toeteren en 240 voor rood licht negeren? Dat is toch fucking belachelijk! Wanneer gaan we nou eens een keer protesteren bij het parlement?

    Login om te reageren
    • Dennis zegt

      13 februari 2012 om 10:24

      @jzaero: Het absurde bedrag voor onnodig toeteren schijnt een fabeltje te zijn, aldus Koos Spee op Twitter.

      Login om te reageren
      • jzaero zegt

        13 februari 2012 om 12:42

        @dennis: Ah.. dat zou best kunnen, maar dan nog het oude bedrag van 180 euro is nog steeds bizar veel! Als je vergelijkt dat daar eigenlijk vrijwel geen gevaar aan zit.

        Login om te reageren
  16. norge zegt

    11 februari 2012 om 22:56

    Troost jullie met de gedachte dat de boetes in NL belachelijk laag zijn in verhouding tot Noorwegen.Hier mis je bij over 20 klik al je rijbewijs en bij 30 te veel lonkt de gevangenis.Mijn laatste boete voor 17!! kilometer te hard was ongeveer 400 Euro…….

    Login om te reageren
    • dennisr zegt

      11 februari 2012 om 23:46

      @norge: even een serieuze vraag, aan jou of je er op gaat antwoorden of niet.. maareh.. WTF DOE JIJ DAAR!?

      Login om te reageren
    • Onehp zegt

      12 februari 2012 om 00:33

      @norge: patat! Zweden: 20 te hard en direkt 310€ armer + indien herhaling, en je rijbewijs wordt bekeken….
      Moet zeggen, het werkt en ik rij nu al een jaar quasi legaal…

      Login om te reageren
      • norge zegt

        12 februari 2012 om 20:41

        @Onehp: Jij rijdt dus ook onder de “rijbewijs kwijt”grens?

        Login om te reageren
  17. betonstaal zegt

    11 februari 2012 om 23:02

    Uw land vertrouwd u niet.

    Login om te reageren
    • midasracer zegt

      12 februari 2012 om 00:43

      @betonstaal: vertrouwT. Wel een beetje beter opletten op school.

      Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        13 februari 2012 om 21:39

        @midasracer: Uw land vertrouwt u ook niet.

        Login om te reageren
      • betonstaal zegt

        13 februari 2012 om 21:39

        @midasracer: wat ben jij geworden dan met al je oplettendheid?

        Login om te reageren
        • midasracer zegt

          14 februari 2012 om 08:00

          @betonstaal: ondernemer. Jaren verprutst als werknemer en afgezeken door managers. Zelf doen is beter. Niet dat ik er rijker van ben geworden, maar je eigen centen verdienen geeft veel voldoening. En ik houd niet van kantoorpolitiek.

          Login om te reageren
  18. snorris zegt

    11 februari 2012 om 23:24

    Een schande!!! Gelukkig rij ik niet :D

    Login om te reageren
  19. hahahi20 zegt

    11 februari 2012 om 23:40

    ik vind het een goede zaak dat de boetes zo hoog zijn, je doet iets wat niet mag, die boete voor rood licht mag mij part nog 2 keer zo hoog worden, dat is pas echt gevaarlijk

    Login om te reageren
    • mopar zegt

      12 februari 2012 om 10:40

      @hahahi20: Je doet iets wat niet mag. Maar als het in een land goedkoper is om betrapt te worden op winkeldiefstal dan dat het is om 10 km te hard te rijden, moeten we ons echt eens even afvragen waar we mee bezig zijn. Wil jij zeggen dat jij je altijd aan de regels houd?

      Login om te reageren
  20. Robert zegt

    11 februari 2012 om 23:41

    Ooit heeft men in Nederland middels de welbekende “wet Mulder” de ‘lichte’ verkeersovertredingen uit het strafrecht gehaald en daarmee de ‘boete’ veranderd in een ‘administratieve sanctie c.q. belastingheffing’, waarbij men tegelijkertijd ook de bewijslast omdraaide: wie een sanctie kreeg opgelegd was schuldig tenzij hij of zij zelf z’n onschuld kon bewijzen.

    Inmiddels zijn we zover gekomen dat de bedragen voor diezelfde ‘lichte’ verkeersovertredingen menig misdrijf overschrijdt. Het is dan ook niet meer dan logisch dat men dit zo langzamerhand eens aanhangig gaat maken bij het Europese Hof. Punt is namelijk dat Nederland zich dient te conformeren aan Internationale verdragen die voorschrijven dat sancties en strafoplegging niet buitenproportioneel zijn t.a.v. de ten laste gelegde feiten.

    Maar goed, zodra ook maar één iemand dit daadwerkelijk bij de rechterlijke macht onder de aandacht zou brengen, zouden de heren politici ongetwijfeld zonder enige vertraging met reparatiewetgeving te komen. Want de stemmen van het gepeupel zijn geteld; je dient als stemgerechtigd burger nu gewoon weer je bek te houden.

    Login om te reageren
  21. amgpowerrr zegt

    12 februari 2012 om 00:03

    En de administratiekosten ook gewoon een verhoging die ze gewoon een naam hebben gegeven.

    Wel lekker miljarden verkloten aan griekenland maar wel alles omhoog pleuren omdat er geld te kort is haha.

    En morgen weer een bericht lezen op AD dat de benzine weer een nieuw recordbedrag heeft bereikt, gaat lekker nederland (grafland voor autobezitters #2 na denemarken)

    Login om te reageren
  22. betonstaal zegt

    12 februari 2012 om 00:40

    De Nederlandse Overheid is je grootste vijand.

    Met dank aan het wijzende dat-mag-niet vingertje van de PVV.

    Login om te reageren
  23. midasracer zegt

    12 februari 2012 om 00:42

    Precies! Wil iedereen eventjes goed doorrijden? Die euro’s moeten blijven rinkelen. Ik rijd als een suffe lul, dus de laatste paar jaar geen bekeuringen gezien. En als ondernemer kom ik niet boven mijn belastingvrije voet, dus inkomstenbelasting betaal ik ook niet. Best wel relaxed zo.

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      12 februari 2012 om 12:01

      @midasracer: hahaha, een vakgenoot ! :lol: … hoewel ik toch regelmatig (vooral ’s avonds) stevig doorram op de snelweg. Maar bij iedere langere rit over onbekender gebied een checkup doen van controles…kortom, je moet jezelf niet té snel in de luren laten leggen door een lazy-flitsagent ;-). De laatste 2 boetes stammen uit 2008, 2x binnen de bebouwde kom (rondweg, dus uitnodigend) 70km/h gereden, waar 50km/h mocht. Notabene in mijn eigen woonplaats.

      Login om te reageren
  24. resulutionNL zegt

    12 februari 2012 om 01:03

    Mijn record is vorig jaar November, Binnen bebouwde kom, 50 te hard, resultaat: €420.- op de vloer! K*T CJIB!!!

    Login om te reageren
    • heiligehandgranaat zegt

      12 februari 2012 om 02:20

      @VWTouran75: jij ook al.
      Ik moest hetzelfde bedrag betalen voor 41 te hard op een 70 weg, (wat er uitziet als een autoweg) rond 01:00 op een doordeweekse dag. Vooral het feit dat er niemand, maar dan ook echt niemand in de verste verte reed maakt het boetebedrag belachelijk hoog.

      Login om te reageren
    • baap zegt

      12 februari 2012 om 08:26

      @VWTouran75: 50 te hard binnen de bebouwde kom? Ze hadden je je rijbewijs af moeten pakken zielloze! WTF..

      Login om te reageren
    • baap zegt

      12 februari 2012 om 08:44

      @VWTouran75: En dan ook nog schreeuwen K*&T CJIB!!?? Wat verwacht je dan snotneus, dat ze je een pluim geven en een lintje krijgt van de koningin?? Mannetjes zoals jij moeten ze het rijbewijs innemen en een verplichte cursus laten volgen!!

      Login om te reageren
    • Supra1981 zegt

      12 februari 2012 om 10:07

      @VWTouran75: die boete van jou kan niet hoog genoeg zijn. Als je bij mij langs zou rijden en ik rij bijvoorbeeld met de kinderen op de fiets dan zouden ze zich een ongeluk schrikken en zou ik je horizontaal door de voorruit verplaatsen! Asociale

      Login om te reageren
      • tr81passat zegt

        13 februari 2012 om 00:28

        @Supra1981: Heb je helemaal gelijk in, wat mij betreft mogen de boetes voor alle wegen behalve de snelwegen wel omhoog.

        Snelweg moet gewoon net als in Duitsland worden. We betalen immers genoeg wegenbelasting, accijnzen etc. Daarnaast hebben we veel betere wegen dan onze buurlanden. Wat betreft co2, iedereen heeft er schijt aan behalve Nederland. In Amerika rijden ze lekker door met hun 5.7 v8 zonder dat ze aan de milieu denken.

        Login om te reageren
    • mopar zegt

      12 februari 2012 om 10:43

      @VWTouran75: Serieus man, wat verwachtte je dan?

      Login om te reageren
    • baap zegt

      12 februari 2012 om 20:38

      @VWTouran75: En wat lees ik nu net? Je bent nog maar een snotkoker van NET 19 jaar.. ongelovelijk!! Stoer menneke ben je met je; Ik reed 50 te hard..en dan ook nog een boete van E420,-! Butje!!

      Login om te reageren
  25. vincentvanb zegt

    12 februari 2012 om 01:36

    Rij een jongedame (zie verhaal Floor van der Wal) dood en je loopt binnen een jaar weer vrij rond. Ook wat dat betreft wijkt Nederland sterk af van landen waar ze wel een redelijk rechtssysteem hebben…

    Login om te reageren
  26. bigcar zegt

    12 februari 2012 om 01:58

    Login om te reageren
  27. BananaMan zegt

    12 februari 2012 om 02:10

    Ik heb er vooral problemen mee dat het rechtsprincipe van “innocent until proven guilty” niet geldt bij snelheidsovertredingen. Als je het bewijsmateriaal (de foto) wil zien moet je daar extra geld voor betalen(!) en je krijgt gelijk allerlei bedreigingen met verhoogde boetes. Terwijl in het verleden bewezen is dat het materiaal van de politie vaak niet geijkt is en niet juist opgesteld.
    Ook dit doen ze in het buitenland een stuk correcter.

    Login om te reageren
    • ds3thp zegt

      12 februari 2012 om 08:20

      @BananaMan: precies! Die foto kan er best bij voor die 6 euro administratie kosten!

      OT: dat boetes binnen de bebouwde kom hoog zijn vind ik persoonlijk niet zo erg! Maar om nou boetes uit te delen van 20 euro voor die paar km/h te hard buiten de bebouwde kom is echt te belachelijk voor woorden!!

      Login om te reageren
  28. kempenaer zegt

    12 februari 2012 om 02:39

    Boeven zijn het de overheidsvlerken en de verdedigers van dit zwakzinige beleid doen me aan NSB’ers denken, U weet wel, dat foute volk.

    Login om te reageren
    • jelmer zegt

      12 februari 2012 om 09:57

      @kempenaer: Ga dat maar eens uitleggen aan een Auschwitz-overlevende.

      Login om te reageren
      • kempenaer zegt

        12 februari 2012 om 12:23

        @jelmer:
        Die vinden dit beleid ook zwakzinnig.

        Login om te reageren
  29. hylkeafeenstra zegt

    12 februari 2012 om 03:03

    Ik kom dus net terug uit Duitsland.
    De snelheden zijn daar zo dat ik niet te hard hoef te rijden.
    In de steden zijn veel wegen ook 60, weinig 30 zones, wel kleine stukjes bij scholen of oversteek plaatsen.
    En dan géén drempels. Die zie je daar niet.
    Op de snelweg één stukje 100 tegen gekomen, dat is dan alleen ’s nachts.
    Verder wel stukjes 120/130, verder freie fahrt.
    Buiten de steden 100, mits anders aangegeven…geen 60 zones.

    Kan Nederland nog wat van leren.
    Dan vind ik de huidige bedragen prima, maar nu zijn de snelheden niet realistisch.

    Login om te reageren
  30. spykerboy zegt

    12 februari 2012 om 08:17

    weer een nieuwe reden waarom ik nederland haat :) waarom moet nederland met alles wat met auto’s te maken heeft de duurste te zijn van europa? benzine, aanschaf, belasting, boetes…

    Login om te reageren
  31. borat zegt

    12 februari 2012 om 09:02

    Wat een onzin onderzoek toch weer…. De hoogste boetes van de ‘omringende landen’?? Ik wist niet dat Spanje zo dicht bij lag. Dan zijn de scandinavische landen toch dichterbij volgens mij. En ik denk dat we dan niet meer ‘winnen’. Stemmingmakerij dit achterlijke onderzoek van rtl.

    Los van dit, vind ik de boetes wel aan de hoge kant. In vergelijking met de echte criminaliteit word je als autobestuurder aardig hard afgestraft.

    Login om te reageren
    • Dennis zegt

      13 februari 2012 om 10:18

      @borat: Een systeem waarbij de boetes gekoppeld zijn aan het inkomen is een fundamenteel andere manier van beboeten. Om die reden kun je de hoogte van de boetes minder goed in algemene zin vergelijken.

      Login om te reageren
  32. eddie72 zegt

    12 februari 2012 om 09:20

    Ben eigenlijk wel benieuwd wat de gemiddelde bekeuring is per inwoner

    Login om te reageren
  33. jelmer zegt

    12 februari 2012 om 10:02

    Echt bespottelijk, deze boetes. Het doet me goed dat de Raad van State, PvdA-kamerleden (Attje Kuiken gister op Twitter, bijvoorbeeld) en Koos Spee dat ook vinden. Dat is toch mooi een brede coalitie, met daarin onderhand iedereen behalve… CDA, VVD en PVV. Maar blijf vooral denken dat er zoiets is als een autopartij, jongens.

    Het lijkt me een prachtige demonstratie, met Koos Spee als spreker. Als dat geen mooie beelden voor het journaal opleverd… Willen jullie geen ‘mediapartner’ worden, AutoBlog?

    Login om te reageren
    • kempenaer zegt

      12 februari 2012 om 12:27

      @jelmer:

      Koos Spee als spreker? Die man moet zich diep schamen voor zijn foute ideeën en gedrag, het liefst ergens in een afgelegen hoek.

      Login om te reageren
  34. Tonnie zegt

    12 februari 2012 om 21:01

    Echt belachelijk. Die boetes zijn buiten proporties, je zou dit moeten zien in vergelijking met andere vergrijpen.

    Login om te reageren
  35. TSI-tje zegt

    13 februari 2012 om 08:13

    Ach, de hoogte van de boetes, boeie ! De vehouding, dat slaat nergens meer op. Sla je een oud vrouwtje de herses in om haar van het laatste tientje te ontdoen krijg je twee jaar voorwaardelijk, welke je thuis bij moeder-de-vrouw uit mag zitten. Maar rij je te hard of toeter je zonder noodzaak word je aan een financiële boom geknoopt.
    Ik woon nog steeds graag in Nederland, maar dat zijn toch wel dingen die hier niet kloppen. Dat we nu ook de cijfertjes hebben om ons gevoel te bevestigen is mooi. Bedankt RTL.

    Login om te reageren
  36. rogierm zegt

    24 januari 2013 om 14:54

    Niet alleen verkeersboetes lopen geweldig uit de hand. Ik heb net een boete van 330 euro gehad, omdat ik door drukte, prive omstandigheden en ziekte, mijn schorsing van mijn brommer ben vergeten te verlengen. Deze schorsing kost me normall gezien, ongeveer 10 Euro per jaar ! Het verschil tussen deze twee bedragen is echt belachelijk groot. Ik kan er makkelijk 2 jaar echt mijn brommer van verzekeren. Voor mij is dit alleen maar een bevestiging, dat de mensen in Den Haag, voort zo ver van de echte maatschappij af staan, dat zwe niet eens meer weten, hoe weinig de gemiddelde nederlander verdiend en hoeveel ze overal al aan kwijt zijn tegenwoordig. Alles word duurder, maar mijn loon stijgt niet meer mee. Van mij mogen ze heel die poppenkast eens flink uitdunnen en daar wat gaan bezuinigen in Den Haag, ze maken er toch al een potje van ! We kunnen de nieuwe verkiezingskosten zeker met zijn allen weer gaan ophoesten zo ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North