• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlander propt Golf R-blok in Volkswagen Touran

Auteur: RubenPriest, gepost 13 november 2018 om 14:55 – 45 Reacties

Nederlander propt Golf R-blok in Volkswagen Touran


Het ideale familiebusje?

Als we het hebben over gekke autoprojecten dan moet je toch al gauw denken aan het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten of Rusland. In Nederland zijn er gelukkig ook nog wel andersdenkende autoliefhebbers te vinden, daar is deze Volkswagen Touran het perfecte voorbeeld van.

Nederlander propt Golf R-blok in Volkswagen Touran

Het busje is namelijk serieus gepimpt, terwijl de ‘familiewaarden’ in stand zijn gebleven. Het reguliere motorblok heeft plaatsgemaakt voor de bekende 2.0 TFSI uit de Audi S3 en Volkswagen Golf R. Aan de hand van een kietelbeurt levert de viercilinder nu 373 pk en 475 Nm koppel op RON102 benzine. De 2.0 TFSI beschikt onder andere over de intake van een Golf R, de remmen van een Golf R, de intercooler van een Audi S3 en stage 2 motormanagement van JDEngineering.

Nederlander propt Golf R-blok in Volkswagen Touran

Op het Driving-Fun forum laat een gebruiker weten dat de aanpassing nog een serieuze klus was. Vrijwel elk draadje moest omgezet worden bij de installatie van de nieuwe motor. Wat nog rest is een bezoek aan de RDW om het nieuwe vermogen te linken aan het kenteken van de Touran, zoals het heurt.

Nederlander propt Golf R-blok in Volkswagen Touran

Fotocredit: JD Engineering via Facebook

Ook interessant!

  • Video: Golf 3 vs Audi RS6
    Video: Golf 3 vs Audi RS6
  • Twee mafkezen in hot hatches racen door het verkeer. Dat is vragen om problemen.
    Video: Golf en Audi S3 racen door het verkeer als gekken
  • Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
    Mijn Auto: Volkswagen Golf 7R handbak van Daniel
  • Volkswagen Golf 8 R rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, golf-r, jd-engineering, s3, sleeper, touran, tuning, Volkswagen

Vorig bericht: « Zo duur is de versnellingsbak van een Ford GT
Volgend bericht: Verzamelaar verliest miljoenencollectie (30+ auto’s) in bosbrand »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    13 november 2018 om 15:02

    Leuke sleeper !

    Login om te reageren
  2. SpiderIV zegt

    13 november 2018 om 15:07

    Mooie klus maar het is standaard al een vreselijke onderstuurde auto, dit ding gaat echt de bocht niet meer door.

    Login om te reageren
    • tmenges zegt

      13 november 2018 om 15:08

      @spideriv: valt vast wel wat aan te doen denk ik.

      Login om te reageren
    • bmwfreak038 zegt

      13 november 2018 om 15:09

      @spideriv: 4 wiel aandrijving wellicht

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        13 november 2018 om 15:43

        @bmwfreak038: Dat helpt toch niet tegen onderstuur? Dan zouden al die Audi’s ook beter de bocht om moeten kunnen.

        Login om te reageren
        • Jochempie zegt

          13 november 2018 om 17:29

          @berlinetta: Jawel, net als dat vierwielaandrijving voor meer laterale grip zorgt, aldus het internet en kneuzige autojournalisten.

          Login om te reageren
        • torsen zegt

          13 november 2018 om 17:37

          @berlinetta: hangt van het 4WD systeem af. 4WD met torque vectoring erbij gaat als een malle de bocht om.
          Prodrive heeft toen de P2 gemaakt waarmee dat erg mooi gedemonstreerd kon worden.
          Bij deze Touran zul je het onderstuur door de gewichtsverdeling en de instellingen van de ophanging er niet uit krijgen met 4WD.
          Maar wat betreft bocht-uit acceleratie kun je daar wel onderstuur voorkomen met 4WD.
          Al denk ik dat je voor op droog asfalt meer hebt aan een goed sperdiff dan het voor de hand liggende Haldex systeem uit de Golf R wat nog meer gewicht toevoegd.

          Login om te reageren
        • bmwfreak038 zegt

          14 november 2018 om 07:20

          @berlinetta: soms ligt het ook aan de chauffeur…

          Login om te reageren
  3. vagtroep zegt

    13 november 2018 om 15:07

    Ik denk dat je gewoon een 2e hands Golf R kon kopen voor de kosten die je gemaakt hebt?

    Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      13 november 2018 om 17:29

      @vagtroep: Dan kom je niet ver met je vijf kinderen!

      Login om te reageren
  4. Gulli zegt

    13 november 2018 om 15:08

    Op alleen de voorwielen?
    Brengt me op het idee om mijn schaatsen uit het vet te halen, schijnt koud weer te worden komende week.

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      13 november 2018 om 15:29

      @gulli: ik heb ruim 300pk en over de 400nm op de voorwielen, het is wel wat minder maar moet zeggen dat dat met fatsoenlijke banden nog best gaat. Het moet natuurlijk niet geregend hebben want dan is het idd wel kansloos om even snel weg te trekken bij het stoplicht

      Login om te reageren
      • allesmetturbo zegt

        13 november 2018 om 23:03

        @kennone: idd, 300pk is goed te doen met de juiste banden. Mooi afgesteld onderstel (dempers+ veren of schroefsetje oid) en evt sper helpt ook zeker, alleen op nat blijft het lastig om alles kwijt te kunnen. Ik had 280pk en 400nm op de voorwielen en ging prima!

        Login om te reageren
    • Onehp zegt

      13 november 2018 om 16:13

      @gulli: ie had het blok uit een Cupra moeten halen, dan had ie een VAQ sperdifferentieel erbij, die kan je idd goed gebruiken met zo’n vermogen. En de beste banden doet ook veel.

      Login om te reageren
  5. michael02 zegt

    13 november 2018 om 15:09

    Flinke aanpassingen zeg, zal rechtdoor wel hard gaan. Of het in de bochten wat zal zijn weet ik niet..

    Zou de kinderwagen in de achterbak in ieder geval goed vastbinden..

    Login om te reageren
  6. volvo-s60-adept zegt

    13 november 2018 om 15:10

    Man, wat vind ik dit gaaf. Bijna klaar, mijn suggesties: stalen wielen, wieldoppen met krassen (‘t Is de auto van m’n vrouw, dus…), Maxi Cosi op de achterbank, Spongebob-organiser aan je hoofdsteun, ponypark Slagharen/Julianatorensticker op de achterruit, Hema-jip-en-janneke-stickerset op de zijramen en op naar de Ring.

    Geheid een hit op youtube.

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      13 november 2018 om 15:28

      @volvo-s60-adept: je vergeet de trekhaak-met-fietsendrager (en twee identieke elektrische fietsen uiteraard) en frummeldingen aan de binnenspiegel. Dan is-tie helemaal áf.

      Login om te reageren
      • volvo-s60-adept zegt

        13 november 2018 om 15:32

        @potver7: onmisbaar! Net als die pasfotohoudertjes met ‘denk aan mij’ in de ventilatieroosters. Snoeppapiertjes all over the place en een paar goeie deuken (winkelwagentjes he…)

        Login om te reageren
      • TimD zegt

        13 november 2018 om 17:05

        @potver7: vergeet die 13/14/15/16/17/18 vignet stickers niet! ( onder elkaar graag )

        Login om te reageren
  7. tjongejongen zegt

    13 november 2018 om 15:20

    Magza?

    Login om te reageren
  8. mk2jens zegt

    13 november 2018 om 15:26

    Wel gewoon mooi dat die dat zomaar allemaal zonder al te veel gedoe bij de RDW kan aangeven

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      13 november 2018 om 15:30

      @mk2jens: je kunt hetbook gewoon niet aangeven. Als de auto door zijn wettelijke uitstoot normen heen komt is er verder niemand die er naar omkijkt

      Login om te reageren
      • Dizono zegt

        13 november 2018 om 15:51

        @kennone: ja, tenzij je je Touran opeens achter in een F12Berlinetta met een lekke band parkeert. Komt er een schade-expert van de verzekeraar langs en die ziet dat er een heel ander blok in ligt. Denk dat ze dat op dat moment bij de verzekeraar niet zo’n probleem vinden, die zwaaien en lachen vriendelijk doch smalend naar je.

        Login om te reageren
        • melkkoe zegt

          13 november 2018 om 16:26

          @dizono: alsof de verzekeraar dat kan zien. Ze gaan je echt niet verplichten om eventjes op de rollerbank te gaan.

          Maargoed, van bange mensen zoald jij, daarvan bestaan verzekeringsmaatschappijen.

          Login om te reageren
          • Dizono zegt

            13 november 2018 om 16:59

            @melkkoe: de gemiddelde toetsenbordridders op kantoor niet nee, maar die schade-experts zien meer Tourans dan ze lief is en de meeste zullen heus wel het verschil zien tussen een dikke tweeliter turbo met intercooler en een S3 remsysteem en een 1.4 TSI. Maar goed, je verzekert je tegen risico dat je zelf niet kunt dragen, dus als jij denkt dat het niet nodig is om het bij de RDW door te geven, moet je dat vooral niet doen.

            Login om te reageren
          • dees zegt

            13 november 2018 om 17:36

            @melkkoe: Uh, ja. Wat denk je wat er gebeurd wanneer je flinke schade rijd? Dat de verzekering dan blind het geld overmaakt?
            De auto gaat naar een schadexpert en daar kijken ze of de auto aan de eisen voldeed. Remmen, banden etc en als die zien dat er niet de originele motor in ligt en dat dit nooit is gemeld dan gaan ze flink lachen want dan keren ze geen cent uit en ben jij de sjaak.

            Login om te reageren
          • DaveB zegt

            14 november 2018 om 12:28

            @melkkoe: ben je zo’n kansloze die niks verzekerd heeft?? En op het moment dat je iets verneukt laat je jezelf failliet verklaren want … van een kale kip valt niet te plukken?? Mocht je zo zijn dan ben je een luis in de pels van de Nederlandse maatschappij. Zo niet……. dan heb ik niets gezegd.

            Login om te reageren
            • enjoypunani zegt

              15 november 2018 om 08:10

              @daveb: omgekeerde melkkoe.. Een koe die weinig melk geeft gaat naar de slachtbank.

              Login om te reageren
      • mk2jens zegt

        13 november 2018 om 19:27

        @kennone: nou als het blok is gewijzigd en de politie een keer toevallig onder de kap wil kijken en het ontdekken piep je niet meer zo.

        Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    13 november 2018 om 15:47

    En hup Porsche’s pesten met je Touran, geniaal!

    Login om te reageren
  10. dappers zegt

    13 november 2018 om 15:53

    kunnen we aub afspreken dat we de Xzibit term ‘gepimped’ niet meer gebruiken? Dit is een kort-pittig-kapsel term hedentendage.
    OT: heerschbak, mniks meer aan doen.

    Login om te reageren
    • jorizzss zegt

      13 november 2018 om 16:03

      @dappers: boeie! En nee xzibit is cool

      Login om te reageren
      • dappers zegt

        13 november 2018 om 16:56

        @jorizzss: xzibit is inderdaad een grote koning (‘get fucked up’ staat hoog in de ultra fijne tunes lijst), ik gebruik hem hier slechts om een tijdgeest aan te geven.

        Login om te reageren
    • Jochempie zegt

      13 november 2018 om 17:37

      @dappers: Aight dog, we heard you like kortpittig haircuts, so we installed a kortpittig haircut on top of your kortpittig haircut!

      Login om te reageren
      • dappers zegt

        13 november 2018 om 19:27

        @jochempie: YES! schaterlach op een stil kantoor tussen stoffige Britten. thanks :)

        Login om te reageren
  11. mrdj zegt

    13 november 2018 om 16:07

    Heel vet! 300+ pk op de voorwielen kan ook heel leuk zijn. Plak bandjes eronder, wachten op 20 graden met zon en knallen met die voetbalmoedersauto.

    Login om te reageren
  12. verstappengti zegt

    13 november 2018 om 16:22

    Supercool! Hier rijd je een m3 totaal mee eruit! Mijn gti rijdt ook met een software van JD engineering en het is echt super afgesteld!

    Login om te reageren
    • 335istage1 zegt

      13 november 2018 om 20:11

      @verstappengti: een m3 uit welk jaar? Ik vind de specie van deze touran anders echt niet fenomenaal of zo.

      Login om te reageren
      • 335istage1 zegt

        13 november 2018 om 20:12

        @335istage1: specie = specificaties

        Login om te reageren
      • verstappengti zegt

        14 november 2018 om 17:27

        @335istage1: denk aan e36, e46, e90.. koppel ligt ook stuk hoger van de touran dan een e90

        Login om te reageren
  13. flik2punt0 zegt

    13 november 2018 om 18:52

    Heel erg gaaf zo n wolf in schaapskleren en dan ook nog praktisch. De trekhaak moet er zeker aan dat versterkt het hele idee

    Login om te reageren
  14. toyotafortuner zegt

    14 november 2018 om 07:08

    Toch wel vet om dit met, van alle wagens, een Touran te doen

    Login om te reageren
  15. tvr1974 zegt

    14 november 2018 om 09:45

    Leuk project en jammer dat VW niet standaard een Touran R levert. Denk dat er best markt voor is, net als dat er is/was voor bijv de Opel Zafira OPC, want daar lijkt dit dan nog t meeste op en die had maar 192pk… (bijna de helft!). Dit ding zal dus wel serieus nog recht uit gaan en een bochtenridder zal t nooit worden..

    Login om te reageren
  16. jos_bruijninckx zegt

    14 november 2018 om 12:33

    Deze Touran gaat behoorlijk goed een bocht door, en voelt ook op de snelweg met (zeer) hoge snelheden heel goed aan. Onderstel e.d zijn daar ook op aangepast. Accelereren tot 250km/u gaat als een idioot, auto loopt ondanks dat die hoog is hard door. 4wd zou mooi zijn tijdens het wegrijden, verder bied het i.m.o. weinig toe aan de wegligging en kost alleen gewicht en aandrijfverliezen.

    Jos.

    Login om te reageren
  17. dennis_stoker zegt

    14 november 2018 om 13:42

    Ik heb geen idee hoe hij zal sturen met zoveel vermogen op de voorwielen maar ga het ondervinden aangezien ik er zeker een blokje in ga rijden zeer binnenkort ?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North