• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlanders willen verplichte rijtest voor bejaarden

Auteur: jaapiyo, gepost 3 september 2017 om 11:29 – 57 Reacties

Meriva


Keihard aanpakken die oudjes!

Het was altijd simpel: als je de grootste brokkenmakers in het verkeer moest aanwijzen keek je naar de jongeren. De combinatie van onervarenheid, jeugdige overmoed en een strak zittend petje dat de gang van zuurstof naar de hersens limiteert is geen gelukkige. Verzekeraars weten je dan ook te vinden wanneer je als succesvolle app-designer je eerste Ferrari koopt op het moment dat je eindelijk dat roze pasje in bezit hebt. Overigens top-tip: bestel dat ding maar gewoon vast op je vijftiende, want de wachtlijst voor een 812 Superfast bedraagt inmiddels zo’n drie jaar.

Maar goed, terug naar het onderwerp van dit bericht. Het zijn al lang niet meer alleen de jongeren in het verkeer die voor problemen zorgen. Tegenwoordig gaat er steeds meer aandacht uit naar de probleem-ouderen die onze wegen onveilig maken. Ze zijn met veel en vormen een plaag voor de Nederlandse wegen! Met 60 invoegen op de snelweg, tegen de richting van het verkeer inrijden, af en toe opmerkingen achter het stuur maken die we vandaag de dag als racistisch zouden betitelen, je kent het wel. Geen wonder dat verzekeraars ook deze groep tegenwoordig een poot uitdraaien.

Nieuwsrubriek EenVandaag vond het tijd voor een taartdiagram. Hoeveel Nederlanders vinden eigenlijk dat we iets moeten doen aan al die grijsaards achter het stuur? De resultaten zijn niet verrassend: 69 procent van de 25.000 respondenten vindt dat er een verplichte rijtest moet komen voor 75+-ers. Iedere vijf jaar zouden zij opnieuw hun stuurkwaliteiten moeten bewijzen voordat hun rijbewijs verlengd wordt. Het gaat immers ook om hun eigen veiligheid *kuch*.

De oudjes zelf zijn uiteraard minder happig om voor het eerst sinds Lyndon B. Johnson president was plaats te nemen naast een instructeur. Van de 2.000 ondervraagde ouderen vindt de meerderheid dat zij nog prima kunnen karren. Een kwart geeft zelfs aan nu beter te rijden dan toen ze jong waren. Ouwelijke overmoed?

Lijkt het jou een goed idee om opa en oma met enige regelmaat terug naar de rijschool te sturen, of gaat deze discriminatie op basis van leeftijd je te ver? Laat het weten, in de comments.

Ook interessant!

  • Hier ergeren Nederlanders zich kapot aan in het verkeer
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
    Volkswagen Tiguan (2021) rijtest
  • Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video
    Mercedes-Benz EQA 250 rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Gespot – De duurste M2 ooit op Nederlands kenteken (€180k)
  • Koop allemaal een auto van DIT merk
  • Deze occasion is géén BMW Z4
  • Deze fabriek produceert 1 auto per minuut
FacebookTweetPinLinkedIn

bejaarden, onderzoek, rijbewijs, Verkeer

Vorig bericht: « Jos Verstappen babbelt met Toto Wolff in Monza [updated]
Volgend bericht: Tesla voor de rechter gesleept door overheidsinstantie »

Lees Interacties

Reacties

  1. blo3to3t zegt

    3 september 2017 om 11:43

    De grootste gevaren in het verkeer zijn anders nog steeds de jongeren.

    Login om te reageren
    • ozer1907 zegt

      3 september 2017 om 12:52

      @blo3to3t: ja de jongeren uit de jaren 60. Dus de oudjes van nu

      Login om te reageren
    • seanxtype zegt

      3 september 2017 om 14:52

      @blo3to3t: mijn eigen opa rijd nog steeds. Beste man is 91 en is een gevaar op de weg. Maar hij vind zelf dat hij prima rijd. Aantal jaren terug hebben we al geprobeerd zijn rijbewijs af te laten nemen, echter er is geen instantie die dat wil doen. Er zou een aantekening bij de keurings arts komen omdat hij 2 klapvoeten heeft en bijna geen gevoel er in. Meneer wist de weg niet naar de arts, of de arts naar hem kon komen. Tuurlijk geen probleem, vervolgens weer goed gekeurd om te rijden. Laatst ogen test gehad. 1 oog 10% andere 80% zicht. Geen probleem vertelde de oog arts meneer mag nog gewoon rijden. Alles hier in Nederland werkt voor geen meter op dat gebied.

      Login om te reageren
  2. legion1349 zegt

    3 september 2017 om 11:46

    Tot ze zelf oudere zijn. Dan is het ineens onzin.

    Login om te reageren
    • karhengst zegt

      3 september 2017 om 17:58

      @legion1349: ook dan is het voor zowel hun eigen veiligheid als die van de medeweggebruiker. Daarnaast hebben ze alle tijd van de wereld. Bied er “gratis” koffie met appelgebak bij voor de bejaarde en wederhelft in kwestie en ze staan in drommen voor de deur.

      Login om te reageren
      • legion1349 zegt

        3 september 2017 om 19:47

        @karhengst: ik heb anders wel wat ‘gepensioneerde’ ooms met auto’s waar veel mensen hier nog lang van moeten dromen met een rijvaardigheid waar jij vooral van droomt. Dit soort testen moeten op advies van dokter of ziekenhuis komen.

        Login om te reageren
        • werf76 zegt

          3 september 2017 om 20:58

          @legion1349: Of de politie ;)

          Login om te reageren
        • karhengst zegt

          3 september 2017 om 21:51

          @legion1349: Ik kan me niet heugen wanneer ik jou voor het laatst heb opgehaald om een stukje te gaan rijden dus je oordeel mag je voor jezelf houden.

          Daarnaast zijn het de uitzonderingen die de regel bevestigen, waarvoor dank dat je ze zelf aan hebt gebracht. Mensen als jouw ooms zullen een eventuele test of keuring sowieso doorstaan, ik zie het probleem dus niet.

          Login om te reageren
  3. oemplus zegt

    3 september 2017 om 11:46

    Ik ben nog steeds voor het idee om net zoals een minimum leeftijd, ook een maximum leeftijd in te voeren voor een rijbewijs. Bijv 18 tm 80 jaar. En tuurlijk zullen er ouderen boven de 80 zijn die prima kunnen rijden, maar zo zijn er ook jongeren onder de 18 die prima kunnen rijden..

    Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      3 september 2017 om 12:11

      @oemplus: juist omdat er ouderen zijn vind ik dat geen goed idee, ik zou dan gewoon regelmatig opnieuw laten lessen. Een interval van 5 jaar vind ik wel veel te lang voor 80+ers, het zou ieder jaar moeten dan.

      Login om te reageren
      • koekwaus zegt

        3 september 2017 om 12:12

        @koekwaus: ik bedoelde dus: juist omdat er ouderen zijn die nog goed kunnen rijden …

        Login om te reageren
    • por100 zegt

      3 september 2017 om 15:26

      @oemplus: ik ben het er mee eens. Het kan vanaf die leeftijd heel snel achteruit gaan.

      Login om te reageren
  4. efignition zegt

    3 september 2017 om 11:46

    Tja. Ze rijden vaak nóg slechter dan de appende en Facebookende bestuurder. Al zijn die oudjes vaak alleen irritant om voor je te hebben. En dwarrelen ze toch minder vaak op jouw weghelft als er een flauwe bocht in de weg zit… maar een rijtestje kan geen kwaad. Voor niemand overigens.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 september 2017 om 12:38

      @efignition:
      Inderdaad, leg maar uit dat smartphone gebruik ongevaarlijk is aan hun nabestaanden :
      https://www.theguardian.com/uk-news/video/2016/oct/31/lorry-driver-tomasz-kroker-tracey-houghton-mobile-a34-dashcam-video

      Login om te reageren
  5. cpp1 zegt

    3 september 2017 om 11:46

    Helemaal mee eens, levensgevaarlijk hoe die mensen “rijden”.

    Login om te reageren
  6. bakingmynextbenz zegt

    3 september 2017 om 11:49

    Dat jongeren meer brokken maken in het verkeer is bekent. Maar het zijn 9 van de 10 keer de ouderen die op bijvoorbeeld 80 km wegen niet harder gaan dan 60. Een opfriscursus voor deze mensen lijkt mij zeker op zijn plaats omdat ze blijkbaar niet meer het zelfvertrouwen hebben om een fatsoenlijke snelheid aan te houden

    Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      3 september 2017 om 11:54

      @bakingmynextbenz: meneer de Dictator heeft gesproken.

      Login om te reageren
      • bakingmynextbenz zegt

        3 september 2017 om 12:23

        @thomasthomas: dat een gemiddelde zichzelf-respecterende dictator dezelfde merkkeuze als ik heeft weet ik. Maar wat is je punt?

        Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      3 september 2017 om 12:42

      @bakingmynextbenz:
      Rijd nu maar door het mooie Zeeland, waar je op tweebaanswegen 80 mag, maar op de ventweg die naast de hoofdrijbaan ligt slechts 60.
      Bijzonder veel Duitsers zijn ervan overtuigd dat je ook maar 60 mag op de hoofdrijbaan.

      De A4, dat lijkt op een foxtrot quick, quick slow, dan mag je 100, dan weer 120, dan zijn er hectometerpaaltjes afgeplakt dan zijn de stickers er weer afgewaaid, onze geliefde Rijkswaterstaat maakt er vaak zelf een hele janboel van..

      Login om te reageren
      • bakingmynextbenz zegt

        3 september 2017 om 12:58

        @desjonnies: dat soort wegen zijn voor vreemden inderdaad verwarrend, hetzelfde op de A2 tussen Utrecht en a-dam. Al heb je op een 5 baans A2 geen last van een 80 rijdende auto op de linkerbaan

        Login om te reageren
        • bakingmynextbenz zegt

          4 september 2017 om 19:04

          @bakingmynextbenz: rechterbaan bedoel ik…

          Login om te reageren
  7. ttr6 zegt

    3 september 2017 om 11:51

    Niet alleen voor ouderen…. maar voor iedereen een herhalingstest. Ik durf te wedden dat een groot % autorijders de huidige verkeersregels niet allen kennen, inclusief ondergetekende. Dus… allemaal op herhaling elke, laten we wat prikken, 5 jaar.

    Login om te reageren
    • rhellema zegt

      3 september 2017 om 11:57

      @ttr6: helemaal met je eens. We kunnen allemaal wel lekker zeuren over ouderen die te langzaam rijden op een N-weg maar de meest gevaarlijke acties op alle wegen worden toch wel uitgevoerd door bestuurders die na een aantal jaren het rijbewijs te hebben denken alles te kunnen met hun leasehok.

      Login om te reageren
    • koekwaus zegt

      3 september 2017 om 12:15

      @ttr6: zitten we ook eindelijk allemaal op één lijn wat betreft richting aangeven op rotondes

      Login om te reageren
  8. snorrewietskie zegt

    3 september 2017 om 12:03

    Hoop gezeik om niks. Laat ouwe mensen met rust. Openbaar vervoer is geen optie omdat ze eerst 5km moeten lopen voor een bushalte. Je mag hier steeds minder en je moet steeds meer in dit “maatschappij dat zijn wij” propaganda land. En ja, als het me niet bevalt ga ik weg. Die kennen we nu wel.

    Login om te reageren
    • super zegt

      3 september 2017 om 12:54

      @snorrewietskie:
      nederland is gewoon een groot rubbertegel safe-space geworden waar het een ongelofelijke belevenis is als je onderweg naar de ikea in je lease golf plus op herfstbanden, je 1x iemand tegenkomt die te langzaam invoegt en daar dan zo door getraumatiseerd bent dat je er gelijk kamervragen en nieuwe wetten tegen wilt.

      Login om te reageren
      • shadowbroker zegt

        3 september 2017 om 14:24

        @super: Niet 1x maar veeeel vaker. Ik vind het niet erg. Maar als ik daarvoor moet remmen is het gewoon gevaarlijk

        Login om te reageren
      • por100 zegt

        3 september 2017 om 15:32

        @super: bullshit argument. Het gaat om zware ongelukken niet om een keer irritant langzaam invoegen.

        Met de grote groep babyboomers moeten we het nu wel goed regelen. Aandacht ervoor is sowieso belangrijk zodat ook familieleden ingrijpen, maar een stap verder gaan in wellicht strafrecht dan wel vaker opnieuw examen doen lijkt mij redelijk.

        Zelf ga ik schoonmoeder en ouders een slipcursus kado doen. Dan gaan ze wel nadenken hoeveel slechter hun motoriek en inschattingsvermogen is geworden.

        Login om te reageren
  9. snorrewietskie zegt

    3 september 2017 om 12:07

    De titel klopt trouwens niet. Het is niet “Nederlanders”, maar “17250 ondervraagde Nederlanders”.

    Login om te reageren
    • willeme zegt

      3 september 2017 om 12:23

      @snorrewietskie: Klopt volgens mij uitstekend. Ook als je een hele strakke foutenmarge en hoog betrouwbaarheidsniveau wenst:

      http://www.steekproefcalculator.com/steekproefcalculator.htm

      16.500 heb je dan nodig. 17.250 is dus een goed aantal (mits de juiste strata is aangehouden)

      Login om te reageren
      • snorrewietskie zegt

        3 september 2017 om 19:30

        @willeme: Dit is geen wetenschappelijk onderzoek maar een lullig internetvraagje. Niemand weet of deze ondervraagden werkelijk alle “Nederlanders” weerspiegelen. Daar komt nog bij dat het 69% vd ondervraagden betreft, dus niet “Nederlanders” waarmee je insinueert dat het om alle Nederlanders gaat.

        Login om te reageren
      • radeox zegt

        3 september 2017 om 20:03

        @willeme:

        Het aantal deelnemers is niet het in een steekproef, maar wie die mensen zijn.

        Het één vandaag opiniepanel zegt mij niets. Dit zijn alleen mensen die zich hebben opgegeven voor het panel. Hoogstwaarschijnlijk voornamelijk 1vandaag kijkers.

        Dat rossige menneke staat er wel altijd zo bij alsof hij harde feiten en niets dan de waarheid verkondigt. Maar de onderzoeken geven volgens mij een nogal vertekend beeld.

        Login om te reageren
        • radeox zegt

          3 september 2017 om 20:05

          @radeox:

          In de eerste regel ben ik jet belangrijkste woord vergeten, namelijk belangrijkst.

          Login om te reageren
  10. trustmeiamanengineer zegt

    3 september 2017 om 12:18

    Ik wil een verplichte rijtest voor iedereen. Tokkies in BMW’s, agressieve leaserts in Audi’s, aannemers in busjes die altijd links hangen, de uitgenluste leasvader met z’n telefoon in zijn klauw etc…

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      3 september 2017 om 13:46

      @trustmeiamanengineer: Helemaal mee eens. En dan niet een rijtest in de vorm van een ‘examen’ waarvoor je weken lang de regeltjes weer in je kop moet stampen. Nee, gewoon een half uurtje rijden met een knakker naast je die beoordeelt of je netjes en vlot aan het verkeer kunt deelnemen.

      Login om te reageren
  11. Gulli zegt

    3 september 2017 om 12:25

    Probleem van een hoop ouderen is niet dat ze echt gevaarlijk rijden, ze zijn de hogere snelheden gewoon niet gewend. Toen zij hun rijbewijs haalden ging er niemand harder dan 70 dus het is al heel wat dat ze nu 103 rijden. Daardoor zorgen ze wel voor gevaarlijke situaties. Ik vraag me af of opnieuw lessen daarbij gaat helpen, ze hebben meer aan een cursus zelfvertrouwen en bewustzijn van wat er om ze heen gebeurt. Misschien moeten we hun radio vastlijmen op PeptalkFM en ze continu toeschreeuwen dat ze gas moeten geven ?

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      3 september 2017 om 12:26

      Bovendien neemt bij sommige mensen het zicht af en het reactievermogen, dat ga je er met lessen ook niet beter op maken.

      Login om te reageren
    • super zegt

      3 september 2017 om 12:50

      @gulli:
      wat een onzin, iemand van 70 haalde zijn rijbewijs in 1965, je weet wel, 10 jaar voor de maximum snelheid ingevoerd werd en je ook al gewoon 160 reed in je giulia zonder gordels, airbags en kreukelzones. Maar goed, lastig voor te stellen voor iemand van de rubbertegel generatie waarschijnlijk.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        3 september 2017 om 13:03

        @super: ‘waarschijnlijk’. Misschien is het handig om te weten tegen wie je het hebt voordat je persoonlijk wordt. Lijkt me handiger. Of gewoon überhaupt niet doen, lijkt me nog handiger.

        Login om te reageren
        • super zegt

          3 september 2017 om 13:24

          @gulli:
          het niet aanvoeren van kul argumenten is daarentegen in zijn geheel onhandig.

          Login om te reageren
      • desjonnies zegt

        3 september 2017 om 13:17

        @super:
        inderdaad, de 1960 Oldsmobile ninety-eight van mijn jeugdvriendjes, we vonden het sensationeel dat hun vader 180 reed met een stuk of 6 jengelende jochies in de wagen en ik mocht voorin zitten !
        Ik heb daardoor waarschijnlijk nog steeds een zwak voor de 1960 ninety-eight, man wat een slee was dat !
        https://i.ytimg.com/vi/2xUpgwqSX9o/maxresdefault.jpg

        Login om te reageren
        • super zegt

          3 september 2017 om 13:27

          @desjonnies:
          wat een bak… jammer dat de amerikaanse auto industrie de voorsprong die ze toen hadden compleet hebben verkwanseld.

          Login om te reageren
      • oemplus zegt

        3 september 2017 om 13:48

        @super: Ja, en dat is in dezelfde tijd dat je niet hoefde te kijken met invoegen op de snelweg, omdat er toch niemand anders reed. Je ziet zowat dagelijks wel oudjes die vol angst met 60 km/h tussen de vrachtwagens proberen in te voegen, levensgevaarlijk voor zichzelf, en anderen.

        Login om te reageren
  12. banaan7 zegt

    3 september 2017 om 12:30

    Quote uit een artikel uit de toekomst: “De ouderen in Nederland (rijtest) zijn een steeds kleiner gevaar op de weg.”

    Login om te reageren
    • oemplus zegt

      3 september 2017 om 13:50

      @banaan7: Dat komt puur omdat Nederlanders steeds groter worden, dus tuurlijk zijn de ouderen dan een kleiner gevaar op de weg!

      Login om te reageren
  13. ff40 zegt

    3 september 2017 om 12:46

    Gewoon IEDEREEEN elke 3 jaar een examen!

    Zit hem echt niet in leeftijd!

    Login om te reageren
  14. gerjan zegt

    3 september 2017 om 12:47

    Laten we voor iedereen om de 5 jaar een rij test doen. Jongeren en ouderen. Verkeersborden kennis. Verder moet alcohol gebruik bij bestuurders gewoon op nul. Rij je met drank op meteen goed straffen. Boetes voor te hard rijden zijn hoog genoeg. Boetes voor veroorzaken van ongelukken mogen wel veel hoger.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      3 september 2017 om 13:34

      @gerjan: jullie vergeten dat dit de volgende melkkoe gaat worden.
      Leuk om continue je te laten testen, maar de rijscholen kunnen het nu al amper aan. Laat staan dat er dagelijks duizenden mensen weer op hun theorie afgetoetst moet worden.
      En als je het niet haalt, dan rijbewijs afpakken? Ik denk dat er heel wat mensen in de problemen komen en het UWV krijgt ook een uitdaging.

      Login om te reageren
  15. harrie zegt

    3 september 2017 om 13:00

    Medische test wat vaker? iig oogtest en reactie vermogen.
    Gun iedereen zijn autoplezier behalve alcoholmobilisten en ouderen met hetzelfde trage reactievermogen.

    Login om te reageren
  16. supertjeduc zegt

    3 september 2017 om 13:03

    Wat een stel trutten zijn jullie , laat die mensen lekker rijden
    Af en toe een ongelukje , nou en , zijn bedrijven die daar hun werk van gemaakt hebben
    Je mag niks meer
    Ik ken een hoop wegen waar je vroeger 80 mocht nu 30, nog ff en we moeten de auto met de hand duwen
    Over een jaar of 5 remmen de meeste auto’s zelf op tijd , probleem over
    Over 10 jaar beslist de auto/ overheid hoe hard we waar rijden

    Login om te reageren
  17. PeugeotGTI zegt

    3 september 2017 om 13:04

    De babyboomers hebben altijd hun zin gekregen. Tijd dat we met z’n allen ingrijpen voordat ze ons wegennet verstoppen met veel te snelle elektrische auto’s die ze niet begrijpen.

    Login om te reageren
  18. pomoek zegt

    3 september 2017 om 13:32

    Eigenlijk is het gek. Je haalt op je 18e/20e je roze papiertje. Dat is nog best lastig gezien het slagingspercentage. Iets meer dan 50%. Vergelijk dat eens met het VWO: meer dan 90%. Natuurlijk een ongelooflijke appel met peer vergelijken maar toch. Daarna hoef je nooit meer aan te tonen dat je kan rijden. Als je 75 bent moet je medisch gekeurd worden. De gemiddelde automobilist rijdt dus zo’n 50 jaar rond zonder een verplichte kennisupdate of opfriscursus. terwijl er echt wel wat is veranderd in het verkeer sinds 1967. Waarom niet elke 5 jaar een middag theorie en een ritje met een instructeur om de boel wat op te frissen?

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      3 september 2017 om 17:53

      @pomoek: 90% op het VWO? Man man man…dan hebben ze de lat wel een heel stuk lager gelegd kennelijk. Toen ik in het stenen tijdperk begon in de eerste klas kwam onze ‘klassenleraar’ binnen met een klassiekertje: “kijk maar eens naar de persoon die naast je zit. Als die het hier in zes jaar haalt, dan haal jij dat niet en vice versa.” 60% haalde het niet in een keer volgens hem.

      En inderdaad, van de circa 90 jaargenoten waar we mee begonnen waren er in jaar 6 nog 31 over. Eentje daarvan zakte dat jaar voor het examen.

      Login om te reageren
  19. 9000cse zegt

    3 september 2017 om 14:19

    Het stigmatiseren van ’n bepaalde leeftijdsgroep vind ik ronduit bizar! Je hebt nou eenmaal mensen, die wel kunnen rijden en je hebt er, die er echt niets van bakken. In elke leeftijdsgroep! Daarom vind ik, dat je mensen niet moet gaan opzadelen met meer verplichtingen m.b.t. rijtesten. Dat er dan maar meer controle komt voor malloten achter ’t stuur, want dat vind je ook binnen alle leeftijdsgroepen.
    Voor wat ouderen betreft ben ik wel ’n voorstander van regelmatige rijvaardigheidstests. Vanaf hun 65e bijvoorbeeld en wel jaarlijks. Bij sommigen neemt dan ’t reactievermogen, zicht en/of zelfvertrouwen af en dat zorgt dan weer voor ’n voorzichtigere rijstijl. Wie zich daaraan stoort houdt er mijns inziens weinig rekening mee dat hij/zij zelf ook ouder wordt. Met alle gevolgen van dien.
    Zelf ben ik 69 en rijd nog gemiddeld zo’n 120.000 km per jaar met m’n Mondeo door bijna heel Europa. En al meer dan 30 jaar schadevrij. Maar ook ik heb al vrijwillig ’n rijtest gedaan onder begeleiding van ’n examinator van ’t CBR. Met vlag en wimpel geslaagd en met de aantekening: Uitstekende chauffeur! Merk ik echter dat ik onzeker word in ’t verkeer en/of fouten begin te maken, dan zal ik m’n rijbewijs vrijwillig inleveren en ermee stoppen. Of dat nou pijn doet of niet! Ik wil geen gevaar worden voor anderen en ook niet voor mezelf. Toch hoop ik hiermee zelfs nog zeker tot m’n 80e te kunnen doorgaan.

    Login om te reageren
  20. karhengst zegt

    3 september 2017 om 18:01

    Het is pas leeftijdsdiscriminatie wanneer het besluit gemaakt wordt op grond van leeftijd. In dit geval wordt het gemaakt op grond van feiten. Goede zaak dat het overwogen wordt. Jongeren wél meer laten betalen en een proef af laten leggen en ouderen niet, ondanks dat de verkeersrisico’s gelijk zijn, dát is leeftijdsdiscriminatie.

    Login om te reageren
  21. tarquesh zegt

    3 september 2017 om 18:42

    Oemplus heeft wel een goed idee. Van 18 tot 80 behoud je je gehaalde rijbewijs B.

    Maar voor de nog oudere chauffeurs kunnen de mogelijkheid hebben om te gaan lessen en mits zij slagen voor het examen een rijbewijs B krijgen. Wel dan ook om de 5 jaar een keuring door een arts en een rijschoolhouder.

    Dit idee heb ik. Er gebeurd niks mits de zeer oude chauffeur geen ongeluk veroorzaakt,
    maar maakt hij of zij een ongeluk, dan mag het rijbewijs opgestuurd worden naar het CBR.
    De chauffeur kan het rijbewijs krijgen door weer opnieuw te gaan lessen en op examen te gaan.

    Login om te reageren
  22. db87 zegt

    3 september 2017 om 19:35

    Helemaal mee eens!

    Maar ook een Educatieve Maatregel voor app’ers achter het stuur!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2026 Autoblog · Powered by Truer than North