Nederlanders zijn het minst bang voor verkeersaso’s

Auteur: , 43 Reacties

NO FEAR-stickers voelden nog nooit meer op hun plaats. In vergelijking met onze Europese broeders stappen wij Nederlanders zonder angst voor anderen achter het stuur.

Prombron

Marktonderzoeksbreau Ipsos heeft een enquête uitgevoerd om het gedrag van de Europeaan achter het stuur in kaart te brengen. Het onderzoek onder 12.429 Europeanen bestrijkt een breed scala aan issues. Hoe lang zitten we achter het stuur, hoe vaak toeteren we, halen we rechts in en kijken we op onze telefoon? We lichten een paar opvallende zaken voor je uit.

Nederlanders beschouwen onoplettendheid als het grootste gevaar in het verkeer
Maar liefst 75 procent van de Nederlandse automobilisten geeft aan dat onoplettendheid het grootste risico vormt in het verkeer. We scoren op dit vlak het hoogst van alle Europeanen. Gemiddeld genomen vindt maar 57 procent van de Europeanen onoplettendheid het grootste risico. Een verklaring voor dit gegeven is dat in andere landen alcohol- of drugsgebruik achter het stuur als een grotere risicofactor wordt gezien. Kennelijk luisterden de ondervraagden uit ons land nooit naar Giel Beelen.

Nederlanders zijn het minste bezig met SMS-en of hun mail checken achter het stuur

Gemiddeld geeft 24 procent van de Europeanen wel eens aan op deze manier met hun telefoon in de weer te zijn achter het stuur. In Nederland ligt dit percentage echter op ‘slechts’ 16 procent. Dat is precies twee keer zo weinig als de koploper op dit vlak. Dat is namelijk Italië, waar 32 procent er lustig op los typt achter het stuur.

Nederlanders hebben het minste angst voor hun medeweggebruikers
Dat neemt niet weg dat we met zijn allen wanneer we denken aan ongelukken vooral wijzen naar het risico dat andere weggebruikers vormen. Zelf zijn we natuurlijk prima in staat zonder kleerscheuren op de plaats van bestemming aan te komen, maar ja je hebt nou eenmaal totaalmalloten op de weg. Gemiddeld geeft maar liefst 80 procent van alle Europeanen aan dat ze wel eens bang zijn voor agressief rijgedrag van anderen in het verkeer. Slowakije scoort het slechtste op dit vlak. Toevallig wordt daar ook de Audi Q7 (rijtest) gemaakt. Ik stip het maar even aan. Nederland scoort juist het allerbeste op dit vlak, hoewel ook hier nog steeds 65 procent aangeeft wel eens bang te zijn voor verkeersaso’s.

Nederlanders nemen eerder dan alle andere Europeanen even een pauze naast de weg

Bij het rijden van lange afstanden zeggen wij dat het na gemiddeld 2 uur en 46 minuten tijd is om even de benen te strekken. Hiermee geven we er zelfs eerder dan de Fransen de brui aan, die twee minuten later hun auto aan de kant van de weg zetten. Gemiddeld eten Europeanen pas na 3 uur en 14 minuten een KitKat. De -je verwacht het niet- Polen houden het langer vol: zij stoppen pas na 4 uur en 2 minuten. Om scherp te blijven wordt eigenlijk aangeraden na iedere twee uur even uit te stappen.

Belgen zijn notoire rechts-inhalers
Terwijl wij Nederlanders het dus eigenlijk vrij goed doen ten opzichte van de andere Europeanen, blijkt dat de Belgen enorm gevaarlijk zijn. Zij halen het vaakst rechts in van iedereen. 41 procent van de Guust-en en Lieve’s halen deze gevaarlijk manoeuvre wel eens uit. Gemiddeld doen slechts 31 procent van de Europeanen dat. Tevens zijn de Belgen na de Spanjaarden en Italianen de meest enthousiaste toeteraars.



43 reacties

Waarom de Opel Vivaro de ideale bus voor jou is, bekijk het hier!.
Ik ben banger voor verkeersaso’s in Nederland, dan wanneer ik in Indonesië rijdt. Eigenlijk wel gek, aangezien in Indonesië veel meer ongelukken gebeuren.
Wel ja, in INA moet je t natuurlijk niet met de verkeerde aan de stok krijgen. Voor je t weet krijg je een hele menigte achter je aan. ;)

En toch he: http://www.autoblog.nl/nieuws/wat-we-kunnen-leren-van-het-verkeer-in-indonesie-92131
@toyotafortuner: haha. Voor mij valt het wel mee, spreek een aardig woordje bahasa. Maar als je dat niet kan, kan je wel een probleem krijgen ja. Proberen ze je geld af te troggelen. Maar over het algemeen ben ik als mas bule niet bang voor een inlander wkwkwkwk
@baklava: praat Nederlands gast.
@baklava:
Al gaat het niet zo vlug daar, en kosten de auto’s en herstellingen een appel en een telor
Dan haal ik het nederlands gemiddelde wel flink omhoog met rechts inhalen… of de 20 anderen met 90 op de linkerbaan met onnodig links plakken…
In Nederland wordt buiten de spitsuren prima gereden. Maar kom tussen 6.45-9.30 en 15.45-18.00 alsjeblieft niet aan met zo’n onderzoek want je schrikt je rot.
@peug206: ga eens op een zondag de weg op. Wat een drama is het dan zeg.
@lekbak: Ha! Dit! Dan worden blikken met randdebielen opengetrokken en stroopt verkeer op de domste plekken op omdat mensen niet durven, niet anticiperen en niet doorrijden. Zondags afstanden afleggen (zeker als het zonnig is) is dodelijk voor mijn hum.
@lekbak: hear hear! Een zondags ritje op de motor is een waar avontuur zodra je de dijkjes verlaat.. man man man
@peug206: We zijn trots op je.
@peug206: Ik blijf erbij, ze moeten de linksplakkers bekeuren, en niet de rechtsinhalers. 9 vd 10 keer word er rechts ingehaald omdat er onnodig links gereden word (2 of 3 baans weg) Prima als je 90 wilt rijden op de snelweg, maar blijf dan gewoon op de rechterbaan. Helaas word rechts inhalen zwaarder bekeurd/gecontroleerd dan onnodig links plakken.. Dat mag van mij omgedraaid worden. Scheelt ook weer een hoop frustratie, wat resulteert in veiliger verkeer.
@oemplus: Niks mis met linksplakken, zolang je lekker vlot doorrijd. Ik betrap mijzelf er ook op dat ik toch wel heel er lang links blijf plakken, maar ik heb dan ook de gewoonte om overal iets te hard te rijden. Mensen die willen inhalen hebben dan geen last van mij, in tegenstelling tot de gevallen die jij noemt waarbij iemand langzaam links rijdt.

Overigens, als ze toch bezig zijn met het opsporen van linksplakkers mogen ze inhalende vrachtwagens ook meteen op de bon slingeren. Ik reed vanochtend rond een uur of 9 van Zuid-Limburg naar Hoevelaken en heb, zonder te overdrijven, tien vrachtwagens elkaar zien inhalen terwijl het inhaalverbod van kracht was. En alsof het een vanzelfsprekendheid is, waren het zonder uitzondering Zuid Europeaanse trucks of trucks uit het voormalig Oostblok.
@Edge: als jij iets te hard rijdt en er is rechts weer fatsoenlijk plaats hoor je gewoon weer naar rechts te gaan zodat een eventuele nog snellere chauffeur er langs kan. Links plakken omdat je toch al te snel rijdt is gewoon irritant links plakken en zou net zo hard bekeurd moeten worden als rechts inhalen.
@Edge: Het heeft allemaal te maken met sociaal rijgedrag. Wat mij betreft rijd je tot het einde der dagen op de linkerbaan, maar zodra er iemand iemand achter je opduikt die er langs wilt, zorg je dat je bij de eerste de beste mogelijkheid naar rechts gaat en die mogelijkheid ook zo snel mogelijk creëert.
Sociaal rijgedrag is zorgen dat je actief rijdt en anderen zo min mogelijk tot last bent. Net als bijvoorbeeld zorgen dat je met ruim voldoende snelheid invoegt en je aanpast aan het verkeer dat al op de doorgaande weg rijdt (en niet andersom!).
@erwh: als jij onnodig op die linker baan ‘door rijdt’ en ik kom iets sneller achterop, dan rij ik niet ook op die linker baan. Want er is ruimte een baan naar rechts.
Dan blijf ik op mijn baan, terwijl ik je voorbij ga.
Ook mensen die denken dat ze door rijden moeten gewoon rechts houden.
Rij eens rond 19h van Leiden naar A’dam over de A4. Voorbeelden zat. Altijd weer
@erwh: is sociaal weggedrag niet ook gewoon met 135 links blijven rijden zodat degenen met minder zelfdiscipline er achter moeten blijven en zo een boete bespaard blijven?
De vraag is niet al te serieus bedoeld. Maar als iemand boven de maximum snelheid rijdt is naar rechts gaan eigenlijk niet meer nodig.
@erwh: Mee eens. Ik rijd vaak 110km/u op cruisecontrol en haal alleen met die snelheid in als er niemand op de weg is, anders gewoon even gasgeven tot max snelheid om na het inhalen weer terug op cruise te rijden. Irritant zijn die klojo’s die met 100 km/u gaan inhalen en een hele trein achter zich hebben, dan heb je echt schijt aan alles en iedereen!
@oemplus: “Helaas word rechts inhalen zwaarder bekeurd/gecontroleerd dan onnodig links plakken.”
Huh? Volgens mij wordt beide überhaupt niet op gecontroleerd of voor bekeurd. Er is gewoon gedoogbeleid voor onnodig linksrijden en voor rechts inhalen.
@peug206: nooit buiten de spits in de stad gereden? Drama dat volk!
@peug206: Ga eens met een afwijkend voertuig de weg op, dan is opeens 99% van de weggebruikers aso, ongeacht het tijdstip.
@robert110: je kunt van klootjesvolk wat nog nooit iets groters dan een golfje niet verwachten dat ze kunnen anticiperen op iets groots en of langzaams. Daar ben jij als bestuurder van dat afwijkende voertuig voor.
@robert110: die komen niet op de snelweg, en in friesland valt dat reuze mee in mijn ervaring. Als ik op de tractor reed met kar erachter dan kreeg ik altijd wel ruimte.
@peug206: of misschien is je verwachtingspatroon verkeerd. In mijn beleving is het in de ochtend- en avondspits zo druk dat het schuifelen tussen de 50 en 100 km/h is en dat de verwachting dat iemand naar rechts gaat om iemand anders (jou bijvoorbeeld) de kans te bieden de geldige maximumsnelheid van 130 te rijden niet realistisch is. Al die mensen door voor je met 100 km/h schuifelen over de linker strook, die willen allemaal sneller. Maar dat gaat gewoon niet.
Aangezien Turkije voor de helft in Europa ligt had ik wel verwacht dat zij de meest enthousiaste claxon gebruikers zouden zijn..
@pechweg: lekker tütüren
@pechweg: voor de helft joh? Het is een enorm land met een klein puistje in Europa. Niks Europees aan dat land dus.
Niet van aso’s maar owee als er een drupje regen valt.
Nederlanders zijn notoire sms’ers/mailers en linkerbaanvak plakkers!!!
Ik rij dagelijks van Regio Antwerpen richting Den Haag, Amsterdam, etc dus ik weet waar ik over spreek.
Dat Belgen vaak langst rechts inhalen klopt ook!
@unknown32: Belgen plakken nog vaker links, kijken niet in hun spiegel, en gebruiken hun richtingaanwijzer niet. En waarom? Omdat ze rijles van bomma/bompa hebben gekregen, ipv een fatsoenlijke rijschool. Kunnen echt niet rijden… Veel te nonchalant.
Haa, ja vind je het gek dat Nederlanders het minst zitten te SMS-en achter het stuur. Dat is natuurlijk niet meer van deze tijd. Iedereen zit achter het stuur tegenwoordig te appen en kattenfilmpjes kijken op Facebook.
Ik ben vooral bang voor mensen die onbewust gevaarlijk rijden.
via Android app
Man wat vond ik die NO FRAR stickers vroegah stoer, vaak op een Golf II of een Civic met beste tuning en knalpijp. Op zien Grunnigs was het NAIT BANGE. Toen was Fast&Furious en NFS ook nog hip.
via Android app
@autodrop: NO FEAR
@autodrop: het grappige is eigenlijk dat No Fear toentertijd eigenlijk een skate merk was maar juist de gabbers dat soort stickers op hun Golfjes plakten.
Zal wel een perceptie bias zijn maar vrijwel altijd als er opeens ‘onrust’ op de weg is rijdt er ergens een kenteken van onze zuiderburen vooraan. In Duitsland op de autobahn ben ik altijd blij met m’n keramische remmen want daar maken ze er echt een potje van. Een rechtsinhalende Belg ben ik nog nooit tegengekomen. Een snel invoegende Duitser trouwens ook niet ;-).
@meritocraat: In Duitsland zijn de invoegstroken dan ook nog niet een derde zo lang als in Nederland. Met een stadskarretje is het schier onmogelijk op dat stuk tot 130 te komen. Plus dat er soms een betonnen muur aan het einde wacht.

Wat dat betreft heb ik er daar meer begrip voor dan in Nederland. Daar is de onkunde bij invoegen vaak niks anders dan een exces van Hollandse zuinigheid.
@karhengst: maar boven de 2500rpm ontploft je motor toch?
Oftewel, Nederlanders liegen het meeste.
Ik geloof dat het meeste al gezegd is betreffende rechts inhalen. In Duitsland is er de ongeschreven 20 seconden regel die me wel bevalt. Kan je 20 seconden op de strook rechts van je rijden: opschuiven.

Dat geeft een rustiger beeld dan neurotisch heen en weer blijven schuiven.

En ja, als je rechts ingehaald wordt of kan worden, dan is de ervaring toch echt dat men onnodig links is blijven rijden. Het meest kinderachtig zijn de figuren die dan ineens wél het gas weten te vinden en je proberen klem te rijden. Over gevaarlijk weggedrag gesproken.
@karhengst: die 20s regel staat misschien niet zo in de Stvo maar wordt wel door de Polizei gehanteerd.
Waar ik eigenlijk nog het meest huiverig voor ben is het scenario Jan en Truus die besluiten de linker baan te veroveren met 100km/u terwijl ik met 130 kom aankachelen.
In Rusland zou ik hem echt schijten

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).