Een echte autoliefhebber moet immers minimaal één keer een Alfa gehad hebben in zijn leven.
Je kan natuurlijk voor een 159 gaan, maar dat is zo’n standaardoptie. Ongeveer één op de twee reaguurders op deze site heeft al zo’n ding. Beter wijk je uit naar een klassieke Alfa. Dan heb je tenminste ook de échte echte ervaring: elke avond met een bus roestspray in de weer. Zo zorg je er immers voor dat je geliefde wagen er morgen ook nog staat, in plaats van dat er alleen een set plastic bumpers op de oprit ligt. Kijk, zo heurt dat.
Helaas hebben ook oude Alfa’s flink geprofiteerd van de waardestijging die interessante oude auto’s uit vervlogen dagen de laatste jaren hebben meegemaakt. Kocht je een aantal jaar geleden nog zo’n kekke 1300 GT Junior voor minder dan tien ruggen, vandaag de dag betaal je voor een redelijk exemplaar al snel het dubbele. Maar wat nou als je wel een klassieke Alfa wilt, maar iets minder geld uit wil geven?
Je zou voor de Giulia kunnen opteren. De klassieke Giulia welteverstaan. Maar daar heb je meteen het probleem. Als je naar de lokale Cars & Coffee rolt met de auto van je vrouw omdat de Alfa weer eens niet start, maak je tegenwoordig vrijwel geen indruk meer als je zegt dat je een Giulia hebt. Ze zullen automatisch denken dat het om zo’n nieuwe leaseslet op diesel gaat. Tuurlijk, het is beter dan een Passat of Insignia, maar je scoort er desalniettemin hooguit een paar benzinehoofd-puntjes mee.
Dus blijft er maar één mogelijkheid over: de Alfasud. Op het eerste gezicht is dit misschien geen aantrekkelijke optie. De Alfasud is immers voorwielaangedreven en was destijds de instapper van het merk. Daarbij zijn er maar liefst 893.719 exemplaren van gemaakt. Een ordinair massaproduct dus, zeker voor Alfa begrippen.
Maar wacht! Het ontwerp van de ‘Sud heeft wel degelijk pedigree. De compacte Alfa werd namelijk getekend door Giorgetto Giugiaro van Italdesign. Daarbij roesten ze minimaal net zo hard als de beste Alfa’s. Naar verluidt had mijn opa er ooit een. Nadien heeft hij ondanks zijn liefde voor het merk nooit meer een Alfa gekocht. Enfin, het ding heeft dus karakter.
Dat geldt al helemaal voor deze Alfasud op Marktplaats. Het is namelijk een heuse Alfasud Edizione Valentino. Een Special Edition dus, waar we al eens over schreven in een lijstje met acht heerlijk foute actiemodellen uit de ’80s. Modemerk Valentino bemoeide zich met de samenstelling van deze Alfa, dus je bent verzekerd van een stijlvolle Italiaanse sfeer en een perfect afgebladderde sticker op de flank. Slecht 872 Alfasud’s hadden deze uitmonstering.
Het feit dat deze Alfasud nog niet verworden is tot een paar bumpers komt doordat het één van de vijf auto’s betrof van de vorige eigenaar. Een persoon die dus goed voor de kleine Alfa gezorgd heeft. Dit verklaart ook de lage kilometerstand van 60.000 kilometer. Wat zoiets dan moet kosten? Nou 6.850 Euro, als het aan de verkoper ligt.
smoked zegt
Ongeacht wat de vraagprijs is voor wat voor een auto dan ook, zulke slechte foto’s kun anno 2017 echt niet meer.
pinut187 zegt
@smoked: op foto 4 zie je de fotograaf. Die man is al aardig op leeftijd en die kan je niet echt verwijten een beetje digibeet te zijn.
lekkaah zegt
@pinut187: oudste alfa eigenaar die ik ooit heb gezien
banaan7 zegt
@smoked: in The Great United States Of America kunnen deze Great Quality foto’s nog wel door volgend mij.
archiebald zegt
@smoked: dit, slechte foto’s? Jij komt zeker nooit op Marktplaats? Deze man verdient bijna een trofee voor zn fotokunsten.
Robert zegt
Wauw. Zeker niet in concoursstaat, maar vanaf de foto’s te beoordelen keihard en onverprutst. Ongelofelijk.
bullzeyersn zegt
@RRRobert: voor een Sud zeker niet slecht nee.
Boomer zegt
Grootste onzin die er is “iedere autoliefhebber moet ooit een alfa gehad hebben” ik ben zeker auto liefhebber. Maar voor mij gaat dat echt niet op. En dan ben ik mild… leuk voor iedereen die van Alfa geniet. Vooral blijven doen. Maar laten we niet allemaal JC blijven napraten please. Leer zelf eens denken.
pomoek zegt
@airc: nee nee, net elke autoliefhebber, maar elke échte autoliefhebber heeft een Alfa gehad….
rovadepo zegt
@pomoek: true story
banaan7 zegt
@pomoek: maar wat als je een échte autoliefhebber bent maar door de wet geblokkeerd wordt omdat je nog geen rij-examen mag doen? :'(
joostie zegt
@banaan7: Je kan prima een auto bezitten zonder rijbewijs. Er staat nergens in de wet dat dat niet mag
siemi zegt
@pomoek: check. 3 keer. Al had ik misschien moeten opletten toen dat verhaal van die ezel werd verteld.
viezefreddyw zegt
@airc: Ik heb niet het idee dat jij ooit eens iets gaat kopen of wilt bezitten dat uit Italië komt…
Boomer zegt
@viezefreddyw: heb meerdere Vespa’s van voor ’70 gehad. Telt dat ook?
Verder allen wat spul van Lancia idd.
viezefreddyw zegt
@airc: Zeker telt dat, mooi man! Serieus!
Maar het valt me wel eens op dat je vaak bijzonder negatief bent over Italiaanse auto’s en dergelijke.
Boomer zegt
@viezefreddyw: daarom had ik mijn comment ook zo opgeschreven. Ik kan me voorstellen dat dat vervelend wordt. Dus ik heb me voorgenomen mijn toon te matigen op dat vlak. Ik ben geen fan van Alfa maar snap dat veel mensen dat wel zijn. Uiteindelijk komen we hier allemaal om lekker over auto’s te kletsen dus daar zal ik me op richten.
viezefreddyw zegt
@airc: Niks mis mee hoor, als je geen ‘gevoel’ hebt bij een bepaald merk/type/afkomst. Ik heb bijvoorbeeld bijzonder weinig met VAG en ik ben niet de enige. Jij hebt weinig met Italiaanse meuk.
Maar als iedereen zijn/haar mening wat vriendelijker naar buiten brengt over VAG/FCA etc, dan komt dat deze site ten goede. En inderdaad, 99,9% van de bezoekers komen hier om over auto’s te kletsen. Autoblog is daar een mooi podium voor. Mogen we best koesteren vind ik.
potjak zegt
@airc: het verstand is groter dan het hart… er kan zomaar een dag komen dat dát anders is…
Boomer zegt
@potjak: wellicht. Ik vind interieurs van Alfa altijd prima verzorgd. Maar ik kan minder goed leven met die gril. In de tijd van bv de 33 vond ik ze erg cool. Toen was het logo/ gril minder dominant. Als dat ooit terugkomt zal ik weer eens gaan kijken. Tot die tijd vrees ik dat het ijdele hoop blijft.
lekbak zegt
@airc: je kunt ook nu kijken voor een alfa op leeftijd. Dat telt ook natuurlijk ;)
mashell zegt
@airc: Dan ben je toch gewoon geen autoliefhebber. Ben ik ook niet, ik houd van autorijden.
Je hebt liefhebbers van auto’s, dat zijn degenen met de doorkijk garages. Je hebt liefhebbers van auto’s fotograferen, de spotters. Je hebt liefhebbers van autopoetsen, elke zaterdag met emmer en sop in de weer.
Je hebt klassieker liefhebbers, ik vermoed dat Jaapiyo er daar een van is want dit is een liefdevol geschreven artikel. En je hebt liefhebbers van autorijden, lekker rijden op bochtige wegen, schuifdakje open, muziekje op, dat werk. Allemaal prima, allemaal zijn we op autoblog thuis.
bmwtouring2 zegt
@airc:
Inderdaad.
Heb ooit eens zin gehad in een 33.
Auto zag er leuk uit, niet te veel kilometers, mooie prijs.
Eerste afknapper was de verwrongen zitpositie waarbij de pedaaltjes rechts bijeen gepropt zitten.
Nu goed, dat went misschien.
Toen het kofferdeksel openging zaten er een groot gat en een reeks krokante plekken onder de koffermat.
Heb toen vriendelijk bedankt en me een Peugeot 309 GTI gekocht.
Ook geen benchmark qua afwerking, maar deze roestte tenminste niet onder mijn kont weg.
Teerdz zegt
Nog een erg gave 1300 junior zien staan in Amsterdam in de Q-Park bij het Stedelijk Museum, wat een gave bak is dat zeg.. Stond ook nog een F12Berlinetta, verschillende Conti GT cabrio’s en een donkergroene 456 met prachtig nog authentiek manueel schakelpatroon.
desjonnies zegt
De techniek en de idee kwam van Rudolf Hruska een man uit de Ledwinka-school (Tatra) evenals de oude Porsche.
De Sud was de benchmark voor de latere middenklassers van Ford, Opel en VW, alleen deden sommigen er nog 10 jaar ivef om FWD uit te vinden.
Helaas was de kwaliteit van de sud ver te zoeken, slechte kwaliteit staal door een Italiaanse wet die een groot percentage schroot voorschreef (Russisch staal is een fabel) en de werknemers in het Zuiden (alfaSUD), hadden een agrarische achtergrond en geen industriële, een hersenspinsel van een sociaal democratische regering over een maakbare maatschappij.
Een goed Sudje is overigens een feest om mee te rijden of haar kleindochter de 33, jammer dat het belabberde staal en de slechte bouwkwaliteit tot de dag van vandaag de mythe van de Zuid Europese auto’s beïnvloed bij veel zgn ‘ kenners ‘
Robert zegt
@desjonnies: correct me if I’m wrong, maar ik heb wel eens vernomen dat het staal niet altijd ‘slecht’ was, maar vooral erg wisselend van kwaliteit. Dat kon dan inderdaad liggen aan de hoeveelheid schroot die aan het staal was toegevoegd, maar bijv. ook omdat het nog wel eens voor kon komen dat de ongespoten plaatdelen net voor sluitingstijd uit de persen kwamen, waarna deze halverwege het transport naar de lakstraat bleven staan tot de volgende werkdag – zelfs als dat dit betekende dat deze een heel weekeinde buiten stonden.
Hierdoor kon het gebeuren dat je Alfa bijv. een linker voorscherm had waar na anderhalf jaar spontaan de gaten invielen, terwijl je op diezelfde auto rechtsvoor nog geen blaasje of smetje terug kon vinden. Nu kunnen we er om lachen, maar ik kan me best voorstellen dat dit menig eigenaar destijds zich heeft lopen afvragen hoe dit nou toch mogelijk was.
desjonnies zegt
@rrrobert:
Ook dat is waar, maar omdat het staal eigenlijk vervuild was trad er een elektrolytische werking op die stroompjes veroorzaakte waardoor je corrosie kreeg, bv aluminium werkt corrosief als het in staal is verwerkt – zo is mij dit uitgelegd en trad er op de gekste plekken roestvorming op.
eelco74 zegt
@desjonnies: daarnaast was ook het probleem dat de werknemers niet kwamen opdagen omdat ze aan het staken waren. Of omdat ze de familie aan het helpen waren met de olijvenoogst. De kale plaatdelen bleven zo lang onbehandeld in de zilte lucht staan. Dus eigenlijk was het roestproces al voor de lak straat begonnen.
phevtreb zegt
@desjonnies: gelukkig is dit betreffende exemplaar voorzien van een prima schutkleur..
Tonnie zegt
Het enige wat ik mooi vind aan deze alfa is het stuur en de stickers. Ik kijk wel verder voor een andere alfa, of auto, of fiets voorlopig..
jpoers zegt
Afgezien van de kwaliteit wortelfoto’s ziet die Alfasud er redelijk strak uit. Jammer dat ze m wel op een putdeksel hebben geparkeerd om de olievlek niet onder de auto te laten uitkomen.
pinut187 zegt
Een speciale uitvoering en hij ziet er nog redelijk goed uit. Ik zeg kopen, in een betere staat brengen, ander kleurtje erop en cashen over 10 jaar.
stamp zegt
Ik plak wel wat Alpha ZUT stickers op m’n Seat Leon #Fout
50mchljn zegt
Toen al een contrasterende dak-kleur !
Dutchdriftking zegt
Wat een hok….
seicilindri zegt
Ik heb vorig jaar nog ernstig gedacht over de aankoop van een Sudje TI van de eerste serie in prima staat voor vergelijkbaar geld. Het is uiteindelijk een ander Italiaans merk geworden maar het knaagt nog steeds een beetje.
Zo’n Sudje rijdt echt fantastisch en het snerpende uitlaat geluid maakt dat je je Niki Lauda himself voelt en hem zijn roestprobleempjes vergeeft.
Alle zgn kenners hier die het ding bashen hebben nog nooit het genoegen mogen smaken er 1 te rijden.
Ik heb destijds ook een drietal 33’s gehad en ook die waren niet zonder problemen maar wat reed het fijn !
schreute01 zegt
Goed geanticipeerd door de eerste eigenaar: een roestbruine gekocht.
Alfarobert zegt
Het slechte staal,de afwerking,etc.Deze heeft alles wel overleeft. Kilometerstand zegt me niet zoveel. Na 99.999.,9km gaat hij weer op 0. kameraad van me heeft een Alfatta en die heeft op de teller ook nog geen ton gelopen.Maar die is wel 2 keer rond geweest,haha
eelco74 zegt
Ik heb nu mijn zesde alfa en ik vermoed dat ik na 21 jaar alfa eens wat anders ga doen. Ik zou echter wel eens een klassieker willen hebben. Maar dan iets geks, bijvoorbeeld zo’n lekker misser als de Alfa rio of nog leuker een sei. Vorig jaar stond er een leuke sei in dezelfde bruine kleur als deze sud.
archiebald zegt
Vergeet de auteur van dit stukje nu de 33 en 75?? Veel mooiere AR’s dan de Sud…. (33 als 1.7 in bezit gehad trouwens. Autoliefhebber present!)
martingtv zegt
Een alfetta (1ste serie) en alfetta gt zijn leuke auto’s. De gt is nu ook aan het stijgen. Ik heb zelf een GTV6 en die beginnen ook te stijgen.
mrrallycross zegt
Ook wel een van de lelijkste als je het mij vraagt
siemi zegt
Door omstandigheden (kapitale motorschade) een tijdelijke auto gekocht. Een Alfa 166. Wat een drama kwaliteit. Hij is dealer onderhouden, maar zelfs die kon hem niet fatsoenlijk repareren. Het mistachterlicht gaat met een losse hella schakelaar. Er zit een zwart stikkertje geplakt vanwege een lampje dat niet uit gaat. De bestuurdersstoel is doorgezakt na 170dkm. De handmatige standen van de automaat zijn niet te selecteren. Echt drama dat ding. En dit is dan nog een goede en nette.
Maar, dan kijk je onder de kap. Geen plastic! Mooie rode sierletters alfa Romeo. De pijpen van het spruitstuk, verchroomt. Bellisimo.
Als ik hem start. Dat geluidje. Lekker. Het rijden er in is een genot. En de probleempjes? Och. Schoonheidsfoutjes. Mag geen naam hebben. Ben verliefd vrees ik :-)
seicilindri zegt
@siemi: als er een stickertje over het lampje is geplakt is hij nu niet direcht onderhouden geweest doir een vakman.
Mijn vorige auto was ook een 166 v6.
Weggedaan met bijna 3 ton op de teller geen roest en geen onderhoudskosten van betekenis.
Helaas waren er toen geen leuke Italianen meer dus rijdt nu noodgedwongen Jaguar. Wel veel betere wegligging overigens , zeker met passagiers erin.
siemi zegt
@seicilindri: hij is helemaal dealeronderhouden. De hella schakelaar voor het mistachterlicht is ook door de dealer gemonteerd. Kostte tegen de 300 euro nota bene. Afgelopen jaar tegen de 1000 euro aan onderhoud gespendeerd. Sinds 2006 was hij het troetelkind van de vorige eigenaar.
bmwtouring2 zegt
Spuuglelijk ding eigenlijk.
kaeser zegt
Dat je meer foto’s van onder de motorkap, kofferbak en interieur dan het exterieur op internet zet is al veel zeggend.