• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlanders zitten massaal stoned achter het stuur

Auteur: robbie, gepost 27 september 2011 om 09:05 – 92 Reacties

Scion wiet mobiel


Onlangs hoorden we nog dat het vooral Belgen waren die massaal stoned & dronken achter het stuur van hun auto stapten, maar nu blijkt dat Nederlanders toch echt voorop lopen in Europa met stoned achter het stuur zitten. Het aantal mensen dat in Nederland na het roken van een pretsigaret in de auto stapt ligt 25% hoger dan in de rest van de EU.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft vandaag een rapport gepubliceerd waarin dit schokkende feit naar boven komt. In totaal zijn voor het onderzoek 26.000 weggebruikers getest op het gebruik van alcohol en/of drugs. Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat Nederlanders maar liefst 2x zo veel amfetaminen als het Europees gemiddelde.

Is er ook nog positief nieuws? Ja hoor! Op het gebied van alcohol doen we het namelijk ‘beter’ dan het Europees gemiddelde. Door het gebruik van drugs en/of alcohol komen in Nederland jaarlijks 80 mensen om in het verkeer. En vooral de combinatie van drugs met alcohol is een groot probleem. (via: telegraaf.nl, afbeelding via)

Ook interessant!

  • Video: ritje in een Tesla met het nieuwe gekke stuur
  • Video: waarom zijspiegels op een auto zitten
  • Pimp je BMW leasebak met een AC Schnitzer stuur
    Pimp je BMW leasebak met een AC Schnitzer stuur
  • Nederlanders willen hogere maximumsnelheid

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

drugs, swov, Verkeer, wiet

Vorig bericht: « RAUH-Welt BEGRIFF Porsche is #awesome
Volgend bericht: Spyshots nieuwe Kia cee’d opgedoken »

Lees Interacties

Reacties

  1. alfamail zegt

    27 september 2011 om 09:12

    What’s new? We vinden het hier toch allemaal heel normaal dat tieners met die stinkende peuken van ze ergens op de hoek van de straat staan te paffen? Het is komkommertijd; beter oud nieuws (open deuren intrappen)in de krant dan niets!

    Gewoon stoppen met blowen het is net o erg als zuipen; rijd jezelf tegen een boom omhoog als je dat zo graag doet maar niet de rest van de Menschheidt zo ik zo zeggen,maar wie ben ik….
    Zal wel weer voor ouwe lul worden versleten, alles moet maar kunnen enz…..

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      27 september 2011 om 09:20

      @alfamail: “We vinden het hier toch allemaal heel normaal dat tieners met die stinkende peuken van ze ergens op de hoek van de straat staan te paffen?”

      Volgens mij ga je hier aan het punt voorbij.

      Login om te reageren
    • rrickk zegt

      27 september 2011 om 09:38

      @alfamail: relativeer het alstublieft ff, 1 keer een berichtje op internet en je word helemaal wild! bovendien vind ik de utlating: “Gewoon stoppen met blowen het is net o erg als zuipen” ook een beetje kort door de bocht. het spijt me wel, maar wat u zelf ook al zegt, ik krijg wel het idee van wat een ouwe lul

      Login om te reageren
    • rotarypowah zegt

      27 september 2011 om 10:08

      @alfamail: Duidelijk geen idee wat de effecten van een jointje zijn. Als je niet weet waar je over praat, kan je beter je mond houden.

      Login om te reageren
      • mightymike zegt

        27 september 2011 om 10:28

        @rotarypowah: dus het is wel goed om te blowen en achter het stuur van een motorvoertuig te stappen? Beetje omgedraaide wereld toch?

        Login om te reageren
        • meneersander zegt

          27 september 2011 om 10:42

          @mightymike: idd, een jointje roken vind ik niks mis mee, maar je moet dan niet gaan rijden.

          Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      27 september 2011 om 11:05

      @alfamail: Jij wordt nu inderdaad als ouwe lul versleten omdat het overduidelijk is dat je niet weet waar je ’t over hebt en vooral omdat je nu zelf elke tiener over 1 kam scheert.. Het is ABSOLUUT niet hetzelfde als alcohol. Wiet is amper schadelijk.

      Login om te reageren
      • crackdavid zegt

        27 september 2011 om 11:35

        @kaasboerin: Wiet amper schadelijk? Je moest eens weten hoeveel mensen psychische problemen krijgen door het blowen. Het idee dat wiet onschadelijk is is echt zwaar achterhaald. Dat zeiden ze 20 jaar geleden. Maar inmiddels is al vaak genoeg aangetoond dat er een relatie is tussen blowen en psychische problemen..

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          27 september 2011 om 11:46

          @crackdavid: Hoeveel dan?? Laat eens zien dan…… Ben de tel al kwijt over hoevaak ik zelf geblowed heb, met nadruk op verleden tijd, daar komt bij dat ik veel mensen ken die ook blowen, sommige tot wel 3-4x per dag, geen enkel probleem, meeste zijn flink gaan minderen/gestopt. Niks aan de hand.. Verslavend m’n aars.

          Login om te reageren
        • lincoln zegt

          27 september 2011 om 11:52

          @crackdavid:

          wel is het zo dat veel mensen met psychische problemen blowen ..

          en dan de drugs daarvan de schuld geven ..

          Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    27 september 2011 om 09:21

    tis niet voor nix dat ze roken achter het stuur willen verbieden ..

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      27 september 2011 om 09:31

      @lincoln: Maar dat voorkomt nog niet dat je niet stoned achter het stuur zou kunnen zitten.

      Login om te reageren
  3. jack_abarth zegt

    27 september 2011 om 09:25

    “Het aantal mensen dat in Nederland na het roken van een pretsigaret in de auto stapt ligt 25% hoger dan in de rest van de EU.”.

    Maar hoeveel stappen er nu eigenlijk in?
    Dat lijkt me een belangrijkere vraag dan dat we het meer doen.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      27 september 2011 om 09:33

      @jack_abarth: had heb ik helaas nog niet kunnen achterhalen ;) Op de website van SWOV is het onderzoek iig nog niet te vinden :(

      Login om te reageren
      • jack_abarth zegt

        27 september 2011 om 10:00

        @robbie:

        Ik reken het jullie ook niet aan, want ook NU.nl schrijft over 25% maar nergens worden absolute getallen genoemd.

        Login om te reageren
    • gschoots zegt

      27 september 2011 om 09:34

      @jack_abarth: Precies mijn vraag, percentages zijn zo verraderlijk. Als het in België 4 personen zijn en in Nederland 5 is dat 25% hoger maar in absolute aantallen verwaarloosbaar. Typisch Telegraaf berichtgeving ook weer…

      Login om te reageren
  4. Tommy2 zegt

    27 september 2011 om 09:52

    Bewust omgaan met drugs is nog altijd lastig. Ook niet vreemd aangezien veel pas gaan ‘nadenken’ als ze al onder invloed zijn.

    Login om te reageren
    • ivy92 zegt

      27 september 2011 om 10:10

      @Tommy2: jij hebt duidelijk nog nooit een jointjes gerookt;) Maar stoned achter het stuur zitten is natuurlijk op geen enkele manier goed te praten. maar de dingen waarover je nadenkt als je stoned bent hebben meestal niet veel te maken met de verkeersveiligheid;)

      Login om te reageren
      • torana zegt

        27 september 2011 om 13:53

        @ivy92: dat is juist het cynisme in zijn reactie… wat bij deze dus kennelijk alleen maar bevestigd wordt …hulde

        Login om te reageren
  5. sorensen zegt

    27 september 2011 om 09:55

    En dan met deze soundtrack op je 6 x 150watt surroundsysteem.. ;-)

    http://www.youtube.com/watch?v=PxdVGRdsh3Q

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    27 september 2011 om 09:57

    “massaal” .. maw .. kom eens op met die subsidie ..

    Login om te reageren
  7. kaasboerin zegt

    27 september 2011 om 09:59

    Alcohol is veel erger voor je dan een stickie.. Zowel qua invloed als voor je gezondheid. Denk ook dat ‘stoned’ rijden opzich nog wel te doen is, tot op een bepaalde grens. Hoor niet vaak dat er een ongeluk is veroorzaakt door een stonede bestuurder, wél door een lamme bestuurder daarintegen.

    Login om te reageren
    • Vreddy_B zegt

      27 september 2011 om 10:08

      @kaasboerin:

      Wat wil je hier mee zeggen? Minder erg? Er gebeuren over het algemeen ook veel meer ongelukken door mensen die nuchter achter het stuur zitten dan mensen die drank op hebben?

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        27 september 2011 om 10:12

        @Vreddy_B: Het grote voordeel van wiet is dat je er paranoia van wordt. Hierdoor hou je stoned dus beter aan de regels. Alcohol geeft een overmoedig gevoel, iets wat gevaarlijk is in het verkeer.

        Ten slotte is de Vmax stoned een stuk beter aan te houden, je hebt toch geen haast ;)

        Stoned rijden is echt niet heel gevaarlijk, vermoeidheid en alcohol is veel gevaarlijker in het verkeer. Ik stap nooit meer in bij iemand die heeft gedronken, maar stoned maakt me niet zoveel uit. De meeste die stoned gaan rijden kunnen over het gemiddelde al wat beter rijden. Maar dit is allemaal mijn persoonlijke ervaringen.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          27 september 2011 om 10:39

          @flutterby: Inderdaad, je denkt ook dat je veel stoneder bent dan dat je daadwerkelijk bent en daardoor ben je extra voorzichtig.

          Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          27 september 2011 om 10:40

          @flutterby: ..Bovendien is het natuurlijk milder en véél sneller uitgewerkt dan dronkenschap, dat is ook 1 v/d grote redenen waarom het aantal ongevallen erg mee vallen.

          Login om te reageren
          • flutterby zegt

            27 september 2011 om 10:49

            @kaasboerin: Yep en ik denk dat de meeste ook alleen stoned rijden als het rustig op de weg is. Want als het druk is het niet “relaxed” en ten slotte doe je om te “relaxen”. Ook tijdens het rijden draaien en roken is geen probleem hoor ;) ook niet in Duitsland, Oostenrijk en Italië (wat doe je soms toch domme dingen als je er achteraf over nadenkt :P)

            Login om te reageren
  8. ivy92 zegt

    27 september 2011 om 10:12

    Dat je daar niet vaak van hoort heeft er misschien mee te maken dat er ook veel minder stonede mensen achter het stuur zitten dan dronken mensen.

    Login om te reageren
  9. Bart_V zegt

    27 september 2011 om 10:13

    als ze nu eens alles verbieden wat niets met autorijden te maken heeft is het al een stuk veiliger
    handsfree bellen weet ik uit ervaring ook dat het aflijdend is

    Ook die maloten van de het programma “slechtste chaufeur van NL” niet normaal joh :|

    ik kreeg echt schrik gewoon hoe mensen zijn rijbewijs hebben kunnen halen

    Login om te reageren
    • Truttenschudder zegt

      27 september 2011 om 10:22

      @Bart_V: Ja, die konden zo meedoen in de filmpjes over het verkeer in Azië :P

      Login om te reageren
  10. Truttenschudder zegt

    27 september 2011 om 10:25

    @Iedereen die zegt dat stoned rijden ‘niet zo erg’ is, of woorden van soortgelijke strekking: Jullie moesten je schamen. Als er als je stoned bent een voetbal met kracht naar je toegeschopt wordt, zal je deze niet kunnen ontwijken. Zelfde met auto’s.

    Buiten het feit dat jullie denken dat jullie zelf, of de bestuurder van de auto waarin jullie plaatsnemen kan rijden terwijl deze onder invloed van THC is (wat dus compleet belachelijk is), zijn er ook nog andere weggebruikers waar je niet meer adequaat (of net zo adequaat als nuchter) op kan reageren.

    Ik hoop dat jullie allemaal een dikke SUV in jullie reedt gedrukt krijgen, de volgende keer dat jullie zoiets doen/zeggen.

    Login om te reageren
    • mightymike zegt

      27 september 2011 om 10:32

      @Truttenschudder: haha 1, zou ten slotte jouw vriendin/ dochter of familie lid zijn die dood gereden word of verlamd omdat blowen opich wel kan wat sommige dan denken, rij gewoon je zelf dood maar niet een ander

      Login om te reageren
      • Truttenschudder zegt

        27 september 2011 om 10:39

        @mightymike: Wat jij zegt, en dan moet je diezelfde mensen daarna nog maar eens vragen of het verantwoord is om stoned achter het stuur te kruipen.

        Login om te reageren
    • flutterby zegt

      27 september 2011 om 11:08

      @Truttenschudder: Sorry als je iemand verloren hebt aan roekeloos rijden door drugs, maar dat betekend niet dat je iedereen gelijk dood mag wensen. Misschien is het je niet opgevallen maar iets als “Blowende bestuurder brengt iedereen na een avondje stappen naar huis en komt veilig thuis.” is nou eenmaal geen nieuws. Dat betekend niet dat dit niet gebeurt.

      Het gevaarlijkste in het verkeer zijn mensen die zich overschatten en belangrijker voelen als de rest. Of mensen die alles in de auto doen die niks met auto rijden te maken hebben. Dit wordt onder invloed alleen maar versterkt en gaat het fout. Hate the player, not the game.

      Login om te reageren
      • Truttenschudder zegt

        27 september 2011 om 12:39

        @flutterby: Ik wens niemand dood. Ik vind dat die mensen gewoon op hun plek gezet moeten worden.

        Login om te reageren
    • bozewolf zegt

      27 september 2011 om 12:05

      @Truttenschudder: Wat is dat nou weer voor onzin, lol?

      Dus als ik een jointje naar binnen hijs en met mn maten een potje ga voetballen, dweil ik volgens jou als een apathische zombie over het veldje heen?

      Hint: Dat gebeurt niet. En als m’n maat mij de bal toespeelt kan ik daar van alles mee doen. Ook ontwijken, mocht ik dat willen.

      Login om te reageren
      • Truttenschudder zegt

        27 september 2011 om 12:34

        @bozewolf: Dat heb ik niet gezegd, je moet GOED lezen.

        Als ik met kracht een bal naar jou toeschop, zal die bal ongeveer 100 km p/u halen. Ik wil niet zeggen dat veel nuchtere mensen dat kunnen ontwijken, maar als je stoned bent, wordt de kans dat het lukt in ieder geval aanzienlijk kleiner.

        Ik zeg trouwens ook niet dat alle mensen die stoned zijn ontzettende drollen worden…dat verschilt van persoon tot persoon. Dit is ook het geval met 2-3 glazen alcohol, sommigen worden drollen, en sommigen LIJKEN redelijk normaal. Met de nadruk op LIJKEN. Feit is en blijft dat zowel alcohol als wiet/THC de concentratie en het reactievermogen verminderen.

        Login om te reageren
        • kaasboerin zegt

          27 september 2011 om 12:39

          @Truttenschudder: Daar moet ik je helaas op corrigeren. Heb mijn auto-theorie 10 maanden terug moeten doen, en daar stond in het theorieboekje, in een oefentoets dat de reactiesnelheid juist snéller wordt door blowen, wat dan wel weer de nodige gevaren kan opbrengen omdat je snel schrikt, al vind ik dat persoonlijk wel een beetje vergezocht. Ik weet deze vraag dan ook nog uit m’n hoofd omdat ik deze vraag ook fout had. :lol:
          Dat bedoeld Flutterby trouwens met ‘paranoia’.

          Login om te reageren
          • Truttenschudder zegt

            27 september 2011 om 12:59

            @kaasboerin: Fysiologische effecten van THC zijn onder andere: droge mond, ataxie, een verhoogd hartritme en wazig zicht.
            Cognitieve effecten zijn onder andere: Moeite hebben met onderscheid maken, minder waakzaam worden en een vertraagde reactietijd. Dan heb ik het nog niet eens over de psychische effecten. Vooral die cognitieve effecten zijn HEEL nuttig als je gaat rijden.
            Bron: o.a. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/68519-de-feiten-over-wiet.html

            Belachelijke claims die je maakt op basis van een niet te controleren bron. Laat me raden, HAVO of (waarschijnlijk) lager.

            Login om te reageren
            • bozewolf zegt

              27 september 2011 om 13:19

              @Truttenschudder: En trouwens, om je betoogje af te sluiten met een persoonlijke sneer naar iemand waarvan je geen flauw idee hebt wat z’n opleidingsniveau is, is niet alleen ongefundeerd maar ook destructief voor elke vorm van inhoudelijke discussie die je wel probeert om te voeren.

              Niet dat ik zo’n fan van de kaasboerin ben (kuch), maar om hem in een inhoudelijke discussie nog even niet onderbouwd na te trappen omdat hij het niet met je eens is is een zwaktebod. Nu zou ik iets over je eigen intellectuele Fähigkeiten kunnen zeggen, maar dat doe ik niet. (of toch wel?!)

              Login om te reageren
              • Truttenschudder zegt

                27 september 2011 om 13:28

                @bozewolf: Die persoonlijke sneer is geen zwaktebod, was al geen onderdeel van mijn argumentatie. Is gewoon een sneer omdat ik me kapot erger aan de argumentatie van kaasboerin, en dingen die hij als feiten verkondigt, terwijl zijn bronnen niet te controleren zijn, en dan ook nog tegen alle vormen van gezond verstand ingaan (geen argument, weet ik). Nou had ik er eigenlijk bij moeten vermelden dat het bewust geen bewering was, maar een vraag.

              • Truttenschudder zegt

                27 september 2011 om 13:29

                @bozewolf: Zou het trouwens wel kunnen onderbouwen, maar dat klinkt dan zo onvriendelijk.

            • kaasboerin zegt

              27 september 2011 om 13:29

              @Truttenschudder: Wow, probeer ik nog iets toe te voegen door ervaringen mede te delen (waarom zou ik daar in godsnaam over liegen en/of verzinnen) ..krijg ik dit naar m’n harses gesmeten.. :shock:
              @bozewolf: Pcies, kort gezegd laat alcohol je energiek voelen en denken dat je prima kan rijden. Wiet daarintegen zorgt juist voor ontspanning en een tikkeltje paranoia tegelijk omdat je weet dat je stoned bent.

              Login om te reageren
              • Truttenschudder zegt

                27 september 2011 om 13:31

                @kaasboerin: Ik zeg niet dat je liegt. Ik wil alleen je bewijs graag zien.
                Trouwens: Jij ‘corrigeert’ mij, en voegt dus niks toe.

              • kaasboerin zegt

                27 september 2011 om 13:53

                @Truttenschudder: Jij moet eens even normaal blijven doen joh, ga een beetje emotioneel lopen doen op AB. Ik moet met bronnen komen? Kom ’t theorieboekje maar ophalen, volgens mij rond de 60 euro. Bovendien vraag ik me af hoe je uberhaupt kan verzinnen dat ik daarover zou liegen of het verzinnen. Belachelijk, maar als je op zo’n wilt discussieren, prima. Zo te horen heb jij zelf nog nooit wiet aangeraakt. Ik zie je wiet associeren met alcohol… Lol?!.. Zie vrijwel NOOIT berichten in de media dat er ongelukken zijn veroorzaakt door stonede mensen. Alcohol geeft je een energiek gevoel en laat je denken dat je veel meer kan dan werkelijkheid. Wiet is juist ontspannend en zorgt voor extreme oplettendheid…

              • Truttenschudder zegt

                27 september 2011 om 14:57

                @kaasboerin: Can’t tell if trolling, or just stupid…

                Ach.
                Wat ach?
                Doe eens normaal man!
                Doe zelf eens normaal!

          • bozewolf zegt

            27 september 2011 om 13:12

            @kaasboerin: Nouja, sneller wordt het in de praktijk op zich niet, maar er zijn wel 1000 dingen te bedenken waar je reactievermogen hinder van ondervind. Wil je dat allemaal verbieden is het einde zoek.

            @truttenschudder

            Misschien gebruik je een slecht voorbeeld want jaren aan voetbal heeft mn bal-reactie-skills aardig bijgepoetst.

            Maar oké, je punt is duidelijk. En inderdaad, als je een jointje hebt gerookt en niet zo gaar bent als een aap (dan WIL je ook helemaal niet rijden) dan zullen je rijvaardigheden hoogstwaarschijnlijk iets slechter zijn dan je nuchtere zelf, als alle andere factoren gelijk blijven. Daar geef ik je ook gelijk in.

            Ik heb echter een probleem met je conclusie. Ten eerste is dat er dus wel 1000 dingen zijn die je reactievermogen doen verminderen. Praten in de auto, kloten met de radio, blikje cola openfrutselen, shagje draaien, denken aan een lekker wijf, kijken naar een lekker wijf, whatever. Van sommige dingen zoals bellen hebben “we” gezegd dat dat teveel afleiding geeft.
            Dus er ligt blijkbaar ergens een grens die ons in staat stelt dat we wel een broodje mogen eten achter het stuur maar niet een 100 pagina’s tellende verhandeling schrijven over territoriale agressie bij de blauwgeteende kuifhoenders van Zuid-Oost Dagestan.

            Als ik dan, als ervaren blower en zuipert, even objectief kijk naar de effecten van 10 pils vergeleken met 2 jointjes, dan kan ik niet anders concluderen dan dat de 10 pils met lichtjaren voorsprong wint als het gaat om de grootte van het negatieve effect.

            Ik heb één keer gereden met drank op, jaren terug toen ik net m’n rijbewijs had en overal (behalve de kom natuurlijk :P) te hard reed. Waren bij een voetbalwedstrijd in Heerenveen en ’t werd veel te laat en we moesten toch nog terug. Niks gebeurd verder, maar volgende dag vond ik mezelf de grootste eikel die er was want zo gillend veilig reed ik niet.

            De keren dat ik met een stickie op achter het stuur zat tel ik allang niet meer. Nooit wat gebeurd, ik heb nooit de behoefte om erg hard te rijden in zo’n geval. Je let meer op omdat je juist weet dat je stoned bent en je reactievermogen en omgevingsbewustzijn in principe wat minder is. Je blijft hoffelijker in het verkeer en hebt een stuk minder haast.

            En dat is het grote verschil met de alcohol-rush. Daar maak je veel grovere inschattingsfouten mee.

            En als laatste; mocht iemand zo knijter zijn van de nederwiet dat hij of zij echt totaal incapabel zou zijn om een voertuig te besturen, dan heeft die persoon ook nul komma nul zin om dat voertuig ook daadwerkeljk te besturen en zal het dus ook niet doen.

            Met alcohol, wederom ander verhaal.

            Login om te reageren
            • Truttenschudder zegt

              27 september 2011 om 13:23

              @bozewolf: Ik geef je ook grotendeels gelijk, er zijn natuurlijk altijd mensen die goed reageren op psychoactieve middelen als THC en Alcohol.
              Daarbij komt dat deze Drugs ALLEBEI een euforisch gevoel veroorzaken, en daarin schuilt het gevaar.

              Er zijn bijvoorbeeld mensen die, zoals jij zegt ‘knijter’ zijn, en dan geen zin hebben in het besturen van een voertuig. Op zich prima, maar er zijn genoeg mensen die euforisch worden en denken dat rijden nog prima zal gaan, terwijl dat in werkelijkheid overduidelijk niet het geval is.

              Dat mijn voorbeeld niet op jou van toepassing is, illustreert precies wat ik bedoel: Iedereen reageert verschillend op drugs, maar het is gewoon beter om die zooi compleet uit het verkeer te verbannen.

              En hier geef ik je ook gelijk: vermoeid achter het stuur kruipen is minstens net zo gevaarlijk, en al die randactiviteiten tijdens het rijden kan men ook maar beter achterwege laten.

              Login om te reageren
              • bozewolf zegt

                27 september 2011 om 13:41

                @Truttenschudder: Maar je blijft THC en alcohol (dan wel andere drugs) op één hoop gooien door te stellen dat ze allemaal categorisch die acceptabele grens overschrijden.

                Het punt is een beetje dat nauwelijks gevallen bekend zijn waarbij brokken werden gemaakt omdat de bestuurder stoned was (en ook alleen maar stoned). Van alcohol elk weekend weer voorbeelden, maar van wiet niet.

                Nu is dat ook moeilijker te documenteren en te onderzoeken, dito voor andere drugs. Alcohol is ook met afstand de meest geaccepteerde vorm van drugs en dus het meest waarschijnlijk om in het verkeer betrokken te raken.

                Maar alsnog kunnen we niet om het feit heen dat als alle andere drugs een vergelijkbaar effect op het rijvermogen zouden hebben als alcohol, dat we veel meer ongevallen en voorbeelden zouden kennen die te wijten zijn aan een andere drug dan alcohol.

                Want waar zijn die mensen dan, die apestoned met 140 door de bebouwde kom razen en iemand doodrijden? Ik ken die voorbeelden niet. Van alcohol wel.

                “Er zijn bijvoorbeeld mensen die, zoals jij zegt ‘knijter’ zijn, en dan geen zin hebben in het besturen van een voertuig. Op zich prima, maar er zijn genoeg mensen die euforisch worden en denken dat rijden nog prima zal gaan, terwijl dat in werkelijkheid overduidelijk niet het geval is.”

                Mensen reageren anders op drugs dan hun medemens, maar het basiseffect van de specifieke drug blijft wel bestaan. Van een snuif cocaine wordt je niet moe en van LSD wordt je niet helder. Dus iemand die veel te veel heeft gerookt om nog normaal te kunnen functioneren zal praktisch nooit achter het stuur kruipen. Want dat wil je op dat moment niet. Als ze wel achter het stuur kruipen zijn ze blijkbaar niet stoned genoeg om brokken te maken.

                Punt is dat de praktijk uitwijst dat er gewoon heel weinig verkeersincidenten zijn waarbij we concluderend kunnen zeggen: “Dit is gebeurt omdat de bestuurder kenkerstoned was”. De voorbeelden zijn er niet, terwijl de voorbeelden voor het alcoholprobleem elk weekend de theorie weer staven.

                Ik propageer verder niet dat we drugs in het verkeer moeten legaliseren, maar we moeten niet alle drugs zomaar op één hoop gooien qua nadelige effecten in het verkeer.

                “En hier geef ik je ook gelijk: vermoeid achter het stuur kruipen is minstens net zo gevaarlijk, en al die randactiviteiten tijdens het rijden kan men ook maar beter achterwege laten.”

                Is ook zo, maar dat worden dan wel hele saaie ritjes als je niks meer mag achter het stuur. Ook dat vermoeide is gevaarlijk, maar als je ’s avonds afgepeigerd bent moet je nog wel naar huis. Je gaat ook niet op kantoor slapen.

              • w1ck3d zegt

                27 september 2011 om 17:22

                @bozewolf: Volledig akkoord!

              • lincoln zegt

                27 september 2011 om 17:31

                @bozewolf:

                klopt helemaal ..

                drugs-dosis kunnen ze niet meten .. dus bestaat het niet ..

            • audiuser zegt

              27 september 2011 om 16:49

              @bozewolf: Ik ben het hier volledig mee eens, dit is wat MIJ betreft precies zoals het zit.
              +1

              Login om te reageren
    • pizzakoerier zegt

      27 september 2011 om 13:40

      @Truttenschudder:
      Dat verhaal van die voetbal slaat nergens op…of jij kan niet voetballen of je hebt nog nooit een jointje gerookt of beide. Ik ben het wel in zoverre met je eens dat het pure zelfmoord is als jij 1x in het jaar een jointje rookt en dan achter het stuur gaat zitten. Maar iemand die het regelmatig gebruikt merkt veel minder van de effecten en zal prima kunnen rijden met een stickie op (in sommige gevallen zal diegene ook juist rustiger rijden). Alcohol en andere drugs vind ik uit den boze maar een jointje heeft veel minder invloed en is vaak na een uurtje of twee wel weer uitgewerkt bij een regelmatige blower, bovendien heeft het geen effecten waardoor je overmoedig wordt met alle gevolgen van dien.

      Login om te reageren
  11. coupe20vturbo zegt

    27 september 2011 om 10:39

    Ik denk dat je best kan rijden met een jointje op, zolang je regelmatig een jointje rookt en niet na 2 hijsen al helemaal wappie bent.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      27 september 2011 om 10:44

      @coupe20vturbo: Ook dat speelt een rol inderdaad. Maar denk ook dat het helpt dat mensen die stoned zijn aardig paranoia zijn en dingen verprutsen. Lamme mensen daarintegen voelen zich bijna God en stappen alsnog zo de auto in.

      Login om te reageren
  12. elnarco zegt

    27 september 2011 om 14:06

    ik blowde al voor ik begon te rijden.. heb de meeste lessen zelfs zo gedaan.. ondertussen 2 jaar op de weg.. behoorlijk wat kilometers gehad inclusief buitenland lange ritten naar spanje.. onderweg gebeurt niet veel anders.. heb zelf 2 ongelukken gehad 1 daarvan was ik nuchter(onderweg naar shop)kleine botsing met over het hoofd gezien brommertje achter een bus.. de andere zat iemand bij mij flink achterop.. mijn (gelukkig maar een)fiat bravo vol met blikschade.. nog steeds rijdend en smokend nooit een ongeluk gehad en dan zijn de enigste ritten die nuchter zijn naar mn werk toe :P

    conclusie smoke achter het stuur voor mij niet zo gevaarlijk maar doe het niet wanneer je het nooit gedaan hebt of niet regelmatig smoked.. mensen moeten niet blijven vertrouwen op regels maar weten wat ze zelf kunnen en vooral ook niet

    Login om te reageren
  13. torana zegt

    27 september 2011 om 14:11

    wel opmerkelijk/grappig dat sommigen het ineens oké vinden om stoned achter het stuur te zitten omdat ze dan lekker ongehaast/rustig aan rijden omdat ze “relaxed” zijn, terwijl diezelfde personen zich in amdere blogs ergeren aan mede-weggebruikers die 90 of 100 op de snelweg rijden…
    met de wind meewaaien…? egocentrisme ?

    Login om te reageren
    • rijgewoonbmw zegt

      27 september 2011 om 15:04

      @torana: relaxed rijden is 20 km harder dan waar toegestaan is…

      Login om te reageren
  14. Panther zegt

    27 september 2011 om 14:17

    hahaha, ja wat had je anders verwacht!

    Login om te reageren
  15. rijgewoonbmw zegt

    27 september 2011 om 15:02

    als ik een blowtje op heb rij ik als een heer in t verkeer! als ik nuchter ben lap ik alle regels aan me laars niet om stoer te zijn ik hou gewoon van doorrijden.
    Ze hebben gewoon weer een inkomsten bron nodig ik rij al 13 jaar zo.. niks aan het handje. Niet te vergelijken met alcohol op geen gebied! ja het kost te veel! gewoon lekker doorpaffen!

    Login om te reageren
  16. mcf1 zegt

    27 september 2011 om 15:26

    in the us of a was onderzoek gedaan, stoned rijden minder gevaarlijk dan moe of dronken achter het stuur, mind gevaarlijk dan sms-en achter het stuur

    je reactietijd ging procentueel gezien niet zoveel achteruit, en een bijkomen ”voordeel” was dat integenstelling tot mensen met xtc of drank op dat de ”blower” voorzichtiger rijd dan hij zou doen als hij nuchter is, al met al viel het dus wel mee ( nog steeds niet aan te raden) , maar het komt er op neer dat een fitte jongen in de 20 , stoned nog steeds 6 keer zo goed rijd(en dus ook veiliger;) ) dan een vrouw(of man) van in de 70 die nog steeds het rijbewijs heeft, wat diegene +-50 jaar geleden veel te makkelijk heeft verkregen

    ik zou zeggen sooo what, als ze maar verzekerd zijn als ze mij aanrijden vind ik t best

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      27 september 2011 om 15:31

      @mcf1: Thx for verifying. Nuff said. :)

      Login om te reageren
  17. mcf1 zegt

    27 september 2011 om 15:28

    +er , +d ,+t , zo goed=beter, , +t, -oo , het

    Login om te reageren
  18. Sjonny zegt

    27 september 2011 om 17:17

    Ik rook ook dagelijks een blowtje en rijd dan meestal ook nog, bij mezelf vind ik egt dat ik veel beter oplet in het verkeer, natuurlijk ligt het er ook aan wat je gewent bent, toen ik de eerste keer blowde kon ik niet eens meer fietsen, dat is nu wel anders, en als je blowt weet je dat je in overtreding bent en let je daarom mischien ook wel beter op

    Login om te reageren
  19. lincoln zegt

    27 september 2011 om 17:29

    iedereen mag zo stoned achter het stuur kruipen als hij denkt dat goed voor em is ..
    helemaal stijf staan van de coke is ook geen probleem ..

    wordt toch geen rapport van opgemaakt ..

    al die ongelukken die ze veroorzaken vallen onder het kopje “nuchter” ..

    zolang dat het geval is zijn er idd geen problemen met drugs in het verkeer ..

    Login om te reageren
  20. bozewolf zegt

    27 september 2011 om 18:26

    @lincoln: Niet helemaal waar. Bij ernstige ongelukken met fysiek leed voor er toch vaak wel een toxicologische proef gedaan.

    Daarom is er ook data bekend waarop deze onderzoekers hun onderzoeken konden baseren :)

    Net de krant uit de bus getrokken, daar staat dit ook op de voorpagina. O.a. een stukje en ik citeer:

    “Overigens leidt cannabis alleen niet tot een ernstig hoger risico op ongelukken, melden de wetenschappers, tenzij het wordt gebruikt samen met andere drus of alcohol”

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 september 2011 om 18:45

      @bozewolf:

      “wetenschappers in de krant” ..
      die kan je alleen serieus nemen als je knetter stoned bent ..

      “niet enstig hoger” .. lekkere exacte wetenschap !!

      Login om te reageren
      • bozewolf zegt

        27 september 2011 om 19:03

        @lincoln: Ik neem wetenschappers in de krant serieuzer dan een onbekende dude die wat ongefudeerd brolt op internet, ja ;)

        Login om te reageren
        • lincoln zegt

          27 september 2011 om 19:10

          @bozewolf:

          zal wel ..

          ik doe niet aan geest-beperkende middelen ..

          Login om te reageren
          • bozewolf zegt

            27 september 2011 om 19:29

            @lincoln: Je drinkt ook niet?

            Login om te reageren
            • anakiet zegt

              27 september 2011 om 19:34

              @bozewolf:

              Of zou Lincoln geen kranten lezen.

              Login om te reageren
              • lincoln zegt

                27 september 2011 om 19:36

                @anakiet:

                wat is er onduidelijk aan “ik doe niet aan geestbeperkende middelen” ..

            • lincoln zegt

              27 september 2011 om 19:35

              @bozewolf:

              af en toe een wijntje ..

              heb op mijn 17de in een nogal discutabele kroeg gewerkt ..
              klanten waren niet echt een voorbeeldfunctie ..

              Login om te reageren
              • bozewolf zegt

                27 september 2011 om 19:44

                @lincoln: Wijn = alcohol = geen drugs?

                Hou jezelf niet voor de gek, ouwe reus. Ik ga niet roepen dat drugs niet schadelijk zijn (dat zijn ze wel), maar ik krijg wel kriebels van mensen die zeggen dat ze nooit aan drugs doen maar wel vrolijk wijntjes en cognacjes nuttigen.

                Maar die alcohol is de hardest drug of ‘em all…

              • lincoln zegt

                27 september 2011 om 20:01

                @bozewolf:

                stond zeker in je krantje ..

              • bozewolf zegt

                27 september 2011 om 20:21

                @lincoln: Whatever.

                Geniet van je wijntje en blijf jezelf vooral wijsmaken dat je niet aan geestbeperkende drugs doet…

              • lincoln zegt

                27 september 2011 om 20:31

                @bozewolf:

                wat is drugs ??

              • agera zegt

                27 september 2011 om 20:40

                @lincoln: Middelen met een voornamelijk negatief effect op het functioneren en een verslavende effect heeft waaronder alcohol.

              • amateur zegt

                27 september 2011 om 20:31

                @bozewolf: Lincoln komt bij mij nuchter over, jij een beetje gebrainwashed.
                Je leest (en gelooft) een beetje teveel krant.

              • bozewolf zegt

                27 september 2011 om 21:50

                @amateur: lmao van kranten lezen word je gebrainwashed? En internet dan? En boeken? En films? En televisie?

                Doe niet zo debiel, man. Achterlijkste opmerking die ik in tijden heb gelezen en dat is werkelijk geen compliment.

                @lincoln: Wat zijn drugs?

                HEEL erg veel dingen zijn drugs. Veel meer dan wat de meeste mensen zien als drugs.

              • lincoln zegt

                27 september 2011 om 21:55

                @bozewolf:

                probeer eens niet bij alles zo hysterisch te reageren ..
                die el cheapo eeuwige verontwaardiging gaat vervelen ..

              • lincoln zegt

                27 september 2011 om 21:59

                @bozewolf:

                zo .. dus drugs zijn “heel erg veel dingen” ..

                wederom weer een knap stukje exacte wetenschap ..

              • bozewolf zegt

                27 september 2011 om 21:53

                @amateur: Daarnaast, ik quote hier letterlijk 3 of 4 zinnetjes uit een krantenartikel relevant aan dit webtopic, en jij kunt daaruit meteen halen dat ik gebrainwashed ben en teveel kranten lees?

                Meen je dat nou? Lees jij zelf wel eens de uit-je-reet-getrokken onzin die je opschrijft?

                Man, in je eentje trek je het IQ van heel Nederland omlaag. Doe me een lol en spring van een brug af ofzo.

              • lincoln zegt

                27 september 2011 om 21:57

                -=edit: knip=-

              • bozewolf zegt

                27 september 2011 om 22:06

                -=edit: knip=-

  21. anakiet zegt

    27 september 2011 om 19:24

    Stoned of niet achter het stuur. Een van de veiligste wegen in de wereld hebben we sowieso. Ik zie het probleem niet echt….

    Als ongebore baby zou ik mee meer zorgen maken: 2 keer zoveel kans om bij de geboorte te sterven als onze buurlanden….

    Ik zie net ook dat 1 op 3 doden in het verkeer 65 plussers zijn en dat slechts 1 op de 20 doden op de snelwegen vallen. Ra ra ra waar er geflitst wordt, op de veiligste plek, nml de snelweg…

    http://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2011_2/20110421-cijfers-verkeersdoden-2010.aspx

    Login om te reageren
    • integralechubasco zegt

      27 september 2011 om 19:40

      @anakiet: idd

      Login om te reageren
  22. Panther zegt

    27 september 2011 om 20:05

    jullie zijn allemaal een vuile bende hippies

    Login om te reageren
    • lincoln zegt

      27 september 2011 om 20:13

      @Panther:

      klopt ..
      maar in vergelijking met een Belg is vrijwel iedereen een untermensch ..

      ouwe Eddy Wally ..

      Login om te reageren
  23. rc1990 zegt

    27 september 2011 om 21:33

    Het gerucht gaat dat je binnenkort niet meer nuchter achter het stuur mag plaatsnemen, aangezien de meeste ongelukken worden veroorzaakt door nuchtere mensen.

    Login om te reageren
  24. torana zegt

    27 september 2011 om 22:23

    Dat drugs het het rijden beïnvloed staat buiten kijf… in hoeverre…? dat verschilt van persoon tot persoon.
    Er wordt echter zelden gecontroleerd op drugs, vaak valt het ook niet echt op aan de persoon… of je zou ze een stukje tekst moeten laten schrijven, want ze schijnen wel veel taalfouten te maken… vooral d, dt en t :P

    Login om te reageren
  25. TomRS6 zegt

    28 september 2011 om 11:43

    Snachts naar de veluwe toe hertjes en zwijntjes tellen met een jointje erbij..

    LOVE IT :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North