
Een autobrandje blussen is niet meer wat het geweest is.
Elektrische auto’s vliegen niet zozeer vaker in brand dan een benzineauto, maar zijn wel een stuk lastiger te blussen bij een fikkie. Dat zorgt al jaren voor kopzorgen bij de brandweer. Al in 2023 doen de hulpdiensten een oproep om speciale regels op te stellen voor EV’s. Ook twee jaar na die oproep blijven autobranden onderwerp van gesprek. Met name de modellen met elektrische componenten.
”Tegenwoordig is iedere auto anders en dus zijn voor ons als brandweer ook de veiligheidsvoorzieningen allemaal verschillend”, zegt Frank van der Laak van Brandweer Brabant-Zuidoost tegen De Telegraaf. En zo komen brandweerlieden weleens bij auto’s uit zonder goed te weten wat ze moeten doen.
Fikkende Tesla
Een andere brandweerman vertelt een anekdote over een Tesla die in Baarn tegen een boom was gereden. Een deel van de accu vloog brandend en wel uit de auto en bleef maar in de fik vliegen. De rest van de accu zat nog in de auto en kon onder spanning staan. ”Iedereen stond letterlijk te kijken van: oké, en nu? Staat er nog stroom op die auto, wat kan er gebeuren, kan-ie nog wegrijden?”, zegt de brandweerman.
De hulpdiensten kunnen het tempo waarin auto’s veranderen niet volgen. ”Het kost tijd om nieuwe spullen aan te schaffen. Dat doen we van belastinggeld, en dus moeten ze bijvoorbeeld tien jaar meegaan”, wordt er gezegd. Tien jaar is in de hedendaagse auto-industrie een hele lange periode waarin auto’s drastisch zullen veranderen. Wat voor materialen, aandrijflijnen en veiligheidseisen er dan gelden: niemand die het weet.
Is er een oplossing?
De brandweer denkt na over hoe het beter kan. Zo vinden de lieden dat automerken beter met de brandweerkorpsen moeten samenwerken. ”We zeggen ook vaak: we willen meedenken over jullie imago. Stel dat een verhaal in de media komt dat iemand is overleden, omdat de brandweer achteraf gezien wellicht onnodige moeite had om bij het slachtoffer te komen vanwege een foute constructie…”. Wanneer de brandweerman dat ter tafel brengt, willen de fabrikanten wel luisteren.
De grote volgende verandering zal autonoom rijden zijn. Daar bereidt de Nederlandse brandweer zich nu al op voor met proeven bij de Automotive Campus in Helmond. Na een test met een zelfrijdend busje hadden de hulpdiensten een stel leervragen opgesteld. ”Als al die aandachtspunten zijn opgelost, kunnen wij zeker veilig en effectief werken”, zegt de brandweer. Kijk, toch nog een positieve noot om mee te eindigen.
Foto: MINI BRANDWEER!





Zou een europees initiatief niet iets zijn. Okay, ook log, maar misschien kunnen we dan wel iets bereiken. Renault is bijvoorbeeld met een oplossing bezig.
Klopt natuurlijk. Alle Europese brandweer korpsen zitten in dezelfde situatie, met misschien de Nederlandse en de Noorse voorop. We moeten wel rekening houden dat brandweerlieden uit lijfsbehoud nogal bang zijn voor het onbekende. Want eigenlijk zou ik verwachten dat de brandweer inmiddels wel zou weten hoe om te gaan met elektrische auto’s. Gek genoeg hebben we ze nog niet gehoord over PHEV’S, een batterij met explosieve brandstof dicht bij elkaar. Daar zou je echt bang van kunnen worden.
Jij denkt werkelijk dat de brandweer daar nog niet van gehoord heeft?
Voordat het de media bereikt is de scenario al een aantal keer geweest.
Tuurlijk, vooral nog meer regeltjes collectief vanuit het EU…. waarom verbaasd het mij niet dat dit bij jou vandaan komt….
Verder voor de verandering is met Mashell eens, je hoort ze over de EV’s maar niet plugins ondanks dat die in principe gevaarlijker zouden moeten zijn…. Komt voor mij vooral over van “wij moeten het doen, maar jullie moeten alles voor ons voorkouwen zodat wij er geen moeite in hoeven te stoppen”
Man, hou toch eens op met dat trollen op de persoon.
Het verbaasT mij dan weer niets dat jij enkel roept hoe dom iets is, zonder met een alternatieve oplossing te komen.
Heb je het artikel wel gelezen, of begrijp je het niet? Er staat dat de brandweer de kennis niet heeft om juist aan te besteden, omdat wat ze nu kopen al snel weer irrelevant kan zijn. En als ze iedere paar jaar een nieuwe techniek moeten aanschaffen sta jij vooraan te janken over ons belastingsgeld.
Man wat ben jij in jezelf gaan geloven zeg.
Ik zou dat zeer zeker niet als verspilling van belastinggeld vinden… Dat vind ik geld dat naar ukraine gaat etc wel, maar dit niet wat het eigen volk zal helpen, ja kost extra, boeiend.
En als het zo snel gaat en daar geen alternatieven op kunnen krijgen, dan ga je die toch zelf ontwikkelen… probleem opgelost, maar nee moet allemaal voorgekouwd aangeleverd geworden bij ze.
De Brandweer heeft de kennis wel maar de middelen niet. En zeker de eindeloze geldstroom niet.
Nee, volgens jou kunnen we terug naar de tijd dat iedere gemeente zijn eigen tijdzone hanteerde…
Klinkt vooral alsof de brandweer niet slim genoeg is om zich aan te passen aan de moderne wereld. Kom op zeg, je bent nou eenmaal brandweerman. Jezelf opleiden en aanpassen aan nieuwe situaties hoort daarbij. Het probleem is niet de auto, het is de brandweer…
Als je goed leest staat dat de aanschaf van materiaal tijd en belastinggeld kost. De Nederlandse brandweer is juist een voorloper op het gebied van kennis en innovatie. Bezoek de website van het NIPV maar eens. Know your facts.
Je hebt kennelijk niet veel kennis van welk soort ingrepen een brandweerman (m/v/x) moet doen bij een otobrand/-ongeval. Dat gaat veel verder en is aanzienlijk gevarieerder/complexer dan alleen de brandweerslang op een brandende wagen zetten. Wellicht is er een reaguurder in de panelen, die daar wat meer in detail over kan vertellen.
https://nipv.nl/onderzoek/alternatief-aangedreven-voertuigen/
En een zelfrijdende en -opererende brandweerauto dan? Is dat niet de oplossing?
#praatpoep.nl
Diverse autofabrikanten hebben hun nieuwe auto’s voorzien van een qr code. Daarmee kunnen hulpdiensten alle benodigde gegevens inzien.
Moet je dan eerst met je telefoon vlakbij een brandend wrak gaan staan om de code te scannen hopende dat Odido geen storing heeft? Als de QR zelf niet al in de fik staat.
Gaat niet over brand, maar over bevrijding van inzittenden na een ongeval.
Ja dan ga je echt op een QR code zitten kijken. Als je het kan vinden. Duidelijk geen hulpverlener.
Hulpverleners weten waar die staan!
Misschien moeten alle auto’s een automatische “NOODSTROOM” schakelaar krijgen, waarbij in één keer alle stroom uitgeschakeld wordt in een auto, als er een impact is hoger dan “X”.
ICE auto’s hebben ook een automatische afsluiter van de brandstof leiding bij een ongeluk, met een impact van “X”.
Verder is het denkbaar om een LED lampje te hebben naast het VIN nummer, die rood of groen brand, om aan te geven of de auto veilig is om aan te raken.
Zo ver ik weet schakelt het hoogvolt deel uit als de airbags zijn afgegaan.
Really, jij denkt dat niemand bij een OEM dit ooit bedacht heeft? Dit is al lang in elke EV aanwezig, meneer de ‘expert’…
Als de auto spanningsloos is kan er ook geen LEDje branden… Overigens is met een kabel en een lampje dat buiten de auto prima te meten. Zullen brandweerlieden ook liever doen, hun eigen apparatuur vertrouwen in plaats van ingebouwde apparatuur die mogelijk defect is geraakt bij de crash.
De extra kosten die de maatschappij moet maken om een product te blussen wat heel veel extra geld en investeringen vraagt moeten gewoon verhaalt worden op de probleem veroorzaker nl. de EV bezitter. Gooi er maar een extra belasting op en financier daar de brandweer maar mee opdat die zich kan bijspijkeren en de extra investeringen kan doen die blijkbaar noodzakelijk zijn. Zo’n EV heeft inmiddels wel bewezen een probleemgeval te zijn bij een brand dat dat gerechtvaardigd is.
Zolang er procentueel meer brandstofauto’s afbranden dan elektrische, moeten die dus extra worden belast.
Artikel niet goed gelezen ?
“Elektrische auto’s vliegen niet zozeer vaker in brand dan een benzineauto, maar zijn wel een stuk lastiger te blussen bij een fikkie. Dat zorgt al jaren voor kopzorgen bij de brandweer. ”
En omdat die EV’s amper te blussen zijn zijn er kopzorgen bij de brandweer en omdat deze voortdurend wijzigen en veranderen kan de brandweer het niet bij benen. EV is dus het probleem en niet brandstof auto’s.
Brandstof auto heb je zo geblust. Een EV niet. Het zal maar dicht bij een huis staan oid.
https://www.brandweernederland.nl/casus-lessen-van-een-brand-in-een-hybride-voertuig/
Het gaat niet alleen over ev: “De hulpdiensten kunnen het tempo waarin auto’s veranderen niet volgen. ”Het kost tijd om nieuwe spullen aan te schaffen. Dat doen we van belastinggeld, en dus moeten ze bijvoorbeeld tien jaar meegaan”, wordt er gezegd. Tien jaar is in de hedendaagse auto-industrie een hele lange periode waarin auto’s drastisch zullen veranderen. Wat voor materialen, aandrijflijnen en veiligheidseisen er dan gelden: niemand die het weet.’