Nederlandse bruggen dicht door uitgesteld onderhoud?

Auteur: , 32 Reacties

En dat kan weer leiden tot (nog meer) files.

Nederlandse bruggen dicht door uitgesteld onderhoud?

Hier in Nederland hebben we gelukkig niet met Italiaanse toestanden te maken. Met de wegenbelasting die we als autobezitters dokken mag je tot enigszins hopen dat een brug niet naar beneden lazert als je erover aan het rijden bent. Toch zijn er bruggen (en tunnels) in Nederland waar de zaken niet op orde zijn.

Dit kwam ruim een jaar geleden al aan het licht in een nieuw onderzoek en nu komt het thema opnieuw aan bod naar aanleiding van een berekening. Deze berekening werd uitgevoerd in opdracht van Bouwend Nederland, de ANWB, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemersvereniging Evofenedex.

Het onderwerp staat bij dit soort organisaties stipt op de agenda na het economische drama met de Merwedebrug in 2016. De brug bleek zwaar beschadigd en moest acuut gerepareerd worden. Gevolg waren files en een economische schade die in de miljoenen liep voor het verkeer dat moest omrijden.

Een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen, zou je denken. Toch voelen de genoemde organisaties zich genoodzaakt aan de bel te trekken. Volgens hen moet de overheid meer geld uittrekken voor onderhoud aan bruggen, sluizen en tunnels in Nederland. Achterstallig onderhoud kan zorgen voor onberekende sluitingen, zoals in geval van de Merwedebrug.

Ons land kent diverse essentiële tunnels en bruggen. Wanneer deze (zomaar) gesloten worden is de economische schade enorm. Neem bijvoorbeeld de Moerdijkbrug op de A16. Deze belangrijke brug brengt het verkeer naar het zuiden des lands. Vrachtverkeer uit Dordrecht en de omgeving gebruiken de brug tevens wanneer er naar België gereden moet worden. Met een sluiting moet men uitwijken naar de Haringvlietbrug. Een route die met extra veel verkeer ongetwijfeld voor de nodige files gaat zorgen. Om nog maar te zwijgen over de toegenomen reistijd in verband met het omrijden.

De organisaties willen met minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat om de tafel om te praten over dit onderwerp. Wat hen betreft komt er een agenda voor al het (achterstallige) onderhoud dat moet gebeuren aan Nederlandse tunnels, bruggen en sluizen.

De minister benut opnieuw de komende verkeersluwe periode onvoldoende om uitgesteld onderhoud aan bruggen, sluizen en tunnels aan te pakken om schade en overlast voor weggebruikers tot een minimum te beperken. Dat is onnodig en moet beter. De vraag is niet óf maar wanneer snelwegen onverwacht afgesloten worden, met alle gevolgen voor weggebruikers van dien. De tijd van goede voornemens is wat mij betreft voorbij. – Maxime Verhagen, voorzitter Bouwend Nederland

Fotocredit: Rijkswaterstaat / Harry van Reeken



32 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
‘Maxime Verhagen, voorzitter Bouwend Nederland’ Goh die heeft ook weer een leuk baantje te pakken
@baklava: eens. Hoewel deze man nu natuurlijk enorm in zijn eigen straatje aan het lullen is en überhaupt de meest onbetrouwbare bron ooit is, heeft hij wel een punt.
Als ze die weekend afsluitingen/werkzaamheden/bodemlozeput op de A10 zuid opschorten tot st.Juttemis kunnen de heren wegen-verherbouwers alvast met die bruggen beginnen!
Nou als ze dat dan rond carnaval doen, komen al die randstedelingen tenminste de boel niet verstieren in ons mooie Brabantse land.
@rutgerg: alsof wij daar bij willen zijn…verkleedfeestjes zijn voor kindjes van 12 jaar en jonger…
@ghost: Denken alle mensen van boven de rivieren maar zo… dan bleven ze weg
@ghost: Blijf weg dan ;)
@berlinetta: doen ik al jaren knul..geen zorgen!
@ghost: daar ben ik het dan eens volkomen met je eens! wat een larie ze daarmee overhoop halen om maar een excuus te hebben veel slecht bier te zuipen :O
@rutgerg: de droom van elke Brabander, een drie jaar durend carnaval omdat de wegen groot onderhoud krijgen.
@mashell: Mijn god wat een bende zou dat worden…
@rutgerg: ah zie hier de befaamde zuidelijke gastvrijheid…
@2wheeler: altijd welkom hoor ;-) Maar mensen die carnaval niet begrijpen (van boven de rivieren) en dan problemen maken zijn wel een probleem. Met carnaval krijg je nu eenmaal bier over je heen en wordt er tegen je aan gelopen etc. Dus doe gezellig mee lach erom en proost met elkaar of blijf weg. Zo ik heb gesproken!
@rutgerg: Je kan beter carnaval in Limburg vieren. Daar komen niet zoveel mensen van boven de rivieren. Moet je uiteraard wel van de Limburgse muziek houden.
Ik zie de MRB de komende jaren weer omhoog schieten.
@faalhaas: als de BPM verdwijnt, dan prima.
@ghost: dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Geheel volgens Nederlandse traditie wordt het gewoon weer de situatie dat je meer moet gaan betalen
@rike: de Nederlandse overheid ziet hun eigen kansen niet, ze kunnen beter belasting gaan heffen op opwekking van eigen energie-opwekking zoals zonde-energie..iedereen wilt groen, helemaal de trend, dus daar moet je harken toch?!
@ghost: Als we straks allemaal van het gas en benzine af zijn zullen ze enorm veel belastinggeld missen en is de kans dus groot dat je per zondepaneel mag betalen. Blij dat ik gewoon een houtkachel heb om de energierekening te drukken….
@dutchdriftking: maar echt he, heb bij een grotere energieleverancier gewerkt vorig jaar en daar zij men al van; dat zal de toekomst worden als men helemaal afhankelijk is van Elektriciteit.
@ghost: De belasting moet bij de burger gehaald worden. Zonder accijns op brandstof moet er een andere bron worden aangeboord. Energie is het makkelijkst, maar een enorm hoge OZB is natuurlijk ook mogelijk. Op die manier zou je wel meer naar inkomen betalen. Eigenlijk belachelijk dat we hier al het gas er uit halen, en dat er in Duitsland subsidie op zit….. Nu de overheid niets meer aan Gronings gas verdiend moet het er ineens uit…..
@dutchdriftking: je betaald toch gewoon naar inkomen? Ik betaal gewoon loonbelasting en 99% met mij. Vind ik verreweg de meest eerlijke manier. Ik vind het gekker dat ik dan vervolgens bij 99% van de dingen die ik doe ook weer belasting erover moet betalen; Boodschappen, vuilnis, water(schappen), aanschaf van een auto (btw + bpm), wegenbelasting, hondenbelasting, verzekeringen, echt alles kent wel een vorm van belasting. En dat terwijl je ook al de helft van je loon hebt ingeleverd, waarom dan nog een keer naheffen? Onlogisch als je het mij vraagt..
@ghost: omdat de helft niet genoeg is. Omdat nu buitenlanders hier ook meebetalen (btw), omdat mensen met een uitkering ook meebetalen.

Maar ik ben wel met je eens dat het veel te gek is tegenwoordig. Niet alleen met belastingen maar ook met toeslagen en andere potjes.
@ghost: Je betaald inderdaad meerdere malen belasting met geld waarover al belasting betaald is. Wat de loonbelasting betreft, deze is dus redelijk scheef. Ik werk veel en werk veel over (rond de 50 uur per week), hierdoor betaal ik enorm veel belasting, mijn vrouw werkt partime en betaald hierom ‘normaal’ belasting. Als wij belasting zouden betalen over gezamenlijk inkomen gedeeld over twee personen (wat je met OZB doet want de hypotheek is gebaseerd op onze bruto inkomens) zou ons dit enorm veel belastinggeld schelen. Puntje bij paaltje verdienen we modaal, maar betalen we veel meer belasting dan modaal. En dit alles omdat onze overheid van mening is dat overwerk extra belast moet worden…..
Hoezo weer omhoog. Als ze nu eens de mrb gebruiken waar het voor is. Dan kunnen ze heel Nederland asfalteren. En nadenken kunnen ze ook nieg in Den Haag want ze gaan de wegen en bruggen aanpakken als de economie draait als een dolle ipv in de crisistijd.
“Wij van bouwend Nederland vinden dat er meer gebouwd moet worden. En daarom maken we de mensen vast bang met dit soort berichten”
@gulli: wij van WC-eend…
Is het een idee de MRB daadwerkelijk voor onze wegen te gaan gebruiken? Het is maar een idee hoor…..
@dutchdriftking: als we al dat geld aan de wegen besteden dan krijgen we wegdekverwarming en vergulde vangrails.
@mashell: De A2 net zo breed als lang, het lijkt mij een mooi streven!
Verkeersluwe periode klinkt leuk, maar dat is wel de vakantieperiode. Dan gaan er veel meer verschillende mensen de weg op dan de gebruikelijke forensen, ze maken ook langere reizen. Ze stuntelen daarbij met hun overbeladen auto’s en caravans. En ze kunnen vertragingen absoluut niet gebruiken. Ik denk eigenlijk dat de vakantieperiode juist een zeer ongunstige periode is voor wegonderhoud.
@mashell: gewoon snachts rijden, niemand op de weg. Problemen van die vakantiegangers ligt mijn inziens voor een groot deel bij hun zelf..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).