Nederlandse coachbuilder zet er een punt achter

Auteur: , 46 Reacties

Het is klaar met RemetzCar.

Model S

In 1996 werd RemetzCar opgericht. Een Nederlands carrosseriebedrijf uit Lisse, Zuid-Holland. De firma was gespecialiseerd in het verlengen van luxe voertuigen. Al zes maanden na oprichting was het eerste project klaar, een verlengde Mercedes E-Klasse W210 met zes deuren.

Het begin van een mooi Nederlands succes, want door de jaren heen heeft RemetzCar niet de minste klanten gehad. Zo was het bedrijf onder meer verantwoordelijk voor de Audi A8L van Koning Willem-Alexander. Diverse bijzondere projecten kwamen van de hand van RemetzCar, zoals een Fiat 500 kinderrouwauto en een Tesla Model S als begrafeniswagen.

De meest recente opdracht waar RemetzCar wereldwijd aandacht door kreeg, was het bouwen van de Tesla Model S Shooting Brake, getekend door de Nederlander Niels van Roij. Het was het laatste grote project waar het bedrijf uit Lisse verantwoordelijk voor is geweest, want na 22 jaar gaat de stekker uit RemetzCar.

Het team achter de firma laat weten met gemengde gevoelens afscheid te moeten nemen van het bedrijf. Zo nam de vraag naar gespecialiseerde voertuigen de laatste jaren af en werd het voor het carrosseriebedrijf steeds moeilijker brood op de plank te krijgen. De deuren van RemetzCar werden gisteren officieel gesloten.

Remetzcar



46 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Jammer, maar zo gaat dat in de vrije markt. Nog 90 dagen en Tesla volgt, als de VS ook een vrije markt heeft.
Volgens mij heeft een shootingbreak geen achterdeuren.
@stfm: correctie: shootingbrake
@stfm: correctie: shooting brake

En ja, historisch gezien heb je gelijk. Maar de marketing afdeling had besloten dat station of estate niet luxe genoeg klonk, en “lifestyle station” bleek het ook net niet te zijn.
@karhengst: dank je. Ik wist het niet precies hoe het zit.
@stfm: er zijn meerdere opvattingen over de definitie van een shooting brake. De oorspronkelijke definitie is; een shooting brake moet een handgemaakte auto zijn met een doorlopende daklijn, op basis van een auto die geen stationwagen is. Tegenwoordig wordt het meer als marketingnaam gebruikt en is de naam shooting brake onderhevig aan verschillende opvattingen. 
@weetikveel: toch de geschiedenisboeken er nog maar eens op naslaan; shooting brakes zijn voertuigen (kunnen ook ongemotoriseerde karren of koetsen zijn) die geschikt zijn voor de jacht (shooting). Voorwaarde is dus eenvoudig in en uitlaten van schietgerei. Achterbank/tweede zitrij is daarbij vaak niet aanwezig want dat ten koste van de ruimte voor de geweren.
@jochen: dat klopt, hierna trad mijn verhaal in werking. De eerdere voertuigen voor de jacht waren ook coachbuilt, waar ik op doel. Heb ik mij laten vertellen door Floris De Raadt himself:-).
@weetikveel: je naamt geeft weinig vertrouwen ;)
@stfm: dat dacht men bij de CLS ook
@stfm:
De nutteloze discussie waarvan je wist dat’ie zou komen.
En er is er nog eentje: is het een break of een brake?
Weet ook geen mens, ’t is overigens de verwijzing naar een type koets in het Nederlands brik genaamd. Zoals er zoveel auto typen zijn die naar koets zijn vernoemd :Landaulet, Coupé, Phaeton
@desjonnies: net als die premium liftbacks die nu opeens ook coupé heten….

Dan was mijn vader z’n vijfdeurs Toyota Carina II met terugwerkende kracht ook een coupé.
@tenaci:
Is een naampje dan zo belangrijk?
Ik heb nog steeds een tweedeurs Impreza STI, die door sommigen ook Coupé wordt genoemd, ik zie een twee deurs Impreza staan.
En origineel is een Brik een koets waar de koetsier op een hoge positie zit en twee in de lengterichting banken achterin staan.
Ik denk dat alleen een DAF legertruck aan de officiele omschrijving voldoet.
@tenaci: Een BMW e30 met zowel aan de linker- als aan de rechterkant een deur om in te stappen was ook geen coupé, maar inderdaad gewoon een tweedeurs.
@desjonnies: hoezo nutteloos? Juist leuk en belangrijk! Shooting Brake suggereert iets wat deze auto niet is.
@pomoek: Brake of Break betekend gewoon stationwagon. Shooting betekend dattie snel is. Snelle stationwagen = Shooting brake. Ik zeg die naam is niet nodig, maar als je hem wil gebruiken; dikke prima.
@vondick: Nee, dat zeg ik juist niet. De naam klopt namelijk niet. De shooting brake is, wanner het om een auto gaat simpel gezegd, een stationwagon met 2 portieren in plaats van 4. Het shooting deel aan de naam heeft niets te maken met snelheid maar met het idee dat een dergelijke auto gebruikt kan worden om jachtgeweren in te vervoeren. Puristen stellen zelfs dat een shooting brake slechts 2 stoelen heeft.
@pomoek: Ja en de marketing boys, en ik, vonden het hoog tijd om die definitie te veranderen. Het hebben van maar 2 deuren is helemaal niet handig, en als je toch 4 deuren hebt kun je die geweren prima op de achterbank donderen, evt kun je daar ook gipsplaten kwijt, of lekkere wijven.
@vondick: je weet toch wat ze over meningen zeggen?
@pomoek: Misschien moet je het meer zien als een besluit
@vondick: Als je het zo stelt: Nee
@stfm: Dat klopt niet per definitie, de eerste modellen die shooting brake genoemd werken hadden wel degelijk 5 deuren.
Maar what’s in a name, het is een mooi ding, zou tesla zelf eigenlijk mee moeten komen.
Toch jammer, vorige week op Het Loo die Tesla nog kunnen bekijken.
Zag er zeker niet verkeerd uit (met stip de mooiste Tesla!) al ken ik de prijs van de ombouw niet.
@SpiderIV: eigenaar van het tesla project was paar weken terug te gast bij de BNR autoshow. Geloof dag het 50 a 100k kost, bovenop de prijs van de Tesla zelf🤐
@onnes: En dat wordt niet voor 80% gesubsidieerd. ;)
@smokin: tja, zonde dat dit bedrijf niet meer bestaat, maar dat zijn ook wel serieuze prijzen….
@smokin: Yep ;-) maar daarmee creëer je wel een reële prijs voor zo’n auto!
Namen zeker geen cryptocurrency aan..
Waren zij niet onlangs te gast bij de BNR autoshow?
Blijkbaar snapt nog steeds niemand dat de term shooting-brake niks te maken heeft met het hebben van 3 of 5 deuren….
Ik vind het serieus knap dat ze er zelf een punt achter zetten. Teveel bedrijven modderen maar aan en gaan uiteindelijk failliet. Je eigen bedrijf stopzetten is enorm tegennatuurlijk maar soms o zo verstandig.
@dare2think: het is ook erg eervol. Want failliet laten gaan is gemakkelijker.
Dus het Tesla project was de laatste strohalm… jammer
@roadster1976: niet strohalm, opdracht.
@roadster1976: Misschien heeft het ze juist wel de das om gedaan.
De Tesla vind ik wel heel gaaf om te zien!
Hij stond op ’t Loo tijdens het concours. Snap nu wel dat ze er geen stand etc omheen hebben gezet. Stond ook een beetje ongelukkig. Tussen de coachbuilt Bugatti’s enz. Jammer, die Tesla doet me niet zoveel maar wel zonde dat dit soort bedrijven verdwijnen.
Had juist het idee dat ze met die Tesla terug waren. Heeft ook de nodige internationale aandacht opgeleverd. Jammer, maar eervolle manier om ermee te stoppen zonder eventuele schuldeisers met de vodden te laten zitten.
Erg jammer de Tesla begrafenisauto http://www.remetzcar.nl/photos/con-funeral/196-118-tesla_hearse-018.jpg http://www.remetzcar.nl/NL_conversions-funeral-tesla-hearse.php is er geslaagd. Ook gokte ik juist dat daar wel markt voor is in Nederland.
Ben ik nou blind? Wat zijn nu de opgegeven redenen van opheffen van het bedrijf ?
@jochen: lijkt le nogal logusch dat de kosten en schulden/verlies hoger zijn dan inkomsten en winst
Een limo met wieldoppen. Ruige tijden, de ’90’s.
Op de persfoto’s van de Tesla bij “spookhuis” Hubertus kwam de wagen niet goed uit, foto’s te kunstzinnig. Daardoor werd niet duidelijk hoe de chroomstrip bedoeld was en leek deze vooral veel te breed. Maar op deze profiel foto voor de trap werkt het ontwerp gewoon.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).