• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse coachbuilder zet er een punt achter

Auteur: RubenPriest, gepost 6 juli 2018 om 07:40 – 46 Reacties

Model S


Het is klaar met RemetzCar.

In 1996 werd RemetzCar opgericht. Een Nederlands carrosseriebedrijf uit Lisse, Zuid-Holland. De firma was gespecialiseerd in het verlengen van luxe voertuigen. Al zes maanden na oprichting was het eerste project klaar, een verlengde Mercedes E-Klasse W210 met zes deuren.

Het begin van een mooi Nederlands succes, want door de jaren heen heeft RemetzCar niet de minste klanten gehad. Zo was het bedrijf onder meer verantwoordelijk voor de Audi A8L van Koning Willem-Alexander. Diverse bijzondere projecten kwamen van de hand van RemetzCar, zoals een Fiat 500 kinderrouwauto en een Tesla Model S als begrafeniswagen.

De meest recente opdracht waar RemetzCar wereldwijd aandacht door kreeg, was het bouwen van de Tesla Model S Shooting Brake, getekend door de Nederlander Niels van Roij. Het was het laatste grote project waar het bedrijf uit Lisse verantwoordelijk voor is geweest, want na 22 jaar gaat de stekker uit RemetzCar.

Het team achter de firma laat weten met gemengde gevoelens afscheid te moeten nemen van het bedrijf. Zo nam de vraag naar gespecialiseerde voertuigen de laatste jaren af en werd het voor het carrosseriebedrijf steeds moeilijker brood op de plank te krijgen. De deuren van RemetzCar werden gisteren officieel gesloten.

Remetzcar

Ook interessant!

  • BMW zet eindelijk een punt achter de i3
  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
  • Audi zet een punt achter ontwikkeling verbrandingsmotoren

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

coachbuilding, faillissement, remetzcar

Vorig bericht: « Très cool: deze Clio V6 lijkt zo uit de showroom te komen
Volgend bericht: 90 procent van automobilisten weet niks van rubber »

Lees Interacties

Reacties

  1. rulefollower zegt

    6 juli 2018 om 07:48

    Jammer, maar zo gaat dat in de vrije markt. Nog 90 dagen en Tesla volgt, als de VS ook een vrije markt heeft.

    Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      6 juli 2018 om 11:31

      @rulefollower: haha

      Login om te reageren
    • wildbeest zegt

      6 juli 2018 om 12:21

      @rulefollower: hahia

      Login om te reageren
  2. stfm zegt

    6 juli 2018 om 07:50

    Volgens mij heeft een shootingbreak geen achterdeuren.

    Login om te reageren
    • stfm zegt

      6 juli 2018 om 07:51

      @stfm: correctie: shootingbrake

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        6 juli 2018 om 07:59

        @stfm: correctie: shooting brake

        En ja, historisch gezien heb je gelijk. Maar de marketing afdeling had besloten dat station of estate niet luxe genoeg klonk, en “lifestyle station” bleek het ook net niet te zijn.

        Login om te reageren
        • stfm zegt

          6 juli 2018 om 08:40

          @karhengst: dank je. Ik wist het niet precies hoe het zit.

          Login om te reageren
          • weetikveel zegt

            6 juli 2018 om 09:54

            @stfm: er zijn meerdere opvattingen over de definitie van een shooting brake. De oorspronkelijke definitie is; een shooting brake moet een handgemaakte auto zijn met een doorlopende daklijn, op basis van een auto die geen stationwagen is. Tegenwoordig wordt het meer als marketingnaam gebruikt en is de naam shooting brake onderhevig aan verschillende opvattingen. 

            Login om te reageren
            • Jochen zegt

              6 juli 2018 om 14:01

              @weetikveel: toch de geschiedenisboeken er nog maar eens op naslaan; shooting brakes zijn voertuigen (kunnen ook ongemotoriseerde karren of koetsen zijn) die geschikt zijn voor de jacht (shooting). Voorwaarde is dus eenvoudig in en uitlaten van schietgerei. Achterbank/tweede zitrij is daarbij vaak niet aanwezig want dat ten koste van de ruimte voor de geweren.

              Login om te reageren
              • weetikveel zegt

                6 juli 2018 om 14:14

                @jochen: dat klopt, hierna trad mijn verhaal in werking. De eerdere voertuigen voor de jacht waren ook coachbuilt, waar ik op doel. Heb ik mij laten vertellen door Floris De Raadt himself:-).

              • serialchiller zegt

                6 juli 2018 om 22:09

                @weetikveel: je naamt geeft weinig vertrouwen ;)

    • banaan7 zegt

      6 juli 2018 om 07:51

      @stfm: dat dacht men bij de CLS ook

      Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      6 juli 2018 om 08:07

      @stfm:
      De nutteloze discussie waarvan je wist dat’ie zou komen.
      En er is er nog eentje: is het een break of een brake?
      Weet ook geen mens, ’t is overigens de verwijzing naar een type koets in het Nederlands brik genaamd. Zoals er zoveel auto typen zijn die naar koets zijn vernoemd :Landaulet, Coupé, Phaeton

      Login om te reageren
      • tenaci zegt

        6 juli 2018 om 08:42

        @desjonnies: net als die premium liftbacks die nu opeens ook coupé heten….

        Dan was mijn vader z’n vijfdeurs Toyota Carina II met terugwerkende kracht ook een coupé.

        Login om te reageren
        • desjonnies zegt

          6 juli 2018 om 08:52

          @tenaci:
          Is een naampje dan zo belangrijk?
          Ik heb nog steeds een tweedeurs Impreza STI, die door sommigen ook Coupé wordt genoemd, ik zie een twee deurs Impreza staan.
          En origineel is een Brik een koets waar de koetsier op een hoge positie zit en twee in de lengterichting banken achterin staan.
          Ik denk dat alleen een DAF legertruck aan de officiele omschrijving voldoet.

          Login om te reageren
        • marinepower zegt

          6 juli 2018 om 11:11

          @tenaci: Een BMW e30 met zowel aan de linker- als aan de rechterkant een deur om in te stappen was ook geen coupé, maar inderdaad gewoon een tweedeurs.

          Login om te reageren
      • pomoek zegt

        6 juli 2018 om 09:00

        @desjonnies: hoezo nutteloos? Juist leuk en belangrijk! Shooting Brake suggereert iets wat deze auto niet is.

        Login om te reageren
        • vondick zegt

          6 juli 2018 om 09:40

          @pomoek: Brake of Break betekend gewoon stationwagon. Shooting betekend dattie snel is. Snelle stationwagen = Shooting brake. Ik zeg die naam is niet nodig, maar als je hem wil gebruiken; dikke prima.

          Login om te reageren
          • pomoek zegt

            6 juli 2018 om 10:07

            @vondick: Nee, dat zeg ik juist niet. De naam klopt namelijk niet. De shooting brake is, wanner het om een auto gaat simpel gezegd, een stationwagon met 2 portieren in plaats van 4. Het shooting deel aan de naam heeft niets te maken met snelheid maar met het idee dat een dergelijke auto gebruikt kan worden om jachtgeweren in te vervoeren. Puristen stellen zelfs dat een shooting brake slechts 2 stoelen heeft.

            Login om te reageren
            • vondick zegt

              6 juli 2018 om 10:41

              @pomoek: Ja en de marketing boys, en ik, vonden het hoog tijd om die definitie te veranderen. Het hebben van maar 2 deuren is helemaal niet handig, en als je toch 4 deuren hebt kun je die geweren prima op de achterbank donderen, evt kun je daar ook gipsplaten kwijt, of lekkere wijven.

              Login om te reageren
              • pomoek zegt

                6 juli 2018 om 11:15

                @vondick: je weet toch wat ze over meningen zeggen?

              • vondick zegt

                6 juli 2018 om 11:47

                @pomoek: Misschien moet je het meer zien als een besluit

              • pomoek zegt

                6 juli 2018 om 12:04

                @vondick: Als je het zo stelt: Nee

    • Design_Driven zegt

      6 juli 2018 om 11:14

      @stfm: Dat klopt niet per definitie, de eerste modellen die shooting brake genoemd werken hadden wel degelijk 5 deuren.
      Maar what’s in a name, het is een mooi ding, zou tesla zelf eigenlijk mee moeten komen.

      Login om te reageren
  3. SpiderIV zegt

    6 juli 2018 om 08:04

    Toch jammer, vorige week op Het Loo die Tesla nog kunnen bekijken.
    Zag er zeker niet verkeerd uit (met stip de mooiste Tesla!) al ken ik de prijs van de ombouw niet.

    Login om te reageren
    • onnes zegt

      6 juli 2018 om 08:51

      @SpiderIV: eigenaar van het tesla project was paar weken terug te gast bij de BNR autoshow. Geloof dag het 50 a 100k kost, bovenop de prijs van de Tesla zelf?

      Login om te reageren
      • smokin zegt

        6 juli 2018 om 08:55

        @onnes: En dat wordt niet voor 80% gesubsidieerd. ;)

        Login om te reageren
        • pomoek zegt

          6 juli 2018 om 09:02

          @smokin: tja, zonde dat dit bedrijf niet meer bestaat, maar dat zijn ook wel serieuze prijzen….

          Login om te reageren
        • SpiderIV zegt

          6 juli 2018 om 09:22

          @smokin: Yep ;-) maar daarmee creëer je wel een reële prijs voor zo’n auto!

          Login om te reageren
  4. lekkaah zegt

    6 juli 2018 om 08:07

    Namen zeker geen cryptocurrency aan..

    Login om te reageren
  5. JanJansen zegt

    6 juli 2018 om 08:59

    Waren zij niet onlangs te gast bij de BNR autoshow?

    Login om te reageren
    • ghost zegt

      6 juli 2018 om 09:12

      @janjansen: jup

      Login om te reageren
  6. DePannekoek zegt

    6 juli 2018 om 09:13

    Blijkbaar snapt nog steeds niemand dat de term shooting-brake niks te maken heeft met het hebben van 3 of 5 deuren….

    Login om te reageren
  7. dare2think zegt

    6 juli 2018 om 09:15

    Ik vind het serieus knap dat ze er zelf een punt achter zetten. Teveel bedrijven modderen maar aan en gaan uiteindelijk failliet. Je eigen bedrijf stopzetten is enorm tegennatuurlijk maar soms o zo verstandig.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 juli 2018 om 09:30

      @dare2think: het is ook erg eervol. Want failliet laten gaan is gemakkelijker.

      Login om te reageren
  8. roadster1976 zegt

    6 juli 2018 om 09:23

    Dus het Tesla project was de laatste strohalm… jammer

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 juli 2018 om 09:30

      @roadster1976: niet strohalm, opdracht.

      Login om te reageren
    • Design_Driven zegt

      6 juli 2018 om 11:16

      @roadster1976: Misschien heeft het ze juist wel de das om gedaan.

      Login om te reageren
  9. rufctr01 zegt

    6 juli 2018 om 09:39

    De Tesla vind ik wel heel gaaf om te zien!

    Login om te reageren
  10. E34M5Touring zegt

    6 juli 2018 om 09:54

    Hij stond op ’t Loo tijdens het concours. Snap nu wel dat ze er geen stand etc omheen hebben gezet. Stond ook een beetje ongelukkig. Tussen de coachbuilt Bugatti’s enz. Jammer, die Tesla doet me niet zoveel maar wel zonde dat dit soort bedrijven verdwijnen.

    Login om te reageren
  11. Gulli zegt

    6 juli 2018 om 10:36

    Had juist het idee dat ze met die Tesla terug waren. Heeft ook de nodige internationale aandacht opgeleverd. Jammer, maar eervolle manier om ermee te stoppen zonder eventuele schuldeisers met de vodden te laten zitten.

    Login om te reageren
  12. kjeld zegt

    6 juli 2018 om 10:57

    Erg jammer de Tesla begrafenisauto http://www.remetzcar.nl/NL_conversions-funeral-tesla-hearse.php is er geslaagd. Ook gokte ik juist dat daar wel markt voor is in Nederland.

    Login om te reageren
  13. Jochen zegt

    6 juli 2018 om 14:02

    Ben ik nou blind? Wat zijn nu de opgegeven redenen van opheffen van het bedrijf ?

    Login om te reageren
    • crosske zegt

      6 juli 2018 om 15:03

      @jochen: lijkt le nogal logusch dat de kosten en schulden/verlies hoger zijn dan inkomsten en winst

      Login om te reageren
  14. piebepost zegt

    6 juli 2018 om 20:28

    Een limo met wieldoppen. Ruige tijden, de ’90’s.

    Login om te reageren
  15. mashell zegt

    7 juli 2018 om 07:30

    Op de persfoto’s van de Tesla bij “spookhuis” Hubertus kwam de wagen niet goed uit, foto’s te kunstzinnig. Daardoor werd niet duidelijk hoe de chroomstrip bedoeld was en leek deze vooral veel te breed. Maar op deze profiel foto voor de trap werkt het ontwerp gewoon.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North