Niet alleen op je beeldscherm, maar ook op de openbare weg.
Als klein land is het gemakkelijk overzien te worden door allerlei grote spelers op deze aardkloot. Echter heeft een verzameling van Hollanders de afgelopen tijd ongelooflijk hard gewerkt om ons iets te geven waarvan onze groene, chauvinistische harten zullen smelten. Het is misschien niet de eerste Tesla shooting brake, maar dit is wel de eerste volledig Nederlandse Tesla Model S Shooting Brake. En dat precies terwijl we onze EV 10-daagse houden.
Het begint allemaal bij Floris de Raadt. De Nederlander roept de hulp in van RemetzCar, nadat hij geprikkeld is door het idee van een elektrische Shooting Brake. Het liefst een Tesla. De koetsenbouwer heeft op dat moment al ervaring met het ombouwen van Tesla’s, daar het bedrijf uit Lisse in het verleden al aan de slag ging met een op de Model S gebaseerde lijkwagen. Samen met Niels van Roij, een Nederlandse ontwerper, worden de lijnen van de shooting brake ontwikkeld.
RemetzCar gaat in het ombouwproces deskundig te werk en laat de originele vormen van de wagen grotendeels intact. In ieder geval de kreukelzones blijven onaangetast. Aan de achterzijde herkennen we de welbekende stijl van de shooting brake, die tevens de doorlopende A-stijlen en het panaromadak mogelijk maakt en accentueert. Daarnaast heeft de wagen nog een unieke groene kleur.
Nota bene onze eigen @casperh wist de Tesla vorige week al op de snelweg te spotten, terwijl de bolide onderweg was naar één of andere achtertuin om tentoongesteld te worden.
Smijten we de wagen door de kentekencheck (5-STZ-99), dan ontdekken we iets dat we niet direct hadden verwacht. In tegenstelling tot wat de kiekjes doen vermoeden, hebben we niet te maken met een nieuw model, maar met een Model S P85 uit 2013. Afgezien van de Shooting Brake conversie, is er dus overduidelijk meer aan de wagen gedaan om hem anders te doen overkomen. Het mag de pret niet drukken, het is een geslaagd project.
jay448 zegt
Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik dit mooi vind of niet. Complimenten voor het vakmanschap en de afwerking.
Dutchdriftking zegt
@jay448: precies dit! Ook heel benieuwd of het Elon zelf zal bereiken. Denk dat hij in het huidige verhaal wel wat positiviteit over Tesla de wereld in wil helpen..
stfu zegt
@dutchdriftking: dat AB constant negatief schrijft, betekent niet dat iedereen dat doet ;) Altijd zeuren op Model 3 productie en nu ze 500 per week bouwen lees je daar hier niks over.
balboni zegt
@stfu: per dag ;)
sjouveur zegt
Wat is het verschil tussen een estate en een shooting brake aan de hand van dit voorbeeld? Ik dacht dat een shooting brake vaak een “2 deurs estate” was, of is shooting brake ook een soort modeterm?
rolov zegt
@sjouveur: en de cls dan?
lincoln zegt
@rolov:
wat het RDW in je kenteken zet is de waarheid ..
jack_abarth zegt
@lincoln:
Dan is een Grande Punto een MPV.
—> 64JGB3
Gulli zegt
@jack_abarth: Ha mijn A1 3-deurs was een station
larsyboy1997 zegt
@jack_abarth: En een RS7 een hatchback
sanderp zegt
@larsyboy1997: Is ‘ie toch ook? Of niet?
jorden zegt
@rolov: een estate dus
bassx zegt
@sjouveur: er zijn geen exacte eisen voor een shootingbrake. Het woord is al meer dan een eeuw oud en heeft veel verschillende betekenissen gehad. Zelfde als Supercar en Hypercar.
lincoln zegt
@sjouveur:
als je bij RemetzCar om een stationbakkie vraagt ..
krijg je precies hetzelfde product mee ..
zonder weerwoord ..
kauwsjotel zegt
@lincoln: waneer doe jij het een
S zonder weerwoord?..
robert110 zegt
@sjouveur: Eigenlijk is een shooting brake een voor de jacht aangepaste station (geen grap). Deze term komt van ver uit de geschiedenis.
O plaat zegt
@robert110:
Ver in de geschiedenis is ook wel relatief als je weet dat het universum 13,7 miljard jaar oud is, de mensheid 200.000 jaar oud is en de geschreven taal 6000 jaar, anyway sorry voor het muggenziften.
lincoln zegt
@shiva:
in Indonesie noemen ze dat “kemarin” (gisteren) ..
geen gezeik over een dag week maand eeuw geleden .. gewoon kemarin ..
dat is pas relativeren ..
robert110 zegt
@shiva: “deze term komt ver uit de geschiedenis van den automobiel, en misschien zelfs wel van daarvoor” Is dat een betere bewoording dan?
anders zegt
@robert110: en @sjouveur: voor het geschoten wild was de ruimte in een coupé of sportwagen niet voldoende en vergrootte men de ruimte op deze carrosserievormen. Dus vandaar de “station” met twee deuren. Daarbij. Een brake is een brik in het Nederlands, dat is een koets. De auto is een doorontwikkeling van een koets. De brik werd ingezet met de jacht. Vandaar de naamgeving
s54s62 zegt
@sjouveur: volgens mij heb je gelijk. En de Mercedes CLS is geen echte shooting brake, precies om de reden dat er 4 deuren zijn.
futse zegt
@sjouveur: modeterm is het zeker…
skid zegt
Onlangs had ik deze voor me rijden in Wassenaar. Daar zal dan wellicht die mooie achtertuin zijn :-)
Hij kwam eerst op een afstand van mij de rotonde oprijden, ik dacht toen eerst een Jaguar te spotten.
123bat zegt
@skid: de foto’s zijn gemaakt bij het jachthuis St. Hubertus, op de Veluwe. Een schitterend gebouw van Berlage, absoluut het bezoeken waard.
karhengst zegt
@123bat: Logische plek voor een shooting break
Crosscabouter zegt
@karhengst: zwijnen genoeg om te shooten
stuko zegt
Wat een prachtig ding! Echt geweldig én geweldig mooi gebouwd!
87sandyd zegt
Shooting brake, in het leven geroepen om een elegante station te zijn. Dat koop je (of maak je) om meer ruimte te hebben, een grotere kofferbak dus.
Dan maak je 51 persfoto’s, en dan heb je er 1 met de kofferbak open (waar het om gaat bij een shooting brake) en dan is die foto zo donker dat je er niets van kan zien.
Ik heb het gevoel dat het kofferbakgedeelte nog niet helemaal is afgewerkt ofzo…
Esprit_de_Flandre zegt
@87sandyd: Bij een shooting brake gaat het al lang niet meer om de kofferbak. Maar om de status…
marcus1963 zegt
Prachtig..!! Kleine serie opzetten..??
roberto zegt
Helemaal geen Tesla fan, maar zeer geslaagd! Vooral de groene kleur staat m super! Gewaagde raamlijsten /design met de ‘bliksemschicht’ er in, maar komt de auto ten goede!Tesla, neem deze schets aub over en in productie die handel!
roberto zegt
@roberto: bij nader inzien is de bliksemschicht niet meer dan een knik met een vouw erin, maar zeer geslaagd!
vroaaar zegt
@roberto: dat is nou precies het enige detail dat pijn aan mijn ogen doet..
.
hacker zegt
Dit ziet er goed uit
moveyourmind zegt
Erg mooi! Was heel even in de waan dat Jaguar met een nieuwe Estate was gekomen bij het zien van de topicfoto.
Zeker in deze kleur erg stijlvol, de mooie chromen raamomlijsting maakt het helemaal af.
erwine60 zegt
O, ik dacht dat het weer om de begrafenis versie ging.
mistermini zegt
Jaguar XF sportbrake, is that you?
ghost zegt
Als je er een lijkenwagen van kan maken, kan dit ook. Vind het best prima, oogt redelijk Tesla-ish.
moveyourmind zegt
Aan deze shootingbrake te zien hebben ze bij dit Nederlandse bedrijf bijna nog meer verstand van stijlvol Engels design dan de Engelsen zelf.
Misschien een idee voor Rolls Royce en Bentley om de volgende keer dat ze een BMW cq. Audi SUV verbouwen dit bedrijf het ontwerp te laten doen.
tenaci zegt
Stuk beter dan de variant van die Brit laatst.
gokartmozart zegt
Poeh. Erg mooi en fijn.
Nu nog even een Coupe en een 3 deurs shooting break en dan is het gezeur over de afwerking ook verleden tijd. Ben er wel trots op dat een stel Nederlanders dit ff neerzetten. Dit verhaal krijgt een hele mooie lange staart want het is heel goed nieuws voor Tesla en prachtig voor de PR machine
rufctr01 zegt
Dit is echt een schitterende auto geworden!
Ram-G-maN zegt
Geniaal hoe dat achterruitwissertje geïntegreerd zit in de spoiler. Ik zie alleen geen draadjes in de achterruit voor de achterruitverarming. Geen idee of dit er op een andere wijze is opgelost. Desniettemin puik werk. Dutch Design > British Shed Work.
Ik denk dat ik een nieuwe favoriete kleur heb voor de Teslarati.
ontploffer zegt
Wow dit is gaaf! Zeer strak! Hij doet mij een beetje aan Jaguar denken..
dirkv zegt
Ik vind het een geslaagd ontwerp, wat zal het kosten om je Tesla om te laten bouwen?
draadloos zegt
Beter dan een gewone S!
ablogjunk zegt
De samenkomst van daklijn en heup zien er gewoon niet goed uit. Het chrome gedeelte hoort gewoon clean en strak te zijn zonder knik. Ik snap dat je twee werelden samen laat komen, maar alleen een knikje….nee. Ik kan het niet beter maar toch…als je het dan doet.
balboni zegt
@ablogjunk: zeg dan gewoon niks
ablogjunk zegt
@balboni: Het is een onderbouwde mening die ik geef en daarbij geef ik ook nog eens aan dat ik het niet beter zou kunnen……
Zijn al meer redenen om juist iets te zeggen dan alleen roepen dat iemand z’n mond beter kan houden….
Maar ach zoveel mensen en zoveel meningen….en tere zieltjes
flutterby zegt
@ablogjunk: Het chroom op de D pilaar klopt inderdaad niet, al kan ik niet specifiek benoemen wat.
Wat aanstootgevend is het aantal badges op dit ding… jeeejs.. ego much?
frederik zegt
Echt mooi, maar ik denk dat het nog zeker 50k kost om dit met je Tesla te laten doen. Kun je ook een Panamera Sport Turismo E-Hybrid van kopen. :)
anders zegt
Een fotosessie met een shooting brake nieuwe stijl houden bij een jachtslot nieuwe stijl…. Well thought!
Loek zegt
Ik vind het wel mooi, goed afgewerkt en dit design past bij de auto. Minder fan ben ik van die kitscherige RC Logo’s en RemetzCar als typeaanduiding. Een beetje trots mag maar doe dat enkel dmv een plaque in de kofferbak(ken) of ergens anders klein. Conversie of niet, het is nog steeds duidelijk een Tesla.
Trouwens, ze hebben een nieuw Tesla (facelift) frontje erop gegooid, maar de pre-facelift koplampen gehouden. De basis is een oudere auto getuige het kenteken uit de vorige serie. Maar dat nieuwe frontje snap ik niet, het oude ziet er veel beter uit.
karhengst zegt
Goed geslaagd. Wat mij betreft een likewagen.
allesmetturbo zegt
Echt wel goed gelukt! Ben wel fan van shooting breaks en stations.
Ziet er erg netjes uit voor zover de afwerking is te zien op de foto’s.
Hier zou ik best nog wel in willen rijden als petrolhead. Naast een andere leuke auto met verbrandingsmotor natuurlijk.
kennone zegt
Ik ben totaal geen fan van Tesla maar vind dit wel wat hebben. (Van af sommige kanten wat minder maar vind het wel geslaagd)
jippie zegt
Lekker Hollands: tijdens een fotoshoot gewoon je lekkere casual blokjesblouse aantrekken. Hopeloos…
perry_snijders zegt
@jippie: Zelf ga ik ook altijd in smoking op jacht maar dat doet nou eenmaal niet niet iedereen. Hopeloos inderdaad!
bischero zegt
@jippie: altijd beter dan de tennisschoenen onder een korte bandplooibroek en oversized polo in de broek van Amerikanen.
Ik waardeer het juist wel, maar zou zelf een jasje hebben aangedaan inderdaad.
redbeams zegt
Zie er wel wat van de mondeo wagon erin terug maar dit is absoluut niet verkeerd.
kniesoor zegt
Fraai heur.
martijnev zegt
Heel fraai. Eigenlijk nog mooier dan die andere shooting brake, uit de UK
apos zegt
Geslaagd
speedster1976 zegt
Waarom zou je dit doen?! Je maakt van een Tesla een Mazda 6. Over smaak valt niet te twisten natuurlijk, maar ergens gaat hier iets fout. Daarnaast, voor het geld wat je hieraan uitgeeft, kan je veel ander moois kopen.
mashell zegt
Vind het niet zo geslaagd, die chroom strip is me veel te breed en het glas te klein. Zou je wagen zo aanpassen dan zou het ontwerp conservatiever, maar ook praktisch en eleganter ogen, gewoon meer shooting brake.
ikleesookoverautos zegt
Ik vind het erg geslaagd .
sander1980 zegt
Ik vind hem gaaf! Gouden kleurencombinatie ook ✅
aalt zegt
Erg mooi, ook de kleur en lekker praktisch… laat maar komen (volgende gen Model S ook als station Elon?)