Très cool: deze Clio V6 lijkt zo uit de showroom te komen

Auteur: , 46 Reacties

Misschien wel de gaafste hot hatch ooit. Hij kan van jou zijn.

De hot hatches van vandaag de dag zijn eigenlijk vrij simpel in te delen. Je hebt de budgetknallers zoals de Volkswagen Up! GTI en de Renault Twingo GT, het iets serieuzere spul zoals de Peugeot 208 GTi en de Ford Fiesta ST en bovenaan de voedselketen staan de Mercedes-AMG A45 en de Audi RS3. In principe zijn al deze auto’s gewoon zoals we gewend zijn: motor voorin, aandrijving voorin, of in de topklasse over alle vier de wielen. Eén auto valt hier echter buiten de boot: de Twingo. Die Renault heeft namelijk zowel de motor achterin als achterwielaandrijving.

Om nou de Twingo de spirituele opvolger van de Clio V6 te noemen gaat wat ver. De Twingo heeft altijd zijn motor en aandrijving achterin gehad, de Clio is echter groots aangepakt. Laatstgenoemde kwam in 1999 op de markt en leek op geen één bestaande hot hatch. Breed uitgeklopte wielkasten, achterwielaandrijving en de motor achterin. Die motor was ook niet de minste: een 3.0 V6. Er kwam zo’n 225 pk uit, wat toen der tijd veel was. Het is en was altijd al een vreemde eend in de bijt. 19 jaar later is hij dat nog steeds, maar het is wel een hele gave vreemde eend.

Daarom was het watertanden op de redactie toen dit blauwe exemplaar voorbij kwam. Niet alleen omdat de blauwe kleur de auto goed staat, maar ook omdat hij er kakelvers uit ziet. Volgens de advertentie is hij dat ook. Bouwjaar 2002, oftewel het laatste levensjaar van de Phase I, met 12.493 km op de klok. We rekenen 780 km per jaar, wat weinig is.

Goed, deze Clio is dan ook niet de perfecte dagelijkse auto. Hij is ietwat lomp, dorstig en zeldzaam. Ook is de normaal relatief praktische Clio-kofferbak vervangen door een kleine bagageruimte omdat de rest is opgeslokt door de motor. Snap je ook gelijk waarom de auto geen daverend succes werd, want een beetje praktisch gemak is toch een leuke bijkomstigheid van een hete hatchback.

Dat een auto in zo’n staat een echt verzamelobject is, bevestigt de prijs van 49.950 euro. Wat de gek ervoor geeft, al moet je ook wel echt gek zijn om deze Clio te willen hebben. Maar onder de noemer Franse charme zijn er vast zulke gekken. Want een gave auto is het zeker.

Met dank aan Stefan voor de tip!



46 reacties

Mijn stem naar de dikste hot hatch ever gaat naar de Clio V6! Wat een bom.
@leaper035t: de mijne naar de alfa romeo 147 gta.
@mikje90: Hahaha. Goeie grap man +1 voor jou.
@michaelb: niks grappigs aan ik geniet namelijk van dezelfde voorkeur. Kwestie van smaak.
@leaper035t: Heel erg vet, deze zou ik ooit ook willen hebben maar ik twijfel toch wel als ik moest kiezen tussen deze of een lancia delta hf integrale…
@retsok: Oei dat is een moeilijke keuze idd! Iconische bak de Lancia…
@retsok: #teamintegrale 👍
@leaper035t: Die van mij naar de Renault 5 Turbo (2).
Heel erg gaaf
Beter een Phase 2 kopen, deze zijn destijds bij TWR gebouwd en ze zijn bijzonder listig.
De Phase 2 is een veel betere keuze.
@desjonnies: listig betekent dat er minder over blijven, dus meer waarde in de loop der jaren.
@desjonnies:
Listig betekent meestal dat connaisseurs daarvoor gaan.
@desjonnies: uit nieuwsgierigheid, waarom was de eerste zo listig en wat hoe is dat verbeterd bij de Phase II?
@ouwedibbes83:
Wegligging was sla.
Ding had een draaicirkel van 82 meter en op een nat wegdek was’ie nauwelijks beheersbaar.
Renault Sport heeft toen het onderstel aangepakt en de Phase 2 is op alle fronten beter.
Wat de kenners hier zeggen over de waarde van de Phase 1 t.o.v de Phase 2 is absoluut niet waar. Iemand die echt een Clio V6 wil zal altijd de Phase 2 kiezen.
@desjonnies: De phase 1 had ook geen ESP. Niet echt een overbodige luxe bij zo ’n korte en lichte auto met flink vermogen op de achterwielen.
@desjonnies: niet alleen listig, maar ook matige bouwkwaliteit van TWR
Echt een gaaf apparaat. Tegenwoordig ondenkbaar dat een automerk als Renault een auto als deze daadwerkelijk in productie neemt.
@kapitein: ik denk dat een moderne clio/megane zeler zo snel.is.
@kle500: Dat weet ik wel zeker. Maar die hebben geen middenmotor, achterwielaandrijving en 6 cilinders.
@kapitein: in feite is de Alpine A110 de opvolger. Middenmotor en achterwielaandrijving. Alleen een geblazen 4 cilinder ipv een V6.
Hoe gaaf kan een auto toch zijn. Met lede ogen moeten we nu maar aanzien dat de straat gevuld gaat worden met duracell hokken en dit nooit meer zal komen
Spirituele opvolger van de Renault 5 turbo twee….
Overhang friendly @jaapiyo
Wat een dik ding! Als je House of cards kent snap je trouwens waarom ik hun naam en lettertype zo geweldig vind haha.
Heel mooi bommetje! Een paar jaar geleden een heel stuk mee mogen rijden, precies dezelfde kleur. De snelheid staat me niet meer bij maar de draaicirkel wel, wat was die verschrikkelijk groot zeg..!
@caraddict7: Best bijzonder voor een achterwiel aangedreven auto. Vaak zijn de draaicirkels dan een stuk kleiner aangezien de wielen een grotere uitslag kunnen hebben. De gemiddelde BMW heeft een hele kleine draaicirkel daardoor bijvoorbeeld.
@caraddict7: dat is grappig. Ik kan me nog een review van Clarkson herinneren dat hij hierover sprak. Hij vergeleek de draaicirkel van de Clio V6 met die van een vrachtauto, haha.
Fase 2 is beter! Niet door Tom Walkingshaw in elkaar gekloot!
Compressor erop voor zo’n 310-330pk en je hebt echt een gif-kikker voor op het circuit !
Die pookknop is van massief metaal. Dat rijdt prima, behalve als de auto bij vorst buiten gestaan heeft, dan voelt die bal de eerste kilometers aan als een massief ijsblok.
@escort77: mijn Ford Puma had zo’n pookknop van Aluminium. In de winter trok ik daar zo’n wollen handschoentje van de Hema overheen anders vroor je vast aan dat ding. Wel leuk, kon je de auto ‘s ochtends een hand geven voordat je wegreed 😄
Met deze auto wil ik het liefste terug naar de tijd dat ze 15 mille gebruikt waren, én dat je nog gewoon aan onderdelen kon komen.
Toen de clio V6 een jaartje uit was, zit ik nog op school en had het geluk dat er in de klas een jongen zat waarvan zijn vader meerdere leuke auto’s had, waaronder zo’n Clio V6 phase 1. Man man man, ik heb me verwonderd over die auto. Comfort? Nee dat was er niet, ruimte om een blikje energiedrank op te bergen was er ook niet, maar vlammen dat dat ding deed, zo snel door de versnellingen heen en die brullende V6 in je rug!
Elke drempel was een regelrechte hel en amper te nemen, waardoor er achter je spontaan kleine files ontstonden maar het boeide allemaal niks om daarna als een kleine raket gelanceerd te worden. Deze vind ik, hoewel in perfecte staat, veels te overpriced, maar ik zou er dolgraag nog eentje willen bezitten. Goede herinneringen aan.
voor een nieuwe focus rs ben je hetzelfde kwijt…… koop je toch niet zo’n koekblik
@gove: je nieuwe focus rs is over 5 jaar de helft waard
@theblazerunner: lol over 2 jaar al, maar onderhoud valt mee, en garantie is 5 jaar geldig
Nooit echt mooi gevonden maar wel heel erg gaaf. Maar ik heb 10 keer liever een Delta Integrale Evo 1.
Puur qua kwaliteit en afwerking zou ik het nooit aandurven (want: Renault), maar wat een mooi ding!
@borrelnoot:
Dan niet doen hoor, alles wat ze over Renault zeggen is waar!
Je ziet dan ook nauwelijks nog Renaults rijden, want bouwkwaliteit.
Iedereen wil toch iets Duitsch niet.
Wat overigens in Spanje, Tsjechie, Polen, Slowakije of de VS wordt gemaakt, want Duits!
Had ie geen 250 pk??
@chrisvis: dat was the Phase II, de facelift in 2003. Toen is de auto op veel fronten aangepakt, ook motorisch idd. Zoals @desjonnies al zei: de Phase II is gewoon een veel betere auto.
Wat een koddig karretje!
Volgens de verkoper mag hij voor €22K worden meegenomen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).