Praktijken die het licht niet kunnen verdragen, de onderzoekers van TNO wisten dat het gebeurde. En niet alleen bij Volkswagen.
Onderzoekers van TNO hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu in 2011 al ingeseind over afwijkingen bij emissietesten. Bijna alle geteste dieselauto’s met Euro 5-motoren stootten meer stikstof – de basis van Volkswagens dieselgate – uit dan werd opgegeven. Maar ondanks deze red flags werden ze zogenaamde ‘defeat devices’ (sjoemelsoftware in de volksmond) niet opgemerkt, aldus het FD.
De resultaten van de tests met Euro 5-diesels, die in de praktijk drie tot vier keer meer NOx bleken uit te stoten, werden gedeeld met Europese zusterinstituten, waarna uitkwam dat ook het Zwitserse meetinstituut Empa dergelijke afwijkingen had waargenomen.
Kortom, we wisten het, dus waarom trok niemand aan de bel? “Daar zijn deze tests niet geschikt voor. Het was ook niet de opdracht en er was geen budget voor, aldus TNO-wetenschapper Norbert Ligterink in het FD. Dus naar de oorzaak van de discrepanties is nooit gezocht. Weird. Maar nu we dankzij de VS weten waarom de NOx-emissies in de praktijk niet kloppen, durven ze wel de volgende quote in de media te gooien:
“Over de hele linie zien we hoge praktijkemissies. Het is een publiek geheim dat autofabrikanten de auto’s van hun collega’s testen en oplossingen kopiëren.”
Kortom, we zijn nog niet eens begonnen met het opentrekken van de beerput.
mrrallycross zegt
Ja want als overheid schijten we m nog steeds voor pon
dick1980 zegt
@mrrallycross: of je jaagt de hele industrie inclusief werkgelegenheid je land uit en/of de vernieling. Het is kiezen tussen twee kwaden… Dit verhaal kent alleen maar verliezers.
bigbrabo zegt
@dick1980: onzin, alsof pon bij 1 boete ineens verdwijnt.
De overheid in Nederland moet eens zijn ballen laten zien aan dit soort organisaties
granlusso zegt
@bigbrabo: Waarom zou Pon een boete moeten betalen? Snap de verantwoordelijkheid, maar hier heeft een importeur geen invloed op. Wellicht dat ze er vanaf wisten, maar meer ook niet.
jerommeke zegt
@bigbrabo: onze overheid heeft geen ballen, eerder een paar hangende labia minora
motoragent zegt
@dick1980: Principes hebben kost nu eenmaal geld.
dipstick zegt
@dick1980:
Ach, nu heeft hun concurrentievervalsing banen gekost bij de andere merken.
Nu die weer een eerlijke kans krijgen zal de werkgelegenheid daar toenemen. Dat is de wet van de communicerende vaten, het is niet zo dat we met zijn alleen de auto in de ban doen omdat 1 groep buiten de lijntjes kleurt.
schuimbekje3 zegt
@dipstick: die concurentie is zo goed als dood nu dankzij 6 jaar shoemelen.
En nu trekken ze nog steeds de rest mee.
Terwijl er een factor 100 verschil zit in de sjoemel.
henkhekje zegt
@dick1980: Overheid is gewoon omgekocht.. anders hou je dit niet stil. Vind het ook bijzonder verbazingwekkend dat de Belastingdienst nog niet gereageerd heeft op dit verhaal. Als ik teveel zorgtoeslag heb ontvangen, omdat ik mijn inkomsten te rooskleurig heb voorgespiegeld, dan heb ik zo een mooie blauwe brief op de mat liggen met het vriendelijke verzoek even het teveel ontvangen bedrag terug te betalen.
martinus zegt
@henkhekje: ze hebben gereageerd: automobilisten worden niet extra belast als blijkt dat door het ontsjoemelen de emissies stijgen.
henkhekje zegt
@martinus: klopt, maar ze hebben weinig gezegd over dat ze VAG met de grond gelijk gaan maken
motoragent zegt
@henkhekje: Omdat de overheid en VW dit gewoon rechtstreeks afhandelen, en niet via de media:
http://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-gaat-subsidies-terugbetalen-aan-nlse-overheid-82246
henkhekje zegt
@motoragent: ja die link heb ik gezien, maar dat is een aankondiging van VW naar belastingdienst, niet andersom
motoragent zegt
@henkhekje: Dan is het toch geregeld? Lijkt me niet nodig om dan namens de belastingdienst nog eens heisa te gaan maken.
konigenoelz zegt
Kunnen we dan eindelijk de discussie stoppen dat VW sjoemelt en je in de maling neemt… Ze zijn niet de enige
martinus zegt
@konigenoelz: Opel is onlangs ook gepakt met hogere praktijk uitstoot.
Hebben ze wel weerlegd door te zeggen dat ‘volgens de officiele testcyclus’ ze niet te veel uitstoten.
sydney zegt
@martinus: Bron?
dipstick zegt
@sydney:
Ben er nog niet uit of het zijn linker of rechterduim is.
Het kan ook nog zijn onderbuik zijn.
martinus zegt
@dipstick: Het duurt schijnbaar even voordat mijn post met linkjes met bronnen wordt goedgekeurd.
Maar DUH, de universiteit van Bern, het europese Transport & Environment doen in de regel gedegen onderzoek.
martinus zegt
@sydney:
Allereerst TNO zelf, hun vertegenwoordiger heeft op bnr radio genoemd dat de hogere praktijkuitstoot voorkwam bij andere merken:
Over de specifieke uitstoot in de praktijk:
Opel:
http://www.duh.de/pressemitteilung.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=3652
Testmethode
http://www.duh.de/uploads/media/Pruefprotokoll_NOx-Messung.pdf
Testresultaten
http://www.duh.de/uploads/media/PR_High_nitrogen_oxide_emissions_Opel_Zafira_Diesel_231015.pdf
Engels
DUH_test_report_nox_231015-unofficial_translation.pdf
Brussels clubje die hetzelfde onderzocht heeft:
http://www.rtl.be/info/magazine/automobile/vw-sommet-de-l-iceberg-voici-comment-les-constructeurs-trompent-les-controles-pour-vendre-des-diesels-5-fois-plus-polluants–757002.aspx
Brief met reactie GM, “in sjoemelmodes/volgens de officiële test is er geen probleem”
-reeds verwijderd van het internet.
Renault:
http://www.duh.de/pressemitteilung.html?&no_cache=1&tx_ttnews%5Btt_news%5D=3681&cHash=3f1fc38ea229c6484890d6e285f8d762
carlo zegt
@sydney: http://www.greencarcongress.com/2015/10/20151023-duh.html.
motoragent zegt
@martinus: Tja, dat is dus het hele probleem. Tijdens de testcyclus wordt het wel gehaald, in praktijk niet.
Er is in mijn ogen wel verschil tussen het niet halen van de norm in praktijk door andere omstandigheden, en het softwarematig beïnvloeden van de test. De eerste situatie toont aan hoe ongeloofwaardig de testcyclus is, de tweede is simpelweg fraude.
bigbrabo zegt
@konigenoelz: dus als iedereen iets fout doet moet je het door de vingers zien?
konigenoelz zegt
@bigbrabo: nee het gaat erom dat het alleen over VW gaat terwijl er veel meer speelt dan alleen auto fabrikanten…
pomoek zegt
@konigenoelz: Nee ze zijn niet de enige, en nee we stoppen de discussie niet ;-)
konigenoelz zegt
@pomoek: ja daarom probleem speelt zich niet alleen daar af maar op meerdere fronten… Daar gaat het om!!
Rick-dos zegt
Het toont naar mijn mening aan dat we wel allemaal roepen dat we alles milieuvriendelijker willen en dat we uitstoot willen terugdringen maar dat de politieke wil er niet echt is. We roepen het in de media, we stellen heel erg zware maatregelen in als een milieulabel in en vervolgens kunnen we geld gaan claimen bij de burger onder het motto milieumaatregelen.
Ik kan mij zo voorstellen dat men dit niet aan de grote klok wil hangen, want de financiële, economische en maatschappelijke gevolgen, zoals we met VW gezien hebben, zijn vele malen groter dan het wel of niet voldoen aan arbitraire milieueisen.
dipstick zegt
Dus 3 tot 4 keer de uitstoot komt veel voor, dat is altijd nog van een andere orde de de 35 tot 40 X die bij VW geconstateerd is.
Dat zou de discussie wel zo zuiver houden.
Voor je het weet staat dit draadje weer vol met geschreeuw, dat iedereen het doet, zonder dat er feiten aangevoerd worden die dat bewijzen.
Ik wacht al op martinus die Opel gaat afbranden.
martinus zegt
@dipstick: Bij Opel en Peugeot was het ook x25 de europese limiet.
mashell zegt
@dipstick: een tijdje geleden stond er een test in de autobild waarin juist de VW 2.0 TDI de minste afwijking heeft. Voordat we allemaal gaan schreeuwen dat het in de praktijk allemaal zoveel afwijkt moeten we eerst eens onderzoeken of die praktijkmetingen wel betrouwbaar zijn.
rufctr01 zegt
@mashell: autobild is lekker betrouwbaar.
Is hetzelfde als: wij van wc-eend adviseren wc-eend.
woot zegt
@dipstick: ”Elektrisch rijden is de toekomst, en Opel is kut!”
rufctr01 zegt
In die tijd was er bijna alleen maar VW dat aangekocht werd. En je eigen aanbesteding af moeten keuren gaat nooit gebeuren. Gelukkig is dat nu anders en rijden er ook andere merken bij de overheid.
martinus zegt
Afwijkingen tussen de praktijk en de europese testcyclus zijn inherent aan hoe de testcyclus is opgesteld.
FelixF zegt
@martinus: Inderdaad, het is dus ook ontzettend dom om te schrijven dat iedereen al lang van de sjoemelsoftware af wist. Wat iedereen al lang wist, is dat een test met vast gedefinieerde variabelen een andere uitslag geeft dan wanneer je random wat rondjes door de stad gaat rijden. Halleluja wat een inzicht.
martinus zegt
@FelixF: Een factor 25 verschil vind ik dan weer een behoorlijk onnatuurlijk verschil. Zeker in combinatie met het geringe praktijk gebruik van AdBlue bij sommige merken, kan ik mij niet voorstellen dat er geen sprake van opzet is.
knipperlichtje zegt
@martinus: tuurlijk is er sprake van opzet bij meerdere merken. Bosch edc17 is de familie van motormanagementsystemen die kan sjoemelen met uitstootwaarden, fabrikanten doen daar natuurlijk hun voordeel mee. Deze computer is in heel veel auto’s terug te vinden, het gros is Europees.
Edge zegt
Hoe kan er nou geen budget zijn voor het aan de bel trekken? We leven in een tijd van internet, en zover ik weet kost het uploaden van een pdf niks extra’s. Verder kun je natuurlijk ook iets laten uitlekken met als doel aanvullend onderzoek te triggeren als je niet de boosdoener wilt zijn. Mogelijkheden genoeg dus.
acizane80 zegt
@Edge: 1) de politieke wil moet er zijn om het verder uit te diepen.
2) ze moeten voldoende middelen willen investeren in onderzoek van de gebreken.
3) moeten bereid zijn om de gevolgen te dragen.
Als de meeste fabrikanten sjoemelen, en een berisping (verkoop stop, boete, dergelijke) krijgen gaat dit automatisch gepaard met reorganisaties binnen dat bedrijf dat op zijn beurt mensen gaat ontslaan. Dan heb je de distributeurs die ook gaan moeten besparen en verdelers. Ik ken niet veel politiekers die dergelijke risico’s durven nemen.
De aantal mensen die mogelijk beïnvloed worden is groot, waardoor het politiek zelfmoord kan zijn.
derek306 zegt
Publieke geheim dat ze elkaars modellen testen.. 1 van mijn patiënten hier in Oostenrijk wist me te vertellen dat Mercedes en Porsche momenteel samen iets aan het testen zijn in het kaunertal. Ben benieuwd wat hier uit komt
fit4fun zegt
@derek306: Een Smart met boxer motor?
9000cse zegt
“Het is een publiek geheim dat autofabrikanten de auto’s van hun collega’s testen en oplossingen kopiëren.”
VW heeft aldus iets gepresteerd, waardoor alle andere fabrikanten hun “voordeel” konden doen en ze “dus” allemaal gefraudeerd hebben? En al die tijd was er bij die fabrikanten en toeleveranciers niemand die uit de school klapte? Al was het maar üit wraak vanwege een vermeend “onterecht” ontslag?
Ik denk dat er op deze manier alleen maar gestreefd wordt naar een collectieve schuld om de aandacht wat van VW af te wenden. Maar mocht dit kloppen, dan allemaal aan de schandpaal.
centho zegt
Ach de overheid stemde er mee in dat er megastallen moesten komen terwijl men nu zit te janken dat er zoveel kiloknallers zijn.Je verwacht het niet he.
Dutchdriftking zegt
Het houdt niet op, niet van zelf……
speedie zegt
Och Diesel is zo slecht niet:
Uit praktijktesten van de Duitse mobiliteitsclub ADAC blijkt dat zelfs moderne benzinemotoren met directe injectie probleem hebben met fijn stof. Opmerkelijk was dat de uitstoot van fijn stof de wettelijke eisen overschrijden die gelden voor dieselauto’s. De metingen werden uitgevoerd door de ADAC in opdracht van de Duitse milieuorganistaie Deutsche Umwelthilfe en Verkehrsclub Deutschlands (VCD). “Dit resultaat is niet verrassend voor deskundigen en bevestigt de weinige resultaten die tot nu toe werden gepubliceerd.” stelt men bij ADAC.
FelixF zegt
@speedie: Ik vind die fijnstof toch echt niet zo een fijn stofje. Spaties maken het verschil.
mashell zegt
Als de man van TNO al zegt dat die tests niet geschikt zijn om dit soort conclusies op basis van te trekken waar hebben we het dan nog over?
clarkson zegt
Het is heel simpel. Nederland wil wel dat we allemaal schone auto’s gaan rijden. Zolang dat maar op papier zo is. Daar scoren ze punten mee. Wat er in de praktijk gebeurt interesseert ze geen drol.
vwdaily zegt
@clarkson: mij ook niet echt
pomoek zegt
De afgelopen jaren zijn er door hoge en lagere overheden veel maatregels genomen waarbij uitstoot maatgevend was. De fiscale bijtelling van leaseauto’s en de milieuzone in Utrecht zijn hier 2 voorbeelden van. Nu blijkt dus dat de overheid, in dit geval het ministerie van V&W (infrastructuur en milieu , laat me niet lachen) wist dat het beleid dat ze schreven geen rendement zou hebben. De milieuzone in Utrecht laat de ouwe V70 van mijn pa niet toe terwijl de moderne sjoemeldiesel die dus behoorlijk vervuilend is, er nog steeds gezellig mag rondrijden. hoe rechtvaardig is dat?
TDI-goeroe zegt
Ik was 5 jaar terug in Havana. Als het over uitstoot gaat: alle jeugdherinnering uit de jaren 70 kwamen weer boven. Het gaat hier momenteel zo slecht nog niet, wat dat betreft.
norge zegt
Zeker dezelfde jongens die VW’s kochten voor de politie die ervan af wisten….
fit4fun zegt
Laat de overheid eens beginnen met volksgezondheid en milieu serieus te nemen en diesels 100% uit te bannen. Belastingen flink omhoog en alles (scooter/brommer/auto) elektrisch. In slechts een paar jaar tijd kun je zo enorme verbetering bereiken
rulefollower zegt
In december 2014 was er ook al een documentaire over, ik meen op de Engelse TV. Waarom was het eerst een half jaar stil en werd het ineens een hype, zogenaamd knap gevonden door een klein Amerikaans clubje?
davelepeef zegt
Serieus, ik ben nu 5 jaar van school af (Autotechniek Arnhem) waar we hier al over hoorden… Move along people…