Vers van de pers: dit is de prijs van de nieuwe BMW M4 CSL. Verwacht geen kortingsknaller.
Voor BMW-fanaten was het gister een goede dag, want de CSL is terug. BMW heeft de Competition Sport Leicht naam al jaren niet meer gebruikt, maar voor een speciale variant van de M4 (G82) keerde hij terug. Goed, dat hoeft geen verrassing meer te zijn, wel alles wat concreet wordt aan de nieuwe CSL. Zo konden we jullie gister direct alles vertellen over het hoe en wat van de auto.
BMW M4 CSL
In het kort: de drieliter zes-in-lijn voorin de BMW M4 CSL heeft 550 pk en 650 Nm, ten opzichte van 510 pk in de reguliere M4 (Competition). De acceleratietijd daalde van 3,9 naar 3,7 seconden, omdat de auto ook 100 kilo afvalt. Die ‘Leicht’ benaming is er dus niet helemaal voor niets. Oh ja, en de topsnelheid is onbegrensd, waardoor de auto doorjakkert tot 307 km/u. Door de Nürburgring pijlsnel te klokken heeft BMW nu de snelste circuitauto die ze ooit hebben gebouwd te pakken. Allemaal leuk en aardig, maar dat heeft wel een prijs voor de BMW M4 CSL. En die hebben we nu te pakken.
Prijs BMW M4 CSL
De prijs van de BMW M4 CSL is namelijk niet mals: 215.243 euro en 27 eurocent. Dat is veel geld, helemaal in vergelijking met een reguliere M4. Die start namelijk vanaf 127.298 euro, waarmee het verschil net geen 88.000 euro is. Het mag wat kosten dus. Het verschil met de Competition is vijf tot tien duizend euro minder (afhankelijk van xDrive of niet), maar dat mag bijna geen naam hebben. De CSL is stervensduur, mogen we wel stellen. Ter overzicht:
- M4 Coupé (480 pk): 127.298 euro
- M4 Coupé Competition (510 pk): 132.644 euro
- M4 Coupé Competition xDrive (510 pk): 138.635 euro
- M4 Cabrio Competition xDrive (510 pk): 147.083 euro
- M4 CSL (550 pk): 215.243 euro
Kiezen
Ook heeft BMW een configurator inclusief prijs online gegooid van de M4 CSL en als je denkt dat je wat te kiezen hebt: mispoes. Alles is al voor je aangevinkt, het enige wat je mag doen is kiezen uit sportbanden of niet (zonder extra kosten) en de twee kleuren die er zijn: Alpinweiß en Saphirschwartz. En dat kekke matgrijze kleurtje van de persfoto’s dan? Die mag je niet kiezen op de Nederlandse configurator. Huh?
Het goede nieuws daaraan is trouwens wel dat zwart de enige optie is waarvoor je moet bijbetalen. De vanafprijs is dus 215.243 euro, maar de maximumprijs is 216.538 euro.
Concurrentie
Hoe hoog de prijs van een auto is, is vaak goed te zien aan de concurrentie. We zouden dus de prijs van de BMW M4 CSL willen vergelijken met concurrenten, maar we kunnen eigenlijk alleen maar de Alfa Romeo Giulia GTA verzinnen, die start vanaf 222.212 euro. Die valt dus maar een paar duizend euro duurder uit dan de CSL, ook al is de duurdere GTAm (226.888 euro) écht vergelijkbaar dankzij het missen van een achterbank.
Bekijk je het even wat minder vanuit een ‘sedan met circuitpotentie’-oogpunt, dan kun je bijvoorbeeld uitwijken naar een Porsche 911 GT3 of 718 GT4 RS. De 911 GT3 gaat je alles vanaf 249.200 euro kosten, terwijl de 718 erg vergelijkbaar is op 223.300 euro. In vergelijking met het drietal dat we net opnoemden, is de M4 CSL wel de goedkoopste. Maar dan moet je je weer afvragen of je liever een M4 hebt dan een volledig circuit-georiënteerde Porsche.
Wederom ter overzicht:
- BMW M4 CSL: 215.243 euro
- Alfa Romeo Giulia GTA: 222.212 euro
- Porsche 718 GT4 RS: 223.300 euro
- Alfa Romeo Giulia GTAm: 226.888 euro
- Porsche 911 GT3: 249.200 euro
e36thuglife zegt
Grootste deel is Boete voor Pittige Motoren ook wel bekendt als BPM zonder dat kost ie een barki.
SimonMc zegt
Bekendt?!
992 zegt
Ben benieuwd wie voor dat geld een bmw m4 koopt.
Voor 225k kun je een heerlijke 488 kopen van 4 jaar oud. Of een nieuwe 992 4s.
Of gewoon een normale bmw m4 en een bmw m5 van paar jaar oud erbij…..
JanJansen zegt
Uitgedrukt in euro per kg is het een koopje.
Want licht is het ding niet echt.
kniesoor zegt
De Porsches lijken me de betere alternatieven. Liefst de 992 GT3, als de laatste EUR 25K ontbreekt desnoods de 718 GT4 RS.
992 zegt
Je koopt nergens meer voor 250k een 992 gt3
Nieuwe kale instapper bestellen (wie besteld een compleet kale gt3?) kan niet voor 250k want mega lang wachten. Dat is de reden dat tweedehands exemplaren beginnen bij 275/280k
406_v6 zegt
@autoblog: gefeliciflapstaart met de nieuwe app! Ziet er goed uit, hopelijk werkt alles ook zo!
Rick-dos zegt
Dus wat je eigenlijk zegt is dat in vergelijking met z’n concurrentie de auto eigenlijk een koopje is.
Als dit ding net zo ontiegelijk goed is als de M5 CS, en daar mag je wel vanuit gaan, dan is het helemaal een koopje.
Ik zeg doen. Dan koop ik de Porsche 992 GT3.
Loek zegt
@Rick-dos: dat vind ik dus een lastige. Het is een stervensdure M4, alleen in vergelijking met de twee momenteel heftigste circuit-Porsches en een Alfa met 70 pk meer is ‘ie goedkoop. Ik zou niet kunnen zeggen dat de M4 erg aantrekkelijk is in die vergelijking.
jaapiyo zegt
In Duitsland 165.200. 50K CO2 taks dus weer. Maar hoe dan ook een sloot geld inderdaad vergeleken met een ‘gewone’. Ik heb het niet in mijn broekzak branden om uitgegeven te worden, maar mocht dat wel zo zijn zou ik snel doorspelen voor die GT3. Je krijgt toch de indruk dat BMW hier, net als Alfa met die GTA, inspeelt op de gigantische prijzen die bijzondere auto’s vangen en daar een stukje van meegrist, ipv dat er voor een ton meer hardware inzit. Desalniettemin is het wel gaaf dat deze auto bestaat.
neymar zegt
Elke cent waard! Wat een prachtige wagen!
poes zegt
De huidige M4 (CSL) is zo lelijk, dat een Gulia GTA ineens een heel logische keuze lijkt (is die GTA überhaupt nog leverbaar eigenlijk?)
lekkerlinksrijden zegt
Wel heel erg veel geld als je m vergelijkt met een gewone M4, in die prijsklasse zijn er veel leuke auto’s te koop. Denk dat ik toch eerder een 911 zou kopen
Richmond zegt
Maar dat zijn verschillende auto’s, ze kosten vergelijkbaar maar zijn verschillende soorten
tristan25 zegt
Oeh in het zwart vind ik hem toch wel heel erg goed gelukt. Maar voor dat geld toch liever een GT4 RS.
Jagris zegt
Lelijk én duur. Voor de betere (en waarschijnlijk leukere) rijdersauto kan je gewoon het beste de gt4 rs kopen. Heb je veel meer plezier van, en die behoudt zijn waarde ook veel beter gok ik
E34M5Touring zegt
Ik zou denk ik eerder een top spec M3 Competition kopen en dan met het wisselgeld zelf aan de gang. Voor 70k koop je een hoop top aftermarket spul. En dan kun je hem naar je eigen smaak aanpassen. Zou dan enkel functionele dingen doen. Onderstel, banden/velgen performance etc. Vind het serieus geld voor een M4.
cossiekiller zegt
Ik zou niet voor deze gaan en ook niet voor de Alfa.
In de plaats de Jaguar project 8 voor een heleboel minder. En sowieso een veel mooier geluid