• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederlandse prijs van Dacia Bigster is lekker laag

Auteur: Bas Leesberg, gepost 9 januari 2025 om 11:48 – 18 Reacties

Grote Dacia, kleine prijs.

Bij de presentatie van de Dacia Bigster kregen we zo’n beetje alle informatie die we nodig hadden. Alleen de belangrijkste informatie voor Dacia-klanten ontbrak: de prijs. Precies drie maanden later krijgen we het kostenplaatje alsnog te horen. Ook deze keer krijgt Dacia het voor elkaar om de prijs schappelijk te houden en onder directe concurrenten te duiken.

Normaal gesproken benoemen we de concurrenten pas op het eind, maar deze keer begin ik er eens mee. Dat komt omdat het belangrijk is dat je begrijpt in welke klasse je de Bigster moet indelen. De Dacia Bigster is 4,57 meter lang. Da’s net zo lang als een CX-5, iets langer dan de Volvo XC40 en de Skoda Elroq. Auto’s als de Citroën C3 zijn komen qua prijs dichterbij of duiken er zelfs onder, maar zijn dus wel een stuk minder ruimtelijk.

Motoren en uitvoeringen van de Bigster

Dacia biedt de keuze uit vier verschillende aandrijflijnen. Alle Bigsters hebben een topsnelheid op het circuit (ja echt, zo beschrijft Dacia de topsnelheid) van 180 km/u. Het sprintje van 0 naar 100 km/u duurt tussen de 9,7 en 11,2 seconden afhankelijk van de motor.

De goedkoopste aandrijflijn is een 140 pk sterke driecilinder op benzine en LPG. Daarnaast is er een mild-hybride driecilinder met 140 pk en nog zo’n zelfde hybride aandrijflijn, maar dan met vierwielaandrijving en 130 pk. De sterkste en duurste krachtbron is een 155 pk sterke hybride aandrijflijn.

Dacia Bigster
Dacia Bigster
Dacia Bigster
Dacia Bigster

Nadat je een motor hebt gekozen, moet je ook nog kiezen uit drie verschillende uitvoeringen. De instapper heet Expression en biedt de basics. Voor de avonturiers is er de Extreme-uitvoering. Hierbij krijgt de Bigster een pano-schuifdak, dakrails, rubberen vloermaten en afwasbare bekleding.

Lig je liever in een hotel dan in een kampeertent, dan zal de Journey-uitvoering je beter liggen. De stoelen hebben hierbij comfortabelere bekleding en zijn deels elektrisch verstelbaar. Daarnaast gaat de achterklep elektrisch omhoog. Voor de lancering is er ook nog een Launch Edition waarbij de hele optielijst is aangevinkt. De enige optie die de Bigster dan nog mist, is een reservewiel.

Nederlandse prijs van de Dacia Bigster

De aller-allergoedkoopste Bigster is de Expression-uitvoering van de Eco-G 140-aandrijflijn. De prijs begint bij € 31.000. Hieronder zie je alle prijzen. Opvallend is dat de chique Journey bij iedere motorisering goedkoper is dan de ruige Extreme. Mis je de Launch Edition in dit lijstje? Die is er alleen met Hybrid 155-motor en kost € 39.000.

MotorExpressionExtremeJourney
Eco-G 140 € 31.000€ 33.000€ 32.900
Mild-hybride 140€ 32.500€ 34.500€ 34.400
Mild-hybride 130 4×4Niet beschikbaar€ 39.000Niet beschikbaar
Hybrid 155€ 35.000€ 37.000€ 36.900

Concurrenten van de Dacia Bigster

  • Dacia Bigster Eco-G 140 (140 pk): € 31.000
  • Skoda Elroq Selection (170 pk, 376 kilometer range): € 34.990
  • Renault Arkana E-Tech full hybrid 145 (143 pk): € 36.290
  • Mazda CX-5 e-SKYACTIV G 165 M Hybrid (165 pk): € 46.540
  • Volvo XC40 B3 (163 PK): € 47.995

Voorlopig kun je in Nederland alleen de Mild-hybride 140 en Hybrid 155 configureren. Later volgen de Eco-G en 4×4. Eerst maar eens een rijtest doen om te zien of de Bigster ook op de weg zijn rivalen voorbijstreeft, of niet @Wouter?

Ook interessant!

  • Dacia Bigster is de grootste Dacia tot nu toe
  • De nieuwe Dacia Duster heeft een prijs
  • Deze behulpzame Dacia Jogger heeft een ongemakkelijke naam
  • De Dacia Sandero krijgt een volledig elektrische variant

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Bigster, Dacia, geld, nederland, prijs

Vorig bericht: « Zo kunnen Nederlandse bedrijven € 115.200 EV-subsidie krijgen
Volgend bericht: Volgende Tesla Model Y is een driftende mini-Cybertruck! »

Lees Interacties

Reacties

  1. RAW zegt

    9 januari 2025 om 11:55

    Van de website van Dacia: “De Hybrid 155 versie mag maximaal 1.000 kilogram trekken, terwijl de overige drie aandrijflijnen een maximaal trekgewicht van 1.500 kilogram noteren. ”

    Toch wel jammer dat de Hybrid zo’n laag trekgewicht heeft.

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      9 januari 2025 om 12:08

      Da’s inderdaad karig. Was anders een hele prettige zomervakantieauto geweest voor vele Nederlandse gezinnen. Dan toch maar aan de benzine-LPG?

      Login om te reageren
  2. pignon zegt

    9 januari 2025 om 12:00

    Zo! Een echte 4WD met ICE voor minder dan €40k

    Login om te reageren
    • pignon zegt

      9 januari 2025 om 12:03

      Overigens deze vanaf €31.100 in Frankrijk. En vanaf €24.990 voor de allereenvoudigste Essential met 140pk. Dat zijn Aygo-prijzen

      Login om te reageren
      • Bas Leesberg zegt

        9 januari 2025 om 12:10

        Ik zal het nog gekker maken: in België gaat de TCe 140 voor minimaal € 23.990.

        Login om te reageren
        • Bas Leesberg zegt

          9 januari 2025 om 12:14

          En in Duitsland ook trouwens

          Login om te reageren
          • Stefje zegt

            9 januari 2025 om 12:21

            In Duitsland komt er alleen geen BIV of andere rare belasting bij.

            Login om te reageren
  3. Johanneke zegt

    9 januari 2025 om 12:12

    Wedden dat ie zwaarder en krapper is dan de Dacia Jogger?

    Maar goed, 4wd eh. Want dat ga je gebruiken ofzo?

    Prijs is wel netjes, absoluut.

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      9 januari 2025 om 12:42

      Gewichten:
      Dacia Bigster, massa rijklaar: minimaal 1.425, maximaal 1.503
      Dacia Jogger, massa rijklaar: minimaal 1.251, maximaal 1.485

      Bigster is dus in de meeste gevallen zwaarder inderdaad.

      Krapte is lastig te zeggen, omdat ik geen afmetingen van het interieur van de Bigster heb. De kofferbak is met de achterbank omhoog veel groter bij de Jogger (708 l tegenover 464 l), maar met de bank naar beneden niet (1.819 l tegenover 1.948).

      Login om te reageren
  4. Fernando zegt

    9 januari 2025 om 15:29

    In Duitsland leveren ze ook een Essential die begint vanaf 23.990! Straffe prijs

    Login om te reageren
  5. Fernando zegt

    9 januari 2025 om 15:49

    @Bas Leesberg
    De goedkoopste aandrijflijn is een 140 pk sterke driecilinder op benzine en LPG.

    Dit is foute informatie want de Bigster komt alleen in Mild Hybrid en Full hybrid.
    Er komt geen benzine/LPG versie!

    Login om te reageren
    • Bas Leesberg zegt

      9 januari 2025 om 16:05

      Als je nu in de configurator kijkt, kun je inderdaad alleen de Mild hybride 140 en Hybrid 155 bestellen. Later komt er echter ook een Eco-G 140 aandrijflijn.

      In het persbericht schrijft Dacia: De aandrijflijn combineert een bi-fuel benzine/LPG 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met een 48V mild hybrid-system. De ECO-G 140 is binnenkort te bestellen.
      Je kunt hem ook al vinden in de prijslijst.

      Login om te reageren
      • Fernando zegt

        9 januari 2025 om 20:13

        Bedankt Bas voor de informatie

        Login om te reageren
  6. luchtgekoeld zegt

    9 januari 2025 om 18:19

    Wat gaat dit doen met de prijzen van de Duster?

    Login om te reageren
  7. Robert zegt

    9 januari 2025 om 22:54

    Stoere bak. Echt, dit is zo op het oog helemaal niet verkeerd. En die prijzen zijn, voor een nieuwe auto van dit formaat, natuurlijk een giller vergeleken met de concurrentie.

    Login om te reageren
  8. cossiekiller zegt

    10 januari 2025 om 15:05

    Waar is de tijd van een goed aangeklede Dacia Duster voor 18000€…

    Login om te reageren
  9. aerohead zegt

    10 januari 2025 om 15:37

    Niet eerder zo veel petrol heads bij elkaar zo enthausiast gezien over een Dacia 😂

    En eerlijk is eerlijk: veel (functionele) auto voor weinig geld en ziet er prima uit.

    Login om te reageren
    • aerohead zegt

      10 januari 2025 om 15:43

      En kan iemand de Edit knop fixen ?
      Ik krijg dan een lege pagina met -1 in de linkerbovenhoek

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North