
Zijwaarts laat de volgende verkooptopper van Musk zijn snoetje voor het eerst echt goed zien.
Met ruim 19.000 registraties mag de Tesla Model Y zich de bestverkochte auto van in Nederland van 2024 noemen. Net als in 2023. En dat terwijl de Model Y toe is aan wat plastische chirurgie. Tenminste, als het aan Tesla ligt. Al enige tijd wordt er gesproken over een Tesla Model Y facelift met de naam ‘Juniper’. Vandaag laat een prototype van de vernieuwde EV zich eindelijk zien.
Er gingen al eens wat foto’s rond van rondrijdende testauto’s, maar die waren allemaal aangekleed met flink wat camouflagemateriaal. Deze keer is de vernieuwde Model Y bijna helemaal bloot te zien. Wat sneeuw en de korrelige kwaliteit van het beeld verhullen nog het een en ander. Toch kunnen we wel al wat opmaken uit deze spyshots.
Model Y is een mini-Cybertruck
Helaas zijn de onderstaande drie foto’s, de enige van de blote Model Y die momenteel op het wereldwijdeweb circuleren. Kijk eens naar dat front en zeg me dat je hier niet Kosso’s EV in herkent. Daar zorgt voornamelijk de doorlopende verlichtingsstrip voor. Vanachter is er ook een lichtstrip. Daardoor doet de Juniper me denken aan de Polestar 4. En eigenlijk elke andere EV met een achterlicht over de gehele breedte.



Eerder deden geruchten de ronde dat de vernieuwde Model Y qua ontwerp dichter bij de gefacelifte Model 3 zou komen. Maar dat lijkt niet het geval. Die conclusie trek ik ook aan de hand van de verlichting.
Wanneer komt de facelift van de Tesla Model Y?
Zoals gebruikelijk bij Tesla is er weinig officiële informatie over de lancering. Ook hier moeten we het dus doen met geruchten. Volgens CarNewsChina maakt de Tesla-fabriek in Shanghai zich klaar om deze maand, januari 2025, te beginnen met de productie van de vernieuwde Model Y. In dat geval kan een presentatie niet lang meer duren. Of zijn deze foto’s ‘toevallig’ gelekt als opwarmertje?
Bekijk hieronder wat we van de huidige generatie Model Y vinden of lees er hier over.
Met dank aan Miguel voor de tip!
Is denk ik wel een verbetering. Overigens vind ik de huidige niet eens bijzonder lelijk vergeleken met de concurrentie alhoewel de model y in het wit niet fraai is. Zegt ook een boel over de concurrentie denk ik. Model 3 ook nooit lelijk gevonden, gewoon een gestroomlijnde prima uitziende sedan. Liever zo dan een nep grille en nep uitlaten.
Hopelijk is er gekeken naar het onderstel van de Y. Wat een drama is dat in de huidige. De model 3 heeft dat beter voor elkaar.
De (in China gemaakte) standard range mee eens (de goedkoopste)! Er klopt iets in de afstelling aan de achterkant van de auto. De long range / performance of alle modellen die uit Berlijn komen, die zijn allemaal wel veel beter.
Wat merk je hier aan dan? Nooit in een model y gezeten, enkel de 3, ook nog niemand over gehoord. Al zijn de meeste model Y rijders nou niet echt autokenners.
De Y deelt toch het onderstel met de 3? Bij de facelift van de 3 is deze een stuk comfortabeler geworden verwacht dit ook voor Y. Dit zou ook veel beter passen bij een crossover tov een hard/dynamisch onderstel.
Zelf kijk ik nu naar een tweedehands Kodiaq of straks de nieuwe Y. Die nieuwe Y zal met name op comfort en stilte de doorslag kunnen maken, vond die bij de Kodiaq toch tegenvallen.
Duckface wordt zetpil
Mooi! Dan gaat de prijs van de huidige Y weer omlaag.
Nog meer? Eind vorig jaar waren de aanbiedingen al ontzettend scherp.
Haha. Hoe maak je een spuuglelijk model nog lelijker? Combineer de rare ronde te hoge dakvorm met scherpe hoeken. Franz von Holzhausen is echt /de meest incompetente ontwerper in de automobiel industrie,
@mashell: ik ben bang dat Von Holzhausen enkel op mag volgen wat ome Elon zegt.
Ik zou namelijk iemand die auto’s als de Mazda Furai en eerste Tesla Model S heeft getekend niet incompetent noemen.
Psst. De eerste Model S is eigenlijk door Henrik Fisker getekend, daarom is die ook zoveel mooier dan wat er na kwam. Maar goed, zolang Elon en Franz bij Tesla blijven hebben de Europese, Koreaanse en Chinese fabrikanten een kans markaandeel terug te winnen.
Functie over vorm. Wat mij betreft de kern van elk sterk ontwerp voor massaproductie.
Wat is dan de functie van doorlopende lichtbalken? Of van die bolle vorm? Ook qua luchtweerstand is dit niet de beste vorm, door de bolle cabine is het frontaal oppervlakte groter dan strikt noodzakelijk, en voor een lage(re) cw-waarde kun je beter een stationcar-achtige vorm hebben.
Hogere frontaal oppervlakte in ruil voor beter CW waarde. De Model 3 heeft een vergelijkbare daklijn alleen de Y is hoger omdat het een ander segment is. Een station is killing voor CW waarde of je moet richting een piepkleine achterruit gaan.
Die lichtbalk is een design element die functie niet in de weg zit. Het oog wil ook wat..
Niet opgelet bij natuurkunde. Een druppelvorm is de meest aerodynamische vorm. Druppel 💧 nou zeg nou zelf sprekend een model Y!
Op Foto2 oogt het nog redelijk normaal; voor 1 en 3 is het toch de lelijke Y zoals die al was.
De voorzijde ziet er nu meer als een Chinese EV uit; nog lelijker dan die al was.
Yikes, mooi is hij er toch niet op geworden. En de Juniper lijkt al net zo als Lord Elon enkel nog extreem rechts te gaan.
Alles is relatief. Als Lord Elon gewoon rechtdoor rijdt maar de rest hard naar links is afgeslagen, zit je toch opeens helemaal rechts.
Integendeel. Als je figuren steunt (Tommy Robinson) die zelfs voor velen binnen extreem rechts te radicaal worden bevonden, als je partijen zoals het AFD met connecties met neonazi groeperingen die zelfs door de veiligsheidsdiensten als extremistisch worden bevonden aan de macht probeert te krijgen , als je als toekomstig lid van de Amerikaanse regering probeert de regering van een bevriend land omver te werpen (GB) dan ben je niet centrum maar erg radicaal..
Een radicaal vind een gematigd iemand altijd diametraal radicaal.
De grap is dat de meeste mensen in het midden begeven alleen vergeten wordt dat journalisten en media met name links georiënteerd zijn.
Natuurlijk is er ook rechtse media maar meestal een heel ander kaliber. Het is gewoon het aard van het beestje wat zich erin interesseert. Net als de in de IT hoofdzakelijk mannen zitten en in de (kinder)zorg vrouwen.
Op zich is het logisch dat de media links is. Immers in beroepen waar het om menselijk contact gericht is gaat, journalistiek, onderwijs, zorg vind je socialer en dus linkser ingestelde mensen. In beroepen waar het om geld en objecten (financiele sector, ondernemers, IT) gaat zie je meer rechtsgeorienteerdheid.
Echter vind ik de linksheid van de media vooral terug in de columns en de enorme overbelichting van wat rechtsen doen, elke tweet van Wilders, Musk of Trump is nieuws zelfs als die totaal irrelevant zijn.
God, dit lijkt wel zo’n nep variant uit GTA.
Die platte lage licht balk voor maakt alles erboven nog hoger/meer uit proportie. Vind de huidige al niet mooi, maar dit is echt verschrikkelijk.
Eerst maar eens in het echt zien.
Vind de refresh van de model 3 een flinke verbetering, heb dan ook goede hoop voor de Y
Lijkt op een verbetering, maar nu Elon Musk de marionet (of is het andersom) lijkt te zijn van engnek Trump die nog voor hij is geinaugureerd al mede NAVO landen (Canada en Denemarken) dreigt (desnoods met militair ingrijpen) grondgebied toe te eigenen hoef ik even geen Tesla meer.
Denk niet dat je alleen bent. Denemarken was qua adoptie van elektrische auto’s heel erg goed bezig. Meer dan 50% van de nieuwe wagens zijn elektrisch. Tesla is het best verkopende merk. Ben benieuwd hoe de Denen dit jaar Tesla nog gaan lusten met de uitspraken van buddy Trump over Groenland annexeren.
Je moet wel behoorlijk simpel zijn als je nu nog een Tesla koopt.
Waarom?