Dit is hem dan helemaal, de Skoda Elroq
En om maar meteen met de deur in huis te vallen. Dat ziet er wat ons betreft helemaal niet slecht uit. En dat voor een vanafprijs van € 34.990. Dus volledig binnen de SEPP subsidie grens natuurlijk. Want de nieuwe Skoda Cross-over is natuurlijk een volledig elektrisch model!
Hij is ook direct te bestellen, in drie verschillende uitvoeringen. Sterker nog, je kunt nu naar de website van Skoda gaan om hem samen te stellen. Maar lees eerst even verder.
De specificaties van de Skoda Elroq
Er is keuze uit verschillende aandrijflijnen. Zo is er de Elroq 50 met 125 kW vermogen. Dan is er de Elroq 60 met 150 kW vermogen. De Elroq 85 heeft 210 kW vermogen en een actieradius tot 579 kilometer** (WLTP). Maximale laadsnelheid van de 85 is 175 kW, dan laadt de 82 kWh accu van de achterwielaangedreven Elroq 85 in circa 28 minuten op van 10 tot 80 procent. De kleinere accu’s van de Elroq 50 en Elroq 60 laden nog sneller op, in minder dan 24 minuten. Maar hey, die accu’s zijn ook kleiner!
Maar voor die kleine 35.000 euro krijg je dus de Elroq50. Maar daar zit overigens ook direct 5 jaar onderhoud bij inbegrepen. Dat is best een aardige deal.
Op een rijtje de verschillende uitvoeringen.
Model | Vermogen | Accu | Range | Prijs |
Selection | 125 kW | 55 kWh | 374 km | € 34.990 |
Selection | 150 kW | 63 kWh | 449 km | € 37.990 |
Business Ed. | 150 kW | 63 kWh | 449 km | € 38.990 |
Business Ed. | 210 kW | 82 kWh | 579 km | €42.990 |
Sportline | 150 kW | 63 kWh | 449 km | € 41.290 |
Sportline | 210 kW | 82 kWh | 579 km | € 45.290 |
Vanaf 2 oktober, morgen dus, kan je de Elroq bestellen. In drie uitvoeringen maar met verschillende aandrijflijnen dus. De fiscale waarde van alle versies blijft onder de € 45.000.
Waar moet je de Elroq plaatsen?
Duiken we nog even in de afmetingen van de Elroq. Hij is natuurlijk een tikkie kleiner dan de succesvolle Skoda Enyaq. 4,49 meter lang en 1,88 breed en 1,65 hoog. Hiermee is de Elroq net iets langer nog dan de Ford Explorer EV die we onlangs in test hadden. en dus een kleine 15 cm korter dan een Enyaq. Alle gaten worden opgevuld door Volkswagen/Skoda/Ford met dit platform, daar kan je dus zeker van zijn.
Met deze Elroq duikt Skoda wel weer duidelijk onder de prijs van die Explorer overigens! De goedkoopste elektrische SUV in zijn segment jubelt Skoda. Dat klopt wel, maar je wilt wel minimaal die 63 kWh uitvoering natuurlijk.
Zomaar wat vanafprijzen van concurrenten
- Peugeot e2008 50 kWh (136pk): € 39.100
- Renault Megane E-Tech 40 kWh (130 pk): € 36.370
- Ford Explorer Std Range 52 kWh (170 pk: € 41.450
- Skoda Enyaq 62 kWh (180 pk): €42.990
- Volkswagen ID.3 Pro 59 kWh (204 pk): € 39.990
- Volkswagen ID.4 Pure 52 kWh (170 pk): €44.990
- Tesla Model Y RWD (299 pk): €45.990
- Volvo EX40 Single Motor (238 pk): €45.995
Zeg het maar, worden jullie verleid door de Elroq, of..? Liever een iets grotere en duurdere Enyaq, of toch een Ford Explorer?
connexie zegt
Serieuze optie, komende van een ID4. Die staat onderhand op 140K, dus in 2025 weer aan de beurt voor een nieuwe EV.
pier zegt
Dat zijn nette prijzen voor een auto van dat formaat. Geen spannende auto maar lijkt me wel een prima EV voor de lease.
potenza zegt
Wil de Born wel inruilen. Afschrijving is echter zo bizar dat doorrrijden voor een particulier de enige optie is.
DeWitteCondor zegt
Je gaat toch niet vertellen dat je een Born hebt gekocht met je own money?
Svda zegt
Dat is eerlijk gezegd wel met elke EV omdat die 2e hands niet veel meer opleveren ( kijk naar een Model 3 wat voor grote afschrijving op zit )
jerone zegt
Je bedoelt die nu 200k kilometers hebben afgelegd 5 jaar oud zijn en rond de 20k kosten?
Hoe is het met een vergelijkbare 1.5TSI Audi A4 gesteld met die waarden?
vaakbenjetebang zegt
Als zo’n ding nou ook eens een auto-ambulance van 2 ton kon trekken zou ik er nog een keer oren naar kunnen hebben over een jaartje of wat.
jippie zegt
Ik krijg hier wel een slappe piemel van.
kniesoor zegt
Men hoort je vrouw juichen op de achtergrond.
harrie zegt
Deze auto is inderdaad wel een Gerda.
RutgerK zegt
Leuke auto voor een goede prijs denk ik.
De bond voor interieurontwerpers krijgt denk ik wel steeds minder leden.
rendomjoeser zegt
Mooi ding…
…Ik sla hem over.
tjorque zegt
De neus vind ik wel cool.
Plak die op een elektrische versie van de Octavia of de Superb en ik ben geïnteresseerd.
DeWitteCondor zegt
Ik krijg hier enorme Human Nature gevoelens bij. Vast een prima auto, net zoals een boterham met pindakaas een prima lunch is.
Edge zegt
Dat is toch het hele punt van Skoda? Prima, degelijk, betaalbaar en vooral niet te spannend. Wat dat betreft is de Elroq weer een perfecte aanvulling op het gamma.
a_buis zegt
Ik snap niet dat iedereen wegkomt met die bird view plaatjes. Kleine hokken lijken slagschepen. Afgegekenen van de huizenverkoop waar een bezemkast ineens een ruime living werd. Mensen laten zich graag besodemieteren hè. Anyway ik vind m wel prima die Skoda. Lekker ruim!!
b00st zegt
Net zoals die Jeep Avenger, lijkt een leuke auto op de persplaatjes, tot je hem in het echt ziet.
PunicaOase zegt
Skoda, veel grijs plastic, kleine cross-over, bah.
Allison Burgers zegt
Je hebt liever rood plastic?
PunicaOase zegt
Als de auto rood is: ja.
cdlop01 zegt
Ontzettend saai model, prijzen doen er niet toe, dit is lease, ongetwijfeld scherpe leasetarieven. Zal suc6 worden maar wat een verschrikkelijk hok, echt, en dit straks in lease grijs. Even wachten op de R4 en R5 van Renault, veel leuker.
gilettelubbers zegt
Maar prijzen doen er toch ook toe wanneer het lease betreft?
harrie zegt
Of nog erger, Nardo grijs op je fileschuiver.
Robert zegt
Krijg nou wat, ik zie géén bi-color velgen! Het oogt in ieder geval als een EV die tig keer leuker is dan die rijdende blob, de ID.3, waarmee de Elroq (vermoedelijk) z’n basis deelt.
Motomoto zegt
Zo hee. Die is saai.
mashell zegt
Interessante vanafprijzen maar gezien de prijs van de optiepakketen is het wagentje wel erg kaal uitgerust. Er is ook helemaal geen panoramadak leverbaar.
Allison Burgers zegt
Auto die helemaal “klopt”. Dus zal vast goed gaan verkopen. Spannend gaat het alleen niet worden.
Jammer dat het tussen de wielen zo duidelijk een Enyaq is. Al hadden ze dat neproostertje bij de spiegel maar weggelaten, dan was het al minder herkenbaar geweest als een ingekorte Enyaq.
Zou wel doorsparen voor de 85. Dan heb je de nieuwe efficiënte aandrijflijn.
Freewarefreak zegt
Ik vind het er goed uitzien hoor. Mooi ding. Alleen jammer dat ie geen frunk heeft. Onder de voorkant kan je niks kwijt.
janmetdelangeachternaam zegt
De Vinex-wijk onder de auto’s
marcomanta zegt
Skoda valt toch onder de VAG? Nee dankje. Overigens wel scherp geprijst.