
Er staat voor het geld echt wel wat auto op je oprit. De Nederlandse prijs van de Volkswagen Taigo mag je scherp noemen.
Scherp, maar verwacht niet dat je meteen klaar bent in de configurator. De nieuwe Taigo werd eerder dit jaar in Europa voorgesteld. In Zuid-Amerika is het model bekend onder de naam Nivus. Ziet het als een Polo of T-Cross, maar dan in SUV Coupé vorm. Je weet wel, die echte hate it or love it carrosserievorm waar autofabrikanten lekker druk mee zijn.
Met de Europese presentatie maakte Volkswagen al heel duidelijk. We willen dit model aantrekkelijk in de markt zetten. Maar dat was een Duitser die dat zei. En een nieuw auto voor een aantrekkelijke prijs in Nederland verkopen is bijna onmogelijk. Door de hoge BTW en BPM moet je gewoon veel lappen voor alles dat vier wielen heeft en nieuw is. Het goede nieuws is dat Volkswagen de Nederlandse prijs van de Taigo onder de 30 mille heeft weten te houden.





Het begint bij 28.590 euro. Dat is de prijs per 1 januari 2022. Dan heb je de Taigo Life met een 1.0 TSI en een handbak met vijf versnellingen. Met 95 pk in deze auto ga je niet echt vrolijk worden. Het is weinig pit voor een auto van het formaat. De uitrusting is met airconditioning, een Digital Cockpit, een infotainmentscherm met touch en LED-koplampen wel oké.



Dezelfde motor is er ook met 110 pk. En dan is er nog de 1.5 TSI met 150 pk. Er volgt later een nieuwe instapper die zo’n 26.000 euro moet gaan kosten. De marktintroductie staat gepland voor januari 2022
Een B-segmenter voor 28k vind ik niet echt een scherpe prijs. Of is dit cynisch bedoeld?
Een Polo is B-segment. SUV-achtigen vallen in het J-segment. In dit geval J-segment (B).
@bernoulli: J-segment zijn mpv’s en suv’s zijn L of M 😉
@redbeams: Zie nu net dat ook die segmenten opnieuw ingedeeld zijn 😉
Ik wordt een beetje suv-crossover-coupé-moe merk ik. Geen van al deze modellen van alle fabrikanten (incl de versies van supercarmerken) doen me nog wat.
Doe dan maar de nieuwe Dacia Duster met alle opties voor dat geld en 3 jaar garantie als TCe 150 4×4 voor € 31.315,- met alle opties. Of de Bi-Fuel versie met 5 jaar garantie, en dat voor net nog geen € 24.000,-.
Oké!
https://www.dacia.nl/dealer-vinden.html
Dus voor 8000 euro minder heb je een technisch identieke Polo? Of mis ik iets?
@r3fl3x: Precies dit. Of voor het zelfde geld een GTI, het is net wat de voorkeur geniet.
Ja, Polo GTI of een gewone Golf als je wat ruimte/comfort zoekt.
Je mist de hoge instap en het niet kunnen stapelen van kratjes bier.
Ze zijn populair, dus wie ben ik om er wat van te vinden… Voor EUR 8000 extra kan je wel een hoop kratjes bier kopen en een yogamatje voor die lage instap.
Bagageinhoud van de Taigo kon ik zo gauw niet vinden, maar die van de Polo (355 liter), T-cross (455 liter) en Golf wel (380 liter). Eerlijk is eerlijk, in zo’n T-cross kan je zo waar meer kwijt maar geen idee wat daar van over blijft bij deze nieuwe lifestyle-tijger.
@r3fl3x: precies hierom wil Volkswagen dit model graag in Nederland/Europa op de markt brengen. Met een dergelijk prijsverschil mag je rustig aannemen dat de winstmarge hierop ‘riant’ te noemen is.
Dat zijn 8.000 hele dure euro’s voor als je je broze boomerbotjes wil ontlasten tijdens het in- en uitstappen.
Is dit een soort Polo Crossover / T-Cross / T-Roc Coupé? Of waar moet ik deze plaatsen in het oerwoud van VW-modellen.
@sportabgasanlage: links denk ik
Ja en waar zit nu dan de instinker? VW zal dan wel bezuinigd hebben op kwaliteit en betrouwbaarheid om aan deze onrealistische prijs te kunnen komen.
4 nepuitlaten, daarmee maak je absoluut de blits.
Ja, vreselijke trend. Kort geleden kon je hier nog om lachen als je het voorbij zag komen als plaksetje op Ali-Express. Nu zit het gewoon standaard op je R-Line!
Zolang er mensen blijven denken dat meer uitlaateindstukken ook meer power betekent blijft het voor de fabrikanten noodzakelijk iets wat een uitlaateindstuk suggereert te monteren.
Jojanneke Je weet al vooraf wie bij de F 1 wint en nu zie je weer 4 uitlaten die er niet zijn .Gaat het wel goed met je ??
Ja man. 4 nepuitlaten. Misschien moet je de foto’s ff bekijken.
Enne, zoals ik al zei: Verstappen heeft 13 van de 17 GP’s op plek 1 of 2 gestaan dit seizoen. Niet zo’n vreselijk gekke verwachting dat ie die trend voort gaat zetten de laatste 5 races. En met 2x winst en 3x 2e is ie kampioen. Dat is alles wat ik zei
Duidelijk wat Max te doen staat… Maar als je de statistiek een niveautje hoger neemt, van de laatste 7 kampioenschappen gingen er 6 naar Hamilton en 0 naar Verstappen, als die trend zich doorzet dan…
Dat is het mooie van sport, daar gebeurt van alles dat de statistiek verstoort.
28k voor de instapper van een boomer-mobiel
Het blijft mij verbazen, 30k voor een hoge polo. Maar het is normaal, ik weet het.
Off topic: op m’n iphone komen alle reacties onder artikelen half in zicht, dus bij lange reacties moet ik scrollen om alles te lezen. Weet iemand hoe dit op te lossen?
@tievdz: App afsluiten en weer openen, dan ben je daar (meestal) vanaf.
Waarom zou je nu nog een T-cross, T-rock of zelfs Golf willen?
‘Prijs is niet verkeerd’. Wellicht, maar al het andere is wèl verkeerd. Dit is zowaar nog erger dan die gebochelde Renault-SUV-coupé – een prestatie op zich.
En weer een nieuwe Volkswagen, paar modelletjes erbij en elke Volkswagen rijder heeft zijn eigen model. Pffff
SUV? Nein. Coupe? Nein.
Gewoon een hatchback op hoge pootjes. Wel aardig gelukt.
Recht op de zijkant gezien krijg ik een Ford-vibe (Focus 2 / Kuga 1), schuin van achteren bekeken gaan mijn gedachten naar de spirituele voorloper dezes, de Golf 2 Cross Country (minus achterwiel).
En in Oostenrijk nog geen 24k. BPM oplichting…
Die 150pk komt natuurlijk niet naar NL.
@azuli: niet lang naar NL