• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dit kost de Volkswagen ID.4 GTX

Auteur: machielvdd, gepost 9 juni 2021 om 20:14 – 20 Reacties

Met de GTX kun je ook als elektrische rijder toch nog twee van drie magische letters ‘GTI’ op je auto krijgen.

Er zijn weinig letters zo iconisch in autoland als de letters ‘GTI’. Volkswagen zou dus gek zijn als ze dit label weg zouden doen. Toch lijkt het erop dat de letters GTI op termijn gaan verdwijnen. Of in ieder geval de laatste letter. Volkswagen wordt namelijk volledig elektrisch en daarvoor hebben ze een nieuwe label in het leven geroepen: GTX.

GTE was ook niet onlogisch geweest, aangezien Volkswagen dit label al had geïntroduceerd op de hybride Golf en omdat E voor Elektrisch staat. Heel simpel. Toch vonden de Duitsers het nodig een nieuw label te verzinnen en dat werd dus GTX. Klinkt toch net wat hipper.

De allereerste GTX werd in april gepresenteerd. Dat was dus de ID.4 GTX. Dit is duidelijk geen auto die de Golf GTI moet doen vergeten, alhoewel de ID.4 GTX wel net zo snel naar de 100 accelereert. Dat is in ieder geval iets.

  • De Volkswagen ID.4 GTX heeft een prijs
  • De Volkswagen ID.4 GTX heeft een prijs
  • De Volkswagen ID.4 GTX heeft een prijs
  • De Volkswagen ID.4 GTX heeft een prijs

We zullen de specificaties nog even herhalen voor het gemak. De ID.4 GTX heeft de beschikking over 299 pk en dat zijn er precies 95 meer dan het voorlopige topmodel, zoals we die momenteel in de Autoblog Garage hebben. Daarmee doet de GTX 0-100 km/u in 6,2 seconden, toevalligerwijs precies even snel als de Golf 8 GTI. Je levert overigens wel wat in qua actieradius. Die komt nu uit op 482 km in de WLTP.

Sinds vandaag weten we ook wat deze topversie van de ID.4 moet kosten. De prijs van de Volkswagen ID.4 GTX komt uit op €52.190. Dat is een kleine zes mille duurder dan de ID.4 Pro met hetzelfde accupakket en 204 pk.

Concurrentie

Met deze prijs nestelt de Volkswagen ID.4 GTX zich tussen de Model 3 Long Range Plus en de elektrische cross-overs uit Zweden en Korea in. De ID.4 is wat goedkoper dan die laatste drie, maar het is ook de kleinste auto van het stel. Qua range ontloopt het elkaar niet veel, dus daar hoef je deze auto’s geen van allen voor te laten schieten. Qua vermogen (en dus ook qua snelheid) is de Polestar 2 de uitschieter, met zijn 408 pk. Kijk en vergelijk zelf:

  • Tesla Model 3 Standard Range Plus (325 pk, 448 km range): €48.980
  • Volkswagen ID.4 GTX (299 pk, 482 km range): €52.190
  • Polestar 2 Long Range Dual Motor (408 pk, 480 km range): €53.900
  • Kia EV6 Plus AWD (325 pk, 490 km range): €54.595
  • Ioniq 5 73 kWh AWD (306 pk, 460 km range): €54.400

De nieuwe ID.4 GTX samenstellen kan via de configurator van Volkswagen, alhoewel daar niet heel veel lol aan te beleven valt. Behalve natuurlijk als je daadwerkelijk interesse hebt in zo’n vlotte ID.4.

Ook interessant!

  • Volkswagen ID.5 is officieel, meteen ook als GTX
    Volkswagen ID.5 is officieel, meteen ook als GTX
  • Dit is de 'elegante' Volkswagen ID.5 GTX
  • Volkswagen ID.4 GTX rijtest en video
  • Volkswagen ID.4 GTX trapt nieuw sportlabel af

Nieuwste artikelen

  • Vergeet de MC20, dit is de Maserati MCPura
  • Video: Wat is hier het verhaal achter?
  • Dit is de nieuwe Mazda CX-5, met 2,5 liter instapper
  • Mercedes geeft EV’s mínder range bij terugroepactie, wegens brandgevaar
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, geld, GTX, ID4, Volkswagen

Vorig bericht: « Deze LEGO Lamborghini Sián bestaat uit 400.000 stukjes
Volgend bericht: Nieuwe generatie Land Cruiser is afgevallen (en stoerder) »

Lees Interacties

Reacties

  1. doublechevron65 zegt

    9 juni 2021 om 20:59

    GTX is gewoon een label wat ze uit een stoffige bureaula hebben gehaald, afgestoft en wordt als nieuw gelanceerd… de Jetta in de VS had je in een GTX-uitvoering. En de GTI laten ze gewoon een tijdje slapen en hetzelfde spelletje als nu. Volksverarschung heet dat zo mooi in het Duits.

    Login om te reageren
  2. MarcoM zegt

    9 juni 2021 om 21:06

    Doe mij de Ionic 5 maar, de VW maakt op mij geen indruk, de Polestar bijvoorbeeld duidelijk wel.

    Login om te reageren
  3. heartofsteel zegt

    9 juni 2021 om 21:30

    de oude scirocco was ook al in een GTX uitvoering leverbaar.

    Login om te reageren
  4. Pascal zegt

    9 juni 2021 om 21:36

    Toch ziet ie er in deze uitvoering best leuk uit. Als ik iets zoek wat ik EV-land nog een beetje leuk stuurt kom ik toch alsnog eerder bij de Model 3 en de Polestar uit. De ID.4 is natuurlijk wel gewoon een goed verhaal als je wat meer ruimte nodig heb.

    Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      9 juni 2021 om 23:01

      @Pascal: heb je de Ionic al in het echt gezien?

      Login om te reageren
      • Pascal zegt

        10 juni 2021 om 00:23

        Nog niet! Op de foto’s niet direct enthousiast maar wel benieuwd. Overigens vind ik de Model 3 en Polestar ook allebei geen schoonheden, maar goed.

        Login om te reageren
        • MarcoM zegt

          10 juni 2021 om 12:34

          @Pascal: de Ionic is behoorlijk groot en biedt beduidend meer dan de VW voor dat geld.

          Login om te reageren
  5. harrie zegt

    9 juni 2021 om 22:17

    Even wachten en dan hebben de dealers weer een paar honderd voorraad modellen door de strot geduwd gekregen, kun je vast oppikken met een mooie korting.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 juni 2021 om 06:43

      @harrie: zo’n ID.3 uit 2020 is een bijtellingsknaller die kopen de dealers graag groot in. Zo’n topmodel dat boven de bijtellingsgrens zit, echt niet.

      Login om te reageren
  6. cossiekiller zegt

    9 juni 2021 om 22:44

    Doe mij dat Kia dinges maar.
    En liefst nog even doorsparen voor de 580pk en grotere range-versie

    Login om te reageren
  7. jaleukhoor zegt

    9 juni 2021 om 23:09

    Ik mis de ENYAQ in het vergelijk. Goede concurrentie uit eigen huis. En smoelt wat beter vind ik.

    Login om te reageren
  8. Flatsix zegt

    10 juni 2021 om 06:43

    GTX? Daar is Renault oorspronkelijk toch mee begonnen?

    Login om te reageren
  9. arta zegt

    10 juni 2021 om 07:27

    Met drie kids mee te zeulen is die ID.4 of Enyaq een van de ruimere auto’s.
    Vermogen valt ook bij de GTX wel een beetje tegen. Prima als gezinsauto, maar verzet geen bakens.

    Login om te reageren
  10. ericc zegt

    10 juni 2021 om 07:35

    Doe mij de GTI 8 maar. Daar blijf ik dan mee rijden tot ik naar het rusthuis moet! Hoe kun je nu een sportieve badge op een loodzware auto hangen?
    Laat even de GTX en GTI een paar rondjes na elkaar op de Nürburgring doen (geen tank of laadbeurt), ben benieuwd wie er het leukst rijd! Want stoplichtsprintjes is afgezaagd.

    Login om te reageren
  11. 993carrera4s zegt

    10 juni 2021 om 08:36

    Denk dat de nieuwe Ionic de beste auto is van dit moment. Ziet er nog goed uit ook.

    Login om te reageren
  12. brera22 zegt

    10 juni 2021 om 09:57

    Leeg 2230 Kg,,
    dat word wat over 3 jaar als er MRB afgetikt moet gaan worden..

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      10 juni 2021 om 10:13

      MRB gaat komen voor EV’s, maar natuurlijk gaat dat gebaseerd zijn op CO2 uitstoot (net zoals de MRB op diesel ook al sinds jaar en dag veel hoger is dan op benzine).

      Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      10 juni 2021 om 12:35

      @brera22: eerst een paar jaar kwart tarief, dan half tarief. De mrb gaat toch op de schop.

      Login om te reageren
  13. brera22 zegt

    10 juni 2021 om 13:59

    Marcomanta…
    Maar dan ben je aardig duur uit met een auto van 2230kg…

    je denkt dat je goedkoop rijd met een BEV topt MRB word ingevoerd..

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      10 juni 2021 om 16:51

      Ook na invoering MRB ga je met een EV nog goedkoop uit zijn. EV’s zullen vergeleken bij hun benzine- en diesel broertjes een aanzienlijk aantrekkelijker tariefje krijgen, ja ook ondanks hun gewicht, let maar op.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North