
In navolging van Vencer hebben we deze week op de valreep nog een brute bak van Nederlandse bodem.
Kennen we de Silvermine 11SR nog? Dit project scheepsbouwkundig ingenieur en machinebouwer Frank van Rouendal werd in januari van dit jaar voor het eerst gepresenteerd. Destijds was het alleen nog maar een rollend chassis, met daarin een 3.0-liter zescilinder boxermotor van Subaru.
In de afgelopen maanden hebben de broers Marco en Andries van Overbeeke een body voor om het chassis ontwikkeld. Normaal worden chassis en het exterieur in een geïntegreerd ontwerpproces gemaakt, maar bij de Silermine 11SR is gekozen om het exterieur pas te ontwerpen na voltooiing van het fysieke chassis.
Het exterieur – dat straks uit koolstofvezel zal worden opgetrokken – is gemaakt “als een racepak” dat de interne onderdelen beschermt, maar tegelijkertijd veel van het chassis laat zien. Iets dat wel erg opvalt als je een blik op de achterkant werpt, waar het recht-toe-recht-aan-metaal met daaraan de haken voor de uitlaatrubbers oogt alsof het design opeens op was.

De industriële look wordt gecombineerd met wulpse rondingen aan de zijkanten. Brede heupen die overlopen in de ‘hoofdsteunen’ en achteraan plaats bieden aan een set ronde achterlichten. De welvingen lopen door tot aan de voorkant, maar in het interieur komt de chassis-look weer terug, met een prominent aanwezige rolkooi boven de sportzetels.
Het kleine windschermpje aan de voorkant laat er verder geen twijfel over bestaan dat dit een tracktoy moet worden. Er komt echter ook een straatversie, die geen 325 pk herbergt, maar het moet stellen met 225 paardenkrachten.
Hieronder de specificaties die Van Rouendal ons vandaag toestuurde:
Aluminium / Nomex® honeycomb central frame
3-litre 6 cylinder engine, 325 bhp
Ceramic coated exhaust system with catalysts and silencers
Sequential 6-speed gearbox
Gearbox oil cooler
Limited slip differential
Central locking aluminium wheels 8.5″ x 17″ front, 9.0″ x 17″ rear
Track-day tyres 235/40-17 front, 255/40-17 rear
Adjustable suspension, different spring rates available
Adjustable race dampers
Race type brakes, 4-piston front, 2-piston rear
Driver-adjustable brake balance
Brake cooling
Adjustable anti-roll bars
Quick release steering wheel
FIA approved fuel safety cells, electric fuel pump
Race seats with 6-point safety harness
Carbon fibre body with hinged front and rear sections
Aerodynamic package with splitter, flat floor & rear wing
Xenon/LED lighting
Fixed fire fighting installation
High-end ECU and power distribution module
Closed-loop Lambda and knock control
Dash display & data logger, with g-force sensors
Launch control
Video camera & video logging (option)Street options:
225 bhp engine
5-speed synchromesh gearbox
50 mm higher ride height, with softer springs
Adjustable brake balance
Manual hand brake
4-point safety harness
Composite body, individual body style possible
Central locking aluminium wheels 7.5″ x 16″
Tyres 225/45-16 front, 245/45-16 rear
Silvermine zegt ernaar te streven om in 2015 een tastbaar exemplaar gereed te hebben. Op dit moment wordt er met leveranciers gepraat over de bewerkingen, het model en de mallen. Een prijs of verkoopstart kon nog niet worden genoemd. Maar we hebben wel de eerste renders van een nieuw Nederlands autospeeltje van een bedrijf dat, net als Vencer, zonder al te veel poeha toffe producten aan het bouwen is. Een verademing.













Gaaf ding! Hoop dat ze voldoende exemplaren kunnen bouwen om ’t hoofd boven water te kunnen houden. Eigen raceklasse dan maar, à la Ginetta?
@Klassiekerrally:
..en heel snel een straat toelating graag, wat een gaaf ding is dit.
De bordeaux rode met de F1 wielen graag!
Jezus, wat is dit super cool
Mooi initiatief! Hopelijk laten ze zich omringen door de juiste mensen zodat ze het hoofd boven water kunnen houden.
@Carreza:
Victor Muller met pek en veren verjagen dus….(mocht die zijn neus laten zien)
De gentlemanversie van de X-Bow.
Ziet er gaaf uit mannen! Mooi resultaat!
ik vind het stiekem best wel gaaf, benieuwd of ze het volhouden hoop het wel voor ze
Ziet er in ieder geval beter uit dan die Rezvani / Vencer kitcar.
Als dit uit een ander land kwam zou waarschijnlijk iedereen roepen dat ie lelijk is, nu hij uit Nederland komt is hij opeens ‘gaaf’. Waarschijnlijk leuk om in te rijden, maar mooi kan je dit ding nu toch echt niet noemen, net als die andere Nederlandse wagens: Vencer en Spyker.
@fejjie: nog een glaasje azijn?
@fejjie: spyker niet mooi? Wat Is dan een mooie auto in jou ogen?
@rolov: Spyker was mooi 15 jaar geleden.
@rolov: Spijker is niet mooi nee.
@heidi: beide zeggen dat spyker niet mooi Is maar op de vraag wat dan wel mooi Is geven jullie geen antwoord.
@fejjie: Smaken verschillen. Ik vind ‘m dus wel echt mooi.
Ik hoop dat ze hem niet zo duur maken. Zodat We hem ook nog eens op straat kunnen zien.
Zit geen dak op, jammer.
Leuk initiatief!! Ben benieuwd waar het strandt…
Het heeft wel wat weg van de moderne Scuderia Bizzarinni P538 uit 2008; http://www.dieselstation.com/news/scuderia-bizzarrini-p538-a856.html

Misschien dezelfde auto als uitgangspunt genomen, de Bizzarinni P538 uit 1966-1968, dat zou kunnen. Wel een geinige interpretatie.
@Orichy:
Ziet er goed uit, hopen dat het een beetje van de grond komt.
@Corrado16v: Hopen dat het een beetje aan het wegdek kleeft :)
De achterkant mag opnieuw getekend worden, verder wel gaaf.
Aan de voorkant snap ik niet dat het raam zo ver voor het stuur zit, misschien een beetje boot-achtig maar ik vind het niet mooi. Aan de achterkant hebben ze er per ongeluk een IKEA aflegkast in laten liggen aan de onderkant, als ze die even weghalen en er een nette diffuser voor in de plaats hangen ziet het er niet slecht uit denk ik.
Verder wel een leuk ding. Ik zie er een klein beetje wat van oude Lola racewagens in terug.
@jaapiyo: De stand van de voorruit doet me enigszins denken aan de Maserati Birdcage.
@jaapiyo:
Een diffuser is zó 2012!
Eendagsvliegje
@gearhead:
Ach, dan heb ik liever dit “eendagsvliegje” dan die massa geproduceerde grijze meuk..
Het ziet er echt gaaf uit. Dat rek voor de uitlaten zou anders mogen, net als de tent stokken achter de stoelen. Maar verder…….. MAKEN GRAAG!!!!!
@roppp:
In plaats van dat rek hadden ze beter een diffuser kunnen plaatsen maar verder zou ik mijn Lotusje er zo op inruilen.
Op voorwaarde dat er een kenteken op ma natuurlijk.
@tupperware: een diffuser is wel heel gewoontjes ;-). Een rond rekje misschien
@roppp:
Dat is wel waar, zelfs een Kia Picanto heeft tegenwoordig al iets dat op een diffuser moet lijken. Dan maar helemaal geen rekje?
@tupperware: vallen de uitlaten er blijkbaar af ;-)
Mét nummer 11, strepen en “F1-banden” is het een mooi ding, zonder niet.
Ben ik de enige die vind dat de “vinnen” achter, waarin de achterlichten zich bevinden, een beetje een design knipoog zijn naar de Nederlandse oer-Daf? Vergeet de ronde lampunits en denk er een druppelvormig achterlichtje voor in de plaats…
@RRRobert: ja
Geweldig apparaat, doet me sterk denken aan een Lola T70.
Het unieke motorconcept is ook een sterk punt.
Ik heb me altijd al afgevraagd hoe zo’n Subaru B6 zou klinken met een beetje peper. Al mag die ladder en het logootje wel van de kont af. Hang die uitlaten maar ergens aan op. Een diffuser zou een flinke stijlbreuk zijn, dus dat is ook niet de oplossing.
Doe ‘m maar zoals op de headerfoto, straatlegaal, maar met de 325pk motor.
Heerlijk.
Op zich ziet het er wel leuk uit qua ontwerp alleen snap ik dat vierkante rek aan de achterkant waar de uitlaten zo knullig aanhangen niet helemaal.dit had mijns inziens mooier gekunnen .maar zoals ze zeggen de beste stuurlui……….
Woow eindelijk weer een mooie auto in deze tijd!
Super vet!
Jammer dat er altijd weer mensen zijn die denken dat ZIJ wel de sportauto van de eeuw kunnen maken…
Leuk dat je een mooie auto kunt bouwen (maar dat kunnen er 200 bedrijven in een straal van 500km rondom Utrecht)
Maar als je een kit-kar auto levert voor Ferrari prijzen kan ik je al vertellen dat de markt in deze tijden en in Nederland niet geschikt zijn voor dit soort auto’s.
Probeer het eens met een auto met een of meerdere van de volgende kenmerken:
<<14% bijtelling
<>200pk of minder dan 5kg/pk
Als je der hier 20 van verkoopt ben je een stuk stabieler bezig dat 1 of 2 auto’s van 300.000 euro… Te hoge investeringen, te labiele markt, te onzekere afname van onderdelen en van de auto…
Maar schijnbaar wil iedereen een Spijkertje doen.
Helaas… Mensen willen de anno 2015 iets anders… 14% en grote kofferbak ala Skoda Octavia, 200pk+ voor minder dan 30.000 ala Westfield. Trackday gaat nooit wat worden in Nederland waar mensen in Friesland klagen over geluidsoverlast van Zandvoort.
@schuimbekje3:
– Van die 200 bedrijven heeft er kennelijk maar een lef om zijn droom waar te maken?
– Hoezo Nederland? De wereld is groter dan dit kikkerlandje, toch?
– Een Spyker zit/zat in een totaal andere prijsklasse, dus niet te vergelijken
– Zandvoort moet eens ballen tonen. En mensen moeten inderdaad minder zeiken. Onderzoek heeft uitgewezen dat de meeste klagers te Zandvoort allemaal import is.
Dat zijn diezelfde ‘slimme mensen’ die onder de rook van Schiphol zijn gaan wonen en binnen 3 maanden aan de telefoon hingen.
Maar ik zei al; Zandvoort moet eens ballen tonen en die lui op de feiten wijzen dat zij in de buurt van een circuit zijn gaan wonen.
Punt.
OT:
Een gave auto met een erg ‘elementair’ uiterlijk…Me like!
Maar moet dat nou echt? “een body van koolstofvezel”
Dat klinkt niet goedkoop. Ik dacht dat die gast het juist simpel zou houden met een glasvezel-body.
En hopelijk komt hij ook met een iets hoger voorruit.
Maar verder is het een knap ding. Veel succes!
Het idee om het chassis te laten zien is op zich niets mis mee, de Ariel Atom toont ook z’n frame. Alleen is het hier wel behoorlijk lelijk…
Erg mooie auto! Heel benieuwd wat er van komt :)