• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niemand in Nederland wilde een Tonale, toch viert Alfa een feestje

Auteur: RubenPriest, gepost 18 april 2025 om 13:59 – 13 Reacties

Niemand in Nederland wilde een Tonale, toch viert Alfa een feestje

De Alfa Romeo Tonale productie heeft een belangrijke mijlpaal bereikt.

Feestjes moet je vieren. Zo zijn wij dan ook wel weer. Kijk, de ietwat aparte Alfa Romeo Tonale kon nooit echt boteren bij Nederlandse kopers. Naast een Giulia of Stelvio voelde het model nogal apart. Een voordeel: als je er wel eentje kocht had je iets origineels. Je komt niet ontzettend vaak een Tonale tegen op de Nederlandse wegen.

Hoewel de verkoop in Nederland niet denderend was, heeft Alfa Romeo buiten onze landsgrenzen nog best wat exemplaren weten te slijten. De Alfa Romeo Tonale is dan ook meer dan 100.000 keer geproduceerd.

Een mijlpaal waar ze bij de fabriek in Italië toch even een momentje van maakten. Geef ze eens ongelijk. Zo lekker gaat het niet bij Alfa Romeo, dus elk feestje is mooi meegenomen.

De 100.000ste Alfa Romeo Tonale die van band rolde in Pomigliano d’Arco, bij Napels betreft een Sprint-uitvoering in de kleur Rosso Alfa. Want kleurtjes, dat kunnen ze altijd heel goed doen daar in Italië.

De Tonale, geïntroduceerd in 2022, markeerde Alfa Romeo’s eerste echte stap richting elektrificatie. In tegenstelling tot de Junior, werd de Tonale nog ontwikkeld onder de vlag van FCA. Net als Stellantis, wist FCA ook maar niet Alfa naar overweldigende successen te brengen. Maar hey, ze hebben ons in de recente historie van het merk wel de 4C, Giulia en de Stelvio gebracht. Dus we klagen niet.

De Alfa Romeo Tonale voelde altijd een beetje als de vreemde eend in de bijt. Vandaar dat het model het niet zo goed deed, onder andere hier in Nederland. 100.000 auto’s klinkt misschien als veel, maar om echt van een succes te spreken moet een volumemodel toch wel meer dan een miljoen doen.

Wil je toch origineel doen? De Alfa Romeo Tonale is nog altijd in Nederland te bestellen. De Alfa met plug-in hybride aandrijflijn heeft een vanafprijs van 49.950 euro.

Ook interessant!

  • Alfa Romeo Tonale heeft extra moer en bout in rempedaal nodig
  • Wat kost een gebruikte Tonale met lekkere opties eigenlijk?
    Wat kost een gebruikte Tonale met lekkere opties eigenlijk?
  • Alfa Romeo Maserati
    Zijn Alfa Romeo en Maserati ten dode opgeschreven?
  • Gespot - Alfa Romeo Stelvio Q op mini-Stelvio

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Alfa Romeo, Tonale

Vorig bericht: « Audi A6 (C9) sedan: mooier, maar ook goedkoper dan de avant
Volgend bericht: Je bent er vroeg bij met het perfecte Vader- of Moederdag cadeau dit jaar »

Lees Interacties

Reacties

  1. PunicaOase zegt

    18 april 2025 om 15:26

    Kleur is prachtig, maar verder een wat vreemd ogende crossover.. Je ziet ze in het Zuiden regelmatig bij verhuurders.. niet per se goede deals voor Alfa Romeo..

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      18 april 2025 om 18:10

      De hoogte breedte verhouding klopt niet, daarom ziet de wagen er zo vreemd uit.

      Login om te reageren
  2. Specht zegt

    18 april 2025 om 15:44

    Als Alfa gewoon een Giulietta sportwagon had ontwikkeld ipv deze boomerSUV dan hadden ze er meer verkocht en had ik nu geen Ford Focus wagon gereden…
    Maar ja mismanagement is ook management.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      18 april 2025 om 18:26

      Ja want de Giuletta sedan is zo’n hardloper. Als de tonale al niet gekocht wordt, dan is er al helemaal geen publiek voor een SW

      Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      18 april 2025 om 18:51

      Er gaat meer mis. De SUV is heet onder de Boomers en de mensen die kleine kinderen hebben. Het zou dus als zoete broodjes moeten gaan. Maar dat doet het niet. Het eerste probleem is dat Nederland maar 8 dealers kent. Dat zijn er niet heel veel en als je niet heel centraal woont kan het 35 km zijn naar de eerste dealer. Woon je in Vaals dan is het 100 km. Hetzelfde voor Groningen en Friesland, waarvoor je naar Zwolle moet. Ja dat gaat gewoon niet.

      Dan heb je een Tonale voor 50K. En daarmee zit je in het segment van de Espace, Rafale en Kodiak. Die laatste is met 44k voor een hybride ook nog eens 6 k goedkoper. Ga je EV ipv hybrid dan is het aanbod ineens enorm. Ford heeft 3 modellen, Skoda ook, er is zat Chinees.

      Dus misschien een prima auto met Italiaanse flair, maar het is geen EV en daarmee duurder dan hetzelfde segment auto op batterijen.

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    18 april 2025 om 17:03

    Vind ‘t in z’n soort een aardige verschijning, zeker in dat introductie-groen. In ieder geval een wagen met een aansprekend eigen gezicht.

    Login om te reageren
  4. Maurice16 zegt

    18 april 2025 om 17:41

    Het verbaast me dat er zo weinig in Nederland rondrijden, zie er vaak toch wel meerdere per dag. Vaak in mooie kleuren! Voor een crossover vind ik ’t een erg leuk model! Van de Junior ben ik nog niet overtuigd.

    Login om te reageren
  5. grandmasterb zegt

    19 april 2025 om 00:28

    “Om van echt succes te spreken moet een volumemodel minstens 1 miljoen doen”

    Sorry hoor, we praten hier niet over een massaproductiefabrikant, dat is Alfa Romeo nooit geweest en wil het ook niet zijn. Alfa Romeo is voor liefhebbers en 100.000 van een bepaald model is dan uitstekend. Het is gelukkig geen eenheidsworst zoals de zeer saaie duitse 3 en ik hoop dat ze dat ook nooit zullen worden.

    Login om te reageren
  6. Stiggy zegt

    19 april 2025 om 10:14

    Waarom steeds dat gehamer op hoe slecht het wel niet gaat bij Alfa Romeo? Natuurlijk, als Alfa liefhebber gun ik ze ook eens een flinke verkoophit, maar aantallen is toch helemaal niet waar het om draait? Alfa is geen massa producent en hoeft dat ook helemaal niet te zijn. Niemand verwacht (en wil) evenveel verkochte Juniors als pak ‘m beet Kia Niro’s zien. Zeuren we bij Ferrari steeds maar dat ze minder verkopen dan Tesla? Het gaat erom of Alfa winst kan maken met de aantallen die ze doen. En dat lijkt aardig te lukken, wat ik kan vinden is dat ze sinds 2021 winst draaien.

    Login om te reageren
    • Jetlag zegt

      19 april 2025 om 16:30

      Ik wil je bubbel niet doorprikken, maar je Alfa is weldegelijk een massaproducent, net als een Kia, of Fiat. Ook Alfa Romeo is pas rendabel, als er aantallen gedraaid wordt.
      Dat dat gebrek aan aantallen door Stellantis (vooralsnog) door de andere merken gecompenseerd kan worden, zorgt ervoor dat ze geduldig zijn en hopen op betere tijden, maar louter liefhebbers en internet prospects doet de schoorsteen niet roken.
      En om de vergelijking nou met Ferrari te trekken, is al helemaal “appels met peren vergelijken”, al was het maar dat de veel hogere marges (het gebrek aan) de aantallen compenseren.

      Login om te reageren
      • Stiggy zegt

        20 april 2025 om 08:37

        Ik geloof dat je een probleempje hebt met begrijpend lezen 🤨
        Ik vergelijk Alfa niet met Ferrari, ik maak een vergelijking (Ferrari vs Tesla) om aan te geven dat je niet bij ieder merk dezelfde verkoopaantallen verwacht.

        En je gaat volledig voorbij aan het feit dat Alfa winstgevend was (het was niet ‘de andere Stellantis merken die het compenseren’).

        Genoeg reden tot zorgen overigens hoor. 2024 heeft behoorlijk ingestorte verkopen laten zien en wederom auto’s uit de markt halen zonder dat de opvolger klaar is (dat hebben we al vaak gezien) zal ze waarschijnlijk wel verliesgevend gaan maken.

        Login om te reageren
  7. Redbart zegt

    19 april 2025 om 11:02

    Mooiste crossover in de mark, door meerdere beaamd, echter anders vormgegeven dan de massa. Commodity moet het zijn blijkbaar, het moet passen binnen een bekend kader anders is het vreemd. Heb zelf ook nooit gesnapt wat mensen aan een vw vinden, mij te saai en voorspelbaar, maar voor de gemiddelde mens blijkbaar de weg, want anders bang dat de buurman er iets van vind.

    Login om te reageren
  8. Jetlag zegt

    19 april 2025 om 16:13

    Ik zie Wouter nog bij de introductie van de Tonale manisch enthousiast, in Alfa shirt en wel, de auto de hemel in prijzen.
    Hoe nu schoorvoetend toegegeven wordt dat ‘ie “ietwat vreemd” en “altijd een beetje de vreemde eend in de bijt” is, is een understatement en haast lachwekkend.

    Ik snap obv. de historie (en de huidige Giulia en Stelvio) de liefde voor het merk, maar Alfa Romeo is tegenwoordig op een speciaalkleurtje en aankleding na, maar weinig onderscheidend tov. een Fiat en niks speciaals van wat de concurrentie aanbiedt.
    Het stilstaan bij deze ‘mijlpaal’ is dan ook niet meer dan marketing, om de auto onder de aandacht te brengen, maar ik vrees dat het tevergeefs is; de Tonale is als “echte Alfa” gewoon mislukt en vergeten…
    Dat dit feestje niet met het gebruikelijke cynisme wordt belicht, maakt Autoblog mi. haast ongeloofwaardig.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North