
In de armen van Stellantis hebben Alfa Romeo en Maserati mogelijk geen toekomst meer. En dat heeft te maken met Trump.
Tarriefje hier, tarriefje daar. Als een soort Oprah Winfrey-show zijn Trump en Xi Jinping hun eigen handelsoorlog aan het voeren. Een soort spin-off van een goed lopende serie op je favoriete streamingsdienst. Terwijl andere landen vooral het dialoog willen aangaan met Trump, laat Xi er geen gras overgroeien. Wij heffingen? Jij heffingen! Hier pak aan.
Het is bijna ironisch om te zien. Alleen jammer dat de economie er zwaar onder te lijden heeft. Dat maakt het de duurste realityshow ter wereld, eet dat Rings of Power (de duurste tv-serie om te produceren tot op heden).
Alfa Romeo en Maserati
Om het wat meer op auto’s te betrekken. Alfa Romeo en Maserati zijn mogelijk kind van de rekening. Het gaat al niet goed met beide merken en de economische wispelturigheid kan desastreus uitpakken voor de Italiaanse merken. Misschien dat Meloni ome Trump nog lief kan aankijken, maar ik vrees dat het niet gaat werken.
Stellantis is op z’n zachtst gezegd niet blij hoe de dingen nu lopen bij Alfa Romeo en Maserati. De merken moeten verkopen en de Verenigde Staten vormt een deel van die markt. Zeker voor Maserati. Nu zijn Maserati’s al pittig geprijsd, maar Amerikanen moeten nu ook dealen met een tarief van 25% op buitenlandse auto’s die naar de VS worden gehaald. Die minder gewilde Maserati is nu nog minder gewild.
Alfa Romeo wist in heel 2024 slechts 8.865 auto’s te verkopen in de Verenigde Staten. Dat is een daling van 19% ten opzichte van het jaar ervoor. Maserati deed het nóg slechter. Het merk wist 4.819 te slijten in de VS vorig jaar.
Stellantis heeft inmiddels adviesbureau McKinsey & Company ingeschakeld, daarover bericht Automotive News Europe. Hoewel Stellantis verder geen enige toelichting geeft kun je inschatten hoe de situatie er met Alfa Romeo en Maserati nu voorstaat. Slecht.
Volgens bronnen wordt achter de schermen alles overwogen. Van een samenwerking met Aziatische autofabrikanten tot het verkopen van de merken. Chinese partijen zouden al interesse hebben getoond.
Italiaanse heritage in de handen van de Chinezen, klinkt toch een beetje gek. Lotus was eerder het slachtoffer van zo’n deal en om heel eerlijk te zijn is er niet veel van het oorspronkelijke DNA nog te bespeuren bij het van oorsprong Britse merk. Wachten de Italianen een vergelijkbaar scenario?





In Europa hebben ze al geen kans, want daar kopen mensen gewoon Duits fabricaat.
In de VS en China zou het misschien nog wel kunnen, maar ook daar wordt het moeilijk.
Beide merken bieden niets aan wat grootschalig zou verkopen, omdat er gewoon betere alternatieven zijn.
Voor Alfa Romeo en Maserati prijzen rijd je ook gewoon Audi, BMW, of Mercedes.
“Voor Alfa Romeo en Maserati prijzen rijd je ook gewoon Audi, BMW, of Mercedes.” Haha, wat voor een sneu figuur wil dat nou?!… Als je iets speciaal wil koop je juist niet iets van die 3, al zeker geen Audi.
Tja..
Persoonlijk hou ik van ‘ leuke auto’s’. Iedereen die dat leest denkt dan waarschijnlijk: ” duhh!”
Ik bedoel dus auto’s die IK leuk vind, alweer duhh, maar waar ik heen wil is dat dat bij mij niet met een merk te maken heeft, of een land van herkomst.
Dat houd ook in dat ik allerlei favoriete Alfa’s heb, een aantal Maserati’s, maar zeker ook Duitsers, waaronder Audi’s. Ik heb , maar dat is meer toeval, ook een aantal gehad, waarbij de keuze voor de eerste, de urquattro mede was omdat die wat veiliger weggedrag vertoonde dan een BMW 635, Porsche 944 en ook een aantal Alfa’s bijvoorbeeld.. waar ik ook naar heb gekeken. Jaren ’80 auto’s.. daar was dat nog zo. Overigens van de achterwielaangedreven auto’s was de 944 Turbo nog de stabielste..
Ik dwaal af..
Je kunt dus absoluut ook speciale dingen vinden bij bijvoorbeeld Audi, vooral in het verleden, maar ook nu nog.. en dat vinden blijkbaar veel mensen, want ze verkopen veel meer dan Alfa, wat dan ook weer.. maar dat is persoonlijk.. een nadeel is, want inderdaad, minder zeldzaam en daar doel je mogelijk ook op.
Met alle respect, maar Audi’s zijn wel erg saai, ze lijken allemaal op elkaar. Alfa Romeo heeft veel meer variatie in de modellen gehad en een fantastische heritage, zo ook Maserati.
Beide merken kunnen rustig voort bestaan mits er wel (net zoals bij Aston Martin) een geldschieter aanwezig is en/of samenwerking met een grote fabrikant (net zoals Bentley, Rolls Royce, Lotus etc.). Echte liefhebbers hebben meestal liever een zeldzame auto dan een massaal geproduceerde auto (zoals de duitse 3 eenheidsworstfabrikanten +porsche).
Joh, binnen een week of 2 roepen winneh the pooh en trumpert dat ze een deal hebben, en dat ze elkaar zulle geweldige kerels vinden. Nu aandelen kopen.
Ook zonder deze poppenkast van die mislukte sinaasappel zijn deze 2 merken ten dode opgeschreven. Ze bieden niks speciaals tov de rest, dus waarom koopt men dit nog?
Zelfde met Nissan. Die hebben niet het geld om een auto te ontwikkelen op het niveau van de concurrentie, dus de auto’s zijn minder goed. Dus koop je eerder een Mazda, Honda, Toyota, als het al Japans moet zijn. En dus gaat het merk nog verder kapot.
En dan praten we over de merken van de GTA’s, ‘ Het Beest’, Skyline, ZX en allerlei andere historische , geweldige dingen.
Enorm zonde. Overigens ben ik het niet met Lekker eens dat Alfa niks speciaals tov de rest heeft, dat is er wel.. maar je moet voor een aantal merken en auto’s, waaronder deze , maar ook bijvoorbeeld de geweldig mooie Jaguar sedans van niet al te lang geleden, eigenlijk echt geld over hebben en een beetje gek zijn.. en daarvan zijn er te weinig. Ik ben wel een beetje gek, maar heb het geld niet over..
Ik hoorde vanmiddag op het radionieuws dat Audi de export naar de VS volledig stil legt…
https://www.autovisie.nl/nieuws/audi-stopt-export-naar-vs-wiens-schuld-is-dat-juist/
Als Alfa Romeo wordt overgenomen door een Chinees merk dan koop ik geen Alfa meer.
Dus dan maar beter gelijk de stekker eruit.
Het is niet zo dat Italiaanse fabrikanten nu harder getroffen worden dan Duitse. Dus is het de vraag of ze wel bestaansrecht hebben. Europa heft 10% op auto’s uit de USA. De VS heft 2,5% op auto’s uit de EU.
Sommige Europese merken produceren in de VS, dan heb je voor die modellen niet het probleem van import tarieven
Dat is niet echt waar, die 10% vs 2.5%, want in de VS heffen ze al heel lang 25% op pickups uit Europa en laat dat nu net hun belangrijkste segment zijn.
Gemiddeld ligt het dus al heel lang redelijk gelijk.
Tja, beide merken zijn blijkbaar niet meer in staat om nog auto’s te maken die een breed koperspubliek aanspreken (Alfa) en/of zich voldoende kunnen handhaven/onderscheiden t.o.v. de directe concurrenten (Maserati). Dus of ze gaan Lotus achterna of ze sterven af. That is the way of things. Jammer maar helaas.
Volgens mij hoeft en hoefde Maserati ook geen breed publiek aan te spreken, maar wel een voldoende aantal uit hun doelgroep. Dat is eigenlijk al sinds de oprichting vaak een probleem.
Ook Alfa heeft volgens mij eigenlijk, ten minste buiten Italië, nooit echt een breed publiek aangesproken. Wel verkochten ze ooit wat meer. Waar dat aan ligt vind ik lastig te zeggen, maar een gedeelte zal zeker de historisch toch iets mindere bouwkwaliteit zijn. Een BMW, Mercedes, Volvo of Audi, maar ook bijvoorbeeld een Peugeot of een Ford heeft van oorsprong het imago dat het beter in elkaar zit. Al dan niet terecht.
Ach…. Zal ze niet missen. Oubollige auto’s met interieur van 2 generaties oud vergeleken met concurrentie. Als ze die hadden…
Zoals? Of loop je gewoon wat dertien in een dozijn comment rond te bazuinen niet gehinderd door enige kennis van zaken?
… Je hoeft trouwens niet te antwoorden.
Interieur Giulia was al verouderd toen die uitkwam. De SUV variant in het groen die ik tegenkwam vond ik eigenlijk best mislukt. Zullen vast geweldig rijden. Doet me verder helemaal niks die Alfa’s. De oudere fwd modellen hebben enorme front overhang….Maar dat is allemaal mijn mening, mag je iets mee doen of niet..
Stellantis is een clusterfuck van bijbelse proporties vanaf dag #1. Trump gaat daar niets aan veranderen behalve dat het top segment binnen JEEP nu zowaar nog onverkoopbaarder wordt aan deze kant van de plas.
Wat blijft zo’n giulia toch fraai.. en duur, helaas..
Wat nou Trump?
Het heeft alles, maar dan ook ALLES, te maken met mismanagement van Stellantis. Het is niet zo dat Alfa pas sinds vorige week tanende is.
Het is (model)strategisch een puinhoop.
4 jaar geleden zou er al een Stelvio PHEV komen.
Is er nu nog steeds niet.
De Stellantismanagers zijn gewoon drogecijfertjesneukers, zonder enig verstand van en/of passie voor deze merken.
Da’s waar maar ook ten dele, want onder Alfa zelf, bij Fiat en bij FCA was het vaak slecht. De enige hosanna-periode -na de jaren 60- die ik mij herinner was ten tijde van de 156 en 147, bijna 30 jaar geleden. En nog steeds een zeer vaste schare Alfisti die het merk op handen dragen. En ja, wat is die Giulia mooi. En hoe hebben ze dit mooie ontwerp zo weinig kunnen gebruiken voor allerlei varianten. En dan nog het motorenbeleid, met diesels en de dikste V6 eerst voorop en nooit een PHEV. Dan ben je het spoor bijster. Tavares & co. hebben hier tenslotte dik aan bijgedragen door een nogal lauwe Tonale (ja, was al in gevorderd stadium, maar nu nog niet gefacelift) en de Junior (Milano!) is ook niet kokend heet. Dus moeten de Stelvio en Giulia het gaan worden. Nu al bijna (1 maand?) uit productie en begin 2026 pas in de showroom. De Giulia verwacht ik niet eerder dan begin 2027. Een Saab 9-5 NG scenario ontvouwt zich: alles staat klaar, maar toch gaat de stekker eruit. Ik hoop het niet.
Toch is Trump wel een factor.
Een factor die een wankelende toren net kan omduwen. Ook bij juist wel goed lopende dingen, zoals bijvoorbeeld iets nogal niche als ‘ tabeltop games’, luxe bordspellen, sloopt hij een hele sector die juist enorm bloeide. Die borden en accessoires worden namelijk niet alleen veel goedkoper in China gemaakt, maar kunnen letterlijk niet in de VS worden gemaakt zonder enorme investeringen die dan weer niet uit kunnen.
Natuurlijk zijn deze merken niet ten dode opgeschreven. Alfa Romeo loopt met deze verkoop aantallen al jaren als een zombie rond en kan dat nog jaren boom houden.
Blijft dus lekker exclusief, dit in tegenstelling tot de duitse eenheidsworst meuk.
Vreemd dat op een plek voor autoliefhebbers zo onverschillig gereageerd word op het eventueel verdwijnen van 2 van de mooiste automerken ooit. Ik zou het grijze Volkswagen, Audi, enz… , niet missen in het autolandschap. Maar deze twee.
Volledig mee eens, echt onwaarschijnlijk hoe sommige het gewoon onder ” men koopt Duits…” schuiven. Wat een liefhebbers hier.
Alfa moet zichzelf gaan herpositioneren als heritage (kots) luxe merk met giga marges. Ze hebben de status dat ze die kunnen pullen.
Beide merken zijn niet relevant. Als ze al iets op de markt brengen dan lopen ze minstens 5 jaar achter tegen een prijs die niet te verdedigen valt.
Het huidige Maserati gamma is super recent … Terwijl Audi hun A3 (vermomde golf) nog eens voor de 13e keer opfrist…
En toch zie je vele malen meer oude Alfa’s rondrijden dan Audi’s en BMW’s. Die Giulia wordt in de juiste uitvoering ook gewoon weer een klassieker. Niemand die over 30 jaar in een A6 e-tron of een 330e xDrive wil rijden.
Ook de Mito en Giulietta zouden al lang opvolgers moeten hebben gekregen.
Nu gaan er geruchten over de zoveelste opvolger voor de Giulietta, maar dan als SUV.
En als er echt iets niet verkoopt dan zijn het wel SUV Alfa Romeo’s. (het zelfde geld voor Maserati)
Dit is gewoon gaaf : https://www.autotrack.nl/a/alfa-romeo-giulia-benzine-2022-57054329
Ik was gisteren op de klassiekerbeurs in Essen. Er zijn heel wat meer Alfa’s die meer dan een half miljoen waard zijn dan BMW’s (vrijwel geen enkele BMW). Alfa heeft een veel mooiere historie.