• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Niemand weet wat een PREMIUM elektrische auto is

Auteur: Wouter, gepost 10 maart 2025 om 20:58 – 22 Reacties

Ultieme luxe zo'n elektrische auto, zeker een Porsche Macan Turbo

Help autofabrikanten, help ons en help jezelf. Dit is een belangrijke vraag.

De tijden zijn veranderd en we zijn nog niet lang klaar. Ondanks dat de Europese Commissie een klein deel van de elektrische keutel heeft ingetrokken, beweegt de markt wel naar volledig elektrische aandrijving.

Een premium auto met een benzinemotor

Denk maar even met me mee. Wat is een premium auto met benzinemotor (diesel laat ik voor het gemak even gaan). Met vier cilinders ben je er eigenlijk niet, een beetje dikke auto heeft zes, acht of twaalf cilinders. Ja toch? De afwerking moet ook boven het maaiveld uitsteken en als je het echt goed, dan zitten er wat opties op jouw auto die de buurman niet heeft.

Het geluid is ook belangrijk, maar dat heb je bijna automatisch met wat meer cilinders. Toch is een beetje recente Porsche zonder sportuitlaat een beetje laf hok. Zelfs op de e-hybrid versies van de Panamera en Cayenne wordt de sportuitlaat veelvuldig mee besteld. Een premium auto moet een lekker onderstel (soms wat meer comfort, soms wat meer sportiviteit) hebben en een beetje hard gaan.

Wat is een premium elektrische auto?

In een gesprek met Volvo CEO Jim Rowan bracht hij een interessant punt naar voren. Het is redelijk duidelijk wat premium ICE auto’s zijn, maar voor elektrische auto’s is het allemaal nog niet zo duidelijk. Een beetje EV heeft voldoende vermogen, dus pure snelheid daar red je het sowieso niet mee.

Een V6 of V8 EV is er ook al niet. En een badge met het aantal accucellen op de bips van je EV is niet hetzelfde als een E63 AMG, 535i of V12 TDI badge. Een lekker geluid of een upgrade naar sportuitlaat, het is allemaal niet meer relevant. Natuurlijk doen alle merken pogingen synthetisch geluid toe te voegen, maar die zijn net zo lekker als een slechte vegetarische hamburger. Laat maar dus.

De dure elektrische auto is slechte handel

Dit zijn niet de woorden van Volvo CEO Jim Rowan, maar van ondergetekende Wouter Karssen. Dan weet je ook weer wat het waard is. Toch heb ik niet ongelijk. Natuurlijk verkocht Tesla massa’s Model S-en en X-en, toen de bijtelling laag of zelfs nul was. Eigenlijk bewijst dat punt zichzelf: dat was toen privé (en deels ook zakelijk) een verschrikkelijk goedkope auto om te rijden. Dat was dan op zich ook wel weer in lijn met de bouwkwaliteit, maar dat terzijde.

In 2019 kwam de Porsche Taycan. We konden er best enthousiast van worden, maar moesten ook nog steeds wennen. Eenzelfde traject hebben we ook gehad met versnellingsbakken met dubbele koppeling en dat is ook goed gekomen. Porsche leek een kans te hebben, maar bij de meeste eigenaren verdampte het enthousiasme. Een Taycan is echt een goede auto (nadat de eerste problemen gefixt waren), maar voor velen mistte de emotionele component. En inruilen werd huilen.

Nieuwkomer Lucid (twee ton plus) en Lotus (1,5 ton) verkopen maar mondjesmaat. De managers bij Mercedes-Benz liggen ’s-Nachts wakker van de EQE, EQS en de SUV-varianten ervan. En dan verzonnen ze daar ook nog wat AMG versies en een Maybach. Dat worden pas collectorsitems.

De Audi e-tron GT en BMW i7 doen het al niet veel beter. Nee, de elektrische auto is voorbehouden aan de arme kantoorklerk of junior accountmanager die per se elektrisch moet rijden van de baas. Diezelfde baas heeft nog een lekkere dikke benzine of diesel SUV voor de privé-vakantieritjes, maar daar heeft hij het niet over op kantoor.

Premium elektrisch

Uiteraard kwam Volvo’s stokpaard veiligheid weer voorbij in dit gesprek. Zelf ziet Volvo dat de Chinese consument meer interesse voor veiligheid krijgt, maar dat kan natuurlijk ook wensdenken zijn.

Mocht het wel zo zijn, dan heeft Volvo wel een ijzersterk verhaal. Ze kijken niet eens naar de EuroNCAP eisen, maar ontwikkelen auto’s die echt veilig zijn. In de EuroNCAP tests zit bijvoorbeeld geen frontale botsing met een paal. Maar die zijn er best veel langs wegen, sommigen geven licht, anderen hebben mooie blaadjes eraan. En regelmatig rijdt er een auto tegenaan.

Wat denken jullie? Wat wordt nog de rol van de premium merken in het elektrische tijdperk of wat is een premium elektrische auto? Veel vermogen hebben ze allemaal, dus hard optrekken en de hoek omgaan: dat wordt gemeengoed. Grote schermen en veel goodies is met dank aan Tesla, de Chinezen en de Koreanen ook gemeengoed. Moet het dan mooiere materialen zijn of inderdaad veiligheid. Of sterft de premium auto gewoon uit met verdere elektrificatie? Ooit waren golf, tennissen en skiën ook sporten voor de elite….

Ook interessant!

  • Gespot - elektrische Porsche Boxster
  • Mijn Auto: Porsche 911T van Edwin
  • Mijn Auto: Porsche Panamera Turbo van Rob
  • Terugroepactie voor Volvo EX30
    Terugroepactie voor Volvo EX30

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Marketinggezeik-en-gebakken-pr, premium, Volvo

Vorig bericht: « Tesla zakt verder weg, Elon Musk ziet 100 miljard dollar verdampen
Volgend bericht: Leuke hatchback van € 10K voor je vriendin: AB Advies »

Lees Interacties

Reacties

  1. reactief zegt

    10 maart 2025 om 21:28

    Je ziet het wel in hypercar segment dat alles om emotie gaat. Maar feitelijk eigenlijk alleen om ver piesen. Hoorde in een interview recent gezegd worden dat een hypercar minimaal 12 features moet hebben met een mooi verhaal. Zodat de eigenaar daarover kan opscheppen natuurlijk en zelf interessanter wordt…

    Dus zoiets zal ook wel voor het premium segment opdoen. Stoelen bekleed met kokosblad wat opgegeten wordt door een chimpansee en vervolgens tot een bijzonder materiaal vermaakt wordt wat zachter is als leder. Zoiets… haha

    Login om te reageren
  2. potenza zegt

    10 maart 2025 om 22:01

    Techniek gaat verder, merken kunnen hierdoor beter ‘geladen’ worden door herkenbaar design. Neue Klasse, Kia, VW: ziet er wel anders uit. Maar op de ‘motor’ onderscheiden lijkt lastig.

    Login om te reageren
  3. ericc zegt

    10 maart 2025 om 22:01

    Maw EV’s zijn saai en verdienen geen label “premium “

    Login om te reageren
  4. Fer-4S zegt

    10 maart 2025 om 22:09

    Als Taycan, en ervaren (8 jaar diverse 911) Porsche rijder van het eerste uur (inmiddels over 2x een 4S, in totaal 200.000km afgelegd), Zit premium in rij-eigenschappen; range; doordachtheid van laden op lange afstanden; en toch ook prijs. Een Porsche blijft een Porsche en een Taycan is op zich een goede auto. Ondanks dat hij het formaat ongeveer van Panamera heeft, mis ik de premium uitstraling binnenin (tov van vorig model Panamera, huidige Panamera lijkt ook wat goedkopere materialen in interieur te hebben). Het klassieke verdienmodel van Porsche (kale hooggeprijsde auto, veel geld verdienen aan de opties), gaat bij elektrisch kennelijk niet op.

    Nadelen van Taycan zijn of waren bouwkwaliteit (met mijn huidige Taycan te vaak weggesleept en voor garantie bij de dealer gestaan), Onpraktische laadruimte in de koffer voor dit formaat auto. En zeker voor de station uitvoering een bedroevige range op vakantie (met grote RS velgen, is het met 350km echt klaar) Maar dat lijkt met de facelift iets beter te zijn. Softwarematig houdt het bij Porsche nog niet over, dat staat premium in de weg. Verder vind ik het nog steeds een prachtige auto met uitstekende rij-eigenschappen.

    Ben wel huiverig voor de Macan, denk dat je met 90K voor die auto wel de grens hebt, en dan moet de uitrusting eigenlijk al compleet zijn.

    In algemene zin biedt elektrisch minder emotie, en lijkt daarmee ook een prijsplafond te zijn. Denk dat je met 140K ook wel aan het plafond zit.

    Login om te reageren
    • mpc007 zegt

      10 maart 2025 om 22:32

      Dat denk ik ook; en daarom snap ik niet dat Porsche verbaasd is dat een Taycan Turbo S een ton afschrijft in een jaar; of dat Jaguar bedacht heeft geld te gaan verdienen aan de verkoop van heel weinig maar heel dure EVs. Pure domheid, als je het mij vraagt.

      Login om te reageren
      • Fer-4S zegt

        10 maart 2025 om 23:27

        Eens, en een Taycan Turbo S heeft niet de status van een 911 Turbo S. Met een 4S heb je gewoon voldoende vermogen voor dat type auto. Jaguar lijkt me einde verhaal.

        Login om te reageren
  5. krisp zegt

    10 maart 2025 om 22:21

    Paar dingen waar ik blij van zou worden en wat zeker niet vanzelfsprekend is:
    – knoppen in een auto (ik kijk naar Tesla en VW)
    – goede infotainment, lees: snel en intuïtief te bedienen (ik kijk naar iedereen behalve Tesla)
    – goede integratie met mijn smartphone in de vorm van CarPlay v2 / Android Auto (ik kijk naar Tesla)
    – mooie materialen binnen (ik kijk naar Tesla)
    – een betrouwbare auto (ik kijk naar VW)
    – en een goede app, die vlot en intuïtief werkt. (Eigenlijk alle merken behalve Tesla)

    Specifiek voor elektrische auto’s: een groot bereik icm snel laden zodat je snel op een (verre) bestemming aankomt. Dat bereik je waarschijnlijk met een zuinige auto. Verder is goed weggedrag ook een pré.

    Eigenlijk is Tesla een premium EV, ware het niet dat er een paar serieuze afknappers zijn waardoor Tesla alsnog niet mijn keuze is.

    Login om te reageren
  6. Jopie zegt

    10 maart 2025 om 22:23

    Vroeger was premium een van de Duitse 3.
    Die hadden technologische hoogstandjes, fijne materialen en luxe die pas later bij de rest terecht kwam.
    Nu je dat bij elk merk kan zien is het niet speciaal meer en leeft premium alleen nog in de kroeg.
    Volvo is na de overname door Geely eigenlijk steeds meer Chinees geworden dus het verbaast me niets dat ze angstvallig op zoek zijn naar het begrip Premium.

    Login om te reageren
    • hotze zegt

      13 maart 2025 om 07:13

      Geely heeft te veel van hetzelfde, dat kan nooit goed blijven gaan, of Musk moet met zijn vermogen de gaten daar dichten. Volvo met z’n veilgheid, boring, dat lijkt me geen issue meer tegenwoordig. En leuke features, waar is het open pornodakje bv gebleven?Fraaie interieurs zou je je mee kunnen onderscheiden. Die grote k-schermen worden toch door de strot geduwd, maar misschien is alles gericht op de jongere generaties.

      Login om te reageren
  7. mpc007 zegt

    10 maart 2025 om 22:27

    Laat ze eerst maar eens premium elektrische auto’s maken zoals ze voorheen met benzine deden; want precies aan de traditionele kwaliteiten van afwerking, materiaalgebruik, en rij-eigenschappen schort het tegenwoordig een beetje. Een BMW i5 is minder fraai dan een i4, een Q6 minder dan de uitgaande A6, etcetera. Als ze dat al niet eens in orde krijgen hoeven ze ook niet naar de rest te kijken.

    Login om te reageren
    • Fer-4S zegt

      10 maart 2025 om 23:07

      Precies, verkeerde route van de Duitse merken om zoveel in te boeten op de gebruikte materialen. Nieuwe modellen van Porsche, BMW, etc, het is allemaal minder fraai. Jaren geleden was een E46 bijvoorbeeld de norm in zijn klasse. Met de i5 is dat niet meer.

      Login om te reageren
      • mc96 zegt

        11 maart 2025 om 00:05

        Ik vraag me af of je dat uit eigen ervaring hebt. Ik heb namelijk nu een G61 en die vind ik degelijker en beter afgewerkt aanvoelen dan de G31 LCI die ik hiervoor had. Beide nieuw gekocht (en 530e versie) dus goed vergelijkbaar. Huidige BMW is mijn 7e en van het rijtje vond ik eigenlijk alleen mijn F20 slechter qua materialen en afwerking dan het model daar voor.

        Login om te reageren
  8. audirs3 zegt

    10 maart 2025 om 23:51

    800 volt is premium.

    Login om te reageren
  9. grrrrrene zegt

    11 maart 2025 om 05:56

    Twee dingen:
    1. Premium dat natuurlijk verder dan motorgeluid en prestaties, de afwerking en comfort doen ook een hoop. Daarin onderscheidt een Taycan zich wel degelijk van een model S.
    2. Dat premium EV’s niet zo populair zijn, komt omdat de premium koper minder op heeft met milieu en subsidies. Als je vroeger de in het artikel aangehaalde V12 TDI reed, deed je dat ook niet om de kosten of het milieu, maar om de beleving en de prestaties. De mensen die nu een EV leasen of kopen, doen dat op basis van rationele afwegingen. De keuze voor premium is eigenlijk nooit rationeel, aangezien een non-premium je goedkoper en even snel van A naar B kan brengen.

    Login om te reageren
  10. Flatsix zegt

    11 maart 2025 om 06:44

    De premium EV is de auto die een stuk duurder is dan vergelijkbare auto’s zodat men succes kan uitstralen naar iedereen op de apenrots. Deze hogere prijs moet je dan kunnen uitleggen aan je vriendjes door uitmuntende interieurkwaliteit en integrale bouwkwaliteit (lees bijna geen garagebezoeken). Vermogen etc zijn idd geen USP meer.

    Login om te reageren
  11. M3 comp. zegt

    11 maart 2025 om 06:59

    Naar mijn mening geeft Wouter zichzelf al antwoordt. Premium is voorbehouden aan ICE, hoe vervelend ook voor EV rijders. Daarbij hoeven de EV rijders ook niet alles te hebben wat de ICE heeft, toch? Premium is idd het totaal pakketje met zeker het aantal cilinders. Een bmw 520 is op lange na geen alpina B5 en een Mercedes A of B klasse geen AMG of Brabus. De variatie tussen de modellen is enorm, kwa inrichting, uitvoering, wegligging en vermogen welke bij EV’s gewoonweg niet aanwezig is. Hetzelfde (en misschien wel het belangrijkste) is het karakter van de auto en status. Een EV met 1000pk (of meer) maakt totaal geen indruk. Zo zullen er ook nooit car-meatings komen voor EV’s. Dat opzicht zegt al genoeg. Het gaat om de totale beleving, en ja daar hoort ook zeker het geluid bij. Iedereen vind het mooi als een dikke V8 stationair staat te draaien, met of zonder sport uitlaat, of je het nou leuk vind of niet😉

    Login om te reageren
  12. Den zegt

    11 maart 2025 om 07:33

    Laat ze eens beginnen met oplaadsnelheid echt halen en batterij kwaliteit.

    Login om te reageren
  13. mashell zegt

    11 maart 2025 om 07:57

    De Volvo man zegt dus, vroeger moest je veel geld uitgeven voor een fijne aandrijflijn, met een EV heb je dat ook al in het basis model. Maar premium is niets anders een hoge prijs. En op de een of andere manier moet die consument het idee hebben dat die prijs gerechtvaardigd is. Dat kan door de aandrijflijn, maar er zijn ook volksstammen die zweren bij zachte aaibare en opgeschuimde kunststoffen, dat kan door handige software, goede ergonomie, door goede service (het Lexus truukje) of gewoon door imago, als je een BMW rijdt dan rijdt je een conservatieve loeizware wagen maar de medebewoners van de flat denken wel dat je het gemaakt hebt…

    Login om te reageren
  14. petroldrinker zegt

    11 maart 2025 om 11:29

    Er is in de EV geen premium auto meer, enige wat bij een EV nog telt is welke is het goedkoopst, ze rijden toch allemaal identiek aan elkaar, ze zijn allemaal even saai om te rijden.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      11 maart 2025 om 13:03

      @petroldrinker niet volledig mee eens. Ten eerste was bij ICE de term premium al heel ruim, een Audi A1 of A3 was ook premium, terwijl het vaak technisch niet anders was dan een VW of Seat. Het verschil zat het dan in merkbeleving en fraaier interieur. Dat is bij een EV niet anders.
      Ten tweede zie je ook bij EV’s dat de duurdere modellen duidelijk betere features hebben, zoals super snel laden en veel vermogen en goed rijbereik. Een Porsche Macan is overduidelijk een betere auto dan een VW ID.4.

      Login om te reageren
  15. waterisnat zegt

    11 maart 2025 om 17:58

    Ik wil heel graag horen wat premium is volgens een bureaucraat. En dat antwoord volg ik dan met passie en liefde. Het is toch gewoon heerlijk dat iemand voor mij beslist wat de waarheid is, wat deugt en waar mijn geld het beste besteedt kan worden. Ik stel dus voor dat autoblog deze prangende vraag voorlegt aan Den Haag en/of Brussel. Ik wacht met spanning op het antwoord.

    Login om te reageren
  16. killmin9 zegt

    11 maart 2025 om 23:06

    Wouter heeft een punt; EV technologie creëert bijna een gelijk speelveld wat het veel moeilijker maakt om premium te zijn. Bij premium staat al decennia op nummer 1: “de mijne is sneller dan de jouwe”. Nu EV’s gemeengoed worden en inmiddels een Hyundai sneller is dan een Porsche lijken de dagen van premium geteld. Een Zeeker-nul-nul-nogiets kost 70k full option en heeft dezelfde beleving als een Taycan 4S. Alleen de laatst genoemde kost full option bijna 100k meer. Als dat nieuws bekend wordt bij het grote publiek dan zijn je dagen als Taycan-automobielfijnproever geteld. Je degradeert net zo hard als de beurskoers van Tesla naar het niveau van iemand die het niet heeft begrepen. Daarbij krijg ik zelf de indruk dat de “Premium-merken” (de Duitse drie) daar zelf hard aan meewerken. Het is hier al benoemd door andere schrijvers; bij de laatste generaties van Mercedes, BMW en Audi zie je gewoon keihard de kostenbesparing terug in het interieur en de plastic neuzen. Daar ga je niet met plezier +100k aan besteden. En dat laatste is precies het punt. Bij Premium wil je graag dik betalen omdat het, om welke reden dan ook, zo ontzettend feestelijk en bijzonder is. Premium moet zichzelf opnieuw uitvinden of het sterft. Of dat de unieke veiligheidsfeatures van Volvo zijn? Ik waag het te betwijfelen. Ik denk eerder aan de snoei sensuele ontwerpen zoals de Mercedes EQXX of de McLaren SpeedTail.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North