
Je meisje wil wat nieuws voor naar haar werk. Welke geinige, jonge en betrouwbare hatchback moet je voor d’r kopen?
In onze huidige samenleving heeft meer dan de helft van de gezinnen 2 of meer auto’s. Beide partners moeten immers afzonderlijk naar hun part- of fulltimebaan kunnen. Dat betekent ook dat de partners allebei om de zoveel tijd een andere auto nodig hebben.
De situatie zoals ie door aanvrager Niels wordt gezegd zal voor velen herkenbaar zijn. De vrouw maakt het niet veel uit wat ze rijdt, zolang het maar betrouwbaar is. De man geeft wel iets om het uiterlijk van de auto van vrouwlief. Voor de ritjes met het gezin van vier wordt de leasebak van papa gepakt. De moeder des huizes zit dus vaak alleen in de auto of met een paar kinderen.
Natuurlijk is er ook al gezocht naar wat opties. Hierbij is gekeken naar auto’s vanaf het bouwjaar 2015. De hatchback voor mevrouw mag dus niet ouder dan 10 jaar zijn op het moment van schrijven.
De wensen en eisen van Niels voor een hatchback tot € 10.000 kun je hieronder bekijken:
Koop / lease: | Koop |
Budget: | € 10.000 |
Jaarkilometrage: | 10.000 km per jaar |
Reden aanschaf andere auto: | Vriendin zoekt een andere auto |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen, 2 kinderen ( 8 en 10 jaar) |
Voorkeursmerken / modellen: | Zit zelf te denken aan een Mini, Renault Clio, Fiat 500, Alfa Romeo MiTo vanaf bouwjaar 2015. |
Zo komen we aan de cijfers:
- Verbruik: Spritmonitor
- Brandstofprijs: United Consumers, € 2,146 per liter benzine
- Verzekering: gemiddelde van meerdere aanbieders (Allrisk, inwoner Utrecht 40 jaar, 10 schadevrije jaren)
- Motorrijtuigenbelasting: Belastingdienst
Mini (F56) 1.6
€ 9.995
2015
106.000 km

Uit de eerdergenoemde research van de partners kwamen een aantal suggesties naar voren: een Mini, Renault Clio, Fiat 500 en Alfa Romeo MiTo. Vanaf het bouwjaar 2015 dus. Daar kunnen we al een makkelijke schifting in maken. Laat de Clio (je wilde toch een leuke auto?), de 500 en de MiTo (incidenteel twee kinderen op de achterbank wordt krap) maar zitten.
De Mini van de derde generatie kan wel een goede keuze zijn. Je kunt hem binnen het budget vinden met drie of vijf deuren. Omdat je vriendin het weinig deert hoeveel vermogen ze heeft, ga voor de 1.2 turbomotor in plaats van de 1.5. De 1,2 liter driecilinder levert in benzineuitvoering 102 pk en 180 Nm. Waarom dan niet de grote motor kiezen? Bij de B38A15 1.5 kan olie lekken bij de pakking van de kleppendeksel. Ja, de 1.5 is zuiniger dan de 1.2, maar dat is verschil verwaarloosbaar.
Het 1.233 cc turbotorrertje produceert 102 pk en 180 Nm. Optrekken van 0 naar 100 km/u kan in minimaal 9,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 195 km/u. Je zult genoodzaakt zijn om voor een handbak te gaan: automaten zijn een stuk schaarser en duurder. Al gauw € 15.000. Extra jammer: De handgeschakelde MINI One heeft extreem lange versnellingen. Of vindt je vriendin dat juist een voordeel?
Kosten Mini (F56) One 1.2
- Verbruik: 1 op 14,62
- Brandstof: € 122 p.m.
- Gewicht: 1.125 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 48 p.m.
- Verzekering: € 35 p.m.
- Totale kosten per maand: € 205 p.m.
Volkswagen Up! GTI 1.0 TFSI
€ 10.500 (particulier)
2018
150.000 km

”Perfect is ‘ie niet, maar wel verschrikkelijk leuk”, vatten we de Up! GTI samen na een rijtest in de heuvels van Monaco en Italië. En dat is ie nog steeds. Zeker nu je steeds meer zware EV’s tegenkomt. Ermee rijden is dus vermakelijk, maar daarnaast ziet ie er ook niet verkeerd uit dankzij zijn GTI-styling.
Onder het guitige koetsje ligt een 1.0-liter TFSI-blok dat 115 pk en 200 Nm produceert. De Marktplaats-occasion die we als voorbeeld gebruiken, is zelfs gechipt naar 135 pk. Andere Up! GTI-occasions gaan al snel voor een paar duizend euro meer. Dat is het lastige van deze auto: er zijn er niet heel veel van gebouwd waardoor het aanbod niet groot is. Van de andere kant: heb je er een bemachtigd, dan zal de afschrijving niet gigantisch zijn.
Naast het dunne aanbod is er nog een reden waarom de Up! GTI duurder is geworden. Er kwamen nieuwe uitstootmeetmethodes waardoor de emissies van de GTI hoger kwamen te liggen. Zo steeg de vraagprijs in vijf jaar met 20 procent. Maar nu moet je er dus eentje kunnen oppikken van om en de nabij de € 10k. Bijkomend voordeel: je wilt zelf ook nog wel eens de auto van je vriendin pakken als die vrij is.
Kosten Volkswagen Up GTI
- Verbruik: 1 op 17,48
- Brandstofkosten: € 102 p.m
- Gewicht: 1.072 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 48 p.m
- Verzekering: € 47 p.m
- Kosten per maand: € 197
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 5MT
€ 9.400
2016
118.941

Dan een wat verstandigere keuze. Je mening kan hierover verschillen, maar naar mijn inziens is deze derde generatie van de Mazda 2 helemaal geen lelijke auto. En het is geen exacte kopie van een al bestaande auto. In 2015 verscheen de vernieuwde 2 als compleet nieuw model. Je kon hem toen alleen bestellen met vijf deuren, maar wel als hatchback of sedan.
Er zijn voor de Mazda 2 van de derde generatie drie benzinemotoren en een diesel in Nederland verkrijgbaar. Het zijn allemaal 1.5-motoren. De instapper heeft 75 pk, de tweede heeft 90 pk en de sterkste versie heeft 115 pk. De diesel is goed voor 105 pk. Mocht je de keuze hebben, ga dan voor de 90 pk versie. Die is niet alleen sterker dan de instapper, maar verbruikt ook minder dan de 75 pk SkyActiv.
Dan het sterkste punt van de Mazda 2: zijn betrouwbaarheid. Bezitters zijn lyrisch over hoelang de 2 meegaat zonder (grote) gebreken. Aangezien je liever geen paniekerig telefoontje krijgt van je vriendin dat ze weer langs de kant staat, is de Mazda 2 een keuze die je met je hoofd maakt. Bovendien zijn de maandelijkse kosten van deze betrouwbare hatchback ook nog eens de laagste van het stel.
Kosten Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 5MT
- Verbruik: 1 op 17,09
- Brandstofkosten: € 104 p.m
- Gewicht: 950 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 30 p.m
- Verzekering: € 37 p.m
- Kosten per maand: € 171
BMW (F20/F21) 118i LCI
€ 9.995
2016
155.000 km

Natuurlijk mag BMW niet ontbreken. We stellen de F20 1-serie aan je voor. Of de F21 als we het over de driedeursversie hebben. Begin 2015 kreeg de Einer een facelift. Het uiterlijk veranderde, maar ook de motorisering werd aangepast. De 118i waar we het hier in het bijzonder over hebben, ging van een 1,6-liter viercilinder met 136 pk naar een even sterke 1,5-liter driecilinder. Ga je dus zelf op zoek naar occasion, kijk of de 118i drie of vier cilinders heeft om het onderscheid te maken.
De 118i is een de weinige achterwielaandrijvers in dit segment. ‘Wat heeft je vriendin aan een driftige hatchback’, hoor ik je vragen. Nou, door de achterwielaandrijving en in lengterichting geplaatste motor, staan de voorwielen ver naar voren en hebben ze veel ruimte om te sturen. Makkelijk kunnen inparkeren en een korte draaicirkel. Ik trek hiermee de parkeervaardigheden van je vriendin niet in twijfel, want voor iedereen is dit lekker om te hebben, toch?
Wat dan weer wel jammer is van de RWD-opstelling is dat je achterin wat ruimte verliest. Dat komt doordat de aandrijfas en versnellingsbak daar moeten zijn. Daardoor is de achterbank wat aan de krappe kant. Is wel een betrouwbare hatchback? Qua onderhoud hebben we weinig aan te merken op de 118i. Wat we je willen meegeven: houd het inlaattraject zo schoon mogelijk. Doe je dat niet, dan kun je last hebben van minder vermogen, pingelen, meer olieverbruik en zwarte uitslag op de uitlaat.
Kosten BMW F20 118i LCI
- Verbruik: 1 op 13,5
- Brandstofkosten: € 132 p.m
- Gewicht: 1.380 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 75 p.m
- Verzekering: € 55 p.m
- Kosten per maand: € 262
Als je ÉCHT van je vriendin houdt:
Audi TT Roadster 2.0 TFSI
€ 18.250 (particulier)
2015
115.000 km

€ 10.000 steken in een betrouwbare hatchback is al behoorlijk wat geld. Maar wat als je je liefde voor je vriendin nog net wat meer laat blijken door de verdubbellaar in te zetten? Dan kun je nóg knapper spul kopen waar alle collega’s van je vriendin jaloers op zullen zijn. Iets zoals de modernste Audi TT Roadster. Heeft ze ook geen last van een achterbank waar de lolly’s en Haribo’s aan elkaar vastplakken. Er is namelijk geen achterbank!
De TT van de 8S-generatie en voorlopig laatste lijn verscheen in 2014 en wat later kwam de cabrioversie. Het 2.0-liter TFSI-blok produceert 230 pk en 370 Nm. De topsnelheid ligt op 250 km/u. Je kunt ook voor de zuinigere 1.8-liter vierpitter gaan, maar die is in aanschaf net zo duur als de versie met de grotere motor. En nogmaals: je koopt deze betrouwbare hatchback niet met je verstand, maar met je hart.
Voor een exemplaar met niet al teveel kilometers ben je al snel meer dan € 20.000 kwijt. Mocht het allemaal nog gekker mogen, ga dan op zoek naar een TTS Roadster. Denk dan aan bedragen boven de 30k.
Kosten Audi TT Roadster 2.0 TFSI
- Verbruik: 1 op 11,1
- Brandstofkosten: € 161 p.m
- Gewicht: 1.230 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 57 p.m
- Verzekering: € 77,55 p.m
- Kosten per maand: € 295,55
Bedankt voor je aanvraag, Niels!
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Audi A1 ? Ziet er in ieder geval nog beetje leuk uit voor het vrouwtje.
Het vrouwtje 🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Weet jij hoe ze eruit ziet?
Het artikel gaat sowieso over dat papa wel even een auto voor het meisje gaat uitzoeken. Een beetje zelfstandige meid vraagt je wellicht voor advies, maar bepaalt het uiteindelijk lekker zelf. Ach ja, generatiekloofje denk ik.
Mijn vrouw weet best wat ze leuk vindt maar dat past helaas niet in ons budget (Porsche 911 of Porsche Taycan). Ondanks dat ze best belangrijk vindt wat voor een auto ze rijdt heeft ze net niet de interesse om dan ook echt zelf helemaal op zoek te gaan en laat ze dat aan mij over.
Recentelijk dus een nieuwe auto mogen zoeken voor haar met een aantal eisen: elektrisch, snel, gadget-gevoel/digitaal scherm, geen SUV, niet te klein, geen hatchback, ruimte voor twee rear facing kinderstoelen zonder dat je knieën in je nek zitten als je voorin zit…
Wat is ‘t geworden, een geëlektrificeerde Volvo 145 ? 🙂
Haha nee stations en dan met name de oude en hoekige stations vindt ze verschrikkelijk lelijk.
Conclusie was een Polestar 2 of Tesla Model 3.
Nu rij ik al een Polestar 2 en ondanks dat die , by far, de betere auto is qua afwerking en comfort, is de model 3 van binnen een stuk ruimer, sneller en efficiënter. Het is dus een gebruikte model 3 dual motor geworden.
Klinkt als een i7 met het Cinema screen voor die kabouters straks als ze we naar voren mogen kijken.
Haha als we dat kunnen betalen dan kan een Taycan ook wel uit.
😂
‘Je meisje’, ‘de vrouw’. Ik weet dat internationale vrouwendag net geweest is, maar zet je zelf @Bas leesberg niet neer als een stumper die ‘het vrouwtje’ moet helpen. Het is 2025
Uit het rijtje sowieso de Mazda 2. Best een mooie auto, zuinig en betrouwbaar.
Maar niet echt groter dan de Mito die je in de inleiding al overboord gooit vanwege de ruimte…
Toch maar wel een Clio? Er staat een 1.6 rs (200 pk!) uit 2013 te koop voor 13k…..
Die MINI is wel een ‘schraapversie’ zeg.. Ik adviseer minimaal voor een Cooper te gaan, die hangen ook heerlijk aan het gas..
Moet je wel een vriendin hebben die in die prijsklasse denkt wat betreft de Auto.
Je kan er ook één hebben die eerder denkt in de prijsklasse van een “Bentley Continental GT convertible”.
Als mevrouw aardig kan rijden en de voorkeur geeft aan iets betrouwbaars is een japanse wagen waarschijnlijk de beste optie. En als dat eerste niet het geval zou zijn iets met zoveel mogelijk airbags 🙂
Zomaar ga je die Bimmer slecht zetten!?
De versnellingsbak zit helemaal niet op de achterbank en die inlaat van die B38 die word helemaal niet zo vuil als die oude directe injectie dus praat geen poep bro.
Betrouwbaar is de vraag en dan met tfsi, bmw, vag en 3 cilindertjes op de proppen komen.
Eigenlijk is er hier maar een goede keuze en dat is de Mazda 2.
En vanaf de 90 pk zijn ze allemaal te chippen naar 125 pk want de 90 is een geknepen versie.
Ligt aan welk driepittertje je hebt. Met mijn c1 nieuw gekocht in 2006, heb ik in 6 jaar tijd 365.000km mee gereden zonder gebreken. Zelf het koppelingetje heeft het gered tot die kmstand
Je moet er maar zin in hebben, 3.5ton te rijden in een koekblik…
Toyota yaris, veel betrouwbaarder worden ze niet, fijn als de vrouw/vriendin niet hoeft te zeuren over wat er nu weer stuk is.
Die laatste was niet helemaal eerlijk: immers het budget was € 10k. Bovendien zijn er twee kids, dus dan is een Audi TT sowieso niet zo praktisch. Waarom niet binnen het budget kijken naar een BMW E46. De meest ultieme versie vind je niet binnen het budget, maar er zal echt wel een mooie 318i Cabrio of 320i Cabrio te vinden zijn en dan kunnen de beide kids wel mee. En dan heb je echt een heerlijke auto. Is je budget wat groter: de 330 Cabrio in FL met 6-bak is een waanzinnig heerlijke auto.
Om de reden kinderen rij ik een kleinere auto dan mijn vriendin. Ik een sedan, zij een MPV. Was vroeger bij mijn ouders net zo. Ik zou liever de vlotte, minimaal lauwe hatch nemen dan de grote familiebak.
Ik volg je redenatie maar je moet wel zin hebben in een auto van meer dan 20 jaar oud.
Kia Rio 1.4 CVVT ExecutiveLine 109pk
€ 8.999,00
https://link.marktplaats.nl/m2242233963?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Hou je nog 1000 over ook. Hij is een beetje fout maar ik vind dat ie het wel kan hebben
Swift Sport 1.4 turbo? Opel Adam Turbo? Abarth Punto?
Kies een nette Volvo C30 uit. De vijfcilinders en zelfs t5’s zijn binnen handbereik!
Wij hadden exact dezelfde wensen voor een tweede auto die mijn vrouw hoofdzakelijk bestuurt. Het is uiteindelijk een Alfa Giulietta geworden. Gekozen voor een iets oudere met de 1.4 T-jet motor en lage km stand, die zijn lekker degelijk. Latere Multi air is dat ook wel, alleen weet je dat de variabele inlaat een keer aan vervanging toe is, die zijn niet goedkoop. 1 serie ook nog naar gekeken, maar een nette vonden we niet voor 10K en acceptabele km stand. Jaar geleden dat we de Giulietta opgepikt hebben, nog steeds erg tevreden!
Hier ook een Giulietta als 2e auto naast de elektrische lease auto. Een fijne 2.0 JTD met 200pk gechipt, een lekkere gooi en smijt auto en door de 5 deuren en redelijke kofferbak een stuk praktischer als de 159 die ik hiervoor had.
Ik zou de TS(F)I blokken uit de VAG stal uit de bouwjaren rond 2015 nou nog niet direct het label ‘betrouwbaar’ willen meegeven, ongeacht of het nu de 1.2 of 2.0 versie is. Statistisch gezien begonnen ze pas bij de introductie van de 1.5 liter versie de ellende van de voorgaande generaties een beetje onder controle te krijgen. En die werd pas rond 2019 geïntroduceerd, als ik het me goed herinner.
Uit het lijstje hierboven zou ik ook voor de Mazda 2 gaan.
Hij was al genoemd geloof ik, maar als de Alfa Mito afvalt vanwege te krap, al valt dat waarschijnlijk wel mee, beetje afhankelijk van de eigen lengte en groei verwachtingen van de kinderen.
Waarom dan niet even kijken naar een Giulietta, net een slag groter, 5 deurs, half leren bekleding, climate control, ziet er lekker uit, en hij is nog rood ook, je moet er wel even die €950 vanaf praten die hij boven je budget zit.
https://www.autowereld.nl/alfa-romeo/giulietta/1-4-t-qv-line-climate-control-pdc-lm-cruise-control-41072894/foto.html
En anders gewoon even de dichtstbijzijnde Mito opzoeken, kinderen mee nemen en even proefrijden even kijken of het echt te krap is. Ik ben zelf 2 meter en heb jaren lang met een Panda woon/werk gedaan en kinderen weg gebracht/opgehaald.
Zodra het woord “kinderen” valt is voor een groot deel van de mensen plotseling alles te krap en te klein.
Kia Picanto met 1.0 T-GDi-motor. Die zijn eenvoudig te chippen naar 145+ pk (op 900kg) en een KIA dús qua betrouwbaarhaarheid zit het wel goed. De GT-line is lekker dik uitgerust met opties die niet eens op de gemiddelde BMW zitten zoals standaard (kunst)leer, stoelverwarming, stuurverwarming, parkeercamera en parkeersensoren, cruise controle, DAB+, Android Auto en Apple Carplay, Climate Control, elektrisch bedienbare en inklapbare spiegels, getint glas, 16″ LMV, etc.
Picanto is wel een slagje kleiner dan bijvoorbeeld een 1-serie of de gewenste Clio. Rij er wel eens in en het voelt allemaal goedkoop, licht en eenvoudig.
Ik denk even helemaal outside the box. Wat dacht je van een Citroen C4 Cactus. hate it or love it. maar het concept van deze wagen is geniaal.
Het gewicht van een B segmenter (onder de 1000kg). En de ruimte van een Golf.
Loop met een grote boog om de Franse probleemauto’s heen. Google even “1.2 TCe problemen” en “Puretech problemen” en je weet genoeg.
Een leuke Opel Adam moet ook wel lukken voor dat geld.
Leuke auto maar een veel te kleine kofferbak. Daar past nog geen kratje breezers in.
Abarth 500!!!!!!
Suzuki Swift Sport. Betrouwbaar, beetje sportief en ruim genoeg.
@Bas Leesberg: kloppen de brandstof kosten van de Up! GTI wel? Hij is zuiniger dan de Mini maar komt op een veel hoger bedrag uit? Dat is raar. Daardoor worden de totale kosten ook erg stevig…