Niet-gespot: Autosalon Singen

Auteur: , 20 Reacties

Iedere autoliefhebber zal er wel eens overheen gesurfd zijn. Op de website van Autosalon Singen kun je urenlang je ogen uitkijken aan de peperdure Gullwings en F40’s, maar ook aan minder bekende modellen die tòch wel een heel eigen verhaal hebben. De tocht naar Monaco liep via Duitsland, en Singen is dan om de hoek. Hoeveel van de online collectie is er daadwerkelijk te zien?

Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series - Foto: Jim Appelmelk

Bentley Mk VI Special

De reeks begint al met een interessante mystery car. De eerste naoorlogse Bentley was de Mk VI, een model dat redelijk succesvol was en pas na vijfduizend exemplaren uit productie ging. Althans, het model werd vervangen door de R-Type, die daar een evolutie op was.
Een interessante vertakking van het model is de Mk VI Special, wat een verzamelnaam is voor rolling chassis’ met opbouw, maar óók voor exemplaren die veel later een nieuwe koets hebben gekregen, bijvoorbeeld omdat de oorspronkelijke auto een slechte koets had maar een goede motor en een goed chassis. De firma Mallalieu uit de jaren ’70 was hier erg bedreven in. Dit werd dan bijvoorbeeld gebruikt voor een hoogwaardige replica – dat woord mag ik eigenlijk niet gebruiken – van een Le Mans, maar vreemde eenden zoals afgebeeld waren ook mogelijk. De afgebeelde Mk VI Special is in de jaren ’70 ontstaan, en is geïnspireerd op de Jaguar C-Type. Het is waarschijnlijk de racegeschiedenis die de auto daarna op heeft gebouwd waardoor de huidige vraagprijs een enorme €279.000 is.

Bentley Mk VI Special - Foto: Jim Appelmelk
Bentley Mk VI Special - Foto: Jim Appelmelk

BMW 327 Cabriolet

Dat de huidige BMW’s waarschijnlijk nooit zo veel waard gaan worden als de 327 is niet heel verrassend. Vroeger was er maar een kleine markt voor dit soort auto’s, en richtten veel merken zich op een kleiner en rijker publiek. De 327 was leverbaar als coupé en als cabriolet, maar de nòg mooiere coupé bleef met een productie aantal van maar 179 stuks erg zeldzaam. Van de cabriolet werden er 1.217 gebouwd, en dat is nog steeds weinig, want nog bestaande exemplaren hebben 75 jaar achter de rug, waaronder een wereldoorlog. De afgebeelde auto heeft in al die jaren maar 25.372 km gereden, wat een erg goed teken is mits de auto niet héél lang heeft stil gestaan. Het feit dat men er €189.750 voor durft te vragen suggereert dat de zescilinder nog prima start.

BMW 327 Cabriolet - Foto: Jim Appelmelk
BMW 327 Cabriolet - Foto: Jim Appelmelk

Bugatti Veyron 16.4

Al snel zie je bij Autosalon Singen hoe groot de variatie is. Chique vooroorlogse auto’s, klassieke sportauto’s, rebuilts, en verouderde tot moderne superauto’s. In de top 10 hoogste afschrijving per kilometer vinden we waarschijnlijk de Veyron, want de fabriek heeft zelfs al moeite om nieuwe auto’s aan te smeren. Deze Veyron is een “originele”, iets dat haast zeldzamer is dan een “speciale” versie. De kleurstelling is leuk, hoewel ik het zilver zou vervangen voor lichtblauwmetallic. De auto heeft 17.500 km op de klok staan en wordt aangeboden voor 9 ton, dus om er een Nederlands kenteken op te krijgen heb je ongeveer 1,3 miljoen euro nodig. 5 ton minder dan een nieuwe, best een koopje!

Bugatti Veyron 16.4 - Foto: Jim Appelmelk

Ferrari F512M

Dit is in bepaalde opzichten één van de leukste Ferrari’s. Om te rijden? Dat zou ik niet weten. Om te zien? Ook niet per se. Waarom dan wel? Onbekend maakt onbemind. Maar ik vind zoiets juist erg interessant. In 1984 verscheen de Testarossa. Het werd meteen een groot succes, want tot en met 1991 werden er 7.177 gebouwd. Het succes kon nog makkelijk worden uitgebouwd met facelifts en updates. De 512TR was eveneens redelijk succesvol, want daarvan rolden er 2.100 van de band. De laatste versie was de 512M, waarvan er 500 werden gebouwd, en deze is dan ook maar heel zelden te zien. Het meest opmerkelijke verschil van buiten was het verdwijnen van de opklapkoplampen, wat de meeste mensen Ferrari niet in dank hebben afgenomen. De achterlichten, twee dubbele ronde exemplaren, vielen op, maar waren eigenlijk al jaren gemeengoed op veel andere modellen. Voor maar €132.890 rijd je in een vrijwel nieuwe auto, want 4.790 km doe ik op de fiets nog makkelijk binnen een jaar.

Ferrari F512M - Foto: Jim Appelmelk
Ferrari F512M - Foto: Jim Appelmelk

Horch 853 Sportcabrio

De vierring die op de grill van deze Horch te zien is bevat een heel verhaal over de geschiedenis van Horch en Audi. In 1904 werd het merk Horch opgericht door August Horch, maar in 1909 werd hij opmerkelijk genoeg wegens een conflict door zijn eigen raad van bestuur de zaak uit gegooid. De naam Horch mocht hij niet meer voeren, en dat is waar Audi begon. Later, in 1932, vormden Horch, Audi, DKW en Wanderer de Auto Union groep, wat tot uiting komt in de vierring. Dit is terug te zien op alle auto’s van deze merken die vervolgens werden gebouwd, zoals deze 853 Sportcabrio uit 1936. De prijs is op aanvraag, en dat zegt al genoeg. Het was een enorme auto die zich destijds aan auto’s als de Mercedes-Benz 500K kon meten. Letterlijk. Hij zat met zijn 5,3 meter lengte, 1,8 meter breedte, en 5 liter achtcilinder in hetzelfde vaarwater. Het is mooi om dit bij een handelaar als Autosalon Singen te zien, want zelfs met veel geluk zul je dit op straat niet tegen komen.

Horch 853 Sportcabrio - Foto: Jim Appelmelk
Horch 853 Sportcabrio - Foto: Jim Appelmelk

Lamborghini Diablo SVR

Er staan veel verschillende auto’s, maar de segmenten staan wel goed bij elkaar. In dit rijtje zien we onder andere een Veyron, Carrera GT, twee F40’s, en een MP4-12C, maar mijn oog viel nog het meeste op deze Diablo SVR. Dit is één van de 32 SVR’s die werden gebouwd om mee te rijden in merken kampioenschappen. Hiervoor werden SV’s gestript tot ze nog 1.385 kg wogen, maar het afgebeelde exemplaar is straatlegaal en heeft dus wèl weer de koplampunits. Hoe de auto voor de rest aangepast is op de openbare weg is niet duidelijk, maar de bodemvrijheid lijkt redelijk in orde. Raceversies zaten zo laag tegen de grond dat de auto een liftsysteem kreeg om bandenwissels in de pits mogelijk te maken. De zijruiten zijn eveneens à la personenauto. Voor anderhalve ton wisselt deze bijzondere Diablo van eigenaar, bijna het dubbele van wat je minimaal kwijt bent aan een Diablo, maar dan heb je iets heel bijzonders met nog geen 30.000 km.

Lamborghini Diablo SVR - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing

Destijds was het een soort experiment. Althans, het is de eerste in serie geproduceerde auto met een injectiemotor, en dat was te merken aan onder andere het brandstofverbruik en de efficiëntie. Daarnaast is het één van de mooiste Mercedes-Benz’en uit de geschiedenis, en dat maakt de auto gewild en kostbaar, zeker voor het feit dat 1.400 exemplaren best een aardige productie is. Dat het na heel wat kilometers wel erg heet wordt in de auto was destijds een reden om een roadster te maken, maar wie er nu eentje aanschaft zal er niet al te veel om malen. De 3.0 liter zescilinder werd al eerder gebruikt, maar dan met carburatie. Het verschil was te merken aangezien het maximum vermogen omhoog schoot van 115 naar 220 pk. Het is iets waar ik zelf niet zo snel bij stil had gestaan, maar ik las het toevallig: het was destijds de allersnelste productieauto. Althans… Ferrari bood een aantal modellen aan met 4 tot 5 liter onder de kap, maar deze werden in dermate kleine oplagen gemaakt dat het geen geheel eerlijke vergelijking is. Lamborghini bestond toen nog niet. Aston Martin gebruikte zescilinders die iets meer dan de helft van het vermogen ophoestten. Maserati had eveneens productiemodellen die niet in de buurt kwamen.

Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz 300 SL Gullwing - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz CLK AMG DTM

Mercedes-Benz heeft erg veel leuke bekende en minder bekende modellen gemaakt. Een auto als de CLK AMG DTM zou je haast vergeten aangezien deze zo zeldzaam is dat je er maar zelden een van ziet. Wie er graag een in het wild wil scoren kan de Köningsallee in Düsseldorf proberen. De auto is een tikje ordinair, maar dat mag aangezien hij erg veel goed maakt met de functionele achtergrond van alle opsmuk. De uitbouw herbergt enorm brede banden. Dit is een serieuze sportauto die, zonder dat compromissen gemaakt zijn, afgeleid is van de CLK. De V8, uitgerust met compressor, is in staat 582 pk te leveren, wat genoeg is voor een 0-200 van nog geen elf tellen. Hierin word je geassisteerd door een snelle automatische vijfbak. Wie dit met de wind door de haren graag wil ervaren is aangewezen op de CLK AMG DTM Cabriolet. Deze “Silberpfeile” wordt voor €174.900 aangeboden.

Mercedes-Benz CLK AMG DTM - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series

Een SL350 is al snel. De SL 63 AMG is nog veel sneller. Een SL 65 AMG heb je eigenlijk niet nodig. En een SL 65 AMG Black Series dan? Die heb je niet nodig, en bovendien kan het dak niet open. Toch bestaat hij, en dat is maar goed ook, want over the top is vaak het leukste. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is biedt Autosalon Singen vier (!) exemplaren aan, maar wie daadwerkelijk in de showroom heeft rondgelopen is er maar één tegen gekomen. Zo gaat dat, want de showroom is relatief klein. Waar de SL 65 AMG voor een auto met meer dan 600 pk onder de kap nog best onopvallend is, heeft men er bij de “BS” veel aandacht in gestoken om de auto van de daken te laten schreeuwen wat hij allemaal kan; vergelijk het met hoe de CLK AMG DTM eruit ziet. Uit interesse kijk ik op de website van Mercedes-AMG. Wanneer ik op “specs” klik zie ik tot mijn grote verrassing alléén iets over het brandstofverbruik staan…

Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series - Foto: Jim Appelmelk
Mercedes-Benz SL 65 AMG Black Series - Foto: Jim Appelmelk

Rolls-Royce Phantom II Brewster Huntington L.W.B.

Vlak naast de enorme Horch stond een nog grotere Rolls-Royce Phantom II met lange wielbasis. Hoewel dit destijds één van de allerduurste auto’s ooit was, en maar een fractie minder exclusief uit was gerust dan de Bugatti Type 41, is er eigenlijk maar verbazingwekkend weinig van de nieuwprijs over, zeker als je je realiseert dat de prijs van de Horch niet eens wordt genoemd. Voor €140k rijd je in een auto waarvan tussen de assen al een kleine vierzitter past, maar destijds hadden veel auto’s een relatief grote wielbasis. Het is iets voor de èchte verzamelaar, voor de connaisseur, en dat is waarom deze bijzondere auto eigenlijk relatief weinig kost.

Rolls-Royce Phantom II Brewster Huntington L.W.B. - Foto: Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom II Brewster Huntington L.W.B. - Foto: Jim Appelmelk

Morgen en overmorgen zien jullie welke twee auto’s de meeste indruk op mij maakten.



20 reacties

Ik surf vaak naar deze site, ongelooflijk wat ze daar hebben staan.
Die 300SL is echt fantastisch mooi! En die Horch ook! Alles is mooi!!!
Zeer zeker mooi spul staan bij Autosalon Singen.

Maar wat dacht je van deze?
Elite Garage in Zwitserland.

http://www.elite-zuzwil.ch/index.php/home.html

1000+ auto’s op voorraad.
Aston Martins, veel snelle Audi’s waaronder een Urquattro, Ferrari’s, Porsches, Alpina-BMW’s, BMW’s uit de M-reeks en 2002 turbo, Lamorghini’s…
Etc etc.
@ivodeurne:

Lamorghini’s? Ik hoop dat die mooie blauwe er nog staat, alleen die is al erg mooi om te zien…
@ivodeurne: wat een ziek bedrijf…. Gewoon 16 RS6en ofzo….. Exclusieve auto’s zijn opeens niet zo exclusief meer….
Die 300SL steekt er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit. Tijdens de preview van de CLA op het hoofdkantoor van Mercedes Nederland stond er ook één tentoongesteld en wat een schitterende auto blijft het toch. Mooier dan de 300SL wordt het naar mijn mening gewoon niet. Staat op #1 op mijn automotive bucket list om eens te rijden.
Die F512LM is met z’n 328 grilletje toch wel heel erg uit verhouding getrokken…… Als er een originele grill op past, zal ik het serieus overwegen
@ropbp: Is een aangepaste F355 bumper. En als het goed is zou de originele Testarossa bumper moeten passen. Zelfde buitenmaten.
Mag je daar gewoon binnen? Ik doe deze zomer een roadtrip door duitsland naar vele autoplekken en deze staat op de lijst! Maar ik betwijfel het dat 2 jonge gasten met een alfa daar binnen gaan mogen :P!
@technopatat: Iedereen mag gewoon naar binnen. De mensen die daar werken zijn ook wel aardig. Niet van die arrogante gasten die je hier in Nederland vaak hebt.
@clioracing: Thx! Staat met een fluostip op de roadtrip map aangeduid!
Duitse über-snoepwinkel! En die Gullwing…. *kwijl*
Ben er een keer geweest, echt bizar wat een fantastische collectie daar opgepropt staat in een een pand waar de VW dealer zich bijna voor zou schamen. Die 512M wil ik overigens nomineren voor de meest mislukte facelift ooit.
niet alle auto’s die op de site staan, staan bij het bedrijf zelf, soms hebben ze bijvoorbeeld ferrari enzo’s, koenigseggs en zeldzame zonda edities, maar die zijn daar vaak op de foto geweest en die neemt de eigenaar weer mee naar huis totdat er geïnteresseerden zijn.
Op de 512M die je duidelijk stijl elementen die zijn voortgezet (en verbeterd!) op de 550 Maranello.

Voor mij de Diablo of de CLK-DTM
Doe mij maar die oranje GT3 RS op de achtergrond (van de Ferrari foto’s). Gewoon de beste 911 die te koop is geweest. Al die kitcherige miljonairs auto’s hoef ik niet.
Heel gaaf bedrijf. Als ik in de buurt ben probeer ik er altijd even langs te gaan. Trouwens, zie ik nou dat er rond sommige auto’s hekjes staan?! Dat vind ik nou wel weer een beetje jammer. Dat was eerst niet.
@ivodeurne, bedankt voor de link!
Leuk stukje dit, altijd al eens van plan geweest om daar te gaan kijken.
En als je dan toch die kant op gaat, kan je misschien ook meteen langs Stuttgart gaan voor het Porsche en Mercedes museum… En Meilenwerk.
@replicant:
Bij het MErcedes museum ben ik vorig jaar geweest, dat is heel erg indrukwekkend! Groot en vol met interessante dingen en leuke auto’s. Er staan ook veel bijzondere bedrijfsauto’s en bussen trouwens.
@appeltje
Klopt ja, ik ben er een paar maanden geleden ook geweest toen ik de nieuwe auto daar ging ophalen. Ik ben er toen drie dagen geweest, maar er is daar zoveel ‘auto’ dat ik geen tijd meer had om nog langs Singen te gaan.
Zo’n CLK AMG DTM doet me altijd meteen denken aan Kim Dotcom en dat filmpje met Kimi op de Nordschleife.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).