Niet ondenkbaar: Formule 1-auto’s met gesloten cockpits

Auteur: , 49 Reacties

Een dichte cabine in de Formule 1. Na de onfortuinlijke crash van Jules Bianchi is het weer onderwerp van gesprek.

Eén van de grootste voorstanders van een gesloten cockpit in de F1 is Fernando Alonso. De Spaanse coureur, die twee jaar gelden zelf bijna de F1-bolide van Grosjean kopte, zei vorige week voorafgaand aan de Grand Prix van Rusland dat de grootste ongelukken de laatste jaren allen hoofdblessures betreffen. “Dus dat is waarschijnlijk één van de plekken waar de veiligheid nog niet optimaal is.” Alonso is daarom van mening dat er moet worden nagedacht over een gesloten cockpit. Iets dat de FIA enkele jaren terug al heeft gedaan, maar niet tot wijzigingen in het reglement heeft geleid.

Mercedes-teambaas Paddy Lowe zet daar tegenover dat ook een dichte cockpit Bianchi niet had kunnen helpen. Als we naar de uitzonderlijk harde aanvaring met de takelwagen kijken, dan heeft hij daar beslist een punt. “Als de rollbar van de auto afgevlogen was, was er nog veel meer schade geweest. Dan zouden er scherven rondgevlogen zijn die niemand bij zijn hoofd in de buurt wil hebben.” Aldus Lowe tegen Auto, Motor und Sport.

Maar hoe zou een dichte F1-bolide er eigenlijk uitzien? De illustrator van Iacoski Design neemt alvast een voorsprong en creëerde een Ferrari met een gesloten koepel. Het is even wennen. Sterker nog, het op deze wijze afdichten van de cockpit maakt het F1-spektakel een stuk onpersoonlijker, als je het ons vraagt.

Maar zou de FIA zoiets in overweging moeten nemen om de veiligheid van coureurs naar een hoger niveau te brengen?



49 reacties

Die render ziet er beter uit dan de hokken waar ze nu mee rijden.
Helaas niet realistisch, de ruimte tussen de cockpit en de achterzijde is te kort om alle reut kwijt te raken. De rijder zit waar nu de tank geplaatst is….
@jrk68: De huidige aandrijving van een F1 auto is heel lang voor een aerodynamisch voordeel te kunnen behalen. Maar het is bekend dat de versnellingsbak expres zo lang en smal mogelijk gemaakt word. Dus technisch gezien kan de power unit op zo’n kleine plaats zitten, alleen is dat niet erg effeicient
Heb me altijd afgevraagd waarom dat niet allang gedaan is. Is toch aerodynamischer? Of zie ik dat verkeerd? En airconditioning. Airconditioning?? Ja airconditioning. Die coureurs komen altijd zwetend uit hun auto, ik kan me voorstellen dat het de concentratie en daarmee de rondetijden ten goede komt als die jongens wat koeling krijgen en zich dus beter kunnen concentreren. Of brengt dat zo veel meer gewicht en extra verbruik met zich mee dat dat juist een negatief effect zou hebben?
@s82000: Dat laatste is sowieso het geval, een airco-unit weegt gewoon een paar kg die je zeker terug gaat zien in de rondetijd.

Als ze gesloten gaan rijden moet het echter wel worden toegepast denk ik, de temperatuur in de open cockpit wordt al rond de 50-70 graden als ik me niet vergis. In de gesloten LMP wagens wordt bijvoorbeeld ook al (verplicht) airco toegepast omdat de temperatuur anders niet meer uit te houden is.
@motoragent:
Yep, daar is het verplicht, de cockpit Temp. mag de 32 graden niet te boven gaan.
@jrk68: valt goed mee, als ik me niet vergis is in de cockpit van alonso in maleisie 52° celcius gemeten
@s82000:
Het idee is al een aantal jaar geleden besproken. Toen vanwege de crash van Fernando Alonso op Spa. Het idee werd afgeschoten doordat men een gesloten cockpit niet veilig vond als de auto op z’n ‘dak’ terecht zou komen.
via Android app
Hoe moeten ze dan straks hun middelvinger naar elkaar opsteken?
Tja het geeft mij een nogal dubbel gevoel.
Enerzijds snap ik de roep naar veiligheid, anderzijds vraag ik me af of je niet gewoon met gevaar moet “accepteren”. Als je met een auto , die open is in de buurt van de helm, dergelijke snelheden rijd, tja dan ligt er gevaar op de loer. Maar is dat gevaar niet juist de charme van de sport?
Als we terug kijken naar de afgelopen 20 jaar, dan is het slechts 1 maal gebeurd dat er een dodelijk ongeluk was.
Had een dichte cockpit dit ongeluk ( de nasleep er van ) kunnen voorkomen? Ik denk persoonlijk van niet. Het enige ongeluk waar ik me voor kan stellen dat het erger had kunnen voorkomen is het ongeluk van Massa.
Die actie van Grosjean had naar mijn idee met een dakje ook nie theel veel extra schade kunnen voorkomen.
Motorsport is dangerous staat er op een kaartje wat je bij de circuit ingang koopt…. het hoort er bij. If you can’t stand the heat, get out of the kitchen
@gertjan2012: Denk dat je in die 20 jaar best wel wat gemist hebt mbt. openwheel racing.. Is wel vaker voorgekomen dat er coureurs zijn overleden..
Ik moet zeggen dat het er prima uitziet. EN als het de veiligheid verhoogt, waarom niet? Maar moeten dan alle open wiel klasse auto’s van een dak worden voorzien? (Formule Ford, F3, Indy, Formule Renault V6 etc).
Exact dezelfde discussie, een kleine week geleden slechts… Joehoe, geen dank.

http://www.autoblog.nl/nieuws/is-het-tijd-voor-een-gesloten-cockpit-in-de-formule-1-70905
@phaeton: Je weet dat we daar naar linken in dit artikel? En dat dit artikel daar een vervolg op is met uitspraken van F1-insiders en een stapel renders van een F1-auto met cockpit?
@ricardo: Mwah, eentje uit AMS dan. De eerste is van Alonso, waar in het vorige artikel ook al naar werd verwezen. Net zoals dat boven het vorige artikel ook al een render stond.

Met een extra (stapel) render(s) verandert de discussie die nu wordt gevoerd ook niet. En om nou binnen een week twee keer dezelfde discussie te voeren is gewoon zinloos.
Als je het helemaal veilig wilt maken, maak je er afstandsbestuurbare autootjes van. Zitten de coureurs thuis veilig op de bank met een stuurtje in hun handen.
als dit ooit mag gebeuren dan is de F1 helemaal verneukt, kan er niet meer van maken
Een dichte cockpit had denk ik niet geholpen bij zo’n crash als die van Bianchi.
Open single seater racing is cool omdat het open single seater racing is. Je ziet iemand werken. Tegen de auto en de elementen. Dat is een beetje de charme dr van. Freak accidents als die van laatst gebeuren. Ook met cockpit. En ook daar zal soms een cockpit niet genoeg zijn. Sinds Senna/Ratzenberger zijn er geen coureurs meer dodelijk verongelukt. Iets wat gezien de snelheden en sommige banen best impressive is. Dan denk ik, laat het maar zo. Ging goed, gaat goed. Tenzij je keihard op een kraan botst. Hoe verschrikkelijk ook, een noodlottig ongeval.
@E34M5Touring: De charme van een open single seater is er toch al grotendeels af sinds je alleen nog maar een koppie uit de auto ziet steken. Vroeger zag je tenminste nog dat het echte personen waren die in de wagen zaten, tegenwoordig zit ik al verbaasd te kijken als ik een keer de ogen van de coureur kan zien door het vizier.
@motoragent: Is ook wel zo. Maar het heeft toch meer een link met een coureur op de een of andere manier. Ik vind de open racers op Le Mans ook zoiets. Met die snelheden, en dan 24u lang. Dan ben je wel een kerel vind ik. En dat coureurs meer ingekapseld zitten heeft er denk ik ook voor gezorgd dat we sinds Senna geen dodelijke slachtoffers hebben gehad.
@motoragent:
Ja, natuurlijk heeft het zijn charme.
Helaas is het niet zo dat er sinds die dodelijke ongevallen op Imola in 1994 geen doden meer gevallen zijn. In de F1 inderdaad niet maar in 1995 liet Marco Campos het leven in de F3000 op Magny Cours http://www.youtube.com/watch?v=VWAAbpPlsSk (alleen kijken als je een sterke maag hebt.
Liet voormalig F1 coureur Michelle Alboreto in 2000 het leven op de Lausitz in een Audi R8.
http://i374.photobucket.com/albums/oo189/tuttle76/Alboreto_Fatal-1.jpg
En Henry Surtees in 2009 in de F2 nadat hij een wiel in zijn cockpit kreeg. http://i374.photobucket.com/albums/oo189/tuttle76/Alboreto_Fatal-1.jpg
Er is dus zeker iets te zeggen voor de gesloten cockpit.
@jrk68: Dat filmpje is wel heftig… kende ik nog niet.
Daar zie je gewoon dat hij al dood is als hij de vangrail raakt.

Off-Topic het laatste plaatje is hetzelfde als het plaatje dat je erin ge-HTML’et hebt.
@mercedesclk350:
Ik zie het nu ook, dank je.
Dat had dus deze link moeten zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=0eHU5Bqe_4Q
Gesloten cockpit of niet, er gaan een keer koppen rollen.
Ziet er eigenlijk nog best vet uit! Maar nee liever niet…
Dan heb je een LMP1 wagen…
Vind het wel erg mooi!
Met al die veranderingen en regeltjes zal het me niets verbazen wanneer over 10 jaar de formule 1 verreden wordt in een Renault Clio ofzo.
Heel eerlijk… ik vind het er nog niet eens zo slecht uitzien, maar zoiets zou werken bij incidenten zoals bij Massa met die veer en totaal niet wat Bianchi is overkomen! Dan was zelfs die koepel versplinterd… Die takelwagens gewoon pas de baan op zodra de trein voorbij is EN tussen de wielen dicht maken net als bij vrachtwagens.
Ik vind hem er goed uitzien. Ik ben voor. Zeker in het zwart. Maar wat doe je bij de nachtrace op
Fb slecht weer? Dan Is het net een vissenkom.
In veel crashscenarios zal zo’n gesloten kap in het voordeel werken voor de coureur. Maar als na een crash de auto in brand vliegt lijkt het mij juist een enorm risico omdat de coureur dan minder snel uit de auto geholpen kan worden. Dus eerst maar gedegen onderzoek naar de veiligheid van gesloten F1 wagens ten opzichte van de huidige generatie.
@moveyourmind:
In 2011 werd er al getest met 2 varianten, zie dit AB artikel.
http://www.autoblog.nl/archive/2011/07/18/fia-test-dak-voor-formule-1-autos-video

Beide kan je monteren op de verwijderbare cockpitrand die ze nu al hebben. Die komen met het lossen van 2 klemmetjes los. Als een auto op zijn kop in de brand gaat kan je die nog steeds verwijderen, de rolbeugel steekt er immers bovenuit.
In het geval van brand zal elke Rescue marshal een auto terug op zijn wielen gooien als hij dat zonder gevaar voor eigen leven kan doen.
De afweging is dan of levend verbranden of mogelijk een dwarslaesie, dan maar het risco van het laatste.
@jrk68: Thanks! Dat filmpje is wel heel overtuigend. Ongelooflijk hoe zo’n volledig gesloten ‘straaljagercockpit’ bestand is tegen zulke enorme krachten.
Gelukkig is de neus wel mooi :) voor de rest lekker open laten, anders kan je net zo goed met WEC auto’s gaan racen en dan geen lange afstand maar sprint races.
De risico’s zijn bekend. Deal with it of ga iets anders doen. Verneukt de hele sport al die aanpassingen voor veiligheid en mileu. Lang leve de goeie ouwe tijd.
Ik mis een ruitenwisser…
@Svenska_Aeroplan_AB: Sorry, wist niet dat ’t jouw Saab was. Het begint nu toch wel iets lastiger te worden om aan onderdelen te komen ;)
Ja misschien denk ik te makkelijk, maar maak dan een soort targa, een vooruitje bevestigd aan een rolbeugel-raamomlijsting
Ik hoorde in de MotoGP ook al iemand over gesloten motorfietsen. Die is uiteraard weggejaagd. Die gasten RIJDEN tenminste nog. Ik bedoel, waarom niet parameters aanleveren vanuit elk F1-team en lekker knallen op de simulator met alle coureurs, is natuurlijk nog veel veiliger. En ook geen luidruchtige ‘gevaarlijke’ circuits meer. O ja, en ook geen sport meer zoals we die graag zien. Dus.
De renders zien er niet verkeerd uit moet ik zeggen!
bij een harde crash heeft zo een gesloten cockpit toch weinig zin? alleen maar rond vliegende stukjes (glas?)
@gwnfinn:
Ooit gehoord van Polycarbonaat?
Check dan dat linkje naar het AB artikel even dat @jrk68 heeft geplakt.
Verdomde taai spul dat nu al jarenl in de auto industrie gebruikt wordt, o.a. het plaatwerk BMW Z1 en de Smartjes is er van gemaakt. Daar trap je met de beste wil van de wereld geen deuk in.
En alweer wordt er paniekerig gediscussieerd na een incident. Aard van het beestje zeker?
Lijkt net of er een compact in de cockpit is gestopt, dit kan toch wel wat gestroomlijnder neem ik aan..
@Corrado16v: Maar met die velgen krijg je natuurlijk wel ”mad street cred”.
Ziet er gaaf uit! Maar zou dit geholpen hebben bij het ongeluk van Jules Bianchi??

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).