Lamborghini Huracán LP 580-2 met RWD: niet voor noobs

Auteur: , 39 Reacties

Minder aangedreven wielen, (iets) minder vermogen, minder uitstoot en minder euro's die je bij de dealer moet achterlaten. Minder is meerrrrr!

Het was allerminst een verrassing. Niet alleen kende voorganger Gallardo al een louter achterwielaangedreven variant, ook hingen de hardnekkige geruchten over de komst van de LP 580-2 al een tijdje in de lucht. Net als bij de Gallardo kiest Lamborghini er ook voor deze Huracán met enkel RWD over iets minder vermogen te laten beschikken dan de LP 610-4. Ging het voorheen nog om 10 pk, nu levert het blok in de achterwielaangedreven versie zelfs 30 pk minder. Niet dat het behelpen is met 580 pk op de brede achtersloffen. Meer dan genoeg om je onderbroek in zeven verschillende tinten te doen kleuren.

Lamborghini laat de Huracán LP 580-2 uiterlijk wat meer onderscheiden van de LP 610-4 dan bij zijn voorganger het geval was. Vooral de anders vormgegeven voorbumper geeft de Huracán een heel ander aangezicht. Het neusje oogt wat langer en -helaas- ook iets minder agressief. Ook aan de achterkant wijzigingen, maar deze zijn wat minder bepalend voor het uiterlijk dan de veranderingen aan de voorzijde.

Hoewel de LP 580-2 iets lichter is dan de LP610-4, 33 kilo om precies te zijn, ligt het prestatiepotentieel net iets lager. Dat je voor het sprintje naar de 100 0.2 seconden langer nodig hebt, 3.4 seconden in totaal, is gezien de mindere grip geen verrassing. Van de 5 kilometer per uur langzamere topsnelheid va 320 km/u zul je evenmin wakker liggen. Het goede nieuws is dat de auto minder uitstoot en daardoor ook minder belast zal worden. Voeg dat bij het feit dat Lamborghini deze LP580-2 sowieso al iets goedkoper in de markt gaat zetten en de leukste Huracán is ook gelijk de leukste. Nederlandse prijzen hebben we niet, maar met 178.500 euro is de LP 580-2 in Duitsland liefst 23.205 euro goedkoper dan de onlangs bijgepunte LP610-4.



39 reacties

Nou en… Ferrari laat wel 963pk los op de achterwielen en hun instappertje heeft er al 560…precies of deze oncontroleerbaar is als je de gaspedaal 0.1mm indrukt…
@boomhauwer: heb je laatst dat filpmje gezien van die LaF gezien? Ohja die crashte
@thimochand: gelukkig is er nog nooooooit 1 lambo gecrasht..
@boomhauwer: Nee die hebben weer last van zelfontbranding.
@boomhauwer: Dat gewoon een andere vorm van pikmeterij. 963 hele stoere pk’s.
@boomhauwer: Ferrari heeft wel fantastische systemen in de auto waardoor het vermogen gecontrolleerd wordt. Ik denk dat lamborghini daar nog wel iets van kan leren. Maar wie weet komt er nog een lamborghini met zo veel vermogen op de markt. Het zal me niks verbazen als we zo een wagen met de jaren mogen verwelkomen.
Dat minder maakt hem wel leuker
@rainman: Dat vinden ze bij Autoblog ook denk ik =>” … En de leukste Huracán is ook gelijk de leukste.”
Gaaf hoor, heerlijke uitvoering.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Gave wagen, ben alleen benieuwd hoelang het duurt voor de eerste beelden van een eigenaar wiens ego groter was dan zijn talent opduiken
@scottishcarspotter2000: Speciaal voor jou opgedoken:

http://www.youtube.com/watch?v=Q2eT_cRNrCI

Hopelijk heeft de nieuwe eigenaar van Lamborghini meer talent dan ego.
@moveyourmind: hahahahaha
Dat ‘verminderd’ prestatiepotentieel is maar om een reden: bij de Volkswagen Groep word 4wd gezien als de ultieme manier van aandrijving.

Want die motor is exact gelijk aan de 610-4, dus dus die 30 paardjes kun je zo terug halen. Is de topsnelheid ook weer gelijk.

Acceleratie is langzamer omdat ie het vermogen minder makkelijk kwijt kan, maar eenmaal op de snelweg is dit gewoon de snellere Huracan.
@gtwillem: Wellicht doen ze het net zoals bij Porsche (naar het schijnt). De speciale, iets meer vermogende uitvoeringen, hebben vaak exact dezelfde blokken, van dezelfde productielijn, die door kleine toleranties net wat meer vermogen leveren. Wellicht dat Lamborghini voor deze LP 580-2 net de ‘minste’ exemplaren van de lijn pakt.
@dizono: Ik weet dat Porsche het voor hun ‘speciaaltjes’ doet: de Anniversary modellen krijgen de meest ‘verse’ blokken, maar dit is een andere motorspeciicatie (net als bij de Balboni en de 550 Gallardo).

De AWD modellen zijn de ‘topmodellen’, en het lijkt of deze er perse nét onder moest komen.
@gtwillem: Spijtig is het wel.
Nuja, op die 30pk verschil zal het ook niet echt komen…
Vind het vooral jammer van die andere voorbumper :-/
@dimglor: een vierwielaangedreven auto verliest meer dan 30 pk aan de aandrijving dus deze is gewoon sneller.
@rolov: Zou wel goed kunnen! Vind het gewoon raar dat ze niet gewoon hetzelfde blok erin gooien… (is natuurlijk hetzelfde blok, maar je begrijpt me wel ;-) )
@gtwillem: Ach als je dingen als differentiëlen en de multi plate clutch van de AWD meerekent kom je waarschijnlijk al op het zelfde aan de wielen uit.
Het valt me nu pas op, maar wat zit er eigenlijk een afschuwelijk interieur in die Hurucan. Precies alsof ze een Playstation of Xbox als inspiratie gebruikt hebben…..

Snap eigenlijk niet waarom ze niet gewoon weer een bij elkaar geraapt Audi interieurtje hebben genomen. Dat was onsamenhangend geheel, maar het is tenminste niet een soort kinderkamer…..
@Rob: het is ook nooit goed 😒
Balboni? Even iets anders, kunnen we weer geen topic maken over muziek onderweg. Heb een aantal goede!
Nu nog een handbak
Die €23.000,- prijsvoordeel kan je meteen reserveren voor de bandenboer. Ook al zullen je voor sloffen iets minder snel slijten, achter zullen ze 5x harder gaan!

Maarja, alsof daar een gemiddelde lambo rijder over in zal zitten😄
Die nieuwe voorbumper vind ik geen verbetering tov de normale Huracan.
@560pkferrari: aan de andere kant, een standaard voorbumper van de normale Huracan zal wel 1 op 1 te verwisselen zijn met deze. Probleem opgelost
Ik denk dat ik hem zelfs mooier vind dan de normale huracan
De onderhuidse veranderingen zijn om van te smullen. Dit is toch de Huracan die je wil hebben? Ietsje langzamer, maar dat merk je alleen op papier. Die lach op je gezicht die je ervoor terug krijgt, is meer waard dan die droge cijfertjes.

De wijzigen aan het uiterlijk vind ik dan weer iets minder. Waar ik de normale Huracan echt goed vind kloppen (wel wat saai), blijkt deze wat minder goed in proportie te zijn. Vooral de achterkant ziet er raar uit.
Doet nu een heel klein beetje denken aan een kruimeldief. Zometeen als ie ook aan de turbo gaat met bijpassend stofzuigergeluid natuurlijk helemaal lachen
Ik ben eigenlijk ietsje meer fan van wawi, maar met RWD en atmosferische V10 stijgt deze Lambo wel met stip naar nummer 1 op de wishlist in dit segment voor mij.

Goede kleur ook trouwens.
@jaapiyo: Vind de kleur juist wat flets ogen hier. IRL zal dat vast anders zijn maar doe mij maar een oranje of groene.
Ik was nooit zo kapot van de huracan maar deze komt met stip binnen. En hij is goedkoper . Kan het mooier?
Komt ie ook met een hand bakkie zoals de balboni?
Over die onderbroek, kost me 7 dagen een andere kleur eten en een week dezelfde onderbroek. Ik sla deze lambo even over.
Ziet er toch best goed uit voor een basismodel, deze Huracan Trendline.
Prachtige Lambo, iets minder testosteron, iets meer style.
Ik begrijp dat zo’n soort auto er extreem uit moet zien, maar mooi is anders…misschien oogt ie in het echt minder erg
nu dus wachten op een GTE/GT3 versie. Tegenhanger van de F488 GTE/GT3 en Porsche GT3.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).