• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuw in Nederland: botsvriendelijke lantaarnpalen

Auteur: ricardo, gepost 17 december 2012 om 18:02 – 50 Reacties

Nieuw in Nederland: botsvriendelijke lantaarnpalen

Terwijl autofabrikanten aan de ene kant hun best doen auto’s veiliger te maken omdat de mensheid ze maar blijft crashen, wordt er aan de andere kant gekeken hoe het straatmeubilair beter klappen kan opvangen. In Ede komen daarom 15 ‘botsvriendelijke’ lichtmasten te staan, die meebuigen in het geval van een crash.

De lichtpalen zijn een vinding van het Belgische ZIPpole. Ze maken geen gebruik van een ronde paal, maar staalplaten van 2 mm dik in een negenhoekige vorm die met klinknagels zijn vastgemaakt. Bij een aanrijding springen de klinknagels uit de paal en is de stevigheid weg, waardoor hij vrolijk mee buigt in de richting van de crash, en onder de auto verdwijnt.

Zoiets dus:

Dit zegt de maker over zijn paaltje:

Bij een aanrijding tegen een rigide paal, zal deze niet of nauwelijks bewegen, het voertuig zal op een te korte tijd en te korte afstand tot stilstand komen waardoor teveel negatieve krachten door het lichaam moeten worden opgevangen. De ZIPpole daarentegen zal in geval van een aanrijding zijn sterke vorm verliezen en ombuigen in een zacht lint. Terwijl de paal zijn vorm verliest zal de paal de snelheid van het voertuig op een gecontroleerde manier afremmen. De ZIPpole redt mensenlevens.

Deze MENSENLEVENSREDDENDE paal wordt door de gemeente Ede geplaatst op plekken waar 50 km/h of meer mag worden gereden en met een groot aanrijdingrisico. Een lantaarnpaal zonder paal zou nog beter zijn, maar dat is voorlopig toetkomstmuziek van Phillips.

Over de meerprijs is ons niets bekend, wel dat ze rap omvallen bij een aanrijding. Tenminste, dat laat deze demonstratievideo zien.

Ook interessant!

  • Video: ritsen in Nederland gaat geweldig
  • gratis
    Arnhem laat elektrische auto opladen aan lantaarnpaal
  • VinFast, nieuw automerk voor Nederland met Italiaans design
    VinFast, nieuw automerk voor Nederland met Italiaans design
  • Zoom-ongelukken
    Zoom-ongelukken nieuw gevaar in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, lantaarnpaal, Verkeer

Vorig bericht: « Autoblog video: Bloopers 2012 deel 1
Volgend bericht: ART wil de Mercedes G65 AMG vermoorden »

Lees Interacties

Reacties

  1. ruudw zegt

    17 december 2012 om 18:09

    hoeveel sjonnie’s zijn er nodig om zo’n paal om te buigen?

    Login om te reageren
    • nickmercedes zegt

      17 december 2012 om 18:11

      @ruudw:
      Haha exact mijn eerste gedachte!

      Login om te reageren
  2. Larick zegt

    17 december 2012 om 18:10

    Dus omdat iemand moedwillig dronken in zijn auto gaat zitten en ons daarmee allereerst ons allemaal in gevaar brengt, nemen wij hem tegen zichzelf in bescherming doordat hij zich niet kan doodrijden tegen een lantaarnpaal? Wat is er gebeurd met natuurlijke selectie?

    Login om te reageren
    • Revvji zegt

      17 december 2012 om 18:30

      @Larick: Wacht even tot een dronken chauffeur jou tot een uitwijkmanoeuvre dwingt waardoor jij de kans krijgt om van dichter kennis te maken met zo’n paal, eens zien dewelke je dan verkiest. Om dan nog maar te zwijgen over mensen die onverwachts te maken krijgen met olie, ijzel of ander gedoe op de weg…

      Login om te reageren
      • Larick zegt

        18 december 2012 om 00:17

        @Revvji: Dan nog steeds is het een aanpassing die wij allemaal moeten maken/betalen omdat enkele zo nodig dronken achter het stuur willen. Daar zijn andere oplossingen voor.

        Login om te reageren
        • Revvji zegt

          18 december 2012 om 01:15

          @Larick: Lees ook eens m’n laatste zin ;-) Er gebeuren veel ongevallen die niet met dronkenschap te maken hebben ook hé. Ongeluk zit vaak in een zeer klein hoekje…

          Login om te reageren
          • Larick zegt

            18 december 2012 om 10:59

            @Revvji: Laatste zin blijft een vorm van natuurlijke selectie. We worden z’n watjes maatschappij. Alle risico’s afgedekt, elke vorm van gevaar afgezet met 3 borden, linten en kussens.

            Login om te reageren
            • Revvji zegt

              18 december 2012 om 19:48

              @Larick: I know, tot jij eens even verstrooid bent…

              Login om te reageren
  3. bullgod76 zegt

    17 december 2012 om 18:12

    Komen ze ook lekker op tijd mee.
    We hadden begin dit jaar al zo’n paal nodig, toen we met zo’n 120km/h op de A1 over een omvergereden lantaarnpaal denderden.

    Login om te reageren
  4. mannetje zegt

    17 december 2012 om 18:13

    Je zal er achter lopen en een zeepslag van dat kreng in je nek krijgen, en vervolgens die auto op je donder. doe mij de oude “idioot-proof”palen maar.

    Login om te reageren
  5. jelmer zegt

    17 december 2012 om 18:19

    Het is knap van de gemeente Ede en de leverancier dat ze zich hiermee zo in kijker spelen, maar nieuw is dit zeker niet. Het bestaat al een aantal jaar en er zijn zelfs al normeringen voor. Bewijs dat het al langer wordt toegepast: http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Componentspecificatie%20Openbare%20Verlichting%20versie%202.3_tcm174-299605.pdf Slordig van nogal wat media.

    Login om te reageren
  6. supertjeduc zegt

    17 december 2012 om 18:20

    Volgens mij rij je een gewone paal ook redelijk gemakkelijk plat
    Heb dat wel eens gedaan met een trekker , had er niets van gemerkt
    Ze kunnen beter mee verende bomen maken

    Login om te reageren
    • lennyv87 zegt

      17 december 2012 om 18:35

      @supertjeduc: Gelukkig is een trekker het standaard vervoer in Nederland…

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        17 december 2012 om 22:27

        @lennyv87: in de achterhoek wel.

        Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      17 december 2012 om 19:58

      @supertjeduc: Hoe heb je het gemerkt dan als je er niets van had gemerkt.

      Login om te reageren
  7. jrk68 zegt

    17 december 2012 om 18:25

    Jaren geleden hebben ze zo’n soort paal al laten zien in Fifth gear.
    Dat was een 3 hoekige alu vakwerkpaal.
    Het effect was hetzelfde.

    Login om te reageren
    • ropbp zegt

      17 december 2012 om 19:13

      @jrk68: en toen riepen ze dat die lantarenpalen in NL gebruikt werden!

      Login om te reageren
    • jorritgroen zegt

      17 december 2012 om 19:32

      @jrk68: het gebeurde toen op dezelfde manier, maar het was de bedoeling dat hij afbrak. Fail!

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        17 december 2012 om 19:41

        @jorritgroen:
        Niks Fail, het was de bedoeling dat hij de impact zou absorberen. De bedenker was er zo van overtuigd dat hij zonder helm die paal plat reed.
        Als iets afbreekt weet je immers nooit waar het heen vliegt.

        Login om te reageren
  8. mister zegt

    17 december 2012 om 18:34

    Yeah right, daar zit je dat als rapper in je lowrider…

    Login om te reageren
  9. whoppie zegt

    17 december 2012 om 18:35

    Eindelijk! Uitproberen!!!!!

    Login om te reageren
  10. lincoln zegt

    17 december 2012 om 18:36

    LOL ..

    de goedkoopste cheap-ass paal uit China importeren ..
    en aan een ambtenaar verkopen als innovatief ..

    only in Holland ..

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      17 december 2012 om 20:52

      @lincoln: China? Erger nog, België… Nuff said…

      Login om te reageren
  11. SimonMc zegt

    17 december 2012 om 18:40

    Nu nog botsvriendelijke bomen.

    Login om te reageren
    • geengehoorisrechtdoor zegt

      17 december 2012 om 18:52

      @SimonMc: Ja dat klusje lijkt mij iets moeilijker te klaren :-/. Hoewel je ook louter jonge boompjes naast de weg kan planten. Daar zie ik alleen de efficiëntie niet zo gauw van (kosten technisch dan).

      Login om te reageren
  12. geengehoorisrechtdoor zegt

    17 december 2012 om 18:46

    Goh, je zal maar achter een lantaarnpaal duiken om niet aangereden te worden, met de wetenschap dat je dan safe zit. Krijg je dat klote ding met een rotstomp op je schedel.

    Login om te reageren
    • kaasboerin zegt

      17 december 2012 om 19:15

      @geengehoorisrechtdoor:wat denk je van als er een vogel op zou zitten die ff zit te schijten..
      deze paal kan echt niet..

      Login om te reageren
      • geengehoorisrechtdoor zegt

        17 december 2012 om 22:37

        @kaasboerin: De vogel verdient het om van zijn lantaarnpaal af gejast te worden wanneer ik op het zelfde moment achter die paal schuil.

        Login om te reageren
  13. kaasboerin zegt

    17 december 2012 om 19:07

    Fucking briljant die gast, gewoon iets verzinnen wat de overheid uiteraard af gaat nemen want populisme.

    Login om te reageren
    • anakiet zegt

      17 december 2012 om 19:20

      @kaasboerin:

      Denk dat et vooral te maken heeft met het verhogen van de verkeersveiligheid.
      Politici doen ook nog goede dingen.
      Niet alles is populisme, we hebben namelijk al zo’n een beetje de veiligste wegen op deze aardbol.
      En dat komt toch echt door dergelijk maatregelen.

      Maar je kan het idd ook populisme noemen…..

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        17 december 2012 om 19:23

        @anakiet: yep, lekker bezuinigen..

        Login om te reageren
      • lincoln zegt

        17 december 2012 om 19:45

        @anakiet:

        idd .. aan veilghe eeehhhh camera,s geen gebrek ..

        Login om te reageren
  14. sdk16420 zegt

    17 december 2012 om 19:09

    Verbazend dat dit er niet in het artikel zit:
    http://www.youtube.com/watch?v=ER142t-7cJ8

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      17 december 2012 om 19:37

      @sdk16420: Ik was al aan het zoeken inderdaad. Goede beelden zijn dat!

      Login om te reageren
  15. martijnnijenkamp zegt

    17 december 2012 om 19:10

    Mijn zwager heeft een Volvo 940. Hij was aan het driften totdat…. Jup, maar omdat het een Volvo is lag de (oude) lantaarnpaal op de grond en heeft de Volvo (met waarschijnlijk veel geluk) werkelijk geen krasje opgelopen… :)

    Login om te reageren
    • flippert zegt

      17 december 2012 om 20:19

      @martijnnijenkamp: zucht.. Zo’n Vulva 940 is echt niks bijzonders hoor.. Lomp oogt ie zeker, maar is echt niet zo stevig als al die pijprokers altijd denken. Dat filmpje waarin ie op een Scenic wordt gecrasht spreekt boekdelen.

      Login om te reageren
      • Emile_Benz zegt

        17 december 2012 om 20:54

        @flippert: Scenic? Modus zul je bedoelen…

        Login om te reageren
        • timmay zegt

          18 december 2012 om 10:26

          @Emile_Benz: Niet vergeten dat de motor uit de volvo is verwijderd om de constructie zwakker te maken…

          Login om te reageren
  16. kwaliteituitturijn zegt

    17 december 2012 om 19:38

    Waar staan ze ? dan ga ik dat vanavond meteen even uitproberen!

    Login om te reageren
  17. vale46 zegt

    17 december 2012 om 20:05

    Laten we meteen alle paaltjes van neerbuigende plastic maken, gedaan met krassen op je auto en onbenutte trottoirs! *kuch*

    Wat is nu het nut van een paal als je hem omver kan rijden? Meer slachtoffers maken omdat andere onschuldige mensen deze op hun hoofd krijgen of omdat ze van het voetpad gemaaid worden omdat de lantaarnpaal zo vriendelijk was om de auto niet tegen te houden?

    Iemand die tegen een paal knalt hoort stil te staan, anders moet je er niet tegen knallen.

    Login om te reageren
  18. Henk_he zegt

    17 december 2012 om 20:21

    Oud nieuws: https://www.youtube.com/watch?v=ER142t-7cJ8&feature=youtube_gdata_player

    Login om te reageren
  19. Hupke zegt

    17 december 2012 om 20:33

    Pfff, een hele hoop die nu hun Darwin award nooit meer zullen verdienen.

    Login om te reageren
  20. kaasboerin zegt

    17 december 2012 om 20:51

    Stoepranden overigens gaarne ook van rubber maken, of gewoon lager.

    Login om te reageren
    • Emile_Benz zegt

      17 december 2012 om 21:05

      @kaasboerin: en een schuin randje…

      Login om te reageren
      • kaasboerin zegt

        18 december 2012 om 11:07

        @Emile_Benz: Helemaal goed, inderdaad!

        Login om te reageren
  21. midasracer zegt

    17 december 2012 om 21:11

    Bij Miedema in Leeuwarden waren ze bezig met glasvezel palen. Nog veiliger maar blijkbaar te duur. Want recent is de hele toko (inclusief de houthandel die ze ook hadden) failliet verklaard.

    Login om te reageren
  22. potver7 zegt

    17 december 2012 om 21:54

    Deze snap ik niet helemaal hoor. Wat denken ze hiermee te bereiken? Vallen er nu 500 doden per jaar door te rigide lantaarnpalen of zo?

    Login om te reageren
  23. jweelden zegt

    17 december 2012 om 22:50

    Vrouwvriendelijke paal??

    Login om te reageren
  24. tstile zegt

    18 december 2012 om 01:26

    Respect voor de gemeente Ede in dit geval!

    Ik ben eens uit de bocht gevlogen in Ede en zou zwaargewond zijn door tegen een boom te botsen. Maar dankzij een rij betonnen paaltjes die in de berm stonden remde m’n auto stapsgewijs af alvorens zich om de boom te vouwen.

    Auto total loss en alle paaltjes uit de grond maar ik had geen schrammetje :)
    Oorzaak was een stagiere bij Profile die 4 bar in m’n banden had gedaan nadat ik vroeg of m’n auto dan zuiniger zou rijden…

    Login om te reageren
  25. flippert zegt

    18 december 2012 om 07:28

    Nu alleen nog de botsvriendelijke rotonde..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North