Nieuw interieur voor Tesla Model S en Model X

Auteur: , 41 Reacties

Kaal is het nieuwe gezellig.

Tesla

Tesla koos met de Model 3 voor een minimalistisch interieur. Er is één centraal scherm in het midden dat alle informatie brengt. De rest van het dashboard is kaal. Er zijn nog wel wat knopjes aanwezig, zoals bijvoorbeeld op het stuur, maar het meerendeel van de handelingen zal via het display in het midden van de auto verlopen.

Het ziet er retestrak uit, maar is tegelijkertijd ietwat ongezellig. In dat opzicht oogt het interieur van de Model S en Model X een stuk vollediger. De kans bestaat echter dat het interieur van beide modellen op de schop gaat. Via Electrek.co zijn exclusieve schetsen naar buiten gekomen. Deze schetsen illustreren een nieuw interieur voor de Model S en Model X. De inspiratie komt duidelijk van de Model 3. Less is more.

De Model S kwam in 2012 op de markt en de Model X volgde in 2015. Van de Model S kwam in 2016 een facelift, het interieur kreeg echter geen complete make-over. Deze schetsen laten zien dat er een nieuwe facelift op de agenda staat, al duurt het zeker nog een jaar voordat we dit in de praktijk gaan zien.

Tesla



41 reacties

Het zal vast allemaal prima werken, maar ik vind het er echt niet uit zien. Ik denk tevens dat Tesla er verstandig aan doet om gewoon een hoogwaardig normaal interieur te leveren om de drempel naar elektrisch rijden zo laag mogelijk te houden. Maar goed, ze hebben er ongetwijfeld een stuk beter over nagedacht dan ik.
@2wheeler: lekker saai als iedereen hetzelfde doet. Laat de traditionele fabrikanten maar een traditioneel dashboard in hun EV zetten zodat Tesla zich kan onderscheiden.

@Tesla: Waar is de HUD?! Zonder HUD kunnen ze echt niet tegen de Duitsers op.
@flutterby: nee, want een HUD is leven…
@awesome: het feit dat je een compleet andere aandrijflijn gebruikt zal vast niet meewegen in het besluit ok voor Tesla te gaan.
‘Ik had bijna een Tesla gekocht, maar er zat geen head up display in, dus ben ik toch maar voor de M550D gegaan.’
@awesome: hahahahah lekker contrast ook
@awesome: ja want Tesla is de enige met een elektrische aandrijflijn…
@flutterby: saai of niet, maar het hele interieur van een E-klasse ziet er imo een klap beter uit. Maar goed, smaken verschillen.
@2wheeler: Kost een stuk minder vermits het al in de “goedkope” 3 staat.
Er moeten gewoon klokken of schermen achter het stuur zitten. En nee ik ben niet bang voor verandering.
Sommige dingen zijn het best in hun huidige vorm. Zoals het wiel of een kruiwagen.
@loserboi932: maar voor een kruiwagen zijn er ook veel verschillende versies. Steenwagen, bakwagen, dumper.
@jpoers: of gewoon terug in de tijd met ouderwetse sjouwers! Goede vergelijking de kruiwagen. Denken dat dit het ultieme ding is beperkt te veel. Denk niet hoe krijg ik dit stapeltje 10 meter verder maar denk hoe voorkom ik stapeltjes.
@porker: hahaha
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
geeft wel een bult rust zonder al die knoppen
@gove: totdat je tijdens het rijden iets ‘snel’ wil aanpassen. Je temperatuur naar beneden of je vooruit ontwasemen 👊 even paar menuutjes door nu ipv direct op een knop drukken 😂
@dennisn52b30: waarom zou je snel de temperatuur willen wijzigen wanneer je climate control hebt?
@flutterby: omdat je je climate control soms paar graden hoger of lager zou willen instellen… duh 🙄
@dennisn52b30: dat moet inderdaad wel snel gebeuren..
@flutterby: maar misschien mijn achterruitontdooing aanzetten, of gaat dat ook automatisch tegenwoordig.
@wimof: preconditioning, één van de voordelen van een gigantische batterij.
@dennisn52b30: Dat kan je gewoon onderin het scherm doen, dat is bij de Model 3 ook. Basisinstellingen heb je zo binnen bereik.
@dennisn52b30: volgen mij (correct me if im wrong) kun je icoontjes verplaatsen net als bij de ipad, zo kun je de voor jouw belangrijke dingen op de voorgrond zetten,
@gove: inderdaad, al die mensen die “in de war” zijn, zijn dat geworden door al die knoppen die er op een dashboard zitten.
@gove: zo rustig zelfs, dat je in slaap valt
Wat een sfeerloze bedoeling zeg.
Weer een facelift voor een auto die gevoelsmatig qua design toch echt op z’n laatste benen loopt. Normaalgesproken komt er na 7 jaar een nieuw model, maar daar zal meneer Musk weer geen geld voor hebben.
@breinstein: Tesla verbetert constant hun auto’s, voornamelijk op software gebied maar af en toe ook hardware. In dat opzicht veroudert een Tesla dus niet gauw. En het is nog steeds maar een kleine speler he.
@stfu: dat doen andere fabrikanten ook, niets bijzonders dus.
via Android app
@rhellema: uhm nee. Niet op de manier hoe Tesla dat doet. Een Model S uit 2013 heeft namelijk dezelfde software/navi als de nieuwste.
@stfu: nee hoor..
@stfu: Het wordt dan tijd dat ze hun design verbeteren. Techniek prima, maar de looks beginnen toch echt gedateerd te ogen.
Ik denk dat het prima werkt zo zonder al die knoppen. Als ik naar mijzelf kijk dan gebruik ik de knoppen in mijn auto maar weinig. 1x juist instellen en daarna zit je er niet meer aan is mijn ervaring. De enige knop die ik wel veel gebruik is de richtingaanwijzer, verder niet.
Als je echter een vlog maakt van de Tesla en je wil alles proberen dan is het natuurlijk vervelend dat je overal naar toe moet via menuutjes maar in de dagelijkse praktijk zal je hier weinig last van hebben.
Het zal nog 5 jaar duren voordat de eerste model x net dit dashboard verschijnt
@autospotterkerkrade: Ah meneer heeft inside info?
En toch… Alles touchscreen vind ik niet ideaal voor tijdens het rijden, doe mij maar I-drive!
via Android app
@pumpstick: te traag met bedienen, dus nog meer afleidend.
Die discussie over dat dashboard doet me een tikkeltje denken aan het ene:
http://3.bp.blogspot.com/-nicWw40dJMc/UE-DpDlW-SI/AAAAAAAAA7Y/oNST95aXFf4/s1600/25NC+Locomotive+7.jpg
versus het andere:
https://i.ytimg.com/vi/ekC9PGhE6iY/maxresdefault.jpg
Anders gezegd: leef maar lekker verder in ’t verleden, met die klokkenwinkel.
@bara: Ik zie het al in een vliegtuig,
@BaRa: functioneel zullen de meters en hun digitale equivalenten hetzelfde doen. Het draait om de vraag hoe je als bestuurder bij voorkeur toegang hebt tot je functionaliteit. In dat opzicht kan tesla niet eens revolutionair zijn. Alsof niet alle andere fabrikanten allang uitgebreide onderzoeken hebben gedaan naar functionaliteit, interface en bedieningsgemak.
Er blijft voor mij dan ook maar 1 argument overeind, het is vooral erg gimmick en lijkt revolutionair maar functioneel betekent het voor mij althans bijzonder weinig
@apekool: Nou… ze hebben vooral onderzoek gedaan naar hoe ze (a) veel kunnen verkopen aan hun (b) conservatief publiek. Als je echt ergonomie zoekt, dan ziet een werkomgeving er eerder zo uit: https://magazin.lufthansa.com/content/uploads/2016/07/A380-800-Blick-ins-Cockpit-360-Panorama-Startbild.jpg Wat autofabrikanten aan ons verkopen als ergonomie, heeft daar bitter weinig mee te maken.
Iedereen heeft zo z’n voorkeur als ’t om auto’s gaat en dat is maar goed ook! Anders reden we allemaal hetzelfde. Zo heeft de één behoefte aan rust en comfort, de ander wil een uitgesproken en stuiterend brulijzer. Zoals de jongeman, die hier ’s-nachts iedereen uit z’n slaap krijgt met z’n Golf III, die ’n geluid produceert waarbij ’n Lamborghini klinkt als ’n mietje. Ook ’n manier om “vrienden” te maken…… Nou geef ikzelf de voorkeur aan ’n limousine en wel ’n stille en comfortabele. En wat dat betreft vind ik de EV ’n revolutionaire en buitengewoon interessante ontwikkeling. Daarbij zou ik de voorkeur geven aan de Tesla Model S. De Model 3 heb ik nog nooit gezien. Slechts één ding wat ik echt afschuwelijk vind: Het dashboard! Het valt in mijn ogen nauwelijks te overtreffen in saaiheid en kilheid. Goed! Alles evolueert en moet veranderen, omdat “we” telkens iets nieuws en anders willen hebben, maar toch zou ik liever bij het “ouderwetse” klokkenspel willen blijven. En dat kan zelfs digitaal mooi zijn. Wat ik hier op deze foto zie kan mij in ieder geval helemaal niet bekoren en dat zou mijn enige reden zijn, waarom ik toch liever zou gaan voor iets met wat ik nog steeds zie als ’n echt dashboard. Niet elke verandering vind ik ’n verbetering!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).