• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuw legerspeelgoed: Oshkosh M-ATV

Auteur: RubenBaeten, gepost 20 oktober 2009 om 12:16 – 45 Reacties

Oshkosh M-ATV

De Hummer is oud en heeft inmiddels een baggerimago, dus het Amerikaanse leger was de afgelopen tijd naarstig op zoek naar een andere manier om bermbommen te ontwijken. In juni gingen ze een contract van $1,05 miljard aan met het bedrijf Oshkosh Defense uit Oshkosh, Wisconsin, voor een lading nieuwe linke offroaders. En dit is dan het apparaat in kwestie: de M-ATV.

Deze ultieme asobak is voorzien van een 370 pk sterke Caterpillar dieselmotor, gekoppeld aan een transmissie van Allison. De wielen zijn onafhankelijk opgehangen volgens het TAK-4 principe (?) en hebben een veerweg van 40 cm. De banden kunnen met een druk op de knop opgepompt worden. De M-ATV weegt een niet geringe 11.340 kg en heeft een laadcapaciteit van 1814 kg. Aan boord is er plaats voor vier passagiers plus één schutter.

Video Oshkosh M-ATV

De eerste zeven exemplaren rijden reeds rond in Afghanistan. De komende tijd zullen er nog veel volgen, want in totaal heeft het Amerikaanse leger 2.244 Oshkosh M-ATV’s besteld. Het is vast teveel om te hopen dat er weer een autofabrikant opstaat die de merkrechten opkoopt en er een straatversie van gaat maken, maar het zou natuurlijk wel heel erg stoer zijn. (via jalopnik)

Oshkosh M-ATV
Oshkosh M-ATV
Oshkosh M-ATV
Oshkosh M-ATV

Ook interessant!

  • Video: Duitser test nieuw asfalt uit
    Video: Duitser test nieuw asfalt uit
  • Niet een auto uit dit verhaal
    Tankstations zijn nieuw doelwit van criminelen
  • Volkswagen ID.4 GTX trapt nieuw sportlabel af
  • Officieel: Volkswagen GTX is nieuw performance label

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Asobakken, leger

Vorig bericht: « Video: AMS doet de Mosler MT900
Volgend bericht: Zonnebrillen zijn belangrijker dan Subaru’s »

Lees Interacties

Reacties

  1. CLK63amg BS zegt

    20 oktober 2009 om 12:17

    mooi speelgoed hoor goed voor de zandbak

    Login om te reageren
  2. Sauerpraum zegt

    20 oktober 2009 om 12:18

    Dik spul!

    Login om te reageren
  3. SiemAudi zegt

    20 oktober 2009 om 12:19

    geen walvispenis leer?:(

    Login om te reageren
    • Bart_V zegt

      20 oktober 2009 om 12:25

      @SiemAudi: haha lol :P

      die Caterpillar zal ook wel lekker zuipen goed zo Amerika hoe help je jezelf naar de klote

      als ze nou eens ophouden om oorlogje te spelen en gewoon alles terug halen hebben ze veel meer geld over om dat eens
      goed te besteden

      ondanks dat is het wel een geinig dingetje

      Login om te reageren
  4. rogue zegt

    20 oktober 2009 om 12:20

    Nee, maar wel Blauwe Vinvis vulva leer.

    Login om te reageren
  5. super zegt

    20 oktober 2009 om 12:21

    wordt geleverd met bijbehorende olieraffinaderij?

    Login om te reageren
    • Franqie zegt

      20 oktober 2009 om 12:30

      @super: Die maken ze gelukkig zelf ook:

      @cardesigner@USA: Ze maken zelfs hybrides:


      http://www.hybrid-vehicle.org/hybrid-truck-hemtt.html

      Login om te reageren
      • super zegt

        20 oktober 2009 om 17:21

        @Franqie:
        tja van petrodollars steunt het midden oosten allerlei vagen islamitische clubjes, dus als het amerikaanse leger flink veel brandstof verbruikt kunnen ze zichzelf mooi bezighouden.

        Login om te reageren
  6. cardesigner@USA zegt

    20 oktober 2009 om 12:23

    @super, moet het leger des legers dan in hybrides gaan rijden?

    Die naam Oshkosh klinkt een beetje als een babykledingmerk… Maar wel stoere bak.

    Login om te reageren
    • super zegt

      20 oktober 2009 om 12:25

      @cardesigner@USA:
      nee, maar logistiek is het niet zo handig als er achter elke oshkosh een tankwagen moet rijden, ook niet goed voor je gevechtskracht. Oshkosh zal wel een indiaanse naam zijn.

      Login om te reageren
  7. SiemAudi zegt

    20 oktober 2009 om 12:24

    @rogue

    Eigenlijk wel beter ja

    Login om te reageren
  8. Dimitri zegt

    20 oktober 2009 om 12:24

    Tsja, hij is wel stoer, maar mist de uitstraling die de H1 wel had.

    Dit zal dus ook geen ‘succes’ worden zoals de Hummers.

    Login om te reageren
  9. cardesigner@USA zegt

    20 oktober 2009 om 12:28

    @Bart_V, ja en dan wordt het hele midden oosten en Afghanistan een nog ergere teringzooi en krijg jij elke zondag een raket op je kop. En die motor, die is gewoon betrouwbaar en daarom een goede keuze.

    Login om te reageren
  10. jack zegt

    20 oktober 2009 om 12:29

    Op de één of andere manier doet deze wagen me hieraan denken.

    Login om te reageren
  11. bruine zegt

    20 oktober 2009 om 12:29

    @ dimitri:
    dat weet ik zo nog niet, mij maakt het niet uit of het nu een Hummer is of een Oshkosh die met metrailleur op het dak op mij af komt gestormt. Ik zal er zeker niet trager voor weglopen :D

    Login om te reageren
  12. Dimitri zegt

    20 oktober 2009 om 12:33

    @bruine

    Ik bedoel voor particulier te verkopen om over de weg te scheuren, niet hoe hard Afghanen hiervoor wegrennen.

    Login om te reageren
  13. oniwo zegt

    20 oktober 2009 om 12:39

    Wel dit wordt dus de volgende pooierbak met 22″ chromen velgen en veel blingbling.

    Login om te reageren
  14. Wolfsburger zegt

    20 oktober 2009 om 12:39

    V Vormige bodem hoop ik ook? Om explosies vanaf de grond te “deflecten”.

    Login om te reageren
  15. EJS zegt

    20 oktober 2009 om 12:56

    jammer, hij heeft niet de uitstraling van de hummer, die er in de legeruitvoering echt serieus goed uitzag.. Maarja, als het nuttig is voor het leger en die maffe amerikanen er het geld voor over hebben..

    Login om te reageren
  16. de sjonnies zegt

    20 oktober 2009 om 12:56

    Oshkosh bestaat al sinds 1910 en zijn specialist in het maken van echte grote off-road trucks (voor boorplatforms)
    crash tenders voor vliegvelden en meer zwaar spul.
    Dit ding zal de Hummer zwaar de baas zijn

    Login om te reageren
  17. Mr. V8 zegt

    20 oktober 2009 om 12:57

    Gewoon echt heel erg dik!!!

    Login om te reageren
  18. Hupke zegt

    20 oktober 2009 om 13:06

    Euhm, ik weet niet wat een gevechts klare hummvee weegt maar, een dikke 11 ton zal het niet zijn en dan maar een 370 pk (waarschijnlijk wel de nodige Nmtjes maar toch)

    Login om te reageren
  19. Laue zegt

    20 oktober 2009 om 13:06

    Waar is de chrome grill and 22 spinah rims. And fooehrty inch fletskreen in the trunk. Sony hooked u up. way tight.

    sorry ik liet me ff gaan.

    Login om te reageren
  20. jack zegt

    20 oktober 2009 om 13:07

    @hupke,

    de motoren van caterpillar liggen normaal gesproken in vrachtwagens, en die wegen wel iets meer als 11 ton. Dus ben maar niet bang dat het niet zal rijden.

    Login om te reageren
  21. marcel_norbart zegt

    20 oktober 2009 om 13:17

    Oh heerlijk; straks een heleboel 2de hands ex-leger Hummers op de markt. Da’s smullen!!!

    Login om te reageren
  22. Daemon zegt

    20 oktober 2009 om 13:22

    Hebben de Fransen niet ook zo iets [maar dan leuker]?

    Login om te reageren
  23. Klassiekerrally zegt

    20 oktober 2009 om 13:23

    @ de sjonnies: je was me voor. Oshkosh staat voor mij gelijk aan dikke stoere brandweerwagens voor vliegvelden. Mooi spul!

    Maar ze maken veel meer verrekte stoer spul:

    http://www.oshkoshdefense.com/defense/products~matv~home.cfm

    Login om te reageren
  24. Larrs zegt

    20 oktober 2009 om 13:29

    Ziet er wel uit als goede vervanger van de Hummer H1 of Hummvee.

    Alleen deze lijkt wel op een kleine vrachtwagen. De Hummvee is slank in vergelijking met de Oshkosh.

    Login om te reageren
  25. Stephano Nunez zegt

    20 oktober 2009 om 13:50

    is deze niet gewoon dik 2 keer groter dan een hummer h1 ?

    Login om te reageren
  26. juniejr zegt

    20 oktober 2009 om 13:52

    Hoe kan zo’n wagen in godsnaam zo veel wegen? Het zal toch niet alleen de armour plating zijn die zoveel weegt..

    Login om te reageren
  27. Wolfsburger zegt

    20 oktober 2009 om 14:00

    Lekker hoor!

    Dit vind ik mooi spul”:
    http://www.emercedesbenz.com/Images/May07/22_Armored_Mercedes_Benz_Actros_Truck.jpg

    http://spbcar.ru/news/en/i/2008-06-25/mercedes_benz_zetros_450_opt.jpg

    Lekker no nonsense maar toch dik. Dit soort karren zien er soms een beetje over de top uit.

    Login om te reageren
  28. Oxymoron zegt

    20 oktober 2009 om 15:55

    1814 kilo laadvermogen voor 5 man met bepakking? Dat wordt afslanken voor die jongens.

    Login om te reageren
  29. Esprit_de_Flandre zegt

    20 oktober 2009 om 16:04

    Straatversie? Laat maar zitten. Voor je het weet komen ze met een O2 en O3 SUT, allemaal flauwe afkooksels van het origineel en geen zak waard.

    Login om te reageren
  30. Esprit_de_Flandre zegt

    20 oktober 2009 om 16:09

    Deze staat me wel aan. Qua looks, niet qua functie :s

    Login om te reageren
  31. Esprit_de_Flandre zegt

    20 oktober 2009 om 16:11

    Oh ja, tis een Sandcat, ook van Oshkosh.

    Login om te reageren
  32. Fietsblogger zegt

    20 oktober 2009 om 16:13

    leuke order $1,05 miljard, dit bedrag tellen zo weer bij de staatsschuld op.

    Login om te reageren
  33. Franqie zegt

    20 oktober 2009 om 16:14

    Jammer dat mijn comment dan weer in de spamfilter blijft hangen…

    OT: Oshkosh maakt altijd wel vet spul!

    Login om te reageren
  34. Citrofiel zegt

    20 oktober 2009 om 16:40

    Dit ding ziet er echt giga uit. Meer een truck, waar de Humvee nog een grote auto leek. Komen ze qua maatvoering wel overeen? Of is er nu rekening gehouden met de groeiende omvang van Amerikanen? ;)

    Login om te reageren
  35. Simpson zegt

    20 oktober 2009 om 16:42

    1814 kg laadvermogen en plaats voor vier passagiers plus één schutter…

    ik wist dat de gemiddelde amerikaan zwaar was, maar dit slaat alles

    Login om te reageren
  36. Simpson zegt

    20 oktober 2009 om 16:43

    ik moet toch eens eerst de reacties lezen, die oxymoron maakt al net zulke goeie grappen als ik :mrgreen:

    Login om te reageren
  37. Ralph zegt

    20 oktober 2009 om 17:01

    doet me denken aan Canyeneroooo!

    Login om te reageren
  38. Marc zegt

    20 oktober 2009 om 22:53

    Oshkosh heerste enorm…

    Ze behoren allemaal tot de meest stoere vrachtauto’s ooit gebouwd. Die dingen hebben een reputatie waar zelfs Mack voor moet buigen en waarvan merken als Scania en Volvo het spontaan in hun broek doen. Enige wat hier in NL ooit in de buurt kwam was FTF maar die maken helaas allang geen vrachtauto’s meer :(

    Login om te reageren
  39. BmwMPower zegt

    21 oktober 2009 om 00:06

    Deze zie ik nog niet zo snel een imago opbouwen.
    De Humvee, is een stoer ding, imago en straalt kracht uit.

    Login om te reageren
  40. Cantago zegt

    21 oktober 2009 om 17:45

    één woord: Lelijk! Maarja, legervoertuigen zijn er niet om mooi te zijn;)

    Login om te reageren
  41. K zegt

    24 november 2009 om 11:43

    Tijdje met meetwerk op Schiphol gestaan, kom je daar voor t eerst en hebben ze een rampenoefening met materieel..
    Komen er ineens 5 van die crashtenders langsjagen… wat een klereherrie, maar oooooo zo WRAAWRRR… zo moeten de civiele brandweerwagens ook worden, dat scheelt een hoop dooien en uitgefikte branden…. trust me.. it will!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North